Šta je novo?

Naplata putarine: vinjete, naplatne rampe, TAG uređaji

Ne baš bukvalno trenutno,kao svaki uredjaj sa baterijom prvo pokaže slabost u hladnim jutrima,teže ga očitava sistem itd.U svakom slučaju svaki prolazak se pohranjuje u bazu i kada dodje do tog crkavanja taga izvuku iz baze zadnji podatak o visini kredita i upišu na nov tag.
 
Letos sam se vozikao po Bugarskoj za 7,5€ sedmodnevna e vinjeta. Od kuće platio karticom, gospodski. Nigde stajao, tražio sitninu.... Preševo - Batočina ili Batočina - Dimitrovrgrad u jednom prolazu približno toliko košta. O komforu da ne govorimo. Mada, kod nas je još i zlatno, koliko su naplatu udrobili Makedonci i Grci. Makedonci su nam do duše sad malo olakšali u budućnosti onom njihovom karticom.
Pozdravljam slovenačko osavremenjavanje.
Kolega jw prošle godine išao u Čateške Toplice i pravio čitavu gimnastiku da izbegne državne puteve i ne plati vinjetu. Za povratak ipak platio putarinu da ne razmišlja gde će ga Dars zaskočiti. 15e je ipak previše za one u tranzitu kroz Sloveniju i oko 2h vožnje ili za taj slučaj Bregana - Čatež za 15-20'. Zato možda nedostaje dnevna.
 
Slovenci su verovatno najdrskiji prema tranzitnim prolazima, od svih sa kojima sam imao prilike da se nerviram :) . Pri tome, prihvatljive alternative na mnogim mestima, čak i uz mnogo, mnogo dovijanja, ne postoje.

Što se e-vinjeta tiče, stvar je nesumnjivo sjajna u svakom mogućem pogledu, osim za one koji se švercaju na kratkim deonicama (vinjete bez lepljenja podrazumevaju mnogo češću i bolju kontrolu kamerama, bar koliko ja znam, tj. gledajući slučaj Mađarske).
 
Ja sam išao u Morahalom i nisam se usudio da se švercujem onih par stotina metara pa sam na kraju platio. Nisam mogao da lupam glavu koji im je koji put, ali sam posle iskoristio da neplanirano odemnivu Segedin, kao čovek, autoputem.
U takvim slučajevima mi je žao da dam pare.
 
Naravno, čovek je misleće biće, ima potrebu da se ponaša optimalno. Nema to veze sa količinom novca, ni za cenu vinjete, ni koju poseduješ. :)
 
Ni Slovaci nisu mnogo bolji,posebno za one koji idu za Cesku ili dalje za Nemacku tim pravcem mislim da imaju oko 70km a cena je isto kao u Sloveniji cini mi se ,izvinjavam se ako sam pogresio cifru.
slovakia.JPG
 
Tako je @StaraMo Slovačka vinjeta košta 15-16eur za 10 dana. Stvarno puno, za jako malo kilometara koliko se prelazi kada se ide od Brna ka Djeru i dalje ka nama.

Inače je i Češka ukinula vinjete koje se lepe na staklo i sada je moguće kupiti elektronsku vinjetu. To su uveli prošle godine čini mi se. Jednom su me u CZE jurili jer nisam zalepio vinjetu na staklo. Mislio sam da sam prekršio brzinu, a ono samo zbog vinjete.
 
Postoji i značajna razlika između Slovaka i Slovenaca, bar za neke od nas. Prvi ne naplaćuju vinjete za motocikle :) .
 
B92, 10.2.2022.

Evropa prelazi na jedinstven sistem putarine

Od početka februara za vožnju u Sloveniji potrebne su elektronske vinjete.

Dosadašnje nalepnice na vetrobranskom staklu, kojima se dokazivalo da je putarina plaćena, nakon 13 godina odlaze u istoriju.

Cene za nedeljnu, mesečnu i godišnju vinjetu ostaju iste, s tim da godišnja od sada važi godinu dana od datuma kupovine, umesto do kraja kalendarske godine.

Profesor Saobraćajnog fakulteta u Beogradu Draženko Glavić u razgovoru za Biznis.rs navodi da je ovakav sistem već u upotrebi u pojedinim evropskim državama, kao što su Mađarska i Slovačka.

Elektronska vinjeta vezana je uz registarski broj vozila i nije prenosiva. Prilikom kupovine potrebno je navesti registarski broj vozila i e-mail adresu, a u formularu navesti način plaćanja ako se kupuje putem interneta.

Glavić kaže da su prednosti ovakvog načina naplate putarine samo estetske prirode.

"Jedini benefit je manje maltretiranje vozača, jer nema lepljenja nalepnica na staklo, naruživanja izgleda kola, i naknadnog vremena potrošenog na naporno skidanje. Ostalo je sve kao i klasična vinjeta", navodi profesor.

