Šta je novo?

Novi Sad dobija aerodrom do 2015.

Jako puno mladog sveta iz Vojvodine putuje iz Temišvara , a to jeste cimanje
proporcija naročito mlađih putnika u odnosu sever jug Srbije je jasna
i nije od skora, nego još pre onog doba kada tri dana štrudle s makom nije bilo . . . :lool: :laugh: :lool:
 
Kao sto rece Stf, pravljenje aerodroma pored Novog Sada nije nikakva decentralizacija (koja bi bila i te kako pozeljna) vec staromodni sistem centralizacije razvijanjem iskljucivo administrativnog centra.

Kao sto deo republicke garniture misli da je Beograd Srbija tako je i deo vojvodjanske ubedjen da je NS Vojvodina.

Novi aerodrom, sto da ne, ali samo ako je ekonomski isplativ a ne da sluzi kao statusni simbol i rupa bez dna kao u svakom drugom spanskom selu.

Gledajuci mapu Evrope cini mi se da bi zgodna lokacija bila pored Vrbasa, tu su autoput i magistralna zeleznica, kanal DTD, blizu je NS a opet nije daleko ni od Subotice ili Sombora.

Druga varijanta bi bila pored Subotice, Subotica i Segedin zajedno imaju isto stanovnika koliko i Novi Sad a aerodrom bi bio tacno na pola puta izmedju Budimpeste i Beograda, uz autoput i prugu.

Mogao bi to da bude Evropski projekat saradnje Srbije i Eu (Madjarska), zaista medjunarodni aerodrom, zvali bi ga "Panonija".



miki_ns":19phdiiy je napisao(la):
Što se tiče Nikole Tesle, navalu low-cost kompanija na taj aerodrom možete da zaboravite - zašto, low-cost nikada ne ide na glavne aerodrome jer ne mogu da dobiju preferencijalne tj. jako niske cene usluga. Uvek koriste pomoćne aerodrome

Jeste cesto tako ali to ipak nije pravilo.

U Parizu Ryan i Wizz koriste lokalni aerodrom u Beauvais-u koji je na 80 km od grada ali zato Easyjet i Vueling slecu na Charles de Gaulle jer je mnogo blizi iako su usluge skuplje.

U Madridu SVE aviokompanije koriste isti aerodrom Barajas iako Madrid ima druge aerodrome.
Isto je i u Budimpesti.

NT moze komotno da opsluzi i lowcost letove, Batajnicu mozemo aktivirati kada NT dodje do zasicenja a pruga Sub-NS-BGD-Nis postane zila kukavica drzave.

A oni kojima administrativna granica Vojvodina-Beograd nesto znaci trebali bi da potenciraju Batajnicu, aerodrom se nalazi tacno na medji :)
 
zidar":daomm4pz je napisao(la):
Novi aerodrom, sto da ne, ali samo ako je ekonomski isplativ a ne da sluzi kao statusni simbol i rupa bez dna kao u svakom drugom spanskom selu.

Apsolutno. Samo što novi aerodrom u Vojvodini sasvim sigurno NEĆE biti isplativ u sledećih 50 godina! U to će vam se zakleti svako ko iole poznaje komercijalno vazduhoplovstvo i kako stvari stoje u njemu!

Uzmimo komšije, Mađare koji imaju samo jedan jedini aerodrom - Budimpeštu. Na njega sleću svi i LCC (imaju svoj terminal) i klasične kompanije. Drugi aerodorm u Balatonu više ne radi nego što radi, imaju ogromnih problema sa njim, za njih je i naš Niš pojam! Upravo su se Mađari tu upecali u zamku aktivirajući Balaton za potrebe Ryanaria sredinom prošle decenije. Uložili pare, Ryan letuckao, pokupio lovu i otišao.

Druga varijanta bi bila pored Subotice, Subotica i Segedin zajedno imaju isto stanovnika koliko i Novi Sad a aerodrom bi bio tacno na pola puta izmedju Budimpeste i Beograda, uz autoput i prugu.

U tom reonu već postoje čak dva potpuno opremljena i funkcionalna aerodroma - Osijek i Arad! Ukupan broj letova - nula zimi, dva leti! Oba lako mogu da privuku putnike što iz Srbije što iz Mađarske... samo kad bi za to bilo potencijala!

