Šta je novo?

Novi Sad dobija aerodrom do 2015.

ne bih da ulazim u politiku kao ni opravdanost gradnje i ostalog...
samo bih rekao svoje misljenje u vezi arhitekture i modelarstva.
-projekat kao idejni je dobar, skladan, i iznenadjujuce savremen,
svi vi koji branite profesiju bolje je ne branite vise...
-maketa je takodje odlicna, bas odmerena. a svi vi koji hejtujete,
naucite da je lepota u jednostvnosti i skladnosti onog sto treba da predstavis.
 
Ова прича је тежак дебилизам. Да је то спортски аеродром па и да разумем. Која црна децентрализација и демонополизација? Класична предизборна прича филована Новосадизацијом и великим апетитима покрајинских велможа.

Старији Панчевци би могли много прича да вам испричају о том шатро златном времену аутономије, док су грађени Нови Сад и викендице по Фрушкој Гори, а нама остајало блато и загађење. Ајде да не скрећем пуно са теме, могао бих свашта да напишем...

Поменуто је и овде, а на темама о Беовозу и аеродрому НТ неколико пута о прузи НС-БГ која би између осталог учинила Сурчин потпуно новосадским аеродромом, у смислу лакоће коришћења. Као што је већ написано, гомила путева се распада, железница по Војводини је уништена, а они би да граде аеродром. А градови у Војводини у идеалној позицији према постојећим аеродромима - НТ, Темишвар, Осијек, северу Бачке и Баната није ни Будимпешта далеко. Додајмо ту и Батајницу једног дана.

Прича о краљевачком аеродрому је делом другачија. Али само делом. Има потенцијал гравитирања централног и југозападног дела државе, али да би профункционисало све како треба, потребан је развој, да би имао ко да путује и добри путеви, да би аеродром постао приступачан. Тада би НТ вероватно премашивао 10 милиона путника.

Пола земље нам је неасфалтирано а ми бисмо сви у авионе. Аха, важи.
 
woodooinstalater":33y8uer0 je napisao(la):
Stvar i jeste u razmerama, a mi u Srbiji im nismo bas skloni: ako nismo najveci, mi bi da budemo barem veliki.
Vidi, ovaj aerodrom koji si pomenuo, sa oko 2 miliona putnika godisnje jeste mali i funkcionalan.
Aerodrom NT je 2011. godine imao negde oko 3,1 milion putnika i manje vise je zadovoljavao potrebe Srbije.
Dakle, jedan mali i funkcionalan aerodrom je otprilike kao nas najveci...
Razloga, naravno, ima koliko hoces: razvijenost, standard, potrebe....
Naravno da je regionalizacija i decentralizacija OK. Samo, to se ne pocinje aerodromima u svakom gradu i prema svakom lokalnom feudalcu koji bi da ima bas aerodrom, nego nekim drugim stvarima.
U te stvari, izmedju ostalog, spadaju i takozvani prioriteti, ali i odrzivost pojedinih takozvanih projekata.
A u tim prioritetima i odrzivosti, siguran sam, aerodromi danas u Srbiji nisu ni blizu vrha liste.
Ima precih stvari, a obaska sto takozvana ekonomska situacija ne ide bas na ruku prosecnom Srbinu koji bi da se vozi avionom. Low cost ili High cost :D u Srbiji danas nema klijentele za iole ozbiljan razvoj vazdusnog saobracaja. Mislim na isplativ, komercijalan.
Pa samo Beograd ima 2 velika aerodroma koji bi, sve i da Srbiji krene, zadovoljili potrebe kako putnicke, tako i teretne za ohoho godina unapred.

osvrnuo bih se ukratko samo na nekoliko stvari:
to što je NT imao 3,1mil ne znači da je time zadovoljena potreba tržišta i da nema potencijala za dalji razvoj, ubeđen sam da bi se većom konkurencijom i prisustvom još avioprevoznika taj broj povećao.
drugo, bg ima 2 aerodroma, vojvodina nema nijedan - da li je to u redu? da li je u pravičnije i isplativije (za beograđane svakako) da pored NT dobiju i Batajnicu - ili da možda i neki drugi građani imaju bliži aerodrom?
treće, novi aerodromi imaju i cargo i lowcost i charter potencijal, tu su i druge usluge....treba se ugledati na razvijenije, eto taj Eindhoven je i vojni i civilni aerodrom, ako vidimo srbiju u budućnosti u nekom boljem svetlu valjda će i taj svet iz drugih krajeva moći i želeti da vidi sveta (turistički, za promenu)
i četvrto, mislim da je razvijena železnica, trenutno, imajući u vidu stanje kakvo je i potrebna sredstva imaginarna, neisplativa i neodrživa, o vremenskom aspektu za potrebnu modernizaciju da ne govorimo
 
Gargoyle":192tbsd0 je napisao(la):
drugo, bg ima 2 aerodroma, vojvodina nema nijedan - da li je to u redu?

Ovo jednostavno nije tacno. Ako govorimo o putnickim aerodromima, Beograd ima 1 a Vojvodina 0.

