Šta je novo?

Naplata karata i kontrola - [ Beograd Plus,... ]

неће да плати 100 и нешто кинти за воз, него чека бесплатан, БГ воз сат времена по хладноћи - а примила плату за прошли месец 150.000. И то је тако типично за нашу малограђанштину, тај тврдичлук, да може до прекосутра да ми се овде пише како "не плаћа народ јер нема" - није тачно. Познајем Србе довољно као један од њих, не могу ме преварити.

Tipična generalizacija. 😊 Plaćaj i treba da plaćaš..
 
Kontrola.png
 
Pa ako i ima bunta, to je kod maks 5% ljudi. Ako se govori o građanskoj neposlušnosti, onda to treba mnogo šire, a ne samo tamo gde se prolazi svesno bez posledica. A i taj bunt, ako se tako može nazvati, traje 15 godina. Nije od juče, kao što ovde pojedinci predstavljaju. Poteže se ulaz na prva vrata, a to nije suština problema. Niko to ovde i ne podržava koliko vidim. Sva ta izmišljanja u proteklih 12 godina, i proizilaze iz nemoći ovog grada, a i države, da naplati toliko pominjanu uslugu od javnog interesa. Ljudima ne smeta što se tolike pare utucavaju u sve te procese, plus evo i u firmu sa gomilom, realno, nepotrebnog kadra. Dal usluga može da bude bolja, pa naravno da može. Propusta na svim nivoima ima mnogo, al isto tako se putnici provlače jeftino, kao što i napisah gore, tamo još od 2006/7 godine. Primeri iz inostranstva, i to onog u koji se kunu mnogi ljudi sa ovih prostora, govore da ništa ne može baš samo na dobar dan i molim vas budite ljubazni. Da odnošonje smeća, i voda na primer, nisu grupno u komunalnim uslugama, procenat naplate bi verovatno bio smešan. Vodu ne mogu da isključe tek tako svuda, a smeće, jelte, mora da se nosi. Struju seku čim se neplati, iako ni ta usluga nije svuda idealna. Nije Srbija samo Beograd. Mnogo može da se diskutuje na ovu temu. Suština ostaje da opravdanje traže i jedni i drugi, i da im to prolazi, a bez naznaka nekog značajnijeg pomaka na bolje.
 
Ljudi, terate me da napravim udruženje putnika GSP-a kako bi svu ovu uzaludno bačenu energiju kanalisao ka unapređenju gradskog prevoza.
Tražite da se osnuje radna grupa za rešavanje problema naplate i kvaliteta prevoza i da svaka strana pozove stručnjake - a ne da probleme "rešavaju" Gangule i Šapići.
 
Досадашње контроле нису имале неког посебног ефекта.
Најјаче је било кад су контроле биле у групи у жутим прслуцима, па на станици имамо масован улазак контроле и масован излазак путника. Тад је карту плаћао само онај коме није било мрско да изађе и сачека следећи бус (на линијама у центру и нбг је овај феномен био мало мање изражен).

Нажалост за многе је једини начин да се натерају да купе карту је да се онемогући улазак у превоз без ње. То би било лако увеси за БГвоз, рецимо у Батајници су месецима спремни валидатори али вероватно нико не сме да их пусти у употребу јер би били уништени као и сва претходна опрема која се користила за наплату карата. Ни они бушачи који су били прилично робусни нису имали шансу да преживе.
 
Ljudi, terate me da napravim udruženje putnika GSP-a kako bi svu ovu uzaludno bačenu energiju kanalisao ka unapređenju gradskog prevoza.

То би било далеко корисније и паметније уложена и енергија и време и за тебе и за грађане Београда и Србије, него да трошиш на ту неку политичку странку (ако сам добро испратио)
 
Da kojim slučajem osnuje to udruženje i da ono na neki način bude povezano sa tom političkom strankom, da li bi i onda to bilo daleko korisnije i pametnije uloženo vreme?​
 
рецимо у Батајници су месецима спремни валидатори али вероватно нико не сме да их пусти у употребу јер би били уништени као и сва претходна опрема која се користила за наплату карата.

Znači strah ih sprečava da ih puste... ja sam se baš pitao kad će... Onaj sporadično ostavljen providni celofan po vetru leprša, mogli su barem to da skinu...
 
