Šta je novo?

NIS - Naftna industrija Srbije

Pos terminal kao uređaj je od firme/korisnika. Konekcija je valjda prema NBS i udruženju banaka, tome služi u stvari VISA i MC, oni su kao "paypal" posrednik koji preko konekcije prebace novac tamo gde treba.
DINA kartica komunicira samo sa NBS i prebacuje novac tim tokom pa zato radi

A ako PŠ dobije sankcije, uzimam džak kokica. Biće to zanimljivo ispratiti.
Obično su terminali u vlasništvu banaka. Ali dok sam radio u banci, imali smo jednog velikog klijenta koji je skoro sve sam. Banka im je trebala samo da zadovolje propise. Tako da je moguće da su terminali njihovi, ali to ne menja mnogo - kartice ne obrađuju oni, to ne radi čak ni banka, već razne kliring firme koje to rade za Visu, MasterCard itd. (Nije ni čudo da su naknade visoke kad se svi ugrade.) NBS radi kliring za Dinu i IPS.

Moje razumevanje je da je NIS-ov problem što firme za kliring kartica neće da uplaćuju novac na NIS-ove račune. Jedina koja želi je NBS. Zato radi Dina i IPS. Problem će biti kad naše banke ne budu želele da to rade; onda će možda Dina i IPS da rade, jer banke (možda) nemaju tehnički način da to spreče, ali nije jedina stvar koju NIS radi sa bankama kartično poslovanje.
 
  • Sviđa mi se
Reagovanja: Ar4
Ajde pročitaj opet ali ovog puta pažljivo i nađi gde sam napisao da se Srbija odrekne preostalog dela?

Napisao si da će jugoslovenski udeo bito 55% i da bi se onda mogao prodati zapadnoj kompaniji. Rusi koji god procenat imali ne mogu se naterati da prodaju taj udeo ako ne žele.
 
Obično su terminali u vlasništvu banaka. Ali dok sam radio u banci, imali smo jednog velikog klijenta koji je skoro sve sam. Banka im je trebala samo da zadovolje propise. Tako da je moguće da su terminali njihovi, ali to ne menja mnogo - kartice ne obrađuju oni, to ne radi čak ni banka, već razne kliring firme koje to rade za Visu, MasterCard itd. (Nije ni čudo da su naknade visoke kad se svi ugrade.) NBS radi kliring za Dinu i IPS.

Moje razumevanje je da je NIS-ov problem što firme za kliring kartica neće da uplaćuju novac na NIS-ove račune. Jedina koja želi je NBS. Zato radi Dina i IPS. Problem će biti kad naše banke ne budu želele da to rade; onda će možda Dina i IPS da rade, jer banke (možda) nemaju tehnički način da to spreče, ali nije jedina stvar koju NIS radi sa bankama kartično poslovanje.
Poslovanje s inostranstvom je verovatno prekinuto, jer plaćanja moraju da vrše u devizama.

Banke takvu uplatu ni ne žele da proknjiže, čak iako nekako do njih stigne.
 
  • Sviđa mi se
Reagovanja: wk_
Napisao si da će jugoslovenski udeo bito 55% i da bi se onda mogao prodati zapadnoj kompaniji. Rusi koji god procenat imali ne mogu se naterati da prodaju taj udeo ako ne žele.
Prodaja i odricanje nije isto.

Ako hrvati i mi imamo većinski paket onda se rusi tu ništa ne pitaju.

Ostaće im tih 44% ali šta će sa tim moći da urade?
 


Nadam se da će ova izjava uveriti ljude da mol nije alternativa. Muka me hvata kad ljudi sa velikim samopouzdanjem kažu kako sipaju na MOL i njih ovo ne dotiče :D Ne mogu da verujem koliko ne umeju da razmišljaju.

Dve pretpostavke:
- MOL neće biti jedini igrač na tržištu koji će uvoziti dodatno gorivo
- Država će raditi na tome da uveze zaobilaznim putem derivate koje će prodavati sam NIS
 
Ako je NIS pod sankcijama da bi se onemogucio tj. smanjio profit Rusima (zvanicno, a zapravo da bi se preuzelo trziste), onda i Dina i Postanska stedionica podlezu sankcijama i kaznama? Mozda imaju neki duzi period (u odnosu na VISA, Master i strane banke) dok ne dobiju packe ali sigurno ne mogu ostati povlasceni.

Nema nece, ponudi se suma, ako nece da prodaju nama trazi se neki treci kupac, ako nece ni to onda se oduzme i zdravo. Treba cela drzava da ispasta zato sto neko eto 'nece', ma vazi.
Pa Dina ne može baš da podleze sankcijama, bukvalno je proizvod NBS.

A poštanska može, ali realno i nije previše bitno. Pola države tu drži pare i vlast ih koristi kao kasicu prasicu.
PŠ je isključivo na našem tržištu, problem bi joj bio pozajmljivanje para od van ali kapiram da je država voljna da ih žrtvuje ako treba.
 
Dve pretpostavke:
- MOL neće biti jedini igrač na tržištu koji će uvoziti dodatno gorivo
- Država će raditi na tome da uveze zaobilaznim putem derivate koje će prodavati sam NIS
Ne postoji kapacitet za uvoz naftnih derivata koji bi pokrio NIS-ove benzinske stanice.
Ako ne radi rafinerija u Pančevu, idu pod katanac kada se rezerve istroše.
 
@Sale013

Da li je tehnički moguće da rafinerija Pančevo nastavi sa radom u nekakvom smanjenom režimu, ukoliko se obezbede alternativni načini dopremanja nafte koji neće biti količinski na nivou dopreme nafte preko JANAF-a?
 