Ako govorimo o aerodromima uopste, Beograd ima 2 - jedan civilni, putnicki, a drugi iskljucivo vojni. E Vojvodina takodje ima 2, jedan vojni, Sombor, i jedan civilni koji uglavnom koristi pilotska skola, Vrsac. Pre bilo kakvog pravljenja aerodroma u Novom Sadu trebalo bi razmisliti - ukoliko Vojvodini trebaju putnicki aerodromi - o adaptaciji somborskih i vrsackih aerodroma. Batajnica kao civilni aerodrom je takodje nepotrebna, to je megalomanija, nije Beograd grad od 5 miliona da mu pored jednog "normalnog" aerodroma treba i odvojeni aerodrom za low cost.
 
slažem se za adaptaciju postojećih naravno, ali kažem da bi u tom slučaju verovatno bg dobio 2, a vojvodina ostala na 0, ne verujem da Vršac i Sombor mogu odraditi to, samo to sam hteo da kažem, ako neko može to je NS - najviše zbog političkog a tek onda geografskog/ekonomskog značaja
 
У томе и јесте проблем, што се у свему пре свега гледа политички значај, а често је само он и битан. Кога брига да ли је нешто потребно и оправдано. На тромеђи фанцуске Швацарске и Немачке постоји међународни аеродром Базел/Милуз/Фрајбург - људи су се лепо организовали и направили један аеродром за три државе, а ми ћемо да правимо по један на сваких педесет километара, у свакој општини по један.

Ако бисмо хтели да постанемо озбиљнији центар за нискобуџетне летове (уз све друге факторе који су за то потребни), а зар није боље активирати поменути Сомбор и/или Ниш, ако нећемо Батајницу, мада и она има одличну географску позицију.

Код нас се свака потреба за децентрализацијом сведе на прављење државе у држави. А кад томе додамо и, на овим просторима, уобичајену малограђанштину, где свако гледа преко плота у суседно село и тражи да има исто што и они тамо, без обзира да ли му то треба, добијемо балкански хаос. Не би ме изненадило да се пред следеће изборе обећа прављење шест-седам мостова са пилоном или бар пет тешких метроа. А могли бисмо и ми у Банату да тражимо још један аеродром, неће да смета. :rolleyes:
 
Prica o gradnji aerodroma u NS je starija od ovih izbora. Mnogo ljudi iz Vojvodine leti preko aerodroma u Budimpesti, Hrvatskoj i Temisvaru. Zar nije bolje da imaju svoj, a ne da idu na druge i njima placaju takse. Isto vazi i za poljoprivredne proizvode koji se izvoze.

Jos jedan aerodrom znaci veca konkurentnost i nize cene karata :vops: U svakom slucaj aerodrom u NS je jedan veliki +, kako za grad i region tako i za nas.
Nemojte biti ljubomorni! Smeta vam gradnja u NS, a ne smeta jos jedan u BG.
 
nije bolje.


naš narod kaže ne kolje se vo zbog kile mesa.
 
nombre":2t8x8tdp je napisao(la):
Prica o gradnji aerodroma u NS je starija od ovih izbora. Mnogo ljudi iz Vojvodine leti preko aerodroma u Budimpesti, Hrvatskoj i Temisvaru. Zar nije bolje da imaju svoj, a ne da idu na druge i njima placaju takse. Isto vazi i za poljoprivredne proizvode koji se izvoze.

Nije ona starija od sranja koja su stanovnike Vojvodine naterala da se koriste Budimpestom, Temisvarom...
Niko u Vojvodini to ne radi zato sto mrzi Beograd - pare, interes je u pitanju: da aerodrom u Beogradu ima da ponudi ono sto nude komsije, nikom na pamet ne bi palo da ide na drugu stranu. Ali, Beograd ne nudi.
Gaji jednu dinosaurus firmu, mislim na aerodrom i jednu fosil firmu, mislim na JAT.
Otprilike, nit pas kosku glodje, nit je drugom daje, a takozvani rad aerodroma Beograd je pokusaj da se odrzi neodrzivo.
I da se pare usmere tamo gde politicarima treba, bez obzira na takozvani javni interes.
A da se, pre svega, suzbije mogucnost pojave ma kakve konkurencije.

Jos jedan aerodrom znaci veca konkurentnost i nize cene karata :vops: U svakom slucaj aerodrom u NS je jedan veliki +, kako za grad i region tako i za nas.
Nemojte biti ljubomorni! Smeta vam gradnja u NS, a ne smeta jos jedan u BG.
Ma bre neka Vojvodini aerodrom u svakom selu, koga je briga sve dok to ne placa iz svog dzepa.
Drugo je nesto ovde u pitanju: na stranu ova glupost sa brukom od projekta i makete za Cenej, bojim se da prica o novosadskom aerodromu u ocima danasnjih politicara nije samo prica o kao bajagi regionalizaciji Vojvodine u kojoj bi Novi Sad postao samo (jos) jedan vojvodjanski Beograd, a lokalni feudalci stekli jos jednu referencu za kicenje i talambasanje.
Vojvodina jeste region, i to pravi; ima i nekoliko pravih pravcatih gradskih centara koji imaju itekakvu urbanu tradiciju, obaska naselja i infrastruktura izmedju. Sve to vredi jednog aerodroma, ali samo ako se u njegovom razmatranju uzmu u obzir i potrebe i interesi ostatka Vojvodine.
A sve to sa aerodromom, naravno, posto se prvo rese drugi problemi: putevi, zeleznice, recni i kanalski saobracaj, jer - a to ce malo ko da spori - aerodrom danas prosecnom stanovniku Vojvodine treba taman toliko koliko i onim prosecnim stanovnicima Srbije koji gravitiraju aerodromu u Ladjevcima i kojima su svi problemi reseni pa evo, veceras sede ispred svojih monitora, povezani na super brzi internet, proucavaju red letenja sa aerodroma Morava i razbijaju glavu na koju ce od bezbroj svetskih destinacija....
 