Vozači koji nisu sami sebi osigurali vinjetu putem interneta mogu je, kao i do sada, kupiti na mestima gde su se uzimale vinjete u obliku nalepnica. Sistem funkcioniše tako da registarske brojeve vozila za koja je plaćena putarina prate kamere koje su postavljene na kontrolnim tačkama puteva.

Profesor ističe da celokupan sistem elektronske naplate putarine nije rešenje u dužem vremenskom periodu.

"Evropa odustaje od ovog načina naplate putarine i ide na jedinstveni evropski sistem putarine EETS, pa nije baš za očekivati upotrebu u Srbiji ovakve, inače proste, tehnologije plaćanja putarine. Zemlje koje koriste ovu tehnologiju biće u jednom trenutku prisiljene da se uklope u EETS, a ova tehnologija nije interoperabilna sa EETS", objašnjava Glavić.

On navodi da skoro sve zemlje zapadne Evrope imaju znatno skuplju putarinu u odnosu na Srbiju. Kao primer navodi Italiju i Francusku koje prednjače i imaju skoro tri puta veću cenu putarine od naše zemlje za prvu kategoriju vozila.

"Zapadni deo Balkana je skoro duplo skuplji. Bosna i Hercegovina i Hrvatska naplaćuju šest evrocenti po kilometru za I kategoriju vozila, dok su u Srbiji i Severnoj Makedoniji duplo niže putarine – oko tri evrocenta po kilometru", navodi profesor Glavić.

Objašnjava da postoji samo jedan ispravan način korišćenja sredstava od naplate putarine.

"Ta sredstva bi trebalo da se koriste za otplatu troškova izgradnje auto-puta, zatim za pokrivanje troškova održavanja auto-puta i naplate putarine, kao i za dalje proširenje auto-putne mreže izgradnjom novih auto-puteva. Ako se sredstva koriste za putnu mrežu nižeg ranga, to nije optimalno rešenje", zaključuje profesor Saobraćajnog fakulteta.
 
Ako pretpostavimo da je svako vozilo prošlo 3x ( većina je prošla 2x , jedan pa drugi smer) uz sedmičnu vinjetu od 1500din i godišnju od 6000 se dupliraju prihodi a prilično se smanjuju i rashodi
 

Evo i originalnog teksta u vezi reforme naplate putarine u Evropi.Nije mi jasno iz ovog teksta da li se vinjeta na duži period od 10 dana ukidaju?

Citiram deo teksta.

"Пуњење комбија и аутомобила


Према новим правилима, вињете ће важити краће (један дан, недељу дана или 10 дана) и имаће ограничења цена која се могу наметнути путничким аутомобилима, како би се обезбедио правичан третман повремених возача из других земаља ЕУ. Земље ЕУ које су спремне да наплаћују лакша возила, попут комбија, минибусева и путничких аутомобила, и даље ће моћи да бирају између система наплате путарине или вињета."
 
Ali sama formulacija je zbunjujuća.Jednodnevna vinjeta po meni znači da važi ceo dan,zar ne a zatim dodaju bazirana na udaljenosti!? Jedno isključuje drugo po meni...

Ok,jasno je meni da većina zemalja koje imaju vinjetni sistem prelaze sa nalepnice i fizičke kontrole istih na elektronsku vinjetu i takodje elektronski nadzor istih.Upravo taj elektonski sistem je ništa drugo do skup kamera duž autoputa umrežen u jedinstveni centar koji bi svakom vozilu jasno izračunao predjeni put ali onda se to ne može zvati vinjeta već naplata po kilometru.
 
Mislim da upravo taj model naplate po km i razmatraju, elektronska video+sw kontrola i automatsko obračunavanje po pređenom km, dok bi to što zovu "vinjeta" bilo ustvari jednokratno povezivanje registarskog broja sa metodom automatske naplate. Naplatnih stanica ne bi trebalo da bude. Nešto slično video sam u Južnoj Africi i mogu reći da je tamo % finansijske nediscipline ogroman, toliko velik da je ceo sistem srušen, nemoguće je naplatiti sve prekršaje i zbog toga više skoro niko ne plaća putarinu (čak ni bogati belci). Hoću reći, sumnjam da je ovo pogodno za npr. Tursku. Grčku, Balkan i tsl.
 
