Šta je novo?

NIS - Naftna industrija Srbije

Postrijenje za dubiku preradu je povećalo dubinu prerade, ali daleko od toga da je odgovorno za uspešnost rafinerije.

RNP se od početka izgradnje širila, povećanjem kapaciteta atmosferske destilacije pa i izgradnjom FCC postrojenja koje je zapravo diglo RNP iznad ostalih. Time je na primer rafinerija u NS izgubila trku. Mnogo pre Rusa je RNP preuzela vođstvo u preradi. Kasnije je došao na red MHC kompleks koji je doneo i kvalitetnije euro standarde i dodatno povećao dubinu prerade, pa tek onda ta "duboka prerada", koja je zapravo kupljena polovna (isto kao i mhc koji je dobio polovne pumpe koje su prefarbane).

Nisu Rusi napravili RNP, i plan je postojao i pre njih da se postave nova postrojenja. Novac je mogao biti obezbeđen i bez njih, ali je država kočila zbog preusmeravanja profita i velike krađe od svih koji su mogli.
Da li mozemo da kazemo da je gorivo iz Srpskih rafinera istog, ili cak boljeg kvaliteta od zemalja u regionu a i u evropi? (Meni se cini da jeste na osnovu mog volva benzinca i prethodnog auta)
 
Pa pazi, možemo mi da napravimo najkvalitetnije gorivo na svetu, samo je pitanje kapaciteta, parametara i troška prerade. Uglavnom idemo na to da se zadovolje standardi po euro normi i to je to. Niko nije lud da troši više para u proizvodnji nego što je potrebno :)

Što se benzina tiče, odličan je, dizel je dobar.. TNG nije baš savršen, ali je unutar standarda.
 
U EU su počeli da prelaze sa E5 na E10 benzin. Maksimalan sadržaj etanola u benzinu je povećan sa 5 na 10%. Mada u principu u E5 gorivima može biti sadržaj etanola 0. Bitno je da je ispod 5%. E10 doprinosi ekologiji, ali je u principu lošiji za vozila, pogotovo starija. Može oštetiti creva u gorivnom sistemu ili ubrzati stvaranje korozije na rezervoaru. Vozila starija od 2001-2002. godišta ne bi trebalo da koriste E10 gorivo. Evo mapa u kojim se zemljama koristi E10. https://www.e10info.eu/e10-in-europe/
 
Pa pazi, možemo mi da napravimo najkvalitetnije gorivo na svetu, samo je pitanje kapaciteta, parametara i troška prerade. Uglavnom idemo na to da se zadovolje standardi po euro normi i to je to. Niko nije lud da troši više para u proizvodnji nego što je potrebno :)

Što se benzina tiče, odličan je, dizel je dobar.. TNG nije baš savršen, ali je unutar standarda.

Питање, зашто је ТНГ лошији, зашто је акциза толика колика је (несразмерна ценама), односно зашто се генерално дискриминише једно такво еколошко гориво у односу на остало?
 
@Sale013 da li znas mozda kakva je prognoza sto se metana CNG-a tice? Da li ce ga biti ili i to ide pod mac?
Sipam ga u 99% slucajeva na Pan Lediju i u razgovoru sa radnicima, niko od njih nije zabrinut, kazu da ce ga biti svakako...
 
Cica ponovo briljira: niko nije postavljao pitanje da li država ima novca za otkup već da li Rusi to žele.

Elem, očekujem da će se naći neko rešenje u sudijskoj nadoknadi, dan dva pred stupanje na snagu sankcija. Ipak se radi o 13.000 radnih mesta, snabdevanju cele države naftnim derivatima, možemo mi sad ovde pričati o Rusima, o Amerikancima, o tome da li bi propast NIS-a srušila vlast (sigurno bi) ali ovde se radi o velikom broju ličnih egzistencija.
 
@Sale013 da li znas mozda kakva je prognoza sto se metana CNG-a tice? Da li ce ga biti ili i to ide pod mac?
Sipam ga u 99% slucajeva na Pan Lediju i u razgovoru sa radnicima, niko od njih nije zabrinut, kazu da ce ga biti svakako...
Oni uvoze metan iz holandije. Nema veze s rafinerijama i sa Srbijom, tako da će ga biti.

A za TNG nemam neki komentar. Jbg
 
Cica ponovo briljira: niko nije postavljao pitanje da li država ima novca za otkup već da li Rusi to žele.