То би било далеко корисније и паметније уложена и енергија и време и за тебе и за грађане Београда и Србије, него да трошиш на ту неку политичку странку (ако сам добро испратио)
 
Ево ти, Мусо, искуства једног нехајног Американца из Беча:

Сувереност=могућност спровођења закона на одређеној територији, држава=монопол над применом физичке силе.
Ovo je jezivo, ako je istina. Ne znam odakle da počnem koliko je jezivo.

Dakle, da bi se nekome dozvolila primena fizičke sile, u formalnom smislu potrebno je da mu to zakonom bude omogućeno. Ne nekom gradskom odlukom ili pravilnikom. Republičkim zakonom.

Da bi takvo zakonsko rešenje bilo legitimno, ljudi kojima je primena fizičke sile omogućena moraju da prođu ozbiljne obuke za primenu iste i psihološke kontrole (kao za policiju). Kao što je svima jasno, to se neće desiti u slučaju naših kontrolora. Dobili bismo armiju ćelavih balvana koji bi maltretirali putnike kao što komunalci maltretiraju babe na pijaci.

Na stranu sve to. Sve i da kontrolorima omogućimo upotrebu fizičke sile, šverc ili odbijanje plaćanja kazne (sami po sebi) ni u kom slučaju ne mogu opravdati upotrebu iste. Na ovu vrstu ponašanja ni policija nema ovlašćenje. Policija bi jedino mogla da ga prinudi na legitimisanje, čak je i pretres ovde nedozvoljen. Sve i da je šverc u gradskom prevozu krivično delo, a naravno da nije, kopanje po novčaniku kako bi se otele pare za kaznu bi i dalje bilo protivzakonito, odnosno krivično delo samo po sebi. Čak i kada bi Republika to legalizovala, bilo bi protivustavno.

Sve u svemu, po našem KZ, ovo što su bečki kontrolori navodno uradili je pokušaj težeg oblika razbojništva iz čl. 206 st. 2 za šta je zaprećena zatvorska kazna do 15 godina.

Ovo za državu i prinudu ti je Noki dobro odgovorio. Totalitarni režimi su vrlo dobro pokazali dokle takvo shvatanje vodi. Uostalom, monopol nad upotrebom fizičke sile ne znači neograničena i arbitrarna upotreba iste. Ako oko nečega treba da imamo konsenzus u XXI veku to je da državna vlast nije neograničena, kao ni njeno pravo na prinudu. Naplata karata, pa i postojanje celog sistema javnog prevoza su trista puta nebitniji od ovih fundamentalnih principa.

Izvinjavam se ako nisam skroz u temi, ali povezano je sa njom i vrlo važno, a i ne mogu da verujem da neko blagonaklono gleda na ovo divljanje.

P.S. Verujem da su se tako ponašali samo jer su verovali da je u pitanju stranac koji nelegalno boravi u zemlji, pa su se osetili moćno. Da je u pitanju bio Bečlija sigurno bi bili finiji, a to je takođe problematično.
 
Van svih ovih formalnih razloga, zar zaista mislite da je tako nešto normalno? Čak malo i želim da uvedu nešto slično pa da vidite kad dvesta ljudi iz prepunog 31-a* (kog su čekali 20 minuta, da bi mu posle isto toliko vremena trebalo da prođe Autokomandu* i u kom je 46 stepeni celzijusa) rastrgne ta tri balvana.

Nemam reči.

*Zameniti svojom linijom i lokalnim uskim grlom.
 
A što banalizuješ stvari? Niko ovde ne govori o fizičkom nasilju, a u smislu da kontrolori negde tuku putnike. Poenta je da ni na Zapadu ne može bez ozbiljnog nastupa, da ne prolazi tehnika kupite kartu, ili budite ljubazni pa izađite. Prosto ne puštaju ljude tek tako, niti prolaze pored njih kao pored turskog groblja, što je ovde slučaj. I da, kako god to izgledalo, država stoji iz toga. Nije krivično delo ne kupiti kartu, al ne treba ni da se prolazi, kao da je to nešto potpuno legitimno i normalno. Ljudima ne treba da bude prijatno kad uđe kontrola, ma kako to zvučalo kad se kaže. Kod nas je normalno da se prevoz ne plaća, od kontrole niko odavno ne štreca, i na kraju ne reaguju ni putnici koji plaćaju. To ne bi ispravila ni savršena usluga više. To je suština cele ove priče.
 