Мени се чини да поводи за изградњу овог аеродрома нису сигурно намењени лакшем животу Војвођана. Овај аеродром је чиста политичка свињарија.

Ако узмемо у обзир да аеродром Војводини треба, зашто се гради у НС који је преблизу Београду? Зато што је највећи град? Зар није то мало застарело размишљање..?

БГ и НС су толико близу да аеродром у НС неће бити никаква алтернатива у случају непогода и затварања НТ. За законе природе раздаљина између Београда и НС не постоји.

Нека најлогичнија физичка локација војвођанског аеродрома је негде код Бечеја. Тиме он не би био далеко од НС као највећег града, али би био једнако приступачан свим Војвођанима, и што је и најбитније, преузео би наше путнике од Темишвара.

Аеродром у НС је исувише далеко за источну Војводину, која би и даље користила Темишвар, а НС би евентуално преузео путнике Осијеку и нешто бедно од НТ....

Чим се мало логички загребе, овај аеродром је свињарија, и нимало ме не чуди помињање аутономаша као и шпекулације да они праве главни град на силу. Јер, да није тако, позиционирали би аеродром на месту најпогоднијем за све Бојвођане, а не да као фол, децентрализују Србију, а у ствари централизују Војводину.
 
Ajd' sad, reči da je ideja za aerodrom svinjarija je preterivanje. S jedne strane da, Novi Sad je blizu Beograda. S druge strane, ukoliko (kao što je navedeno) glavni cilj aerodroma jeste da za sebe veže low-cost kompanije, onda mu je blizina Beograda zapravo prednost. Osim toga aerodrom je na nekih 15-16 km severno od Novog Sada, pa je na 86 km od Subotice, 82 km od Sombora, od Bačke Palanke je na 53 km i od Bečeja na 40 km. Što se tiče Banata na 58 km od Zrenjanina i 88 km od Kikinde.
Sve u svemu aerodrom je sa izuzetkom južnog Banata (Vršca i Pančeva) lako dostupan svim većim gradovima u Vojvodini, i jako blizu Beogradu (pa i Šapcu). Da li stvarno neko misli da bi bilo neisplativo imati low-cost orijentisan aerodrom na takvom mestu? Čini mi se da bi, uz uslov da tu zaista ponude odlične uslove low-cost kompanijama to zapravo mogao biti vrlo isplativ posao. Naravno, ne treba uređivati aerodrom, dok se ne osiguraju neki strateški partneri za to. Da li stvarno mislite da bi u letnjem periodu čarteri sa takvog mesta bili neisplativi? Pa samo pomislite koliko bi se ljudi ipak odlučilo da leti avionom ako bi im do aerodroma trebalo oko 80 km umesto 160-200 km.

Što se tiče mogućnosti korišćenja kao alternative za Beograd, vreme u Novom Sadu i Beogradu, da budem precizniji u Bačkoj i Sremu (s jedne i s druge strane Fruške Gore) znaju vrlo često ozbiljno da se razlikuju, u ravnici oko Novog Sada magle ima, ali ne toliko često kao u dolini Save. U kasnu jesen zna se desiti da krenete iz Novog Sada po kišnom vremenu, ali dobroj vidljivosti, a čim krenete u spuštanje ka Irigu, ili oko Rume upadnete u maglu kao testo. Osim toga čak ni vetrovi na lokaciji Surčina i Čeneja se verovatno ne podudaraju. Negde kod Rimskih Šančeva (koliko sam ja čuo priču od kolega sa PMF) je ključno mesto gde se ruža vetrova menja. Zato je to mesto i izabrano za glavnu meteorološku stanicu kod Novog Sada. Do Rimskih Šančeva preovlađujuću uticaj zimi ima Košava, dalje ka severozapadu preovlađujući uticaj ima severac. Neretko se u jesen i u proleće zna desiti kad idete auto putem BG-NS da kiša lije u Beogradu, potop kod Stare Pazove (i jedno i drugo jako blizu Surčinu), pređete most na Beški i tamo je kišica ili je ozbiljna kiša već prošla ili je nije ni bilo.
Čak i kad bi iste oluje pogađale oba lokaliteta, udaljenost je dovoljna da ako je jedan aerodrom zatvoren privremeno, postoji velika verovatnoća da drugi ne bi bio - oluja ili bi već prošla ili još nije stigla - što nije slučaj kod Surčina i Batajnice jer su izrazito blizu, i vremenski uslovi su skoro isti. Zašto se dolina Dunava i Save toliko razlikuju ne znam, ali je to činjenica. Uostalom i većina vinograda je na dunavskoj strani Fruške Gore, baš zbog ređih magli.
 