Elem, očekujem da će se naći neko rešenje u sudijskoj nadoknadi, dan dva pred stupanje na snagu sankcija. Ipak se radi o 13.000 radnih mesta, snabdevanju cele države naftnim derivatima, možemo mi sad ovde pričati o Rusima, o Amerikancima, o tome da li bi propast NIS-a srušila vlast (sigurno bi) ali ovde se radi o velikom broju ličnih egzistencija.
To je po meni bezvezan argument koji je i NIS koristio u zahtevu OFAC-u za odlaganje sankcija. NIS drži energetski sektor Srbije kao taoca, pa ako padne on, pada i Srbija.

Opšte dozvole (general license) koje je OFAC izdao 10. januara ističu 27. februara. Da bi NIS nastavio da radi još 90 dana, OFAC bi morao doneti novu opštu dozvolu, a to se do sada nije dogodilo ni jednoj ruskoj firmi.

Sa druge strane postoji i JANAF-ov zahtev OFAC-u. Po mom razumevanju, taj zahtev samo obuhvata isporuku nafte, odnosno zahtev je da se izda posebna dozvola JANAF-u da isporuči robu po ugovoru NIS-u. To nije dozvola da NIS može da prerađuje tu naftu i da nastavi da posluje uobičajeno, već samo da se ispuni ugovorna obaveza.

Tadžikistan je jedna od država u kojoj su se našle Gazprom Njeftove ispostave pod sankcijama. 11. februara je njihova vlada saopštila da je dobila pismo od SAD gde ih pritiskaju da sprovode uvedene sankcije.

Mislim da je vrlo naivno očekivati da će SAD gledati kroz prste Srbiji. Ovde su u pitanju velike geopolitičke odluke i očigledno je da postoji kontinuitet po tom pitanju između administracija. Stavili su nam do znanja da ne žele rusko vlasništvo u NIS-u i to je to.

Očekujem da će uskoro i Srbija dobiti slično pismo.
 
Poslednja izmena:
Овакве објаве на друштвеним мрежама само дају ветар у леђа онима који желе да саботирају студенте и остале људе који протестују, нпр. ово је одличан терен за вест ,,Шокантно! Демонстранти се радују америчким санкцијама!!!'' или нешто слично...
 
Stečaj NIS-a je potpuni tabu u našem društvu, ali je po meni najverovatniji scenario. Većina građana je podržala prodaju kompanije Rusima 2008. i kada bi ih danas pitali, verovatno bi se izjasnili da je status kvo najbolje rešenje.

Strategija vlasti je pokušaj kupovine vremena u nadi da će sankcije biti ukinute za par meseci, ali mislim da će ih vrlo skupo koštati ako im je to jedini plan.

Mađari sa druge strane smatraju da verovatnije da će rafinerija prestati da radi. Inače ne bi izdavali ovakva saopštenja.

Ostalo je još 4 - 5 radna dana da stigne taj spasonosni papir iz OFAC-a, tako da možemo nastaviti da zabijamo glavu u pesak umesto da prihvatimo realnost i tražimo rešenje.
 
Indikativno je i to što je NIS unapred isplatio plate.
NIS-u uveliko otpadaju točkovi, to ne vidi samo onaj ko ne želi da vidi.

Imamo nesposobnu vlast, a i stručnjaci koji su nam preostali u državi nisu dorasli ovom zadatku.
Ne postoji nikakav jasan plan šta raditi kada NIS prestane da radi.

Možemo da koristimo veštačku inteligenciju da simuliramo taj scenario, i to je otprilike to.
 
MOL-ovu najavu treba detaljnije čitati - “udvostručiće snabdevanje Srbije gorivom iz Madjarske” - to je i dalje daleko od dovoljnog da nadomesti kapacitete koji bi stajanjem Rafinerije bili izgubljeni. Drugo, oni i da hoće ne mogu nadomestiti potrebne količine jer i njihove 2 rafinerije imaju svoje limite, a priotitet je naravno madjarsko tržište. Pomenuto je i pitanje logistike koje je jedno od većih problema plus troškovi koji sa tim idu. Tako da su ove priče malo zamazivanje očiju, kriza će se osetiti u celoj zemlji ako stane rafinerija i NIS bude izolovan, od izvesne nestašice do udara na cenu goriva, što sve za sobom povlači novu turu inflacije i divna vremena za celu zemlju. Svako ko se eventualno raduje ovakvom ishodu iz ovog ili onog razloga osetiće efekte i na svojoj koži.
 
Budimo optimistični kao Dušan Bajatović i sve će biti u redu.

Za ovakvo upravljanje kriznom situacijom cela radna grupa bi trebala na višedecenijske robije, nezavisno od ishoda ove situacije koji izgleda sve sumornije.

