Šta je novo?

Nekadašnja Glavna železnička stanica

Muzeoloski gledano najbolje je kada je prostor prilagodjen postojecim eksponatima, a ne obrnuto. Zato se stalno zidaju novi muzeji, jer se koncepti menjaju.
 
Нови музеј би свакако био најбољи, али давно је у Србији грађена наменска зграда за музеј, у Београду чини ми се музеј ваздухопловства отворен 1989. а пре њега МСУ. Већина осталих су прилагођаване зграде претходно друге намене.
Мислим да би било примереније мењати и прилагођавати за музеј зграду поште која је млађа, већ преправљана и са већом квадратуром, него стару зграду станице.
 
Ајмо је рушит'. Или да је пренесемо на неку ливаду код Крњаче?
 
Може и у Шимановце у Имагинаријум Жељка Митровића.
 
1925

Zeleznicka stanica 1925.jpg
 
Куле би повећале и изложбени простор за четири добре сале, ако је за музеј или галерију.
 
Stvarno kako je doslo do rusenja ovih kula?
Нису ли биле оштећене у савезничком бомбародвању? Чини ми се да су биле неке слике где је једна кула била полусрушена, али не могу приче да се сетим.
 
Не знам да ли се већ причало на ту тему, али зграда станице ми изгледа као идеално место да се у њу пресели легат Петра Добровића. Сећам се када је у Загребу 88. била изложба, раскошни простор галерије ма Језуитском тргу је управо дао легату да засја у пуном сјају, а зграда станице је отприлике сличних димензија.

У дограђеној кули, портрет Олге сам на целом зиду.

Тренутно је легат згуран у стан на четвртом спрату, коме је запело, може да листа слике на поду као плоче, јер не могу све да стану.

Било би и фине ироније сместити Добровића између споменика Немањи и споменика Арији и Тери…
 

Prilozi

  • E92F0085-BB8D-4759-8C72-59ECD0B9864A.jpeg
    E92F0085-BB8D-4759-8C72-59ECD0B9864A.jpeg
    82 KB · Pregleda: 175
Добар предлог, старе зграде претходно друге намене је лакше и прикладније преуредити за галерије, док музеј попут Историјског заслужује нову наменску зграду.
 
Добровићева галерија би истовремено била и својеврсна минијатура српске историје - потомак Чарнојевићевих следбеника, рођен у Мађарској, живео у Београду, летовао у Цавтату (Конавлима), и пријатељевао са младим Крлежом.

Два у један.
 
Procitao sam da je bomba podmetnuta u garderobi zeleznicke stanice. Zar je detonacija bila toliko jaka da je srusila obe kule?
 
Nisam znao da su uklonjene posle ustaškog napada.
Priča je takođe da nakon što su Nemci postavili most 1942, totoar (plato) ispred ovog ulaza bio znatno sužen zbog novog pristupnog puta, pa je tako i kretanje pešaka ispred ulaza u stanicu bilo otežano....
Svejedno, sada bi mogli da ih vrate, sa sve nadstešnicom.
Koliko se sećam, na temi o Savskom trgu je neko (Vlogzilla?) pričao da obnuva kula nije u projektu....
 
Već smo pisali na ovoj temi (a i Zavodu za uništavanje spomenika), nikakva rekonstrukcija nije u planu, urađeno je samo održavanje postojećeg stanja sa vraćanjem grbova.
Da bi se stanica vratila u originalno stanje, potrebno je vratiti kule, nadstrešnicu između kula, ulazna vrata, krov sa prozorima... To ništa nije u planu da se (ikad) radi, samo ovo krečenje što su sad uradili i to je to.
 
Зграда је сређена првенствено због естетике трга-новог центра града и два угоститељска објекта у њој. Намена музеја је секундарно смишљена.
 
Da ne bude da su "džaba krečili zgradu i rekonstruisali trg", pošto nakon "histerije oko spomenika i uputstava raznoraznih korisnika društvenih mreža kako da se što bolji ugao uhvati za fotografisanje sa spomenikom", maltene da i nema ljudi, jer se centar zbivanja preselio nešto niže ka Sajmu.
 
Vrh