Moje iskustvo za putovanje do Istre i nazad sa tagom.
Put do Zagreba manje više dosadan, vozna traka je na dosta mesta u lošem stanju pa sam gledao da što više vozim u preticajnoj traci nekih 19-20km/h iznad ograničenja i eventualno propuštao brža vozila. Kod njih se do 150km/h ne kažnjava ako je ograničenje 130. Više puta sam tako vozio i trenutno bez kazne.
Standardna gužva oko Zagreba, ali i dalje protočno. Naplata im je ogromno usko grlo sistema. To sve traje, svi čekaju isto, tek pred naplatnom rampom se možeš odvojiti na ENC naplatu a dosta šaltera je kombinovane naplate (ENC i ručna naplata). Sve im radi jako traljavo i nepouzdano. Rampe se otvore tek kad dođeš ispred njih. A i kad pisne tag, rampi treba 2-3 sek da krene da se podiže.
Brzi ENC je kao neki frankenštajn sistema. Radi kao flipper, na svakoj "brzoj" traci je račvanje u slučaju uspešnog ili neuspešnog očitavanja. Ako te očita, otvori ti rampu da prođeš, a ako ne očita vraća te na standardnu naplatu (spori ENC). Posebno loše je osmišljeno iz smera Rijeka-Zagreb gde imaju dve vezane naplatne stanice (Demerje i Lučko). U letnjoj sezoni su tu ogromne gužve i ako se odlučiš na naplatu na Demerju (bezgotovinsko plaćanje) i odabereš levu brzu ENC traku, u slučaju neočitavanja vraća te na Lučko. Mislim da bih ovde poludio da čekam 1-2h na naplatu na Demerju samo da zakaže ENC sistem i ponovo me vrati na Lučko gde su još gore gužve. Samo projektovanje da brza enc traka zauzme "dva šaltera" govori da nešto smrdi u sistemu naplate čim se očekuje toliki procenat greške. Meni deluje da je pametnije bilo investirati novac u unapređenje sistema naplate nego praviti dve ogromne naplatne stanice jednu do druge. A1 (Zagreb-Rijeka) mi se čini kao najopterećeniji pravac u državi.
Druga glupost mi je što su im naplatne rampe tako blizu Zagreba. Kod nas je to mnogo ležernije urađeno, sve naplatne stanice su udaljene solidno od Beograda tako da "lokalci" ne ispaštaju previše zbog tranzita jer nema uskog grla oko naplate u blizini gradskog jezgra.
Trenutno su radovi na proširenju puta između Rijeke i tunela Učka pa i tu postoji zastoj. Autoput u Istri je u jako dobrom stanju ali su ograničenja između 80 i 110km/h. Zaustavne trake nema na velikom delu autoputa a naplata je možda i gluplje napravljena nego na ostatku autoputa pod HAC-om. Mislim da nisam video ni jednu posebnu traku za tag. U smeru ka Istri je okej jer se saobraćaj razgrana na više naplatnih rampi, ali u suprotnom smeru (ka Rijeci) je opšti haos. Ogromne gužve ispred tunela Učka na naplati a trenutno je jedna cev zatvorena zbog renoviranja i sav saobraćaj se skuplja u jednu traku pred naplatnu rampu i onda opet širi na 3 šaltera za naplatu. Ovde tag nema nikakvu funkciju jer su svi šalteri kombinovani tako da ništa ne propuštate čak i da naši tagovi rade za BINA ISTRA.
Dodatno me razočaralo kako google mape ništa od toga ne uzimaju u obzir, Waze pogotovo. Sećam se još pre desetak godina u Nemačkoj, neka gužva na autoputu, velike kolone i iskoči obaveštenje na google mapama da je ogromna gužva i zastoj i da preporučuje da se siđe sa autoputa i obiđe ta gužva magistralom i tako se uštedi recimo 30 minuta. Ovde ništa, piše kao čekanje 15min a u stvarnosti preko sat vremena.
Sve u svemu, jako je pozitivno što tag radi i bar koliko toliko olakša putovanje ali njima pod hitno treba promena samog sistema naplate.
Moje preporuke za izbegavanje gužve u letnjoj sezoni:
- Podrazumeva se, ali petkom i nedeljom izbegavati put ako je moguće jer su tad najveće gužve.
- U pravcu ka Istri, autoputem je okej. U slučaju veće gužve na naplati pred Zagreb, izašao bih na Ježevo i došao do obilaznice lokalnim putevima.
- U povratku bih izašao sa autoputa na naplatnoj stanici Vranja, zaobišao tunel Učka i onda preko planine lokalnim putem i ponovo se vratio na glavni pravac kod Rijeke. Put traje duže 10 minuta samo a potencijana ušteda 1-2h ako je gužva. Pre Zagreba ako ima gužve izašao bih na Jastrebarsko ili Donja Zdenčina i došao do obilaznice lokalnim putevima.