Šta je novo?

Naplata putarine: vinjete, naplatne rampe, TAG uređaji

B92, 20.6.2022.

Nov način naplate putarine: Sa jedinstvenim TAG uređajem kroz tri države

Vozači će uskoro plaćati putarinu elektronski, jedinstvenim TAG uređajem, u tri države – Srbiji, Severnoj Makedoniji i Albaniji.

Na samitu koji je nedavno održan na Ohridu, dogovoreno je uspostavljanje jedinstvenog sistema elektronske naplate putarine u ove tri zemlje, a kasnije i u ostalim zemljama koje se priključe inicijativi.

Inače, cena putarine kroz Srbiju, za one koji kreću iz Subotice je 2.120 dinara do Preševa, dok za vozače iz Beograda do granice sa Severnom Makedonijom košta 1.490 dinara. Putarina kroz Severnu Makedoniju košta ukupno 8,5 evra, a kroz Albaniju je 5 evra, piše Blic.

Zahvaljujući novom sistemu koji bi trebalo da stupi na snagu od avgusta, faza testiranja je u toku, građani Srbije, Severne Makedonije i Albanije će sa istim uređajem za elektronsku naplatu putarine moći da plaćaju putarinu u sve tri zemlje bez zaustavljanja.

Time će se povećati bezbednost u saobraćaju, smanjiti gužve na autoputevima i rasteretiti protok vozila na naplatnim stanicama, a građani će brže stizati do željene destinacije. Procedura je vrlo jednostavna.

"Vozači praktično samo treba da dođu na pumpu i da traže da im tag uređaj bude Open Balkan. Pritom je bitno i da se preko servisa Puteva Srbije registruju svoju platnu karticu. Ono što je važno jeste da inicijativa podrazumeva da putarina sa ovim tagom bude jeftinija za pet odsto i u Srbiji, i u Albaniji i Severnoj Makedoniji", kažu u JP Putevi Srbije.

U Srbiji se, inače, naplata putarine obavlja na oko 820 kilometara auto-puteva, na 65 naplatnih stanica.
 
Inače, negde sam pročitao, a nisam proverio, da sa intesinim master karticama ne radi enpay prošlih par dana. Kao da pogledate ako imate dugovanja, i da ih eventualno isplatite, da ne bi bio blokiran tag. Ja imam intesinu visa karticu povezanu, meni je 16-og juna sve normalno naplatilo, a račun je bio od 5-og. Dakle uzmite s rezervom, samo jedno je iskustvo, i sa foruma, nije nekog koga lično poznajem.
 
izvinjavam se nisam bio na casu
od kada se moze koristiti ovaj tag u tri drzave
i da li moze moj tag koji je pripejd
 
izvinjavam se nisam bio na casu
od kada se moze koristiti ovaj tag u tri drzave
i da li moze moj tag koji je pripejd
Radilo se predano na tome i nećete verovati Putevi već imaju spremno sve i ne samo za Makedoniju već i za Bosnu i Rep. Srpsku...I ne samo za Balkan već za sve zemlje koje koriste DSRC 5.8(većina )...Ali za brak je potrebno dvoje....Druga strana mora iste korake odraditi.

Detalji oko vrste tagova(pripejd,postpejd,hibrid Openbalkan itd)uključenih u razmenu će biti dogovoreni kad komšije jave da su spremni,za sada je rano govoriti o detaljima a naša ruka je ovaj put već ispružena i čeka.
 
Daj nam detalje, ako znaš i možeš naravno... Mislim recimo da većinu zanima kako sa Enpay tagom (dakle, postpaid plaćanje) prolaziti na tim OpenBalkan naplatama, kao i da li ovaj popust od 5% znači praktično da je Enpay-u isečen profit, pa me zanima kako će teći proces prebacivanja tagova?

Hvala!
 
Daj nam detalje, ako znaš i možeš naravno... Mislim recimo da većinu zanima kako sa Enpay tagom (dakle, postpaid plaćanje) prolaziti na tim OpenBalkan naplatama, kao i da li ovaj popust od 5% znači praktično da je Enpay-u isečen profit, pa me zanima kako će teći proces prebacivanja tagova?

Hvala!
Svakako ću podeliti sa vama kao i do sada čim dobijem validne podatke, trenutno nisu raspravljali o tim finesama koje muče običnog korisnika.Tehnički je moguća svaka varijanta ali kao što rekoh ne zavisi sve od naše strane jer mi imamo domaću firmu koja održava sistem i vrlo lako je odraditi sve za razliku od Makedonaca koji imaju turski sistem i Albanaca koji imaju Italijanski.Nadajmo se brzom razvoju događaja.
 