Turska ima upravo to. Na svim putevima označenim sa O radi HGS.
Na ulazu u zemlju se kupuje nalepnica koja košta nešto više od 1e koja se vezuje za reg. broj i na račun se uplaćuje pripejd kredit. Svakim prolaskom kroz rampu, skida se odgovarajući iznos. Ukoliko nema dovoljno novca, nije problem, vozač ima nekoliko dana da dopuni i uplati. Nisam zbog njihove neposlovnosti rešio u dolasku, tek tri dana kasnije na odredištu. Odmah mi je skinut potrošeni iznos. Postoji aplikacija na kojoj se prati stanje i gde karticom može da se doplati. Od svih sistema najviše mi se dopao. I pri tome, osim za neke mostove i tunele cene nisu dramatične - 150km do 2e.
Sad imam i kredit od prošle godine i nalepnicu za sledeći put i to je jedan od razloga koji će me navesti da opet letujem tamo.
Elegantno, nema potrebe za zaustavljanjem, pošteno jer je srazmerno korišćenju, lako se dopunjava i tolerantno ako nema sredstava ili nalepnice.
Orijentaciono, do Istanbula i nazad od Bugarske, treba oko 5e. Voleo bih da mi neko pokaže korektniji primer.
 
Da ta nalepnica je ustvari RFid tag,radi na 900Mhz i ne treba mu baterija.Domaći su u obavezi da je imaju a strancima tolerišu tih dan dva dok ne uplate.Povezani su sa granicom i teško bi je prošao da nisi izmirio obaveze.Cene su im zaista smešne.
Definitivno to je neki pravac u kom će se ići neke zemlje idu potpuno ka kamerama,neke eto tako hibridno ali svakako se ide ka tome.Sa druge strane aplikacija i mobilni će poslužiti da se taj kredit izmiruje i zastoja nema.
 
Hgs je em pravedan, jer naplaćuje prema korišćenju, em jednostavan i praktičan, em nema zaustavljanja i muljanja sa sitninom. I nnaši su mogli da izaberu sličan sistem, a ne da nas deru sa tagom od 2000 dinara, a da žele da popularizuju elektronsku naplatu. Mana Hgs je neposlovnost, pa po prelasku granice može da se desi da im ne radi sistem na usputnim pumpama i odmorištima, ili da u vreme turske najezde u mestu Kapikule nije moguće prići retkim punktovima. Zato sam po savetu jednog lokalca sa usputne pumpe sačekao prvi radni dan u odredištu i u pošti za 2 minuta završio sve.
A pravi kontrast turskom sistemu je grčki sa mali milion naplatnih rampi, gde posle prelaza Ipsala iz Turske nisam shvatio da li plaćam na ulasku ili izlasku na deonicu. Ne sečam se sad, ali od turske granice do Soluna ima jedno 5-6 rampi. Na svakih dvadeaetakbminuta naiđeš na po jednu, u proseku, sa cenama od 0,5 do 1,8€. Baš su udrobili. Tu je naš zatvoreni sistem praktičniji, ali i skuplji za održavanje i uspostavljanje, jer traži napatnu rampu na svakom uključenju/isključenju na trasi.
 
Upravo si poredjenjem jednih i drugih dao odgovore.Da postoji jedinstven ili bar preovladjujići način verovatno i naši nebi imali argumenata protiv.Ovako od zemlje do zemlje imamo šarenilo sistema i naši kao što nam svuda u jeste guraju tu neku svoju priču započetu još davne 1978.Tagovi su u početku 2006 uvodjeni po sistemu hajde da se to uvede ali keš je keš i eto dodjosmo do do 2022 a proširenje stanica tek počinje da bi zaista na svakoj stanici korisnik dobio uslugu i benefit koju je platio.
Apsolutna paralela sa izgradnjom i napretkom novih kilometra je i ovde.Koliko god se ovde umnih i pametnih predloga čuje jednostavno stvari idu tim nekim tokom i verovatno će u ovoj zemlji.
zauvek tako ostati.
 
Da se pohvalim, juče sam prvi put upotrebio TAG u postpaid modu. Trebalo mi je tri dolaska u AMS da izvršim promenu, jer prvi put se radnici nije radilo, a ja sam žurio, drugi put ta ista radnica nije znala da mi objasni kako to funkcioniše (ili nije htela), i konačno treći sredio i nadam se da više tu spodobu i bolo koga iz AMS-a neću videti duuugo duuugo vremena.
 
Odlična je stvar. Prošle nedelje vozio, u ponedeljak stuigao račun, sinoć naplaćeno. Kad je stigla poruka o naplati, prepadoh se, nije mi odmah palo na pamet, pa dok stavih naočari...
 
Trebalo bi da uskoro prodamo kola na kojima zalepljen i tag. Planiramo da i tag ustupimo uz auto. Da li je potrebna neka administracija kad dodje do prodaje? Tag je kupljen pre otprilike 5-6 godina, prepaid je.
 
Poslednja izmena:
taj tag mozete koristiti na bilo kom vozilu iste kategorije znaci nije bitno i ako se vozilo prevede uredjaj ce ga ocitati i skinuti novac sa racuna
ja svoj tag posudjujem prijateljima bez problema
 
Vrh