Šta je novo?

NIS - Naftna industrija Srbije

Sve su to države EU (sem CG) i ista su pravila. Ako ne budemo mogli da koristimo JANAF nećemo moći ni da koristimo bilo koji drugi Naftovod da imamo mogućnost.
čak bi i CG koristio pravila EU i pozivao se na njih.
 
Ako ne budemo mogli da koristimo JANAF . .
Da nam totalno zabrane uvoz bilo koje nafte, arapske ili druge, nije baš realno. Ali mogu da zabrane uvoz ruske nafte koja dolazi naftovodom do Madjarske ili baržama iz Rumunije.

To se već očekuje u nekom od paketa sankcija. Zato bi trebalo razmotriti alternativnu opciju preko Soluna jer je postojeći naftovod blizu granice kod Kumanova.
 
Kako onda prebaciti tu naftu od makedonske granice do Pančeva? Ako bi išlo vozom, to poskupljuje transport te nafte, i ne bi bilo neke velike razlike u ceni i vremenu od transporta vozom direktno iz Soluna do Pančeva.
 
Naftovod je dugačak 214km od terminala u Solunu do rafinerije u Skoplju.
https://forum.beobuild.rs/threads/nis-naftna-industrija-srbije.4369/post-941536

Moj predlog je da se izgradi još oko 50km do Vranja, a odatle vozom do Pančeva.

IMG_20220409_051515.png
 
Svakako treba uraditi cost benefit analizu, ali sumnjam da je mnogo jeftiniji transport nafte Solun - naftovod do Vranja - voz od Vranja do Pančeva od varijante transport vozom od Soluna direktno do Pančeva, pri čemu za prvu varijantu treba još uložiti u modernizaciju postojećeg naftovoda i izgradnju novog naftovoda u dužini od 50 km.
 
Svakako treba uraditi cost benefit analizu, . .
Naravno, morale bi da se urade razne analize i studije, ali ako se pokaže opravdano ulaganje onda bi imali naftovod na našoj teritoriji sa terminalom i skladištima u Vranju. Nije ovde ni sve pitanje cene, već više sigurnosti snabdevanja u vrlo neizvesnoj budućnosti.

Možemo da se dogovorimo sa grčkom kompanijom da preuzimamo naftu i u bivšoj rafineriji izmedju Skoplja i Kumanova, koju su oni odavno zatvorili i jedno vreme koristili samo za skladišta. Pošto tamo postoji i pruga mogli bi i odatle da preuzimamo naftu iz Soluna.
 
Poslednja izmena:
Da nam totalno zabrane uvoz bilo koje nafte, arapske ili druge, nije baš realno. Ali mogu da zabrane uvoz ruske nafte koja dolazi naftovodom do Madjarske ili baržama iz Rumunije.

To se već očekuje u nekom od paketa sankcija. Zato bi trebalo razmotriti alternativnu opciju preko Soluna jer je postojeći naftovod blizu
Naftovod do Madjarske ima višestruku korist: 1) kači se na Družbu (kad ukinu Madjarima rusku naftu ukinuće i nama, a to neće skoro. Do tada će se izhradnja otplatiti više puta) 2) interkonektor ukoliko se nesto 'desi' kraku od Siska, nafta može da ide preko Madjarske 3) povezuje nas sa naftnim poljem Algyő u Madjarskoj koje moze da snabdeva ~15% našeg uvoza, što sa domaćom proizvodnjom moze da pokrije oko ~40%.

Bar-Beograd železnicom je malo kraće rastojanje od Solun-Beograd, i jedna manje granica. Mi treba već sada da testiramo logistiku uvozom manjih količina preko Bara.

Treba i Solun, ali kao što neko već reče, moźe da se testira vozom od Soluna.
 
. . kad ukinu Madjarima rusku naftu ukinuće i nama, a to neće skoro. .
Madjari su dobili izuzeće od sankcija, ali mi to nismo dobili iz EU, tj. ne možemo da kupujemo rusku naftu.

Može da se vozi nafta i iz Bara, ali može i iz Skoplja jer postoji naftovod do Soluna.
 
