OTKRIVAMO Big bi da kupi novosadski tržni centar Promenada – čeka se odluka antimonopolske komisije
Shutterstock/KSCHiLI
Dilema Novosađana od pre nekoliko godina –
Promenada ili Big – mogla bi da izgubi smisao. Pre svega ukoliko bi kupci da biraju različite vlasnike. CEE-BIG, sa amsterdamskom adresom, od decembra prošle godine merka firmu NEPI Real Estate Project One.
Vlasnik Big tržnih centara bi da kupi kompaniju koja upravlja Promenadom. Od potpisa ih deli odobrenje Komisije za zaštitu konkurencije, koja je rešila da nastavi postupak po službenoj dužnosti.
To je znak da im je potrebno dodatno vreme i detaljnije istraživanje, jer ocenjuju da bi preuzimanje moglo da promeni strukturu koncentrisanog tržišta upravljanja i raspolaganja modernim maloprodajnim prostorom u Novom Sadu. Napominju da bi
spajanje moglo značajno da uveća stepen koncentrisanosti na ovom tržištu.
„U skladu sa članom 62. Zakona, Komisija može da nastavi postupak ispitivanja koncentracije po službenoj dužnosti, ako utvrdi da zajednički tržišni udeo učesnika u koncentraciji na tržištu Republike Srbije iznosi najmanje 40%, odnosno ako osnovano pretpostavi da koncentracija ne ispunjava uslove dozvoljenosti iz člana 19. Zakona, a na osnovu zaključka koji donosi predsednik Komisije“, stoji u zaključku ove institucije. „Za donošenje odluke o dozvoljenosti predmetne koncentracije u skladu sa Zakonom,
neophodno je da se utvrde dodatne činjenice u odnosu na koje će Komisija definisati relevantno tržište i oceniti efekte sprovođenja predmetne koncentracije“.
Drže radnje i kancelarije
CEE-BIG posluje u okviru izraelske grupe koja se bavi
razvojem koncepta otvorenih tržnih centara, a pod krajnjom je kontrolom društva BIG Shopping Centers Ltd, sa sedištem u Izraelu. U Srbiji posluju od 2008. godine, preko brojnih privrednih društava registrovanih u Srbiji, a vlasnik su maloprodajnih parkova: BIG Fashion Mall & Park Beograd, BIG Novi Sad, BIG Fashion Outlet Inđija, BIG Pančevo, BIG Rakovica, BIG Zrenjanin, BIG Kruševac, BIG Fashion Kragujevac, BIG Pazova, BIG Obrenovac i BIG Kraljevo.
U Novom Sadu, na Sentandrejskom putu, poseduju objekat od
45.500 kvadrata. Komisija napominje da BIG grupa kontroliše i društvo AFI Properties LTD, koje u Srbiji vodi Airport City Beograd, AFI Skyline i Business Garden.
S druge strane,
NEPI je pod kontrolom društva Ne Property B.V, sa sedištem u Amsterdamu i bavi se iznajmljivanjem vlastitih ili iznajmljenih nekretnina. Ukratko, njegova jedina stvarna delatnost je upravljanje tržnim centrom Promenada u Novom Sadu. Otvoren je 2018. godine i prostire se na oko
48.900 kvadrata.
Firme su već potpisale pismo o namerama koje potvrđuju volju Big grupe da proširi portfolio nekretnina u Srbiji. Potpisali su ga 6. decembra prošle godine.
„Na osnovu dostavljenih podataka o visini ukupnih prihoda koje su svi učesnici u koncentraciji ostvarili na svetskom tržištu i tržištu Republike Srbije
, Komisija je zaključila da je postojala obaveza prijave koncentracije, jer je ukupan prihod učesnika veći od iznosa koji su propisani članom 61. Zakona“, navodi Komisija za zaštitu konkurencije.
