Od probijanja tunela po NATM do puštanja u saobraćaj svakako prođe više od godinu dana.
"Probijanje" znači samo da je završena primarna obloga tunela.
Posle toga tek sledi sekundarna obloga, a to su tone i tone armature i betona.
Pa tek onda opremanje, prvo građevinsko, pa asfalt i elektromašinsko.
Cut&cover je potpuno druga priča i totalno je neuporedivo sa NATM.
Iskopa se usek, pa se buše šipovi za zidove, zatim se podižu zidovi, pa između njih "krov" tunela.
I onda unutra isto opremanje, nešto skromnije od NATM, pa se posle sve to zatrpa.
Tunel Straževica je po NATM, dok Beli Potok nije klasičan cut&cover, već nešto što sad zovu cover&cut.
U čemu je razlika? Kod potonjeg nema prvo pravljenja useka, pa zidova, pa krova, pa zatrpavanja.
Kod "cover&cut" se šipovi za zidove grade u zemlji, "krovna" ploča se izlije na zemlji i onda se unutrašnjost tunela "odtrpava" iznutra.
Posle toga se na zidovi rade zavese da bude oblo ili se samo zalije torkretom, pa onda unutrašnje opremanje, isto skromnije od NATM,
Na kraju ide i zatrpavanje odozgo kao i kod klasičnog "cut&cover", mada nije pod obavezno, ovde hoće svakako jer - Avalski put.
Konkretno, ovde mi je malo mnogo dva i po meseca da stignu do postojećeg puta, sve i da je tu uračunato prebacivanje saobraćaja.
Moja procena je da bi za metar dana tehnički mogli da završe krov, do kraja juna da prebace saobraćaj i u jula krenu poslednju trećinu.
Ne može sad tu ni previše radnika dodatno da se angažuje da bi se ubrzalo, mašina ima dovoljno.
Možda neki armirač (najdeficitarnije zanimanje u Srbiji) više bi ubrzao za koji dan ili nedelju, jer se sve svodi na armaturu i beton.