Neko je rekao da je pola zemlje ne asfaltirano a mi bi svi u avione. Slažem se sa time.
Ako želimo decentralizaciju daj da onda uložimo pare npr. u železnicu koja će sve učiniti pristupačnijim. Subotica - Beograd bi bilo oko 2h a Beograd - Niš oko 3h što bi bio veliki napredak.
U ovoj zemlji bi trebalo da se naprave realni prioriteti! Može se u Novom Sadu napraviti aerodrom ali ako će do njega neko iz Subotice putovati 2h a od njega do Beča 30` manje, onda nismo ništa napravili!
 
Izvini molim te, a kako se to putuje od Subotice do Čeneja 2h?
Ako se ide starim putem, od Novog Sada preko Čeneja, pa preko Srbobrana do uključenja na auto put kod Feketića, do Subotice se stiže za 1h i 15 min - znači od Subotice do Čeneja (može-biti aerodroma) je 1h. Ako se ide direktno auto putem Novi Sad - Subotica, sad je to otprilike 50 min. Ostali putevi su u takvom stanju, da je iz većine spomenutih gradova potrebno najviše 1h i 30 min.
Da se razumemo, i ja bih rađe video suvislu prugu do Subotice i Beograda, nego aerodrom u Čeneju. Ali kako su Železnice Srbije u stanju u kakvom su, možemo svi uvenuti i ne uraditi baš ništa, ako budemo čekali njih da se dovedu u red (sami, uz pomoć države, to će teško, sa sadašnjim mentalitetom - gde se ukidaju ophodari pruga dok se sa pruga krade sve što se stigne, gde se troši(o) novac na kupovinu preko butika za krpice, a u isto vreme se pruge ne remontuju, i brzine spuštaju, gde se novi vozovi drže u garaži (sem za obuku) dok su u probnom periodu, a onda crknu kad ih stave u redovan saobraćaj - a sve bi se otkrilo ranije da je probni period iskorišćen - gle čuda - za probu i uočavanje nedostataka). E pa sad ako ćemo njih da čekamo, možemo lepo i da stavimo katanac na vrata za bilo kakvo putovanje.
Zašto neko gleda da je ovo ili-ili. Zašto ne bi bilo i-i. I aerodrom i pruga. Prugu nek finansira država - ona ih je i upropastila posle ukidanja ŽTP Novi Sad (a ja čak nisam ni rođen ni odrastao u Vojvodini, pa ipak smatram da je ovo potpuno tačno) - a aerodrom neka finansira pokrajina, udruženje gradova, low-cost prevoznici, marsovci ili ko god već nađe interes. Ne vidim šta je problem?
Šta, kao Beograđani ne bi dolazili da lete sa Čeneja ako bi sa njega leteo Easy-Jet ili Ryan-Air, ili ko god bude ponudio low-cost usluge? Opet ponavljam, raditi to bez čvrstih garancija da će takvog saobraćaja i čartera biti je čista glupost, ali sa tom pretpostavkom, taj aerodrom je na odličnoj poziciji, i još odlična alternativa kad na Surčinu nije moguće sleteti/poleteti, a i obrnuto.
 
Да ли већ постоји стратегија развоја тог аеродрома, или ћемо добили још једну будалаштину као што се ради са Нишким аеродромом, а како стоје ствари неће ни Краљевачки боље да прође? Направиће се аеродром па ће тек онда да се размишља шта са њим.

Да ли нас нискобуџетне компаније сматрају примамаљивим тржиштем да би ширили свој посао? Ок, Мики је рекао да је у сваком случају то сулудо правити без стратешких партнера. Мени то ипак личи на предизборно лупетање уз све оно што сам претходно већ навео.

Да ли је боље евентуални аеродром лоцирати тако да скрене део путника из околних држава? Поменути Бечеј и Сомбор, нпр. Ако би било уопште потребе за додатним аеродромима.

Истина је да временске прилике знају да се значајно разликују на две стране реке, а камоли на педесетак километара, али зар није сада боље унапредити постојећи Сурчин, уз путно-железничке везе са њим? Говорим концептуално, занемарујући сва муљања и монополе наших политичара.

Да ли постоји довољно интересовање и платежна способност грађана у набројаним градовима (притом, цео Срем је изостављен, а њима за сада треба мало више да пређу Фрушку гору) да путују авионом, уколико би им аеродром био на сат вожње, уместо на највише два-два и по, као што су сада удаљени аеродроми? Примера ради, укнуте су визе, ушле су неке компаније са стварно повољним ценама на НТ, саобраћај на њему константно расте, али није то баш спектакуларно да бисмо морали да градимо додатни аеродром - а преко два милиона људи живи на мање од сто км од Сурчина.