U Parizu Ryan i Wizz koriste lokalni aerodrom u Beauvais-u koji je na 80 km od grada ali zato Easyjet i Vueling slecu na Charles de Gaulle jer je mnogo blizi iako su usluge skuplje.

Jako dobar primer ali to najviše pokazuje politiku pomenutih avio kompanija. EasyJet i njemu slični preferiraju da lete na glavne aerodrome (ne samo da u PAR sleće na CDG već i na ORY) gde god i kad god je to moguće. Ryanair sa druge strane preferira što manje aerodrome, posebno one koji ga subvencionišu, često u vukoje*******inama (da prostite) koje su po pravilu očajno povezane, posebno javnim prevozom. Naravno izuzetaka od tog pravila ima. Takođe te dve kompanije se u mnogim stvarima drugačije ponašaju, sa drugačijim poslovnim modelima da ih je nezahvalno porediti.

NT moze komotno da opsluzi i lowcost letove, Batajnicu mozemo aktivirati kada NT dodje do zasicenja a pruga Sub-NS-BGD-Nis postane zila kukavica drzave.

Beograd je svojevremeno građen za 5 milina putnika godišnje! Tek prošle godine je premašio brojku od 3! Tako da na BEG neće doći do zasićenja sasvim sigurno u skorije vreme, a i kad dođe mnogo će racionalnije, brže i jeftinije biti proširivanje kapaciteta (gradnja druge staze, proširenje postojećih terminala ili čak gradnja novih) nego aktiviranje Batajnice!!! Osim toga stvorili bi se i saobraćajni problemi jer je Batajnica jednostavno preblizu i operacije bi bile znatno komplikovanije i skuplje, tako da je to u startu neracionalno i neisplativo. Ja bih rekao i detinjasto sanjarenje!

Sva priča o Batajnici u ovom trenutku služi isključivo u funkciji da se na mala vrata odrade modernizacije koje su potrebne vojsci, a pod kapom ulaganja u civilnu infrstrukturu. Zašto? Zato jer je tako mnogo lakše doći do para. Aerodrom Morava je najbolji primer. Tako da zaboravite na priču o civilnim letovima, ako dođe do nekih ulaganja to će biti pre svega za vojsku (i treba).

Zato još jednom kažem! Manite se ćorava posla! To što imamo od aerodroma u Srbiji imamo i novi su čisto gluporanje sigurno u sledećih nekoliko decenija!

Stoga je mnogo pametnija diskusija kako da se postojeći aerodromi infrastrukturno dodatno povežu i tako postanu dostupniji!

A oni kojima administrativna granica Vojvodina-Beograd nesto znaci trebali bi da potenciraju Batajnicu, aerodrom se nalazi tacno na medji :)

:lol:
 
stf":kc4iso95 je napisao(la):
Мени се чини да поводи за изградњу овог аеродрома нису сигурно намењени лакшем животу Војвођана. Овај аеродром је чиста политичка свињарија.

Ако узмемо у обзир да аеродром Војводини треба, зашто се гради у НС који је преблизу Београду? Зато што је највећи град? Зар није то мало застарело размишљање..?

БГ и НС су толико близу да аеродром у НС неће бити никаква алтернатива у случају непогода и затварања НТ. За законе природе раздаљина између Београда и НС не постоји.

Нека најлогичнија физичка локација војвођанског аеродрома је негде код Бечеја. Тиме он не би био далеко од НС као највећег града, али би био једнако приступачан свим Војвођанима, и што је и најбитније, преузео би наше путнике од Темишвара.

Аеродром у НС је исувише далеко за источну Војводину, која би и даље користила Темишвар, а НС би евентуално преузео путнике Осијеку и нешто бедно од НТ....

Чим се мало логички загребе, овај аеродром је свињарија, и нимало ме не чуди помињање аутономаша као и шпекулације да они праве главни град на силу. Јер, да није тако, позиционирали би аеродром на месту најпогоднијем за све Бојвођане, а не да као фол, децентрализују Србију, а у ствари централизују Војводину.