Sada je pred nadležnima da definišu relevantno tržište, a podnosilac zahteva i potencijalni kupac ima svoje mišljenje. CEE-BIG smatra da bi se moglo definisati kao tržište upravljanja i raspolaganja modernim maloprodajnim prostorom u
tržnom centru tradicionalnog formata, ali da ga treba definisati na nivou tržnih centara odvojeno od maloprodajnih parkova. U tom slučaju ne bi bilo preklapanja učesnika u koncentraciji, jer je po njima
Promenada tradicionalni tržni centar, dok je Big Novi Sad maloprodajni park.
Komisija ne prihvata definiciju tržišta koju predlaže Big
Podnosilac prijave, a to je CEE-BIG, navodi da na tržištu tržnih centara u Novom Sadu (odvojenom od maloprodajnih parkova) nisu aktivni, a da je tržišni udeo ciljnog društva (NEPI) oko 62,1% – s obzirom na to da je njegova površina 48.900 kvadrata i procenjenu ukupnu veličinu tako posmatranog tržišta na oko 78.700 kvadrata. Kao najveće konkurente navode
MAT Real Estate sa tržišnim udelom od oko 18,2% i Merkator sa udelom od oko 19,7%.
„Komisija je razmotrila sve napred navedene i ostale razloge iznete u prijavi i njenim dopunama, ali
nije mogla da prihvati navedeni predlog definicije relevantnog tržišta proizvoda“, navodi ova institucija. „U dosadašnjim postupcima koji su se odnosili na tržište nekretnina, Komisija je relevantno tržište određivala kao tržište upravljanja (izdavanja) i raspolaganja modernim maloprodajnim prostorom. U tim postupcima se smatralo da moderni maloprodajni prostor obuhvata sledeće tipove trgovinskih formata: trgovinske centre zapadnog tipa, trgovinske centre manjeg formata, robne kuće, kao i formate druge generacije, odnosno objekte od najmanje 5.000 kvadratih metara sa hipermarketom i pripadajućim lokalima“.
Udeo u novosadskom „kolaču“
Tako Komisija ne razdvaja ove formate, već
posmatra zajedno maloprodajne parkove i tržne centre. Ukoliko se u tržište uvrsti maloprodajni prostor SPENS-a od oko17.000 kvadrata i još toliko na Novosadskom sajmu, zajednički tržišni udeo Biga i Promenade
iznosi oko 56%, sa pojedinačnim udelima od 27% i 29%.
„Ipak, s obzirom na to da
Novosadski sajam nije trgovinski centar, kada bi se iz obuhvata relevantnog tržišta izostavio sajamski prostor, zajednički tržišni
udeo učesnika u koncentraciji je oko 62,3%, sa pojedinačnim udelima od 30% i 32,3%“, kaže Komisija. „Ako bi se uzeli u obzir javno dostupni podaci o tržištu u Novom Sadu, koje objavljuje kuća CBS, ukupna veličina tržišta maloprodajnog prostora u Novom Sadu je 124.400 kvadrata. Na tako određenom tržištu,
pojedinačni tržišni udeli učesnika u koncentraciji su oko 36,3% i 39,3%, pa njihov zajednički udeo iznosi 75,6%“.
Iz svega navedenog je jasno da je ovo tržište visoko koncentrisano.
„U ispitnom postupku Komisija će sprovesti sve potrebne radnje i utvrditi sve činjenice i izvesti dokaze neophodne za: definisanje relevantnog tržišta, njegove agregatne vrednosti i bitnih karakteristika i tendencija, naročito ali ne isključivo podataka u odnosu na koje će se utvrditi mogućnost supstitucije na strani ponude i tražnje…“, zaključuje Komisija,
Big i Promenada tako moraju još malo da sačekaju pre eventualnog spajanja.
Dilema Novosađana od pre nekoliko godina – Promenada ili Big – mogla bi da izgubi smisao. Pre svega ukoliko bi kupci da biraju različite vlasnike. CEE-BIG, sa amsterdamskom adresom, od decembra prošle godine merka firmu NEPI Real Estate Project One. Vlasnik Big tržnih centara bi da kupi...
forbes.n1info.rs