И на крају, да ли је то најпотребнија саобраћајна инвестиција у Војводини?
 
Barkley":e3z8ahe3 je napisao(la):
Да ли већ постоји стратегија развоја тог аеродрома, или ћемо добили још једну будалаштину као што се ради са Нишким аеродромом, а како стоје ствари неће ни Краљевачки боље да прође? Направиће се аеродром па ће тек онда да се размишља шта са њим.
To je ono što sve vreme govorim, ukoliko ima strateškog plana, na dobrom je mestu.
Barkley":e3z8ahe3 je napisao(la):
Да ли нас нискобуџетне компаније сматрају примамаљивим тржиштем да би ширили свој посао? Ок, Мики је рекао да је у сваком случају то сулудо правити без стратешких партнера. Мени то ипак личи на предизборно лупетање уз све оно што сам претходно већ навео.
Liči i meni, ali ako neko lupeta pred izbore, ne znači da ideja koja je ispod nije valjana, problem je što je koriste za predizborno trtljanje, a ne za stvarni razvoj. Isto beše i sa obilaznicom Iriga - otvaraše je par puta pred kojekakve izbore, i ništa, kamioni i dalje tutnje ljudima oko kuća, povremeno se zabijajući u njih. Pa sad nije tačno da je i ta ideja bila loša, ali je zloupotrebljena.
Barkley":e3z8ahe3 je napisao(la):
Да ли је боље евентуални аеродром лоцирати тако да скрене део путника из околних држава? Поменути Бечеј и Сомбор, нпр. Ако би било уопште потребе за додатним аеродромима.
Sombor je previše daleko na zapadu, i tek on je neprihvatljivo daleko za ceo Banat, a i Srem jer je suviše severno - doduše Srem će uvek ostati usmeren na Nikolu Teslu. Bečej je već OK, ali nije značajno bliže, pa on je samo oko 35 km severoistočno, tako da je ovaj skoro pa na idealnom mestu.
Barkley":e3z8ahe3 je napisao(la):
Истина је да временске прилике знају да се значајно разликују на две стране реке, а камоли на педесетак километара, али зар није сада боље унапредити постојећи Сурчин, уз путно-железничке везе са њим? Говорим концептуално, занемарујући сва муљања и монополе наших политичара.
Pa naravno da treba razvijati i Nikolu Teslu, ali je problem što kad je on zatvoren, sleće se u Niš - gle sreće za nekoga ko živi u Subotici, kad sleti samo je na 4,5 - 5 sati vožnje od kuće, ako je ne daj bože poleteo iz Beča, bolje mu je bilo da sedne na bus.
Zgodno bi bilo imati alternativu koja je relativno blizu Surčinu, a ne 260 km dalje. Tako bi i onima sa juga Srbije , ako spletom okolnosti slete u NS, put bio duži za cca 1h15min (otprilike toliko bi auto putem bilo između Čeneja i Surčina), a ne za 3-3,5 h. kao sad ako se sleti u Nišu, a imaš nesreću da živiš na severu zemlje. Inače sva sreća pa su niški aerodrom kako-tako aktivirali, a i Crna Gora odvojila, ko ne zna, do tog momenta se dešavalo da kao alternativu Beogradu iskoriste Podgoricu :bash: . O putešestviju nazad kući u tom slučaju ne bih da pričam.
Barkley":e3z8ahe3 je napisao(la):
Да ли постоји довољно интересовање и платежна способност грађана у набројаним градовима (притом, цео Срем је изостављен, а њима за сада треба мало више да пређу Фрушку гору) да путују авионом, уколико би им аеродром био на сат вожње, уместо на највише два-два и по, као што су сада удаљени аеродроми? Примера ради, укнуте су визе, ушле су неке компаније са стварно повољним ценама на НТ, саобраћај на њему константно расте, али није то баш спектакуларно да бисмо морали да градимо додатни аеродром - а преко два милиона људи живи на мање од сто км од Сурчина.
E ovo spada u ono strateško partnerstvo, pa uraditi analizu tržišta u saradnji sa low-cost kompanijama, samo tako se može doći do odgovora.
Barkley":e3z8ahe3 je napisao(la):
И на крају, да ли је то најпотребнија саобраћајна инвестиција у Војводини?
Definitivno NE. Ali to ne znači da ako ima zainteresovnih to ne treba uraditi.
 
Поставља се прво и основно питање:

Да ли локација аеродрома има могућност да преузме путнике Темишвару и Осијеку као конкурентским аеродромима?

Ја, искрено, не бих рекао. Источна Војводина ће да иде на темишварски, северозапад на осијечки, Срем на НТ и остатан на Ченеј....да ли је то стварно промишљена инвестиција?
 
Ja ovo vidim kao jedan (pred)izborni događaj, ništa drugačiji od mora sličnih kakve s vremena na vrijeme političari moraju napraviti.