Источна Војводина се вековима уназад зове "Банат". Али, ми смо сви Брозова деца и не знамо ни за шта пре њега.
 
BTW, neko je napisao da je saobraćaj sa Niša i Morave 0. Sa Morave ni ne može biti ništa više jer je "otvorena" :lol: pre par dana (a i tamo su - insajderska informacija od firme koja je izvodila neke radove - išli navrat nanos da ugrađuju gipsane ploče na kojekakvim mestima da izgleda kao "dovršeno" za otvaranje, pa će posle to malo da lupaju i skidaju da stvarno dovrše - ako ikad dovrše.
Što se tiče Niša - ko li je samo kriv za to? Ako neko ne zna 2005-2006 kada JAT nije hteo ni da pomisli da nešto leti odande, MontenegroAirlines je napravio liniju Niš - Cirih i posle još jednu do nekog grada u Nemačkoj. Znam da su linije bile sasvim lepo popunjene, a JAT kad je skontao da linija za Cirih "radi" dobro, onda je i on uveo dvaput nedeljno. A te linije su bilo dobro popunjene zbog velikog broja gastarbajtera sa juga u Švajcarskoj i Nemačkoj.
E sad kako je odvajanje Crne Gore bila viđena stvar, MontenegroAirlines registruje firmu SA SEDIŠTEM u Nišu (MasterAirways) i 100% vlasništvu MontenegroAirlines (ovo je pravno dozvoljeno - da strano fizičko ili pravno lice bude 100% vlasnik firme, ali ako je registrovana u Srbiji vodi se kao DOMAĆA, jer porezi se plaćaju u Srbiji). Cilj firme je bio da zadrži upravo prava ne te linije. Ipak čim se Crna Gora odvojila, MontenegroAirlines sa stupanjem novog reda letenja na snagu naravno više ne može da leti iz NIša direktno u svet (tad nije važio OpenSky), a direktorat oduzima dozvolu MasterAirways-u, iako je u leasingu imao iste one avione s kojima je do tada MontenegroAirlines bez problema leteo, a i piloti su bili isti. Čim su uklonili MontenegroAirlines, JAT prestaje da održava liniju za Niš.
Svi ovi pokušaji posle su budalaština, jer su ponuđene destinacije bile besmislene, i služile su kao dimna zavesa za činjenicu da JAT i Nikola Tesla neće dozvoliti da bilo koja profitabilna linija leti iz Niša. MontenegroAirlines je posle uvođenja OpenSky još jednom pokušao da dobije liniju Niš - Cirih, ali su opet našli "tehničke" razloge da mu tu liniju ne dozvole, tako da su oni na kraju i odustali.
Prema tome niko ne zna kakav je potencijal dok se ne ispita tržište, i to je stvar koju treba podržati - pravljenje ozbiljne analize, koja će uzeti u obzir udaljenost od okolnih gradova, ukupnu populaciju koja bi se mogla privući, potencijalnu zainteresovanost putnika za određene destinacije, potencijalne partnerske aviokompanije koje bi te destinacije htele da opslužuju, potencijal za čarter letove tokom sezone. Pa kad se sve to stavi na papir, i ako ispadne da bi stvar mogla funkcionisati - e tad treba graditi i/ili uređivati postojeći aerodrom. U tom slučaju nije glupost to raditi, nego je glupost prepustiti drugome da odnosi zaradu, čista računica! Ali dok te računice ne bude - ne verujem da je ovo išta drugo od "izborne dimne zavese". Platežno najsposobnije stanovništvo (bar zasad) u ovoj državi je skoncentrisano u BG, prstenu oko njega i severu (eufemizam za Vojvodinu), a ono čini najveći deo potencijalnih avio putnika.
I toliko, ja sam samo hteo da reagujem na onu varijantu - bljak, sranje i otkud im ideja i slično. LJudi, bilo kakve ideje da se nešto novo gradi su dobre, ali samo ako su poduprte dobrom analizom. Ako se pokaže da bi se isplatilo treba ga graditi, ako se ne isplati ne treba i kraj! Bez obzira na sve ostale aerodrome.
 