Ne postoji kapacitet za uvoz naftnih derivata koji bi pokrio NIS-ove benzinske stanice.
Ako ne radi rafinerija u Pančevu, idu pod katanac kada se rezerve istroše.

Rafinerija je svakako u velikom problemu, ali sam uveren da će država grebati rukama i nogama da obezbedi derivate na tržištu i da ne bude nestašica. To je politički jako opasna situacija za njih.
 
To je politički jako opasna situacija za njih.
Tek će biti opasna situacija. Ovo se lako može uzeti kao jedan koordinisani manevar, te očekujem da se situacija na Kosovu zaoštri mnogo više od ovog "zamrznutog" konflikta, odnosno našeg tihog odumiranja.
A već je počelo. Nema prisustva naših medija na izborima, a posle izbora... Videćemo.
 
Rafinerija je svakako u velikom problemu, ali sam uveren da će država grebati rukama i nogama da obezbedi derivate na tržištu i da ne bude nestašica. To je politički jako opasna situacija za njih.
Ako se oduzmu NIS-ove benzinske stanice i skladišni kapaciteti, čak i da država može da uveze potrebne naftne derivate, nema gde da se skladište i prodaju.

Btw. Sale je već pisao o problemima ideje rada rafinerije sa smanjenim kapacitetom i dovlačenja nafte prugom.

 
@Sale013

Da li je tehnički moguće da rafinerija Pančevo nastavi sa radom u nekakvom smanjenom režimu, ukoliko se obezbede alternativni načini dopremanja nafte koji neće biti količinski na nivou dopreme nafte preko JANAF-a?
Možemo raditi mesec dana pa 4 meseca pauze sa domaćom naftom. Eventualno da se još poneka barža nafte dopremi dunavom (ako dozvole) pa da radimo 2 meseca pa 2 da ne radimo i slično. Za sad je plan da odradimo oktobar pa potom da obustavu proizvodnje iskoristimo za neki mini remont. Popravak nedostataka, zakonske obaveze itd, neće biti potpuno bačeno vreme.

Mene zanima koliko dizela iz rezervi je zimski :D s obzirom da je zakonska obaveza proizvodnja zimskog dizela od 16 oktobra.

Oh well, valjda ne bude jaka zima. Za svaki slučaj kupite aditiv za zamućenje :D
 
Dve pretpostavke:
- MOL neće biti jedini igrač na tržištu koji će uvoziti dodatno gorivo
- Država će raditi na tome da uveze zaobilaznim putem derivate koje će prodavati sam NIS
1. Pretpostavka, tačno. Ali što je dalja rafinerija, skuplje je gorivo + mi nemamo logistiku na tom nivou za toliki uvoz
2. To što pričaš upliće državu u saradnju sa firmom pod sankcijama. Zašto bi nabavljali izokola derviate za NIS kad mogu da nabave naftu? Mnogo je jednostavnije
 
Iz ove izjave je konačno jasno da je po Amerima nacionalizacija NIS-a jedino rešenje.

Sa druge strane nas Rusi drže na kratkom povocu za gas i posmatraju kako ćemo se ponašati po pitanju NIS-a.
 
Da li neko zna šta se desilo sa Gazpromom u Tadzikistanu, Kazahstanu i Kirgistanu koji su takođe pogođeni sankcijama OFAC-a? Pretpostavljam da je u navedenim slučajevima situacija daleko lakša jer dele granice sa Rusijom, imaju direktne naftovode sa istom (pretpostavka), ali i imaju svoje rezerve.
 
Poslednja izmena:
  • Sviđa mi se
Reagovanja: wk_
Možemo raditi mesec dana pa 4 meseca pauze sa domaćom naftom. Eventualno da se još poneka barža nafte dopremi dunavom (ako dozvole) pa da radimo 2 meseca pa 2 da ne radimo i slično. Za sad je plan da odradimo oktobar pa potom da obustavu proizvodnje iskoristimo za neki mini remont. Popravak nedostataka, zakonske obaveze itd, neće biti potpuno bačeno vreme.
Koliko dugo rafinerija može da opstane u takvom režimu rada, a da uz to ne može više da nabavlja delove iz inostranstva?

Sada kada je NIS zvanično pod sankcijama, ne verujem da će iko hteti iz inostranstva da im proda bilo šta, niti NIS ima mogućnost da im plati u devizama preko banaka.
 
Možemo raditi mesec dana pa 4 meseca pauze sa domaćom naftom. Eventualno da se još poneka barža nafte dopremi dunavom (ako dozvole) pa da radimo 2 meseca pa 2 da ne radimo i slično. Za sad je plan da odradimo oktobar pa potom da obustavu proizvodnje iskoristimo za neki mini remont. Popravak nedostataka, zakonske obaveze itd, neće biti potpuno bačeno vreme.

Mene zanima koliko dizela iz rezervi je zimski :D s obzirom da je zakonska obaveza proizvodnja zimskog dizela od 16 oktobra.

Oh well, valjda ne bude jaka zima. Za svaki slučaj kupite aditiv za zamućenje :D

Pa dobro. Ako se radi 2 meseca, 2 meseca ne radi, to je 50% količine nego sad. Ako računamo da će svi osim NIS-a da se prebace na uvozne derivate, sa tih 50% bi možda mogle da se pokriju NIS pumpe + eventualno ako zafali, derivati iz uvoza.

Hehe, srećom vozim benzin, dizelaši nek se češu. Prirodna selekcija, kao što rekoh. :p
 
Vrh