Šta je novo?

NIS - Naftna industrija Srbije

Savetujem svakako pre svega vozačima da naprave lične rezerve za svaki slučaj. Rezervoari do vrha, i adekvatni za to namenjeni kanisteri što većeg kapaciteta.
Само треба узети у обзир да домаће гориво има етанол у себи и самим тим рок трајања у пластичним канистерима није већи од 3-5 месеци. Додуше никада нисам лично тестирао, можда старији знају како је ишло за време санкција.
 
Jos jedna sitnica, uskladisten dizel je proizveden po letnjoj specifikaciji. U velikim rezervoarima nece smrznuti ali u kolima ako padne ispod -4 bice problema. Ni ostali uvoznici nisu dosad nabavljali zimski dizel. Ukoliko ima onih pametnih info je da ne sipate benzin u novije dizelase a pogotovu ne kad se dizel ohladi na -4 .
 
Diže se panika bez potrebe. Pa sam NIS ima još da prerađuje sve ovo što je uvezeno do sad, tako da za mesec dana dok oni to sve prerade, nešto će se i znati.
Što je rekao neko malopre, izgleda da je došlo vreme da se donose državničke odluke. Naš (mi koji komentarišemo) problem je taj da mi imamo jako mali procenat informacija na spram vrha vlasti, bez obzira šta o istoj mislili, i nemamo pojma kakvi sve dogovori postoje, koji se ne saopštavaju na konferencijama za medije. Ti dogovori uključuju sve strane.
Mislim da će se sve morati staviti na tas i dobro odvagati pre bilo kakvih odluka, jer ko zna kakve posledice će sve nastati kad (ako) se uđe u nacionalizaciju. Samim ne produživanjem gasnog aranžmana, baćuške su nam rekle da će biti posledica ako nacionalizujemo NIS. Ko zna kakve će posledice to i na vojsku da povuče itd...
 
Само треба узети у обзир да домаће гориво има етанол у себи и самим тим рок трајања у пластичним канистерима није већи од 3-5 месеци. Додуше никада нисам лично тестирао, можда старији знају како је ишло за време санкција.
Ja sam testirao sa autom kojim sam slabije vozio za vreme korone. Pred ono ludilo sam napunio do vrha i vrlo slabo vozio. Posle 3 meseca auto je poceo da stuca, motor nepravilno da radi, lose da vuce. Znao sam da je rec o gorivu. Kada sam istrosio i natocio novo gorivo nije vise bilo tih problema. Tako da da, definitivno gorivo ima rok trajanja.
 
Pa rotira se tj dosipa.
Наравно, али цена и доступност ће се постепено мењати. Мислим, могла би да се мења. Мени ипак смрди да ће овде неко да профитира (хинт, велики пријатељи са друге стране Хоргоша).
 
Diže se panika bez potrebe. Pa sam NIS ima još da prerađuje sve ovo što je uvezeno do sad, tako da za mesec dana dok oni to sve prerade, nešto će se i znati.
Što je rekao neko malopre, izgleda da je došlo vreme da se donose državničke odluke. Naš (mi koji komentarišemo) problem je taj da mi imamo jako mali procenat informacija na spram vrha vlasti, bez obzira šta o istoj mislili, i nemamo pojma kakvi sve dogovori postoje, koji se ne saopštavaju na konferencijama za medije. Ti dogovori uključuju sve strane.
Mislim da će se sve morati staviti na tas i dobro odvagati pre bilo kakvih odluka, jer ko zna kakve posledice će sve nastati kad (ako) se uđe u nacionalizaciju. Samim ne produživanjem gasnog aranžmana, baćuške su nam rekle da će biti posledica ako nacionalizujemo NIS. Ko zna kakve će posledice to i na vojsku da povuče itd...
Државничка одлука може бити и поштовање права својине. Превише се занемарује да је ово један дивљачки потез САД-а уперен директно против грађана Србије.
 
Државничка одлука може бити и поштовање права својине. Превише се занемарује да је ово један дивљачки потез САД-а уперен директно против грађана Србије.
Nažalost nije Amerika kriva sto gradjani Srbije imaju vlast, a i vecinski podrzavaju politiku koja uvek kocku stavlja i kladi se na Rusiju, a to je dokazano gubitnicka opcija.
 
U svakom slučaju, ono što je neophodno jeste transparentnost. U istom smo mraku sada nakon uvođenja sankcija, kao što smo bili prošlih devet meseci.

Ako se ne ide na nacionalizaciju, šta je onda uopšte plan.

Pre ili kasnije će krenuti skladištenje, naročito dizela od strane velikih potrošača. Mislim, bilo bi neodgovorno za bilo koju kompaniju da ne krene da skladišti kada ne postoji nikakva garancija da će goriva biti i po kojoj ceni će se prodavati. Pretpostavljam da će prelomni psihološki trenutak biti kada rafinerija u Pančevu prestane da radi.
 