Ono sto celu pricu o regionalnim aerodromima cini besmislenom nisu ni blizina drugih aerodroma ni velicine "catchment area", vec cinjenica da na ovim prostorima ne postoji avio kompanija koja ima flotu za obavljanje regionalnog saobracaja. ATR koji JAT ima u saobracaju ima 66 mesta, a u zemljama gde se obavlja saobracaj s regionalnih aerodroma, koristi se flota koja ima kapacitet izmedju 15 i 50 mesta. Ali avaj, kod nas je megalomanija u krvi, pa se pominjanjem bilo kod aerodroma automatski podrazumeva isplativost u slucaju uvodjenja interkontinentalnih letova. :p Gradnja aerodroma jeste velika investicija, ali ne sme da se posmatra izolovano od celokupnog razvoja zemlje. Kada se pominje blizina zimskih i banjskih centara, onda paralelno s izgradnjom aerodroma treba ulagati i u razvoj tih centara, da se ne bi koriscenje aerodroma svelo na dijasporu.
 
Da to sa veličinom aviona je nažalost potpuno tačno. Naš JAT ima velike avione, a na gomili destinacija bi mogao da leti sa manjim. Odgovarao bi im i manji od ATR-a, ali i nešto veći sa 70 -100 mesta da zameni velike mlazne. Swiss recimo koristi i AVRO RJ 100 a postoje i manje verzije AVRO RJ 85 i 70 , koji je mlazni i to četvoromotorac, ali sa malim motorima i smeštaju 100, 85 ili 70 putnika. Troše znatno manje od velikih (Boing 737, Airbus 319, 320), a prosečna brzina je ista - što mu je ogromna prednost u odnosu na ATR. Takođe je i tiši od većine aviona, tako da je to bio jedan od retkih aviona koji je dobio dozvolu za sletanje u noćnim satima na evropskim aerodromima koji su blizu centrima gradova. Slično i Embraer i Fokker imaju manje mlazne avione, koji su za <100 putnika mnogo isplativiji od velikih aviona. JAT u floti od mlaznih ima samo 737 (i to 737-300 sa 125 mesta, a unajmljivao je i 737-400, sa 169 mesta, mada je to za čartere bilo sasvim OK).
JAT je komotno mogao da ostavi par velikih aviona, a ostale zameni sa više ovih malih, održava više, ali jeftinijih linija, i sa boljim postotkom popunjenosti kabine i na kraju boljim finansijskim rezultatom.
 
Zvaničnih analiza nije bilo. Slažem se da ih treba uraditi pa onda prezentovati stvar javnosti pre nego što se nešto planira. No svako ko iole poznaje stvar može odmah unapred da predvidi da će ta analiza pokazati neisplativost aerodroma u Vojvodini. Hajde bar da imamo neki vojni aerodrom u upotrebi koji bi se za relativno malo novca mogao preurediti (ono u Somboru je praktično livada sa malo raspadnutog betona i potpuno je neupotrebljivo) pa i nekako. Ovakva greenfield investicija bi bila potpuno neisplativa!

Jedan jako dobar primer je Banja Luka. Nikakvih smetnji nema da se tamo obavlja saobraćaj ali on je skoro nepostojeći. Zašto? Zagreb je preblizu, svi mahom idu preko njega! Pokušali nekim subvencijama, molili kumili Jat... Ne ide!

Niš je zaista potpuno druga priča, tu potencijal svakako postoji (recimo letovi ka Francuskoj i Nemačkoj gde je ogromna dijaspora južne Srbije; zatim letnji čarteri). Ne neki veliki potencijal ali postoji i aerodrom je potpuno zapostavljen, a po projekcimaja (zvaničnim) mogao bi bez problema da ima oko 100.000-150.000 putnika godišnje.

lento":1zt710v5 je napisao(la):
Ono sto celu pricu o regionalnim aerodromima cini besmislenom nisu ni blizina drugih aerodroma ni velicine "catchment area", vec cinjenica da na ovim prostorima ne postoji avio kompanija koja ima flotu za obavljanje regionalnog saobracaja. ATR koji JAT ima u saobracaju ima 66 mesta, a u zemljama gde se obavlja saobracaj s regionalnih aerodroma, koristi se flota koja ima kapacitet izmedju 15 i 50 mesta.