Da li Novi Sad treba da ima novi "betonski" aerodrom na mjestu SA Čenej ili ne, koliki i kakav on treba da bude, teško da znaju Bojan Pajtić i FTN-ovci, a i mi ovdje na forumu. To je stvar komplikovane ekonomske, sociološke i političke analize.
Nije lako ni tek tako pogoditi šta je na prvi pogled jeftinije, isplativije...
Brza pruga (SU)-NS-BG-(NI): da, ali i to čudo košta oko 3 milijarde evra....
 
Kod NS-a bi mogao leci jedan lou kost aerodrom ali onda nista od Batajnice i to je to.
 
Pa upravo to i jeste ideja - aerodrom koji bi opsluživao low-cost kompanije.
Što se tiče Osijeka, taj aerodrom nema mnogo letova, da bi privlačio bar zasad mnogo ovdašnjih putnika.
Što se tiče Nikole Tesle, navalu low-cost kompanija na taj aerodrom možete da zaboravite - zašto, low-cost nikada ne ide na glavne aerodrome jer ne mogu da dobiju preferencijalne tj. jako niske cene usluga. Uvek koriste pomoćne aerodrome koji su 50 - 60 - 80, pa čak i oko 100 km od ciljnog grada (Frankfurt Hahn, na primer), ali za dovođenje velikog broja letova zahtevaju vrlo pogodne uslove. Na kraju svi zarađuju, mali aerodromi od saobraćaja, koji i pored niskih taksi je bolji nego nikakav, transportna preduzeća jer se organizuju šatl prevozi (bus, voz, šta gde može), lokalne zajednice od povećanja prometa (što u prodavnicama u okoloini, što od noćenja ukoliko su letovi jako rano ili kasno). Zašto je to nemoguće na Nikoli Tesli - pa da bi recimo dobili Ryan Air, i da on dovede nekoliko aviona, tj. ostvari nekoliko destinacija, morali bi da mu ponude vrlo nisku cenu aerodromske usluge. Ali ako to učine njemu, odmah će nastati problem sa svim ostlaim kompanijama. A BG aerodrom nema interesa da svima patosira cenu usluge, kad većinu kompanija čine klasične "velike" kompanije. Tako da to tako ne funkcioniše. Pogledajte low-cost destinacije - umesto glavnog briselskog ide se na Šarleroa, umesto u Barselonu ide se u Žironu ili Ljeidu, umesto na Hitrou ili Getvik na Luton ili Stanstad. Umesto Frankfurt - Frankfurt Han, umesto Minhen - Minhen Memingen, umesto Stokholm, Stokholm Skavista. E to bi bilo baš tako u ovom slučaju - Čenej bi funkcionisao ne samo kao destinacija za Novi Sad i Vojvodinu, već i low-cost odredište Beograd. Za ove koji govore kako Čenej nije dovoljno dostupan za većinu Vojvodine, Batajnica je ako baš tako gledate manje povoljna za veći deo Vojvodine nego Čenej. A i ne vidim svrhu da se sve koncentriše u krugu od 20 km. Ako ni zbog čega drugog, ono zbog mogućnosti preusmeravanja letova u slučaju potrebe. Da ne govorimo o potrebi da se i ponegde drugde nešto razvija - to mi je isto kao oni tupani što su kukali što Aqua Park u Bačkom Petrovcu nije napravljen u Novom Sadu - pa valjda i u tim ostalim mestima treba postojati nešto sem njiva, šuma i lepog vazduha. Na svu sreću u Bačkom Petrovcu je Slovačka finansirala izgradnju, a i termalna voda je ipak tamo, a ne u gradu.

No čitava priča nema smisla dok veći broj low-cost kompanija ne bude imao interes za to, a za to je bitno podizanje standarda. Ali kad se to desi, ne treba propustiti priliku, i do 2015. se svašta može dogovoriti. Ako se o tome ne razmišlja, 2020 se možemo naći u situaciji da se lupimo u čelo i kažemo, vidi sad svi idu u Osijek, Temišvar a mogli smo i mi da dobijemo te letove. Ne zaboravite da je Brisel Šarleroa postao hub za low-cost letove tako što je opština Šarleroa odlučila da nekoliko godina subvencionira Ryan Air, kako bi aerodrom oživeo. Dolazak Ryan aira je dovukao i druge prevoznike. Oni jednostavno idu na aerodrom koji ima sve štoje tehnički neophodno (i ne mnogo više od toga) ali ih neće "odrati" cenama aerdromskih usluga.

Da neko stvarno ima tri čiste u glavi, forsirao bi da Nikola Tesla postane hub za klasične avio kompanije (lokacija Beograda za letove ka Bliskom istoku i Zapadnoj Evropi, i severu Afrike je vrlo povoljna). A Novi Sad bi trebalo razvijati kao low-cost destinaciju, koja bi mogla čak i da "hrani" Nikolu Teslu putnicima koji žele da iskoriste na određenim deonicama jeftiniji prevoz.
 
A nis i morava i vrsac da bleje prazni pa i pristina :) Temu zakljucati do sledecih izbora ista prica se mlatila po novinama i 2008 ovaj put toliko ozbiljnija jer su napravili maketu toliko o tome :kafa:
 
@ miki_ns

Видим да одмах бацаш причу у фајт између Београда и НС-а

Мени лично, тек Батајница није јасна. Толико о њој.
Мени није споран аеродром у Војводини, он је пожељан из разолга које си навео, него ми локација не улива поверење да се ради о иоле промишљеном пројекту а објаснио сам и зашто.