Madjari su dobili izuzeće od sankcija, ali mi to nismo dobili iz EU, tj. ne možemo da kupujemo rusku naftu.
Imate li vi izvor za ovu tvrdnju, pošto članci koje sam čitao posle donošenja 6.paketa ne govori ništa o tome. Zemlje EU koje nemaju pristup moru su izuzete od uvoza preko Družbe. Sankcije su za uvoz tankerima (gde su mozda objasnili Hrvatima da ne treniraju strogoću) i kompaniju (Gazpromneft).
 
Imate li vi izvor za ovu tvrdnju, pošto članci koje sam čitao posle donošenja 6.paketa ne govori ništa o tome.
Nema ništa o tome, jer mi nemamo ni naftovod do Madjarske, pa nisu mogli da nas sankcionišu i zabrane Madjarskoj da nam transportuju naftu.

Ali, ako bi pitali Komisiju u Brislu da li možemo da izgradimo naftovod preko kojeg bi uvozili rusku naftu, odgovor se unapred zna. Oni se zlopate zbog sankcija, a nama da dozvole takav uvoz nafte?! . . Bolje da ćutimo, ionako smo pod pritiskom da uvedemo sankcije Rusiji.
 
EU je zabranila i preprodaju ruske nafte trećim državama, pa nam naftovod ka Mađarskoj ništa ne znači u trenutnoj situaciji.
Sa druge strane postoji interes Rumuna da se nakace na Janaf preko nas, zbog mogućih problema sa Bosforom. To bi i nama dobro došlo, jer u tom slučaju možemo da vučemo naftu i iz Konstance.
 
Naftovod do Madjarske nismo napravili predhodnih 50-60 godina, a sada je kasno i nepotrebno jer će sankcije Rusiji trajati godinama.

Jedini naftovod koji možemo da gradimo je od Vranja do Skoplja gde dolazi naftovod iz Soluna dug 214km. Onda bi mogli da kupujemo naftu iz raznih država, jer ionako imamo problem zbog ruskog vlasništva u NIS-u.

 
Neko je već napisao, ako Hrvati zategnu slavinu zbog sankcija, i Grci i Rumuni bi zavrnuli slavinu, tako da nema smisla ni Konstanca ni Skoplje. I Crnogorci bi se pozvali na iste.

Ako se naftovod pravi kao alternativa iz bilo kog drugog razloga, onda interkonektor sa Madjarskom ima najviše smisla, ako nista drugo, onda iz druga dva razloga koja sam naveo.

Da zabrane nama uvoz ruske nafte naftovodom, dok EU članice to mogu, bi bilo krajnje licemerno, čak i za EU.
U krajnjem slučaju, rusku naftu iz naftovoda možemo železnicom ili kamionima da dovedemo iz Algyő.

Videćemo jos koliko će sankcije da traju jer nisu postigli, ni približno, željeni efekat, a već su počeli da popuštaju selektivno (djubrivo, hrana). Još ako situacija u Ukrajini nastavi ovim tokom, tek onda neće biti razloga da nastave. EU je ispucala sve džokere, 7.paket je smejurija, dogovor o 15% smanjenju potrošnje gasa je 'bušan kao sir' prema njihovim izvorima. Sad kada im Rusi zavrnu gas preko ST 1 na 20% moguće je da će da promene 'pesmu'. Na kraju će možda da puste i ST2
 
Da zabrane nama uvoz ruske nafte naftovodom, dok EU članice to mogu, bi bilo krajnje licemerno, čak i za EU. . .
Misliš da nisu krajnje licemerni? Oni su vrlo talentovani da donesu neki član u sankcijama koji se slučajno odnosi baš na Srbiju. A, pošto nismo uveli sankcije Rusiji, jedva će dočekati da oni uvedu neke sankcije nama.

Zato se već traže drugi izvori, a i to ide teško jer imamo problem sa ruskim vlasništvom u NIS-u, ali i Petrohemiji. Zbog toga moramo da zaboravimo na rusku naftu duži niz godina, a pogotovo na neki naftovod gde bi i Madjarska morala da gradi na svojoj teritoriji deo prema Srbiji.
 
