Da, dodatni pravac bi svakako bio poželjan. Trenutni problem za nas ne predstavlja nedostatak pravca već odluka koja važi za članice EU da osim ranije dogovorenog uvoza nema poslovanja sa Gaspromom dok traje besmisleni rat u Ukrajini.
A mi smo tu u potpuno uvrnutom stanju, jer faktički ruska firma uvozi energent preko EU teritorije i posredstvom EU kompanije (a drugog puta ni nema). Bilo koja EU kompanija koja je vlasnik nekog naftovoda bi zapravo kršila sankcije jer bi isporučivala robu pančevačkoj rafineriji, koja pošto je u većinskom vlasništvu Gasproma spada pod tu zabranu isporuke robe firmama u većinskom vlasništvu ruske države.
Nit luk jeli nit luk mirisali ovog puta, ali smo na pogrešnom kraju batine.
Jedini način da se brzo iskopamo je da naši ispregovaraju sa Rusima da država postane većinski akcionar barem rafinerije, ako ne i celog NIS-a.
Kad mogu Kinezi da im traže naftu još jeftinije od svih ostalih jer znaju da suštinski sad zavise od njih, što i mi ne bi malo razmišljali o sebi (ionako su ga dobili na dosta mutan način, čudnim međudržavnim ugovorom za manje nego što je bio procenjen u to vreme).
Kad to sredimo, onda bi obavezno trebalo raditi i na ovom predlogu koji je
@dragan napisao, ali treba paziti da se naftovod trasira tako da ne ide blizu neuralgičnih tačaka u Preševskoj dolini koje bi nas opet izložile prekidu opskrbe. Doduše tu je kilometraža do same rafinerije duplo duža nego od terminala na Krku, pri tome pola bi bio železnički prevoz pa bi i transport bio (znatno) skuplji - ali s druge strane omogućilo bi drugi pravac snabdevanja i eventualno dodatna skladišta, a svakako treba uzeti u obzir i mogući rast potrošnje u sledećih par godina, koji JANAF možda i ne može kapacitetom da isprati - za posle je pitanje, sve zavisi od širenja alternativnih načina pogona u auto industriji).
Sad se vidi koliko smo generalno infrastrukturno loši - jedan gasovod, jedan naftovod, i na sve to suštinski jedan dobavljač sirovina.
Da smo svojevremno uskočili u izgradnju LNG terminala u Aleksandropulosu, imali bismo bar neki kapacitet rezervisan i za nas tamo (sad je mislim u potpunosti zakupljen), ako stvari krenu baš potpuno naopako (a za našu celu godišnju potrošnju potrebno je samo 15 Q-MAX brodova godišnje - doduše to ne može tek tako da stiže, mora da bude u terminima kada je terminal slobodan za regasifikaciju LNG-a i gasovod slobodan za prenos ekspandovanog gasa - a to bi značilo i da nam trebaju dodatna skladišta gasa poželjno na jugu).