Нисам рекао да је Ченеј "тешко доступан Војвођанима", већ да су Осијек и Темишвар можда много лакше доступни већем броју Војвођана него Ченеј. Али ако ти кажеш да није, немам разлога да ти не верујем.
 
Ne, uopšte ne ubacijum priču u fajt NS-BG (da me ta fiktivna budalaština interesuje, ne bih ni bio na ovom forumu). Ako se bolje pročitaju moji postovi, ja svuda tvrdim da to nije prioritet, da to treba uraditi samo ako za to postoji strateško partnerstvo sa low-cost prevoznicima, da je dobro što je dovoljno udaljen od Surčina, pa da je mala verovatnoća da će ih isto nevreme baš uvek istovremeno zatvoriti, ali da je dovoljno blizu da to putnicima ne bude problem ako slete na bilo koji od ta dva, ali da je nažalost u pitanju predizborna patka, a ne promišljen čin. Ali ideja suštinski nije loša, jer je aerodrom na tom mestu najbliži Novom Sadu, koji je eto sasvim slučajno i najveći grad posle BG, a na manje od 100km od skoro svih ostalih većih gradova u Vojvodini, a Beograd je taman tu na oko 95-100km. Prema tome "emitivno tržište" putnika je dostupno.
E sad jedini je problem što se bez razmišljanja o bilo čemu gore navedenom, stvar odmah proglašava "sranjem" i tome sličnim stvarima, ali se zato intenzivno divani o low cost letovima sa Nikole Tesle koji će se naveliko desiti na Svetog Nikada,jer to jednostavno nije tip aerodroma koji low-costeri "vole". Između ostalog i zbog onoga što ranije navedoh - kako će neko da smisli da naplaćuje low-costerima aerodromski servis onoliko nisko koliko je njima prihvatljivo, a da odmah ne budu tuženi od regularnih kompanija za diskriminaciju. Budimpešta za to ima dva potpuno odvojena terminala i različite usluge, pa je to još i moguće, mada (baš zbog korišćenja glavnog aerodroma) cene iz Budimpešte nisu toliko niske kao iz drugih gradova. Beogradska dva terminala su fiktivna, u suštini stari i novi deo jednog terminala, sa zajedničkim opsluživanjem prtljaga, stajankom i svime ostlim što je bitno za letove. Prema tome Nikola Tesla i low-cost se neće baš desiti. I opet kažem, da je trenutno o glavu da se NS aerodrom radi - nije, da li o tome treba dugoročno razmišljati da. Valjda je i Subotičanima i Beograđanima lakše preći 90-tak km do tog aerodroma, nego potegnuti 150+ do Temišvara.
I ona konstatacija "ići će svi u Temišvar i Osijek" ne stoji, ići će tamo gde je postoji dovoljno povoljnih letova. Zašto sad iz NS za Španiju svi idu iz Temišvara - pa ne zato što vole da se vozikaju do tamo, već zato što iz Beograda ni ne mogu. Da mogu i da je cena ista pa niko nije lud da zameni 1h vožnje do Surčina sa 2,5 - 3h vožnje do Temišvara. Ljudi su sasvim spremni ići i na malo dalje udaljenosti do aerodroma ako ima dovoljno zanimljivih i cenovno prihvatljivih destinacija sa tog aerodroma. I to je ono jedino što treba obezbediti ako se taj aerodrom ikada bude aktivirao. I taj aerodrom ne treba graditi iz republičkog budžeta, već kao što rekoh udruživanjem sredstava onih koji su za to zainteresovani.
Po većini reakcija ovde, najbolje bi bilo da sedimo, ništa ne radimo, ništa ne gradimo, blejimo u nebo i čekamo da se hrpe aviona spuste u Surčin, Osijek i Temišvar i sve nas odvedu u "Shangri La"!
 
Што си запео за тим да low cost неће слетати на НТ...то је бар јасно.

...ја те све време питам да ли је Ченеј промишљена локација у односу на све околне аеродроме истих карактеристика и намене....то је све што ме занима....

...као аеродром за low cost компаније, на одличној је локацији што се тиче Новосађана а и нас Београђана, али, да ли је за остатак Војводине на добром месту или ће многи и даље користити Темишвар или Осијек?

...ми у Београду смо затрпани разноразним непромишљеним инвестицијама за које је боље и било да су само седели и не радили ништа него што су паре за такве ствари потрошили или их планирају потрошити...
 
Мики, не прави се други аеродром да би му једна од основних намена била да послужи за резерву Сурчину. Колико пута се догоди да је Сурчин затворен у току године и колико је тада путника из Суботице или околних места да би се због њихове зле среће правио аеродром ближе њиховим кућама. Ок, капирам да ниси ни ти мислио да се само због тога инвестира у Ченеј, али би и тај успутни ефекат ипак био од мањег значаја. Плус, ванредна ситуација је ванредна ситуација, па је тада и разумљиво клацкање из Краљева или Ниша, кад већ тамо имамо аеродроме са којима не знамо шта ћемо. Бојим се само да не добијемо још један такав.