Ovo je jezivo, ako je istina. Ne znam odakle da počnem koliko je jezivo.

Dakle, da bi se nekome dozvolila primena fizičke sile, u formalnom smislu potrebno je da mu to zakonom bude omogućeno. Ne nekom gradskom odlukom ili pravilnikom. Republičkim zakonom.

Da bi takvo zakonsko rešenje bilo legitimno, ljudi kojima je primena fizičke sile omogućena moraju da prođu ozbiljne obuke za primenu iste i psihološke kontrole (kao za policiju). Kao što je svima jasno, to se neće desiti u slučaju naših kontrolora. Dobili bismo armiju ćelavih balvana koji bi maltretirali putnike kao što komunalci maltretiraju babe na pijaci.

Na stranu sve to. Sve i da kontrolorima omogućimo upotrebu fizičke sile, šverc ili odbijanje plaćanja kazne (sami po sebi) ni u kom slučaju ne mogu opravdati upotrebu iste. Na ovu vrstu ponašanja ni policija nema ovlašćenje. Policija bi jedino mogla da ga prinudi na legitimisanje, čak je i pretres ovde nedozvoljen. Sve i da je šverc u gradskom prevozu krivično delo, a naravno da nije, kopanje po novčaniku kako bi se otele pare za kaznu bi i dalje bilo protivzakonito, odnosno krivično delo samo po sebi. Čak i kada bi Republika to legalizovala, bilo bi protivustavno.

Sve u svemu, po našem KZ, ovo što su bečki kontrolori navodno uradili je pokušaj težeg oblika razbojništva iz čl. 206 st. 2 za šta je zaprećena zatvorska kazna do 15 godina.

Ovo za državu i prinudu ti je Noki dobro odgovorio. Totalitarni režimi su vrlo dobro pokazali dokle takvo shvatanje vodi. Uostalom, monopol nad upotrebom fizičke sile ne znači neograničena i arbitrarna upotreba iste. Ako oko nečega treba da imamo konsenzus u XXI veku to je da državna vlast nije neograničena, kao ni njeno pravo na prinudu. Naplata karata, pa i postojanje celog sistema javnog prevoza su trista puta nebitniji od ovih fundamentalnih principa.

Izvinjavam se ako nisam skroz u temi, ali povezano je sa njom i vrlo važno, a i ne mogu da verujem da neko blagonaklono gleda na ovo divljanje.

P.S. Verujem da su se tako ponašali samo jer su verovali da je u pitanju stranac koji nelegalno boravi u zemlji, pa su se osetili moćno. Da je u pitanju bio Bečlija sigurno bi bili finiji, a to je takođe problematično.
Види, у предметном граду је на власти левица већ више од 100 година, и свако ће рећи да је у новије време то изразито либералан град. Али мени је сасвим непознато откуд наш народ мисли да либералан поредак значи и безакоње, тј. да нема принуде кад неко ради јасно штетну ствар?

Једноставно, исто као у Бечу, тај би прошао у било ком другом граду, осим у Београду. Како можеш да имаш очуване јавне службе, и да их јачаш, посебно технички сложене и скупе, без ефикасног начина да наплатиш услугу? "Дијалогом"? Претходно пишеш - неприхватљиво је да контрола носи оружје, лисице, бибер-спреј. Е, јесте, али у Немачкој и у Холандији, ето, носи (и царина нпр. у Немачкој носи аутоматске пушке и панцире, то је најнаоружанија држава да сам ја видео), јер је, сасвим извесно, неки лудак без карте претходно вадио нож или боксер на контролоре, можда је некога и убио. Ево ја сам присуствовао у Паризу кад тројица високих Афрофранцуза уђоше у РЕР Б са аеродрома и кренуше да отимају женама ташне. А и ја био са женом. Устаде неки пандур у пензији у паткима и тренерци и поче да их шутира ногом у главу, дивне сцене. Богме нисам возом ишао на аеродром у повратку, него таксијем. И после су обезбедили ту линију, сад иду чике са оружјем и бране Републику у то квадратних метара композиције.

