Био сам прошле недеље у Истанбулу. Град је огроман, десетак пута већи од Београда; има, наравно, метро великог капацитета, али, оно што ме је одушевило је - трамвај. Својом брзином, удобношћу, независношћу, свиме. У практично свему је као надземни метро, или оно што се зове надземна - приградска - железница у Лондону.
Иде средином улице, кола су широка и удобна, траса је издвојена металном оградом, стајалишта ограђена и уз приступ само с картицом, нема окретница на крајњим станицама - возач само пређе на други крај композиције, свака јединица има кабину за управљање на оба краја и, практично, могућност да било где крене у супротном смеру.
Све то ме је још једном подсетило на сада већ упропашћену могућност да се бивша пруга од Дунав станице до Железника искористи за сличан превоз. Уз денивелацију и укопавање где је потребно, уз нови мост с краком за Нови Београд.
Не би коштало више од неколико стотина милиона евра, основна линија (без крака за НБг) би могла за оквирно једну годину да се направи. Линија би била махом независна, брза, удобна, као трамвај у Истанбулу, који пролази (линија Т1) и кроз вијугаву узбрдну улицу поред парка Гулан.
Повезивала би Железник, Раковицу, Топчидерски парк, Сајам, Савски амфитеатар, Карађорђеву (веза са Бранковом, Калемегданом, Старим градом), Дорћол, Панчевачки мост, у перспективи с продужетком поред Карабурме према Вишњици.
Од Кнез Михајлове и Трга Републике би био далеко колико и трамвај од ул. Иштиклал и Трга Таксим, који су то исто у Истанбулу, исто узбрдо.
Видео сам и одлично решење уместо београдских ружних и крхких стубића на тротоарима уз улицу. У делу града Фатих (Аксарај), имају продужетке на свака три-четири ивичњака, ниске, неуништиве, са згодном рупом у средини кроз коју понеко провуче ланац за везивање бицикла, колица, или мопеда. Мислим да су направљени од камена, уједно са ивичњаком. Види се на по неком да су ударани, али, ниједан није поломљен, не изгледају ружно ни ти малко окрњени, а успешно онемогућавају прелазак кола преко и паркирање на тротоару.
Решења, дакле, постоје, само их треба применити.
Имам слике, али не и техничке могућности да их објавим. Ако неко хоће, нека ми проследи мејл на који могу да их пошаљем и објави их овде.