A kad su objavljene sankcije neki su ovde ubeđivali narod da će Sliniša Mali i Dubravka Đedović da završe posao u interesu Srbije i da su veliki stručnjaci.
 
Budimo optimistični kao Dušan Bajatović i sve će biti u redu.

Za ovakvo upravljanje kriznom situacijom cela radna grupa bi trebala na višedecenijske robije, nezavisno od ishoda ove situacije koji izgleda sve sumornije.

A kad su objavljene sankcije neki su ovde ubeđivali narod da će Sliniša Mali i Dubravka Đedović da završe posao u interesu Srbije i da su veliki stručnjaci.
Sankcije NIS-u su tek početak.

Banke će zatvoriti račune kompaniji i podneće predlog sudu za pokretanje stečajnog postupka kako bi naplatile svoja potraživanja.
Tada će vladi stići pismo od Lavrova da nikako ne sprovode stečaj nad NIS-om, inače će Srbiju ostaviti bez gasa.

Znači u tom trenutku smo već ostali bez rafinerije, 13.500 radnika je bez posla, aerodrom ne radi jer nema kerozina, cena dizela divlja, raste inflacija. Vlada mora da odluči da li će sprovesti stečaj nad NIS-om, namiriti poverioce i suočiti se sa posledicama koje će stići iz Rusije, ili će odbiti to da učini i osetiti gnev stranih banka koje državu mogu istog trenutka bankrotirati.

Vidim jasno u kom smeru ovo ide i da uskoro neće ništa ostati od ove države, a ne bih bio iskren kada bih rekao da nismo zaslužili takvu sudbinu.
 
Prva rečenica iz ovog teksta:

Srpska energetika je u teškoj poziciji, jer je sistem decenijama zanemarivan po pitanju investicija
Zar nisu Rusi investirali u NIS ili samo izvlačili profit i rudnu rentu?🤔

A ovo pokazuje svu "stručnost" naše politike:

Kao i mnogo puta pre toga, ulaganja su otišla uglavnom u EXPO, stadione, puteve, naoružanje. Sa energetskim sistemom se ponovo kasno bavimo i to pod pritiskom sankcija.
 
Neće ljudi ostati bez posla, makar ne svi sigurno. Drzava, građani i drugi akcionari su isto vlasnici firme pa će odvojiti novac za plate van okvira NIS. A i realno, meni nije problem naći drugi posao kao ni mnogim kolegama. Ali ako mi svi pronađemo drugi posao, tu rafineriju ne pokrene niko barem godinu dana, i ne vrati se u normalu barem pet godina. Taj posao se ne uči na fakultetu nego na licu mesta. Svaka rafinerija je jedinstvena, potrebno je iskustvo da to radi kako treba bez havarija.


Trenutno nam je plan da radimo i dalje. Za sada nema najave obustave proizvodnje.
 
Kapiram da će gomila radnika iz rafinerije otići u inostranstvo, jer ne verujem da će stečaj da se okonča brzo. Naročito dok je firma pod Američkim sankcijama.

Radnici su na platnom spisku NIS-a. Čak i kada bi htela država da ih finansira a da ne rade ništa, ne vidim gde će naći novac kada se budžetski prihodi drastično smanje. Tu je i aerodrom za koji ne verujem da će dugo raditi bez goriva.

U međuvremenu čekamo da se ostvari Bajatovićevo proročanstvo i da stigne taj spasonosni papir iz OFAC-a u minut do 12.
 
Sankcije NIS-u su tek početak.

Banke će zatvoriti račune kompaniji i podneće predlog sudu za pokretanje stečajnog postupka kako bi naplatile svoja potraživanja.
Tada će vladi stići pismo od Lavrova da nikako ne sprovode stečaj nad NIS-om, inače će Srbiju ostaviti bez gasa.

Znači u tom trenutku smo već ostali bez rafinerije, 13.500 radnika je bez posla, aerodrom ne radi jer nema kerozina, cena dizela divlja, raste inflacija. Vlada mora da odluči da li će sprovesti stečaj nad NIS-om, namiriti poverioce i suočiti se sa posledicama koje će stići iz Rusije, ili će odbiti to da učini i osetiti gnev stranih banka koje državu mogu istog trenutka bankrotirati.

Vidim jasno u kom smeru ovo ide i da uskoro neće ništa ostati od ove države, a ne bih bio iskren kada bih rekao da nismo zaslužili takvu sudbinu.
Auuu, druže. 🙄🙄🙄
 
Vrh