Ako već imamo problem sa ruskim vlasništvom u NIS-u, zašto ne bi taj problem nekako rešili i tako imali jedan problem manje u već ionako problemima pretrpanoj srpskoj energetici.
 
Za sada NIS može nesmetano da posluje, ali već je više puta rečeno da se sa rusima razmatra kako da bude rešeno pitanje vlasništva ako bude potrebno.
 
Misliš da nisu krajnje licemerni? Oni su vrlo talentovani da donesu neki član u sankcijama koji se slučajno odnosi baš na Srbiju. A, pošto nismo uveli sankcije Rusiji, jedva će dočekati da oni uvedu neke sankcije nama.

Zato se već traže drugi izvori, a i to ide teško jer imamo problem sa ruskim vlasništvom u NIS-u, ali i Petrohemiji. Zbog toga moramo da zaboravimo na rusku naftu duži niz godina, a pogotovo na neki naftovod gde bi i Madjarska morala da gradi na svojoj teritoriji deo prema Srbiji.
Prokomentarišite druga dva razloga za naftni interkonektor sa Madjarskom.
Madjarska proizvodi ~6 miliona barela nafte, koju mogu da izvezu nama tim naftovodom. Oni mogu da uvezu rusku. Razliku od nekih $30 po barelu ($180 miliona) možemo da podelimo.
Već imamo gasovod, interkonektor za struju (radi sigurnosti) tako da naftni ima smisla. Orban će biti na vlasti jos 4 sigurno, a verovatno jos 8 godina, a on je jedini partner u EU koji nam ne zavrće one stvari.


P.S. A što se tiče licemerja, treba narod još jednom da vidi kako bi izgledala EU budućnost. EU bi ubila bilo kakvu nadu i kod najvećih EU pristalica (da ne koristim druge termine). Nisam siguran da je EU spremna na to.
 
Za sada NIS može nesmetano da posluje, ali već je više puta rečeno da se sa rusima razmatra kako da bude rešeno pitanje vlasništva ako bude potrebno.
Зашто би нама било у интересу да се то "разреши" на било који начин који не подразумева да се нама врате наш капитал и ресурси
 
Prokomentarišite druga dva razloga za naftni interkonektor sa Madjarskom.
Pošto Madjarska uvozi rusku naftu znaći da njihova proizvodnja nije dovoljna. Mi bi mogli da kupimo samo rusku naftu i to ako bi oni pristali da izgrade deo naftovoda odgovarajućeg kapaciteta do naše granice.

To naravno neće da se dogodi jer su oni već u svadji sa EU zbog gasa i nafte, pa im nije potreban još jedan problem sa EU. Druga je stvar gasna-iterkonekcija sa Bugarskom koju EU podržava i većim delom finansira.


Drugo, rečeno je u vezi NIS-a da država neće ništa da "otima", već da će se tražiti rešenje u zajedničkom interesu. Drugačije i ne može, jer je to vezano za gas i politiku, a odlučuje se na najvišem nivou dve države.
 
Poslednja izmena:
Pošto Madjarska uvozi rusku naftu znaći da njihova proizvodnja nije dovoljna. Mi bi mogli da kupimo samo rusku naftu i to ako bi oni pristali da izgrade deo naftovoda odgovarajućeg kapaciteta do naše granice.
Vidite, mi kupujemo madjarsku naftu, a Madjari kupuju rusku, pošto su izuzeti. Nisu iste 'grade', može i da se proveri. Naftovod do granice sa Srbijom je ~20km, kapaciteta 2mt koji Srbija može da finansira (smešna cifra).
Madjari mogu da uvezu koliko žele ruske nafte i da plasiraju derivate na srpskom tržištu ili da nama prodaju sirovu naftu po ceni gde i mi i oni imamo računa.

Replika za razlog #2 Vam je najmršavija, ukoliko je zaista i bilo.

Podsetite me još jednom čemu uvoz preko Skoplja.
 
Vrh