Noćni prevoz zaista ne treba da bude nikakav luksuz. Ne treba ni da bude besplatan, al ni da se zasebno tarifira. Mnogo je gradova po Evropi, veličine Beograda, čiji noćni prevoz ima daleko ozbiljnije intervale, čije linije ne polaze skoro sve sa jednog centralnog terminusa, kao da smo kakva palanka od 60000 ljudi, već mnoge dnevne nastavljaju da rade normalno i noću, samo malo proređene. Ovde su nas navikli na jedan vrlo loš sistem organizacije noćnog prevoza, a mi diskutujemo dal treba da se plaća nekoliko desetina autobusa na ulici u tih četiri sata, a u gradu od nešto preko milion i po stanovnika. Troškovi, globalni, celokupnog sistema javnog gradskog prevoza su astronomski. Na sve to, ovaj naš palanački noćni prevoz je kap u moru. Svejedno je dal se plaća na kraju ili ne. A u velikom gradu treba da imamo slobodu i izlaska, i provoda, i na kraju samo šetnje do, na primer, jedan ujutru ako nam se tako hoće. To apsolutno ne treba da bude ništa što mi svom gradu treba posebno da nadoknadimo. Kako nas voze danju, treba da nas voze i noću, naravno ni izbliza često, a ne ni svim linijama, al vala ne i ovako na sat vremena sa jedne jedine pozicije u gradu, plus možda još sa Slavije i od opštine Novi Beograd.
Pre nego što se počne sa odlukama i zaključcima, trebalo bi pogledati ko sve koristi noćni prevoz, kada, gde i koliko. Ja nisam merodavan, pošto sam noćni prevoz koristio svega par puta. Ali isto tako nije merodavno ni da samo na osnovu toga što Beograd ima skoro 2 miliona ljudi, kažemo da noćni prevoz u njemu mora da bude obavezan i široko dostupan, isto kao i dnevni.
Većina noćnih smena počinje u ponoć a ljudi na ta radna mesta dolaze pre ponoći, poslednjim dnevnim. Zatim, većina tih smena traje do daleko posle 4:00, što znači da oni posle mogu da koriste jutarnje polaske. Sad, naravno, ostaje problem poslova koji se rade do 23h, 23:30 ili pak do 00:00 i u kojima ljudi ne rade noćnu smenu, ali završavaju taman pred njen početak i kad kreće noćni prevoz. I sad, da, bedak je što onda oni, ako rade do 23:30 i propuste poslednji dnevni, ili rade do 00:00 i ulaze u termin noćnog prevoza, bi morali po starom sistemu da plaćaju kartu. I to još za noćne linije koje su vrlo nedovršene i malobrojne.
Stoga sam gore napisao da bi za njih trebalo imati povlašćenu kategoriju, tako da noću, iza 00:00 mogu da se voze noćnim linijama, koje istina, će ih dovesti tek donekle, ali da zato za njih bude besplatno. Dakle, čoveka koji živi na Karaburmi će noćna linija - na primer - dovesti tek do ugla Višnjičke i Micka Krstića, neće ulaziti u samu Micka Krstića kao dnevna 23ka u ''srce'' Karaburme... ali će zato taj prevoz do oboda Karaburme njemu biti besplatan. Jer ima potvrdu da u toku meseca nekada radi smenu koja se završava kasnije od 23:30. Na primer... samo dajem jedan od modela. Sad, neko može da kaže a pa jbg, to je mnogo papirologije i mnogo prostora za zloupotrebu. Ali tako je sa svakim pravnim aktom koji je ikad donesen. Pa to ne znači da ne treba da se donose, ažuriraju i menjaju novim.
Dakle, noćni prevoz treba najpre da bude na usluzi onima koji rade tokom noći, do pred ponoć i od ranog jutra. I oni treba da budu fokus u celoj ovoj priči. A klinac koji je dovoljno odrastao i zreo da može da ostane u provodu do 23:30, obično je dovoljno odrastao i zreo da može i da plati za noćni prevoz ili za taksi. Ili pak, da sačeka prvi jutarnji polazak u 4:00, kao što pola njih i radi.
Ili to, ili da noćni prevoz bude isti kao i dnevni, i da važe iste karte. Ali to je nemoguće, i to zna svako ko zna i razume zašto GSP i Grad obožavaju letnji režim vožnje - zato što prosto nemaju dovoljno vozila, vozača, mehaničara, delova, pa čak ni prostora da i danju i noću drže u opticaju više od 1.000 vozila JGP. Iz istog razloga jedva čekaju da uvode nedeljni režim kad god mogu, poseban ili nedelji režim tokom praznika (čak i onda kada se ZNA da mnogi rade, ili je praznik već uveliko prošao), zatim da uvode pešačke dane, i svašta nešto. Da bi tada tokom povlačenja vozila u pogone mogli da stignu da urade i nadokande sve ono što nisu tokom prethodnih meseci.
Tako da osim ako GSP i Grad preko noći ne nabave još bar 500 vozila i XYZ vozača i mehaničara, ne vidim kako to noćni red vožnje može da bude više od 10% onoga što je dnevni. I žalim one koji misle da će to doći i biti samo od sebe, samo da se GSP, Grad i Šapić malo srede. Neće biti ni tad. Njih zabole za javni prevoz i putnike, jer oni javni prevoz ni ne koriste. Njih samo zanima kako da se oni koji ga koriste što više oderu, a da im se zauzvrat što manje da. Otud i ovaj navlakuša sistem sada, gde se kao obećava da ako se svi budu pridržavali svog dela obaveza, da će do kraja godine prevoz da nam bude kao u Berlinu. Neće. Samo će biti skuplji, a (ne)kvalitet će ostati isti. Kao kad su RTS pretplatu utvrdili kao obaveznu, i podigli je, a kvalitet njegovog programa ostao isti. Eto, isto tako će biti i sa JGP. Jer kao što Vučić ne gleda RTS, tako ni Šapić ne koristi javni prevoz. I stoga ih obojicu zabole da ih nešto menjaju i unapređuju. Koliko god ih naplaćivali.