Мислим да се немају овде баш добре представе о "великом свету" и колико он у нужној мери зависи од силе. Помало смо заштићени ми овде, кад изађеш на улицу у каквој метрополи, то је људска џунгла у односу на полупарохијални Београд. Тако и провинцијалне барабе имају овде већу заштиту и лакше пролазе. За поменути Беч, као и за Војводину нпр, познато је да се знало за ред почев од 18. века и Марије Терезије, а како се то беше зове, епоха просвећености? Је л` данас ово код нас, можда, "либерализам" и "дијалог", "просвећеност", кад нам је нпр. Банат у лошијем стању и неуреднији него пре 150 година? Кад на српско-румунској граници код Беле цркве, са наше стране нема ниједног стабла, само пањеви, а са румунске сви до једног на месту, јер тамо има нека држава која је послала човека у униформи (и наоружаног) да на то пази? Кад би свака демократија била као наша, био би то необорив аргумент против демократије.

Јесмо ми и иначе познати да нам уставноправна заштита служи да укинемо употребу лисица за погрешно паркирање, и за сличне ствари - а кад Анђелков Алек, са Вулином, Коном, Несторовићем и Кискићком ликвидира Устав и прогласи ванредно стање мимо процедуре, онда се побуни, ко? Топлички центар за демократију и људска права, да сам ја чуо, остали ћуте. Али право да се возим за туђе паре, еј, светиња!
 
Poenta je da ni na Zapadu ne može bez ozbiljnog nastupa,

Nismo na pozorišnoj sceni. Je l' treba da glumata kontrolora ili ima monopol fizičke sile što kaže Pantograf, odlučite se... Ako neko ovde banalizuje onda to sigurno nije Končar.

Ako ima silu uz nju idu i sve ograde koje je Končar naveo oko upotrebe te sile, jer nismo u 19. veku.

Tvoj post se svodi na zastrašivanje ("ne puštaju ljude tek tako", "ljudima ne treba da bude prijatno" a opet sistemski nisi rešio ništa jer odbijaš dijalog sa većinski nezadovoljnim građanima i uvažavanjem predloga kako da se problem reši)

Krađa je kažnjiva ne jer je zakon to propisao nego jer postoji društveni konsenzus oko toga da je nedozvoljena, a iz tog konsenzusa proističe zakon.

Kod postojećeg sistema naplate karata i kontrole ili onog koji planiraju da uvedu konsenzusa nema. Ako imaš otvoreni društveni problem, nagomilano nezadovoljstvo, nedoumice i već isprobana loša rešenja koja forsiraš ponovo, sila ne rešava problem nego jača otpore... Sem ako građane potpuno slomiš na ovakvom jednom lokalnom pitanju da bi pokazao da si vlast po svaku cenu...

U ovom društvu samo neko ko može da uceni poput taksista (blokada grada) i advokata (potpuni zastoj u sudskoj vlasti) reši svoj problem, za sve ostale koji žele dijalog tu je Pantografova sila.
 
Мислим да се немају овде баш добре представе о "великом свету" и колико он у нужној мери зависи од силе.

Prenesi to sve na štrajk i proteste povodom granice od 63 godine na 65 za državnu penziju. Najbolje da svi odustanu jer džava ima silu. Why bother? 😆

Ali ne, tvoj primer koji nudiš je šutiranje afroamerikanaca za otimanje tašne.

Za nepoverovati je koliko nudiš loše argumente da čovek izgubi volju da ti kontra-argumentuje.

Марије Терезије, а како се то беше зове, епоха просвећености?

Zove se prosvećeni apsolutizam. Mi danas živimo samo ovo drugo, apsolutizam. Od prosvećenosti ni traga, ni glasa. Oko toga je na generalnoj ravni ceo problem ovde i svuda.

Aleksandar Vučić nije Mihailo Obrenović i ovo nije 19. vek takođe...

Кад би свака демократија била као наша, био би то необорив аргумент против демократије.

Ponovo zamena teze, kao Kailan si, isti princip delovanja... Ovo nije demokratija u tome i jeste problem na koji mi ostali ukazujemo a ne ti koji se pozivaš na čvrstu ruku, žmuriš na apsolutizam i podvaljuješ da je to posledica naše demokratije.