Savetujem svakako pre svega vozačima da naprave lične rezerve za svaki slučaj. Rezervoari do vrha, i adekvatni za to namenjeni kanisteri što većeg kapaciteta.
Ja savetujem da nikako ne prave zalihe preko ''kanistera što većeg kapaciteta''.

Za razliku od Igora, navešću i razloge zašto to ne treba da rade, a voleo bih da Igor navede razloge zašto smatra da treba.
Npr. ''lažu da ima rezervi koliko su rekli jer imam te i te podatke'', ili ''smatram da će NIS prestati da radi zbog toga i toga'', ili...

Ovo su moji razlozi zašto ne treba to da se radi ni pod razno:

- goriva ima i ne može da ga nema na kraju 2025. godine u evropskoj državi koja nije pod sankcijama.
Srbija nije pod sankcijama niti izolovana ekonomija. Ako bi se dogodilo da goriva nema na pumpama, to bi značilo da je cela država stala - transport, snabdevanje, proizvodnja, sve.
U takvoj situaciji vaših 20, 30 ili 50 litara na terasi ne znači apsolutno ništa - imaćete mnogo ozbiljnijih problema od toga da li ćete se moći voziti još par dana ili nedelju dana.
NIS ne može jednostavno prestati da radi. Drži 100% prerade sirove nafte i nepunih 50% maloprodaje derivata. Da se taj sistem zaustavi, država bi ostala bez akciza, PDV-a i milijardi evra prihoda, što direktno znači nema penzija, plata, ni budžeta. Drugim rečima: država ne sme dozvoliti da goriva nema, i zato će ga i biti.

- degradacija goriva.
Benzin i dizel posle par meseci počinju da se hemijski razgrađuju: menjaju miris, gube oktanska svojstva, talože se nečistoće i stvara se kondenz u kanisteru.
Dakle, i da ''rotirate'' (kako je kasnije dopunjen Igorov savet) zalihe svakih 3-5 meseci, opet dolazimo do apsurda - ako ga možete stalno kupovati, zašto biste ga uopšte čuvali?

- bezbednosni razlozi.
Čuvanje i transport goriva nisu ni bezazleni ni bezopasni. Svako presipanje znači rizik od požara ili eksplozije, u saobraćajnoj nesreći 20-50 litara benzina u kanisteru (dok se vozilo od pumpe do kuće) može pretvoriti auto u bombu, krađa, curenje, isparenja... sve su to realne opasnosti, i to ne za neodgovorne nego i za one najpažljivije.
''Odgovarajući kanister'' ne znači da je rizik nestao, već samo znači da je smanjen.

- propisi.
Zakonskim i podzakonskim aktima se propisuje da se veće količine goriva smatraju opasnim tovarom, čak i ako se prevoze u kanisterima.
Iako se ta pravila ne odnose na one koji drže jedan ili dva kanistera, svaka veća količina ulazi u zonu koja zahteva posebne uslove skladištenja i prevoza, što obični građani i njihovi automobili ne ispunjavaju. Drugim rečima, ako neko misli da može da ''napuni 100 ili 200 litara pa da stoji kod kuće'', nek' prvo proveri propise.

A, sve i da su sva moja shvatanja o ovome pogrešna, odnosno da će država pustiti da NIS prestane da radi i da neće biti goriva na pumpama, i svedete te rezerve na realnu meru tj. jedan, dva ili tri kanistera - o čemu pričamo? To je 20-50-70 litara goriva.
Koliko vam to znači? Nedelju dana vožnje? Možda dve? Tri dana vožnje? Mnogo rizika za malo koristi čak i kad bi nekim čudom neko pustio da nema goriva na pumpama.

Praviti ''lične rezerve'' goriva u kanisterima ne donosi nikakvu stvarnu sigurnost, već samo rizik i mogućnost da vas neko proglasi neodgovornim ili čak prekršiocem propisa.
Ako dođe do problema sa snabdevanjem, država će ih rešavati sistemski, a ne tako što će pojedinci držati ''mini rezervoare'' po terasama/garažama/šupama.
Ako država ne reši stvar sistemski, neće vas spasiti par kanistera i imaćemo mnogo veće probleme.
 
Nažalost nije Amerika kriva sto gradjani Srbije imaju vlast, a i vecinski podrzavaju politiku koja uvek kocku stavlja i kladi se na Rusiju, a to je dokazano gubitnicka opcija.
Апсолутно примитивно разумевање. То што САД забрањује НИС-у (практично држави Србији) да купује и прерађује нафту трећих земаља је дивљаштво.
Уколико се национализује НИС, шта спречава национализацију компанија у америчком власништву у Србији? Лепо национализујемо 10 компанија, и дамо Русима као пакета компензације за НИС.
 
Ako nema nafte, rafinerija prestaje da radi, nije neka nauka.