A koje su to zemlje? :) Takav saobraćaj skoro da je izumro u Evropi a zapravo nikad nije ni bio nešto popularan (posebno avionima manjim od 42 sedišta) ako ne računamo Norvešku i ex SSSR. Bio jedan simpatičan pokušaj i kod nas za vreme SFRJ, zvao se Pan/Trans Ardia sa avionima od 19 sedišta... U Hrvatskoj se takođe u prošloj deceniji zanosilo nekoliko firmi sa Turboletima... pa ne ide!

Da ne govorim da se avioni vrlo lako nabavljaju preko lizing kuća, a tržište polovnjaka nikad bogatije. Jat bi preko noći mogao da nabavi ATR-42 (isti type rating)... Ali napuniti jedan takav avion je sasvim druga priča! Da ne govorim da je Jat nesposoban da pravilno obavlja i neke mnogo očiglednije i lakše stvari (ali to je već za neku drugu analizu, u svakom slučaju na Jat uopšte ne treba gledati i računati ozbiljno)...

Neko pomenu Avro! Ha! To je ubedljivo najneekonomičniji avion u svojoj klasi, ekstremno skup za održavanje. Isplati se samo kompanijama koje su ih do kraja amortizovale, poput Swiss-a, Lufthanse ili Brussels-a ili oni kojima baš treba STOL (mada i kod ovog poslednjeg ih je polako pregazilo vreme). Pa i oni ih više koriste za mainline nego za RJ.

Gradnja aerodroma jeste velika investicija, ali ne sme da se posmatra izolovano od celokupnog razvoja zemlje. Kada se pominje blizina zimskih i banjskih centara, onda paralelno s izgradnjom aerodroma treba ulagati i u razvoj tih centara, da se ne bi koriscenje aerodroma svelo na dijasporu.

Pogrešno! Treba ulagati prvenstveno u zemaljsku infrastrukturu - puteve, železnicu! Tek kada je to u tip-top stanju će povući i razvoj banja, planina, industrije i gradova uopšte i tek tad možemo da govorimo o nekom daljem razvoju aerodroma, jer bez toga vazduhoplovstvo je besmisleno (bar po evropskim merilima)!
 
Pod regionalnim saobracajem nisam podrazumevao domaci saobracaj, vec saobracaj izmedju primarnih i sekundarnih i izmedju sekundarnih aerodroma u regionu. Na primer, Maribor-Beograd, Nis-Zagreb, Nis-Bec, Novi Sad-Bec i slicno. Takav saobracaj postoji u Evropi.
 
Spanci su se poslednjih 15 godina toliko bavili iskljucivo gradjevinom (cela Evropa je tako prala pare) da su bukvalno u svakom gradicu napravili aerodrom.

Danas vecina tih zdanja zvrji prazno, neki aerodromi takoreci jedva da su i videli avione kao aerodrom "Don Kihot" (prikladno ime :)) u Ciudad Realu (cist balkanski sindrom, navodno najduza pista u Evropi, cena izgradnje 1 000 000 000 € :shok: )

Pozitivna strana je velika sloboda koju su uzivali arhitektonski biroi u projektovanju objekata, ne samo da je svako selo zahtevalo aerodrom vec je isti morao da bude i najlepsi :)

za ljubitelje cortena aerodrom u Lleidi:

dzn_Aeroport-Lleida-Alguaire-by-b720-Arquitectos-2.jpg

dzn_Aeroport-Lleida-Alguaire-by-b720-Arquitectos-6.jpg

dzn_Aeroport-Lleida-Alguaire-by-b720-Arquitectos-1.jpg

dzn_Aeroport-Lleida-Alguaire-by-b720-Arquitectos-5.jpg

dzn_Aeroport-Lleida-Alguaire-by-b720-Arquitectos-3.jpg
izvor http://www.dezeen.com/2010/03/25/aeroport-lleida-alguaire-by-b720-arquitectos/
 
lento":3kyx36cb je napisao(la):
Pod regionalnim saobracajem nisam podrazumevao domaci saobracaj, vec saobracaj izmedju primarnih i sekundarnih i izmedju sekundarnih aerodroma u regionu. Na primer, Maribor-Beograd, Nis-Zagreb, Nis-Bec, Novi Sad-Bec i slicno. Takav saobracaj postoji u Evropi.

