Izvor: N1
Otkrivamo zašto nije izdata dozvola za adaptaciju bivše železničke stanice u Istorijski muzej Srbije
Sekretarijat za urbanizam i građevinske poslove odbio je 4. aprila da izda građevinsku dozvolu za rekonstrukciju i adaptaciju zgrade bivše železničke stanice na Savskom trgu u Beogradu, u novi dom Istorijskog muzeja Srbije.
Vlada Srbije je još u novembru 2020. godine donela zaključak da Istorijski muzej Srbije bude preseljen u objekat nekadašnje glavne železničke stanice koja je prethodno iseljena iz Savskog amfiteatra zbog izgradnje naselja „Beograd na vodi“.
Od tada je, deluje,
ovaj projekat bio zaboravljen, a nekadašnje pristanište vozova u centru Beograda
pretvoreno je u smetlište.
Ministarka kulture Maje Gojković izjavila je prošle nedelje, u intervjuu za
NIN, da je to da se na projektu Istorijskog muzeja Srbije ništa ne radi, „mantra koja se stalno ponavlja“.
„Vredno radimo na tom projektu, I to ne samo Ministarstvo kulture, već i Ministarstvo za javna ulaganja se time bavi, i naše informacije, jer pomno pratimo sve, jesu da se čeka izdavanje građevinske dozvole od strane Beograda“, tvrdi ministarka.
I upravo je kod izdavanja građevinske dozvole zapelo. Naime, Sekretarijat za urbanizam i građevinske poslove Grada Beograda odbacio je 4. aprila zatev Istorijskog muzeja Srbije, za izdavanje rešenja o odobrenju za izvođenje radova na rekonstrukciji, sanaciji, adaptaciji i promeni namene objekta bivše glavne železničke stanice.
Kao razlog je u rešenju Sekretarijata navedeno to što nije dostavljen Ugovor o izgradnji nedostajuće infrastrukture, odnosno izgradnji planirane toplovodne mreže u delu planirane saobraćajnice SAO6 do regulacione linije predmetnog objekta, ili odgovarajuće obrazloženje JКP „Beogradske elektrane“ da je izgradnja toplovoda obaveza „Beograda na vodi“.
Drugi razlog je to što predviđeno priključenje na javnu telekomunikacionu mrežu nije u saglasnosti sa uslovima Telekoma Srbija.
Podsetimo, za izgradnju infrastrukture unutar „Beograda na vodi“ zadužena je istoimena kompanija. Preciznije, „Beograd na vodi“ je oslobođen plaćanja naknade za uređenje građevinskog zemljišta, odnosno
taj dug otplaćuje izgradnjom javne infrastrukture na prostoru koji to naselje zauzima.
„Beograd na vodi gradu plaća kroz izgradnju javne infrastrukture, što znači da javna infrastruktura koja se gradi u okviru tog projekta prelazi u vlasništvo grada, a što su trgovi, parkovi, ulice, obala, škole, vrtići, pozorišta. Na taj način i po cenama grada se isplaćuje njihovo dugovanje za gradsko građevinsko zemljište“, objasnio je krajem 2021. godine tadašnji zamenik gradonačelnika Goran Vesić.
Taj „dug“ za obračunati doprinos za uređivanje građevinskog zemljišta je, prema pisanju
Forbes Srbija, u 2023. godini iznosio 14,7 milijardi dinara.
Kako će izgledati novi dom Istorijskog muzeja Srbije
Muzej istorije Srbije trenutno je „razbacan“ na tri lokacije, a prema projektu rekonstrukcije nekadašnje zgrade glavne železničke stanice, Muzej će se u novom domu prostirati na ukupno 8.838 kvadrata, od čega 6.197 kvadrata u nadzemnim etažama.
Prema sinopsisu projekta, čije je detalje preneo portal
BizLife, preuređeni prostor biće na prizemlji i prvom spratu, gde će na jednom mestu biti prikazana celokupna poznata istorija Srbije.
U prizemlju se planira izložbeni prostor koji će obuhvatiti celine o Knezu Višeslavu (780-814), koji je prvi poznati srpski knez. Zatim Knezu Mutimiru (851-891), Mihailu I Vojislavljeviću, prvom srpskom kralju, Konstantinu Bodinu, Urošu I sa sinovima, interaktivna karta Seobe naroda tokom ranog srednjeg veka.
Takođe, ovaj deo biće posvećen i temama iz oblasti etnologije i običaja srpskog naroda, najvažnijim arheološkim lokalitetima, i izlaganju povremenih gostujućih izložbi kroz tematske celine kao Nemanjići, Seoba Srba 1690. godine, Dodir Srbije sa Rusijom, Srbija tokom Osmanskog perioda, Predustanička Srbija, Muzej železnice.
U prizemlju je jedan deo prostora planiran za postavljanje lapidarijuma, gde će biti izloženi vajarska dela i spomenici, kao prostor gde će biti smeštena višenamenska sala za održavanje sastanaka, stručnih skupova, savetovanja.
Istorijski muzej Srbije neće biti jedini koji će se nalaziti u „Beogradu na vodi“, budući da je Vlada Srbije nedavno donela
odluku da Muzej Nikole Tesle iz Genčićeve kuće u Krunskoj ulici, preseli u Savski amfiteatar. Teslin muzej nalaziće se, prema nezvaničnim informacijama, u nekadašnjoj Fabrici hartije Milana Vape, poznatoj i kao „Jugošped“.
Sekretarijat za urbanizam odbio je da izda građevinsku dozvolu za adaptaciju bivše železničke stanice u Istorijski muzej.
n1info.rs