Savetujem svakako pre svega vozačima da naprave lične rezerve za svaki slučaj. Rezervoari do vrha, i adekvatni za to namenjeni kanisteri što većeg kapaciteta.
Ja savetujem da nikako ne prave zalihe preko ''
kanistera što većeg kapaciteta''.
Za razliku od Igora, navešću i razloge zašto to ne treba da rade, a voleo bih da Igor navede razloge zašto smatra da treba.
Npr. ''
lažu da ima rezervi koliko su rekli jer imam te i te podatke'', ili ''
smatram da će NIS prestati da radi zbog toga i toga'', ili...
Ovo su moji razlozi zašto ne treba to da se radi ni pod razno:
- goriva ima i ne može da ga nema na kraju 2025. godine u evropskoj državi koja nije pod sankcijama.
Srbija nije pod sankcijama niti izolovana ekonomija. Ako bi se dogodilo da goriva nema na pumpama, to bi značilo da je cela država stala - transport, snabdevanje, proizvodnja, sve.
U takvoj situaciji vaših 20, 30 ili 50 litara na terasi ne znači apsolutno ništa - imaćete mnogo ozbiljnijih problema od toga da li ćete se moći voziti još par dana ili nedelju dana.
NIS ne može jednostavno prestati da radi. Drži 100% prerade sirove nafte i nepunih 50% maloprodaje derivata. Da se taj sistem zaustavi, država bi ostala bez akciza, PDV-a i milijardi evra prihoda, što direktno znači nema penzija, plata, ni budžeta. Drugim rečima: država ne sme dozvoliti da goriva nema, i zato će ga i biti.
- degradacija goriva.
Benzin i dizel posle par meseci počinju da se hemijski razgrađuju: menjaju miris, gube oktanska svojstva, talože se nečistoće i stvara se kondenz u kanisteru.
Dakle, i da ''rotirate'' (kako je kasnije dopunjen Igorov savet) zalihe svakih 3-5 meseci, opet dolazimo do apsurda - ako ga možete stalno kupovati, zašto biste ga uopšte čuvali?
- bezbednosni razlozi.
Čuvanje i transport goriva nisu ni bezazleni ni bezopasni. Svako presipanje znači rizik od požara ili eksplozije, u saobraćajnoj nesreći 20-50 litara benzina u kanisteru (dok se vozilo od pumpe do kuće) može pretvoriti auto u bombu, krađa, curenje, isparenja... sve su to realne opasnosti, i to ne za neodgovorne nego i za one najpažljivije.
''
Odgovarajući kanister'' ne znači da je rizik nestao, već samo znači da je smanjen.
- propisi.
Zakonskim i podzakonskim aktima se propisuje da se veće količine goriva smatraju opasnim tovarom, čak i ako se prevoze u kanisterima.
Iako se ta pravila ne odnose na one koji drže jedan ili dva kanistera, svaka veća količina ulazi u zonu koja zahteva posebne uslove skladištenja i prevoza, što obični građani i njihovi automobili ne ispunjavaju. Drugim rečima, ako neko misli da može da ''napuni 100 ili 200 litara pa da stoji kod kuće'', nek' prvo proveri propise.
A, sve i da su sva moja shvatanja o ovome pogrešna, odnosno da će država pustiti da NIS prestane da radi i da neće biti goriva na pumpama, i svedete te rezerve na realnu meru tj. jedan, dva ili tri kanistera - o čemu pričamo? To je 20-50-70 litara goriva.
Koliko vam to znači? Nedelju dana vožnje? Možda dve? Tri dana vožnje? Mnogo rizika za malo koristi čak i kad bi nekim čudom neko pustio da nema goriva na pumpama.
Praviti ''lične rezerve'' goriva u kanisterima ne donosi nikakvu stvarnu sigurnost, već samo rizik i mogućnost da vas neko proglasi neodgovornim ili čak prekršiocem propisa.
Ako dođe do problema sa snabdevanjem, država će ih rešavati sistemski, a ne tako što će pojedinci držati ''mini rezervoare'' po terasama/garažama/šupama.
Ako država ne reši stvar sistemski, neće vas spasiti par kanistera i imaćemo mnogo veće probleme.