Radilo se predano na tome i nećete verovati Putevi već imaju spremno sve i ne samo za Makedoniju već i za Bosnu i Rep. Srpsku...I ne samo za Balkan već za sve zemlje koje koriste DSRC 5.8(većina )...Ali za brak je potrebno dvoje....Druga strana mora iste korake odraditi.

Detalji oko vrste tagova(pripejd,postpejd,hibrid Openbalkan itd)uključenih u razmenu će biti dogovoreni kad komšije jave da su spremni,za sada je rano govoriti o detaljima a naša ruka je ovaj put već ispružena i čeka.
@СтараМо, сутра у Новостима ће бити чланак о ТАГ уређају за три земље "Отвореног Балкана".

таг за три земље.JPG
 
Koliko sam shvatio tablica mora biti vidljiva prilikom očitavanja. Prošle zime po mećavi mi se rampa nije podigla, prišao je operater i tražio da mu potvrdim broj tablica i zatim mi podigao rampu. Par km sam stao na proširenje i shvatio da je tablica komplet zavejana. Da li sam u pravu ˇ @StaraMo
 
Meni se nije desilo da se ne podogne rampa, ali izađu neke gluposti.
Mada vodim računa o tablici od kada je drug platio kaznu za blatnjave.
 
Doduse to je bilo pre nekoliko godina sa sluzbenim kombijem.

Sa privatnim tagom mi uvek očotava tablicu na koji je tag registrovan iako ga koristim na dva auta.
 
@stex_pb Kod vozila 1 kategorije (putničkih) ono sto vidis na displeju o tablici je broj upusan u tag posto se broj ne uzima u obzir a kod svih drugih je stvarno prepoznat broj koji utiče da li će rampa biti podignuta.

Godinama se testiraju OCR kamere i u slučajevima jakih snežnih vejavica i lapavice očitacanje je skoro pa nemoguće.

Takodje na ovim našim naplatnim stanicama položaj kamere i taj neki sistem predkategorizacije(provere tablica,visine,dužine itd) iziskuje kameru koja mora biti na samom ulazu trake a kamere su jako zavisne od promene svetla pa se na primer desi da šleper u susednoj traci zakloni sunce i vi u drugoj traci u tom momentu ne budete pravilno očitani zbog toga što se kamera nike uspela prilagoditi promeni količine svetla.

Da se apriori veruje korisniku mogla bi se slikati zadnja strana vozila,kamera bi mogla biti postavljena pored kabine u senci i tada bi očitavanje bilo mnogo uspešnije a eventualne prekšioce bi morali onda goniti sudski.Medjutim sa strancima bio to bilo nemoguća misija kao što ih i sada ne uspevaju utužiti za prekoračenja prosečne brzine.

Opet ni sve kamere nisu istog kvaliteta pa smo utvrdili da su Italijanski Tattile sistemi mnogo bolji nego opšte popularni Madjarski ARH.
Zato bi možda bilo dobro da se u registracionu nalepnicu svakog vozila možda ugradi RFID stiker i onda bi svako vozilo bilo jednoznačno prepoznato i u slučaju kad kamera nije videla broj...Hrvati na primer u svom novom sustavu naplate cestarine planiraju data centar gde će ljudi fizički na video bimovima očitavati vozila koja nisu sistemi kamera prepoznali.Široka tema jer tablice u svetu nisu standardizovane kao ni registracione nalepnice u svakom slučaju i da vas ne davim ovako će biti još nekoliko godina ,možda deceniju ali svakako je neka kombinacija OCR i mobilnih aplikacija budućnost
 
Poslednja izmena:
Zato bi možda bilo dobro da se u registracionu nalepnicu svakog vozila možda ugradi RFID stiker i onda bi svako vozilo bilo jednoznačno prepoznato i u slučaju kad kamera nije videla broj...

Put u pakao popločen je dobrim namerama :)

Jasno ti je kakve implikacije na privatnost ima RFID stiker u registracionoj nalepnici, pogotovo što to ne mogu biti close proximity čipovi. Mislim da zaista ne želimo to.

Bio bi to možda i najveći udar na privatnost (a privatnost je jednako Sloboda) još od trenutka kada smo pristali na mobilne telefone kojima nije moguće izvaditi bateriju.
 
Put u pakao popločen je dobrim namerama :)

Jasno ti je kakve implikacije na privatnost ima RFID stiker u registracionoj nalepnici, pogotovo što to ne mogu biti close proximity čipovi. Mislim da zaista ne želimo to.

