Након повећања плата у ЈГСП-у, које сада премашују и 1.000 евра месечно, све је мање возача који одлазе у Европску унију, а све их је више који се враћају из иностранства. Владимир Ердељан и Тихомир Томашев, вратили су се у ГСП из Немачке након што су пробали да живе од вожње аутобуса по европским друмовима, за европске газде.
Отишли су у Немачку, привучени идејом да ће тамо зарадити три пута више и успети да уштеде. Међутим,
"елдорадо" ком су се надали, није уследио.
Осим што су животни трошкови били три пута већи, и што нису могли да зараде паре о којима су сањали, у Немачкој су радили три пута више него у Србији, по 290, а некад и по 330 сати месечно. Ердељан и Томашев истичу да их је у Србију вратила породица и ЈГСП, где је значајно повећана зарада и побољшани услови рада за возаче.
- У Немачкој су плате биле између две и три хиљаде евра, али је већина зараде одлазила на разне обавезне ставке. Заради се, али док платиш стан 1.300 евра, комуналије, утрошак за основне потребе и храну, пошаљеш нешто кући, нема шта да се уштеди - искрен је Владимир.
Брзи повратак
Владимир Ердељан истиче да би се целог живота кајао да није отишао да проба. Он је у мали град Еслинген поред Штутгарта отишао 2018. године, након 11 година рада у ЈГСП Нови Сад.
- Оног момента када сам видео да не могу са тадашњих 51.000 динара више да гурам, тражио сам алтернативу. Желео сам својој деци нешто да обезбедим, да се ишчупам из кредита, генерално, да ми материјално буде боље. Међутим, нисмо рачунали на одвојеност од породице и на крају сам закључио да није све у парама, поготово што су трошкови велики и не може много да се уштеди - рекао је Владимир, а са њим се сложио и Тихомир који је у Немачкој радио много краће од колеге, само два месеца, пре но што се вратио кући.
- Брзо сам схватио да то није за мене - казао је Тихомир.
У јануару и фебруару ове године основне нето плате свих возача у новосадском ГСП-у достигле су 105.000 динара, а са дежурствима и прековременим радом, плата достиже и 146.000 динара. Просечна плата механичара износи 97.401 динар, а са дежурствима и прековременим достиже 123.000 динара.
Већа плата и краћи рад
Ердељан и Томашев су деца ЈГСП-а, пошто су им очеви до пензије радили у предузећу, више од тридесет година.
- Отишао сам у Немачку као човек и примили су ме натраг као човека - истиче Ердељан који је, као и његов колега Томашев, по повратку у предузеће након неког времена поново добио уговор за стални радни однос.
- На основу тренутног стања могу слободно да кажем да као возач никад и нигде нећу имати овакав посао. Овде имамо своје радно време, одрадимо своју туражну таблицу и идемо кући - навео је Владимир и сложио се са Тихомиром да су задовољни садашњом платом возача с обзиром да је пре годину и по дана била значајно мања.
- Отхранио нас је и даље нас храни тај хлеб и не можемо да будемо нерадници, неколегијални, да не поштујемо предузеће - констатовали су повратници из иностранства у матично предузеће.
Директор ЈГСП „Нови Сад“ Иван Радојичић је разговарао са двојицом повратника, да сазна њихова искуства и нешто што је добро примени у свом предузећу, како би новосадски превозник могао додатно дa унапреди рад возача.
- Мени је веома значајна комуникација са запосленима. Сви морамо међусобно да разговарамо, да саслушамо једни друге, видимо да ли некога нешто мучи. Без сарадње и добрих односа не можемо напред - навео је Радојичић.
Смене дуге 12 сати
Кажу да се систем јавног превоза у Немачкој доста разликује од нашег, јер се њиме 50, 60 година уназад, поред државних баве и приватне компаније.
- Наш послодавац био је приватник. Смене су нам биле катастрофално дугачке, преко 12 сати. Пријем возила био је у 3:40, а у 4:00 часа ујутро већ су били на линији, пола сата раније него што је то код нас. Иако већина нас сматра како је код прецизних Немаца све тачно у минут, то баш и није тако. Могу слободно да кажем да је у односу на предузеће у коме сам радио, у Новом Саду бољи превоз у шпицевима, те да ми тада имамо чешће поласке. Тамо вам отправник у периоду гужви јави да возите без реда вожње док се не рашчисти - каже Ердељан.
Иако је радно време у Немачкој сменски дупло дуже истичу да су саобраћајна култура и култура путника на много вишем нивоу него код нас.
- У Немачкој грађани не критикују возаче. Свако ко је за време гужви и застоја ушао у аутобус поздравио ме је и питао како сам, да ли сам уморан. Нико није рекао „где си ти 45 минута“ - истичу наши саговорници.
www.dnevnik.rs/novi-sad/povecane-plate-v...ir-tomasev-napustili