Ako NIS ima neki legalan način da doprema naftu u rafineriju (mislim da je svima dosta muljanja), neka bude transparentan u tome pre nego što krene skladištenje. Jednom kada krene panika, teško se zaustavlja, naročito sa društvenim mrežama.

Možda će neko i namerno da izazove paniku iz svog interesa.

Ćutanje i netransparentnost u ovoj situaciji nikome ne pomažu.
 
Невезано директно за ову тему, ево доброг примера зашто је Србија осакаћена што нема излаз на море, као ни адекватну инфраструктуру.
 
Mene mnogo nervira sve više zastupljen narativ ovde da se MORAMO nekome prikloniti. Zašto moramo? Ne možemo da budemo "svoji"?
Par likova konstantno zatrpava temu da smo debili što ne uvodimo sankcije Rusiji a opravdavaju ovaj kolonijalni postupak amerikanaca.
Prebacuje se rusima njihov uticaj u drugim zemljama a namerno prenebegava ista stvar zapada.
🤷
 
Da li će Rusi da nam zavrnu slavine za gas i zamere se Kinezima kojima treba mnogo gasa za železaru i Bor?
Mislim da to ne može da se dogodi jer je SRB sada i tranzitna zemlja, a ne samo potrošač njihovog gasa (kao kad smo bili na kraju severne rute).

Kad si i tranzitna država, ko može tehnički da ti zabrani da prvo uzmeš sebi gasa koliko ti treba, pozivajući se na aktuelni gasni aranžman (jer novog nema), a onda ostatak proslediš dalje ka Mađarskoj i Slovačkoj...pa nek' onda RUS ima problem i sa njima. Znaju oni to i ubeđen sam da neće praviti sebi još veći problem, ali će još kako povećati cenu gasa i tako namiriti deo NIS-a koji će im biti uzet, plus neće hteti (a možda ni mi više) da novi aranžman traje opet 10 godina.

Ako povećaju cenu gasa za taj deo NIS-a koji će im biti uzet, jbg-a onda ćemo mi morati brzo te dodatne pare da zaradimo na nečemu što je veoma profitabilno = municija za Ukrajinu.
 
Државничка одлука може бити и поштовање права својине. Превише се занемарује да је ово један дивљачки потез САД-а уперен директно против грађана Србије.

Nažalost, može im se. Gadim se i dalje dovostrukih aršina, ali svet tako funkcioniše od davnina.
 
Државничка одлука може бити и поштовање права својине. Превише се занемарује да је ово један дивљачки потез САД-а уперен директно против грађана Србије.
Odmah da se razumemo, nisam ja da se rusima otme NIS, nego da se proceni vrednost i ista isplati. Isto kao što rade kad ti uzmu zemlju za auto put npr. Jednostavno, nema drugog načina. Ako nas vide kako braću, razumeće. Ako ne razumeju, šta da radimo.

@mvbg1
previše smo mi mali i zavisni u puno stvari da bi mogli da budemo "svoji". Na žalost, to je tako.
 
Mene mnogo nervira sve više zastupljen narativ ovde da se MORAMO nekome prikloniti. Zašto moramo? Ne možemo da budemo "svoji"?
Ovde moramo jer NIS ne može da stane jer onda staje i SRB.
Pri čemu, ''prikloniti'' bi ovde značilo da uzmemo deo od RUS, SRB tako opet postane većinski vlasnik, a onda Srbija proda taj udeo npr. Eni, ili Engie, ili Shell-u...
 
Koliko ja shvatam, ne znam da li ovde ili na X pročitah, ograničenje na uvoz goriva je ukinito (nisam ni znao da je postojalo to ograničenje) tako da snabdevanje gorivom ne bi trebalo da bude problem.
 
Апсолутно примитивно разумевање. То што САД забрањује НИС-у (практично држави Србији) да купује и прерађује нафту трећих земаља је дивљаштво.
Уколико се национализује НИС, шта спречава национализацију компанија у америчком власништву у Србији? Лепо национализујемо 10 компанија, и дамо Русима као пакета компензације за НИС.
Tačno, to je teško divljavštvo. Da je bilo pravde, bio bi pod sankcijama od februara 2022.
 
Mi vec imamo 2 gasovoda, jedan koji je vec spojen na gasni terminal u Aleksadropolisu za koji predlažeš izgradnju, a drugi koji vodi ka Mađarskoj. Treći gasovod koji imamo je tranzitni Balkanski tok. Iskreno ne vidim šta bi nam donela izgradnja novog gasovoda ka Severnoj makedoniji, bolje je povezati se na produktovod Solun Skoplje, ako je uopšte postao operativan.

Tačno spojeni smo sa Aleksandropolisom preko Bugara, ali više opcija nije na odmet, a i država je izgleda to uvidela pa je u toku izgradnja kraka ka Makedoniji, ali i Rumuniji.

 
Vrh