У СУСРЕТ ОБНОВИ ВЕЛИКИХ УЛИЦА
Бициклистима предност само у плановима
У току преуређења улица Краљице Марије, 27. марта, Џорџа Вашингтона и Цара Душана, да би се сачувала паркинг места, неће бити изграђене бициклистичке стазе, бициклисти протестују
Аутор: Дејан Алексић уторак, 30.10.2018. у 23:44
Бициклистичка стаза претворена у паркиралиште (Фото „Улице за бициклисте”)
Већ неколико година уназад градски оци понављају реченицу: „Наша стратегија је да приоритет на улицама добију пешаци и бициклисти, а тек онда јавни превоз и на крају, аутомобили”. Један од потеза који је требало да постане бициклистичка оаза био је онај од Вуковог споменика до Зоолошког врта. Његова реконструкција је 2017. више пута била најављивана за ову годину, али одложена је без образложења. За сада се не зна када ће тачно почети, али управо због ове обнове, која је и даље у плану, бициклисти су изразили незадовољство и организовали протестну вожњу. Разлог је што у току великог преуређења улица Краљице Марије, 27. марта, Џорџа Вашингтона и Цара Душана неће бити изграђене бициклистичке стазе, већ ће предност имати паркинг места за четвороточкаше.
Удружење „Улице за бициклисте” замера што се од стаза, које су првобитно биле најављиване, у међувремену одустало. Бициклисти замерају и то што ће четвороточкаши после обнове саобраћајница од Рузвелтове до Зоо врта моћи да иду чак и трамвајским шинама.
Реконструкција најављивана за пролеће
Обнова саобраћајница од Рузвелтове до Зоо врта, како је најављивано крајем 2017, требало је да почне у мају 2018. године и да траје седам месеци. Реконструкција ће бити тешка око 20 милиона евра и финансираће се из кредита Европске банке за обнову и развој (ЕБРД).
– Тако се обесмишљава првобитни циљ пројекта реконструкције, а то је бржи, неометан саобраћај трамваја – навело је удружење подсетивши да је једна од ранијих одлука града да се у главне улице које ће се обнављати обавезно уведу бициклистички коридори.
Из удружења подсећају и да су они поднели жалбу због одустајања од стаза, али да је она одбијена, а као разлог је наведена студија коју је урадио Центар за урбано планирање (ЦЕП), а наручио град.
– На крају, уместо „Зеленог булевара” са дрворедом, бициклистичким стазама, трамвајима и мало аутомобила, добићемо загушене саобраћајнице које ће додатно гушити и улице које их пресецају, као што су Таковска и Булевар деспота Стефана – истичу у удружењу оцењујући најаву градских отаца о 120 километара бициклистичких као јефтину политичку пропаганду.
Да бициклистичка траса неће красити потез од Звездаре, преко Палилуле до Старог града било је јасно пре тачно годину дана. Тада је наведено да се од стаза за двоточкаше одустало зато што би за њих морала да се жртвују паркинг места или ширина саобраћајница и тако би се „изазвала саобраћајна катастрофа у центру града”. Анализе су, како су надлежни истицали, показале да су бициклистичке стазе неизводљиве и да би само у Цара Душана морало да се укине најмање 200 паркинг места.
За разлику од надлежних, саобраћајни стручњак Зоран Рубињони указао је да су бициклистичке стазе у овим улицама могуће с тим што би морала да се отвори трака за лево скретање на раскрсници са Француском улицом и Булеваром деспота Стефана науштрб паркирања.
– Стазе не би биле могуће ако би остале четири коловозне траке без тих левих скретања јер би у том случају било велико загушење на тим раскрсницама. Наравно, то није једноставно, у тим улицама мора да се сачува дрвеће, али ако би се добро пројектантски разрадило решење стазе би могле да се ураде – истакао је Рубињони.
Помпезне најаве и лоше спровођење
Крајем 2016. надлежни су најављивали да ће епитет „бициклистичке” добити трасе које масовније користе власници двоточкаша у старом језгру престонице. Замисао је била да се исцртају бициклистичке стазе и да се постави одговарајућа сигнализација, да се пренамени део коловоза, а да тамо где је то немогуће ове стазе буду урађене на делу тротоара. У уличицама које повезују ове велике саобраћајнице, исто тако, најављивано је да ће брзина кретања аутомобила бити ограничена на 30 километара на час, да би и тамо бициклисти били безбедни.
У међувремену нове стазе су урађене код Бранковог моста и Поп Лукине улице, у Рузвелтовој, отворен је и Булевар хероја са Кошара, Славија, Таковска. Али, доста ових коридора бициклисти су убрзо критиковали због неприлагођених ивичњака, лоше исцртаних стаза, лоших укрштаја са аутобуским стајалиштима... На Славији, и пре него што је стаза почела да се користи, исцртана сигнализација избледела је у стилу – држи воду док мајстори оду.
Није се остварила ни жеља надлежних да од 2018. на улицама Београда буде пет до десет одсто бициклиста, да се бициклом иде на посао, факултет, код пријатеља, у набавку…
ИЗВОР ПОЛИТИКА ONLINE
http://www.politika.rs/scc/clanak/41458 ... -planovima