Друго, од главних аеродрома које си навео, а на које не слећу нискотарифне компаније, најмањи су Стокхолм и Брисел, који имају промет шест пута већи од НТ. Остали су далеко изнад. Да ли је то право поређење са нашом ситуацијом? Ја мислим да није.

Признајем да си вероватно у праву када је локација у питању, ако хипотетички причамо о следећем аеродрому који би једном требао да буде изграђен. Искрено, ја бих највише волео да је Србија земља са великом запосленошћу, просечном платом од бар 800-900 евра и са условима да привуче велики број туриста, па да тада имамо 4-5 аеродрома који пристојно раде и на нашу радост и на радост оних који долазе овде. Зато и говорим да је ово свињарија, јер смо прилично далеко од такве слике. Исто бих причао и када би неки политичар просуо причу о неким те-же-ве возовима који се планирају у следећих пар година. То је по мени проблем, у чему се и слажемо - нико од њих ни не зна да ли ће неко доћи од компанија, нити који је реална моћ преузимања путника са других аеродрома, нити потенцијал за путовања, али причају о аеродрому. Ок, ако неко са стране жели да уложи паре у изградњу новог аеродрома, нека их гради на сваких 20 километара, што се мене тиче, али да не буде после да се политичким одлукама одржава неки од њих, као што су радили мученици у Нишу, или да се на нивоу републичке и покрајинске владе расправљају о томе која компанија треба где да лети. А томе смо јако склони. Као што сам написао - прво иду политички па тек онда економски нтереси и чиста логика.

Завршетком обилазнице, аутопута НС-БГ и реконструкцијом старог пута за НС, Сурчин постаје знатно доступнији Новосађанима и околним градовима. Сређивањем пруге, ако буде памети, још више. Осталим радовима који се изводе или планирају у Србији, још ће више да се приближи другим деловима Србије. Колико ћемо летети у наредних десетак година, по било ком сценарију, сасвим довољно, по мени. А сви радови на унапређењу путне и железничке мреже унапређују унутрашњи саобраћај, који је за нас неупоредиво значајнији.

Пре пар година сам се опасно ложио да ће многе нискотарифне компаније да похрле код нас, кад су скинуте визе. Када сам мало боље размислио, капирам да ми баш и нисмо нека дестинација за њихово пословање, какве год има услове понудили. Туризам ће расти, надам се и наш стандард и спремност за путовања. Много тога може да се унапреди на постојећим аеродромима (мене првог иритира што не искористе све могућности за унапређење саобраћаја). Али све то заједно није довољно да би авио саобраћај експлодирао код нас. У следећих 5-10 година, сигурно.

Да парафразирам директора - бацили нам коску, а ми се примили. :D
 
Ne shvatite me pogrešno ali ja stvarno ne mogu da verujem da je ovolika glupost o izgradnji aerodroma u Novom Sadu (koja čak nije vredna ni ozbiljnog komentara) dovela do diskusije! Nemam nameru da vređam Novosađane već govorim potpuno objektivno, jer gradnja aerodroma nije stvar prestiža već ozbiljan posao.

Low-cost, ha! Koja je to samo budalaština! Da li znate kako se oni privlače? Tako što im date da besplatno ili po simboličnoj ceni koriste infrastrukturu... ili čak da ih subvencioništete! Pa ako im posao ne ide oni lepo kažu ćao, odu sa vašim parama i ne vraćaju se! Pitajte kako su prošli Osijek i Maribor!! Ko gradi aerodrom od nule da bi privukao LCC? Kolika je to samo investicija koja se nikad neće vratiti! Ako nam se već bacaju pare bolje da im odmah u istom iznosu spustimo sve takse na BEG i da počnu da lete koliko već odmah!

Treba da govorimo o izgradnji putne i železničke infrastrukture i da se tu ulaže novac. Od NS do BEG, posebno sad kad se završava obilaznica, se stiže za manje od sat vremena. Do subotice može da se stigne za sat i po! Hajde da napravimo prugu do BEG pa da voz od centra NS do njega stiže za 45 minuta i sve potrebe su savršeno zadovoljene. Dalje, primera radi, kad bude jednog lepog dana gotov auto-put BG-Čačak do Aerodroma Morava će se stizati za oko sat i po (eto vam lepog alternativnog aerodroma). Kakvo crno bacanje para na nove aerodrome!

U Srbiji ima mesta za jedan glavni komercijalni aerodrom - Beograd čiji kapacitetni ni izbliza nisu iskorišćeni (hajde da Prištinu ne računamo iz objektivnih razloga) i dva sekundarna - Niš i Morava (gde je saobraćaj nula). Sve ostalo je čiststa budalaština, predizborni marketing, sanjarenje, spisak lepih želja, zamlaćivanje i svako ko suprotno govori je ili usijana glava ili ne zna o čemu priča (bez uvrede).
 
Vrh