Bio bi to možda i najveći udar na privatnost (a privatnost je jednako Sloboda) još od trenutka kada smo pristali na mobilne telefone kojima nije moguće izvaditi bateriju.
Stiker bi sadrzao samo broj tablica tj ono sto je opticki vec vidljivo svakome.Koja je razlika ako ti na primer kupis Ocr kameru i ocitavas sve komsije koji prolaze pored tvoje kapije...
Drugi nivo zasttite privatnosti je na serverima vlade gde je taj broj koji bi se ocitao vezan za licnost.

Znaci stiker bi samo pomogao da se lakse ocita broj tablica ako su prljave ili ostecene ili ih je neko skinuo Ja tu ne vidim problem privatnosti.
 

Novi rokovi za Open Balkan
 

ЈЕДАН ТАГ ЗА СВЕ ТРИ ЗЕМЉЕ: Наш уређај ће моћи да се користи у Северној Македонији и Албанији

С. Булатовић 25. 06. 2022. у 09:33

УРЕЂАЈЕ и кредит за електронску наплату путарине возачи из Србије ускоро ће моћи да користе и у Северној Македонији и Албанији.​

https://www.novosti.rs/c/ekonomija/...jaj-moci-koristi-severnoj-makedoniji-albaniji
 
Stiker bi sadrzao samo broj tablica tj ono sto je opticki vec vidljivo svakome.

Načelno si u pravu, ali optičko uočavanje ne omogućava targetirano praćenje obeležene reg. OCR naravno omogućava, ali nivo komplesnosti potrebnih sistema i infrastrukture vezan je za vladine agencije.

RF čitanje jednoznačnih ID je vrlo jednostavna i jeftina infrastruktura dostupna mnogima, programski se procesira prostim čitanjem bafera tastature, što je, složićemo se, značajno dostupnije od kompl,esnijih OCR sistema.

Generalno je overkill, društveni rizik višestruko nadilazi korist po društvo. Naravno, sve ovo je samo moje mišljenje i kao takvo pati od subjektivnog pogleda na svet, koji svako od nas učitava iz svog svetonazora.
 
Načelno si u pravu, ali optičko uočavanje ne omogućava targetirano praćenje obeležene reg. OCR naravno omogućava, ali nivo komplesnosti potrebnih sistema i infrastrukture vezan je za vladine agencije.

RF čitanje jednoznačnih ID je vrlo jednostavna i jeftina infrastruktura dostupna mnogima, programski se procesira prostim čitanjem bafera tastature, što je, složićemo se, značajno dostupnije od kompl,esnijih OCR sistema.

Generalno je overkill, društveni rizik višestruko nadilazi korist po društvo. Naravno, sve ovo je samo moje mišljenje i kao takvo pati od subjektivnog pogleda na svet, koji svako od nas učitava iz svog svetonazora.
Zato smo i ovde da razmenimo mišljenja,ja kao sušti operativac na ovaj način primim k znanju više uglova gledanja na temu pa možda i moji pretpostavljeni usvoje ponešto što im iznesem kao problem.
 
И ето како сам најавио данс 01.07 Наплатна рампа Пазова је добила још 3 кабине ,две нове и једну стару која је била блокирана радовима.До јесени биће свих 8.

Мало упозорење је да пошто нема надстрешнице (зграде изнад трака)још,нема оних ЕНП семафора па ће возачи мало бити збуњени,док се не постави вертикална и хоризонтална сигнализација радници обезбеђења ће усмеравати саобраћај...Како год надам се да су гужве на Пазови прошлост од данас.
IMG20220701153615.jpg
 
Pisali smo ranije o preporučenoj i max brzini prolaska kroz ENP terminal.
Ja sam prolazio i sa 60km/h, ali evo na dva snimka, može da se vidi prozak sa 55km/h i drugi nešto sporije,
Naravno, sve to diktira i saobraćaj ispred.

 
Može da se prođe i za nijansu brže od 60kmh ali mi ne izgleda bezbedno jer je rampa dovoljno blizu da u slučaju neočitavanja moraš jako da kočiš. Do 50 mi je okej, preko ne.
 
Od naletnog stuba do rampe ima ukupno 45 metara....Od zone mogućeg ocitavanja koja je inače duga samo 3 metra i počinje na 5 metru od ulaza u traku do iste te rampe ima oko 35metara...Vozilo koje ide 60km/h prelazi 17 metara u sekundi...Znaci ostaje samo 2 sekunde do udara u rampu ako nesto podje po zlu.
 
Vrh