Ne postoji (bar ne u iole opipljivom obimu) sa avionima ispod 40-ak sedišta (sa velikim trendom koji traje već 10-ak godina da i znatno veći avioni sa recimo 70-ak sedišta postaju neisplativi na takvim rutama, posebno mlaznjaci; propeler se vraća na velika vrata). Obično se radi o povezivanju nekih (zemaljski) nedostupnih krajeva, npr. ostrva, gde baš moraš da voziš 20 putnika. Niko profitabilno neće leteti, recimo, Niš-Beč ako ne napuni bar 70-80 putnika!

O LCC da i ne pričam... Oni ako ne mogu da prevezu bar 300 putnika dnevno neće ni da trepnu ako ih debelo ne subvencionišeš!

Ali opet niko normalan ne ulaže pare da razvija takvu vrstu saobraćaja ako već nema izgrađen funkcionalan aerodrom (a mi, recimo, ne možemo da aktiviramo Niš gde je sve "na izvolte" i gde potencijala ima). Španski primer je odličan, samo što mi nemamo luksuz da neko finansira takvo prženje para! Da ne govorim koliko je dugačak spisak praznih aerodroma u našem komšiluku...
 
Jeste da je topik o novosadskom aerodromu, ali se koliko vidim pretvorio u temu o srpskim aerodromima, pa samo da podsetim na taze vest: otvoren je jos jedan aerodrom (zvanicno), ovog puta aerodrom Ponikve, itd, itd…
Aerodrom do aerodroma, ko ce ga znati zasto su gradjani Srbije toliko osetljivi i toliko se primaju na aerodrome, daleko bilo prica o aerodromima ide nekako uz izbore, ali – samo na primer i onako tek da se malo racuna – od aerodroma Ponikve do aerodroma Ladjevci ima u vazdusnoj liniji svega oko 70 kilometara.
Ne racunajuci entuzijasticke naslove o aerodromima koji mogu, samo sto nisu, da prime i avione kao sto je teretni B747 cime ce izvoz srpske privrede kojoj samo to fali pa da procveta da bude olaksan, ne racunajuci cinjenicu da prosecan gradjanin Srbije mogucnosti i potrebu za putovanje avionom pa cak i toliko izvikanim Low Cost kompanijama ima otprilike onoliko koliko puta moze od svoje prosecne plate da sebi priusti putovanja do egzoticnih destinacija sirom belog sveta, ostaje pitanje sta ce Srbiji toliki aerodromi.
Osim ako cela stvar nema veze sa vescu koja bi mogla – kako je krenulo – da koliko sutra osvane u srpskim sredstvima informisanja:
Americki proizvodjac kombinacije aviona i automobila, Terrafugia – http://www.terrafugia.com – je sa Vladom Srbije potpisao pismo o namerama da u Srbiji podigne pogon za montazu, a kasnije i proizvodnju, svog najnovijeg modela Terrafugia TF-X.

Terrafugia_04-1.jpg


Planovima je predvidjeno da svaki punoletni gradjanin Srbije do 2025. godine pod povoljnim uslovima nabavi po jedan model autoaviona cime ce Srbija postati prva zemlja u svetu kojoj vise uopste nisu potrebni putevi ili zeleznice.
Zbog toga ce sva sredstva, pa cak i ona namenjena tekucem odrzavanju saobracajnica u Srbiji, biti ubuduce usmeravana u projekt Leteca Srbija.
Marketinska agencija Daj pare pa ce sve biti mnogo lepo ce biti zaduzena za kampanju za koju su vec osmisljeni i neki slogani:
- Svakom selu aerodrom;
- Ko kaze da Srbija nije nebeska?
- Out je voziti se;
- Letimo u bolju buducnost, drugi neka nas voze….

Zezanje na stranu, samo jedan pogled bacen na tugu od sajta aerodroma Ladjevci govori sve....
Ali, bas nas briga: svaka avlija aerodrom.
 
Vrh