Mikroreaktori su daleko od testirane tehnologije. Koriste se u podmornicama, ali su tu zahtevi drastično drugačiji, a mimo toga ih nema nigde. Svakako nije realno da obični ljudi imaju takav tip pogona. Nisu smisleni ni kao elektrane, jer to "mikro" se često ne odnosi na ukupnu cenu. Deo elektrane može biti mali, modularan i jeftin, ali značajan deo stavki u troškovima ostaje isti. Kompanije koje se bave nuklearnom energijom već dugo daju nerealno niske cene u inicijalnim pregovorima, a onda kad se stane na pola projekta, nema nazad, pa cenu dižu skoro pa proizvoljno.
Što se vodonika tiče, tu priču je Tojota gurala deceniju, bacila sve karte baš na njega, međutim, ispostavilo se da, za putničke automobile, tehnologija jednostavno nema smisla. Preko 95% vodonika se proizvodi od prirodnog gasa (i ovde je "prirodno" čisto marketing termin, da bi zvučalo ekološki prihvatljivije), pri visokim temperaturama, te je ovaj tip goriva sve samo ne "ekološki". Pored toga, vodonični automobili opet to konvertuju u struju i pokreću elektromotore. Baterijama se dobija jedna konverzija manje, te je sistem efikasniji.
Naravno, ni električni automobili nisu "zeleni" kao što se priča, i glavna je razlika što ne emituju gasove koji znatno utiču na klimatske promene. Baterije jesu "najprljaviji" deo, nema sumnje, traže veliki broj minerala koji primetno zagađuju sredinu, a litijum je maltene nemoguće iskopati bez znatnog uticaja na nju. Ipak, baterija za električni auto se proizvede jednom, pa nije ista situacija kao sa naftom gde je svaka dopuna rezervoara sa sličnim penalom. One bi, nakon desetak godina eksploatacije trebalo da imaju oko 70% kapaciteta, a rade se modularno, kako bi pojedinačne ćelije mogle biti zamenjene. I ostaje stavka koju ljudi često pominju, da je elektromobil podjednaki zagađivač jer se struja proizvodi iz uglja. Ovo je uglavnom besmisleno, jer, sa jedne strane, elektromotori imaju drastično veću efikasnost od benzinskih (preko 90% naspram ispod 40%), što znači ista količina energije daje primetno veći domet, a sa druge, ubedljivo najveći deo putovanja se odvija u gradu, gde u koloni i na semaforima elektromotori ne troše ništa, dok za SUS to nije slučaj (da, postoji start-stop sistem, ali ga većina ljudi gasi, a čak i kad je uključen, inicijalno se povuče više goriva prilikom paljenja).
Dakle, tehnologija je daleko od idealne, ali je najbolje što smo do sad uspeli da smislimo.
Izvori:
Cena nuklearnih elektrana:
https://www.cell.com/joule/fulltext/S2542-4351(20)30458-X
Proizvodnja tečnog vodonika:
https://www.energy.gov/eere/fuelcells/hydrogen-production-natural-gas-reforming
Kobalt u električnim automobilima:
https://fresh-energy.org/whats-up-with-the-cobalt-used-in-ev-batteries
Poređenje emisije gasova SUS vs struja:
https://theicct.org/sites/default/files/publications/Global-LCA-passenger-cars-jul2021_0.pdf