Iako si svestan da su sve to posledice loše vlasti, a ne rđavog naroda...

Stvarno sam očekivao više od tebe... 😑
 
Noki, kada se radi o bilo cemu izmedju naroda i drzave, on ce uvek biti na strani drzave. Iako je, paradoksalno, anarhista i liberal.
 
@Noki
А, добро сад, није демократијa... Нека искварена варијанта демократије свакако јесте: имају ови подршку, жао ми је. А како је добијају? Па тако што масовно корумпирају (кваре) народ за ситне паре. Дали им, између осталог, да се возе џаба до Младеновца и они гласају. Богами је Србија земља скројена по лику и по вољи класичног Гегуле, а што то није савремена деемократија какву свет познаје... па дабоме да није.

Почела је та кварна "демократизација", прво културе после политике, још од седамдесетих - баш после обрачуна са "анархолибералима", оптуживаних и за "елитизам" - Хер Жика водоинсталатер који бије одраслог сина каишем је у оним срамним филмовима позитивац (образовани пријатељ је предмет спрдње), а сетимо се како Жика паркира мерцедеса испред Конака кнегиње Љубице. У вицевима у новинама тада поштеног Еру мењају покварени Радојица/Милојица. То је дифузна државна пропаганда, по формули "лоши сте ви, па можемо да будемо лоши и ми" и тада креће распад.

Таквом друштву, у принципу, треба радити у инат: бити образован, паркирати прописно, плаћати карту у превозу.
 
Poslednja izmena:
Sistem je truo.
Stvari se moraju iz korena promeniti
(a to je problem za naš mentalitet - svi mi volimo sistem koji fantastično funkcioniše, al' ne bismo baš da mrdnemo dupetom ako nismo prisiljeni da to primenimo u svojoj kući/gradu/državi).

Kada bi korisnici javnog prevoza dobijali uslugu za svoj novac, ne bi im bilo mrsko da plaćaju uslugu.
Kada bi imperativ javnog prevoza bio brz i pouzdan prevoz putnika, radnici u sistemu javnog prevoza bili bi poštovani.

Pod ovim terminom "poštovani" smatram da bi se posle nekog vremena stvorila svest kod svih učesnika u saobraćaju da je bitno da se propusti autobus pun putnika, da je bitno da se plati karta, da je bitno da se organizuje tačnost polaska/dolaska, i tako dalje, ali najbitnije da gradjani dobiju utisak da neko cima zbog njih, da dobiju maksimalno kvalitetnu uslugu.
Tada bi putnici zaštitili vozača, sami bi je*ali mater nekome ko se švercuje ili kontrolora pravi budalom itd.

Tako da sve ovakve ideje (ulazak na odredjena vrata) neće rešiti problem, već će da bude maska da se nešto radi nešto pokušava itd.

Krajem devedesetih kada su se prvi put pojavili privatnici, naplata karata u privatničkim autobusima nije bio problem. Postojao je kondukter u svakom vozilu privatnika. Nije bilo opcije da ne platite kartu, dok u GSP vozilima kojih je bilo baš malo, moglo je da se "preskoči plaćanje".

Obzirom da svi mi kao učesnici u punjenju budžeta grada, dotiramo javni prevoz, ako je imperativ naplata karata od putnika, nek uvedu konduktera u svako vozilo (nebitno koliko je to skupo - plaćamo mi to i ovako i onako). Posle jedno 10 godina, mozda postane normalno da se plaća karta (ali i da se dobije usluga).

Ironija je da imamo vlastodržce koji ovim letargičnim gradjanima mogu da urade/uvale sve (sve može da prodje bez pobune), al su (vlast) glupi ko k... Kad bi se pojavila neka vlast koja bi brinula o potrebama gradjana, verovatno bi imali razapinjanje u medijima i proteste. A ovi sadašnji bi da grade metro... i treba... al brate uzmi (ukradi ako ne moze drugačije), uradi ga kako treba. Reši problem.
 
Evo onoga o čemu se ovde priča mesecima, definitivno će pokušati sa ulazom na prednja vrata i kondukterima. Samo se pitam kako im se isplati da u 1300 vozila stave konduktera, na godišnjem nivou samo na plate bi moralo da se izdvoji 7.800.000 evra ako je plata 500 evra mesečno
Znači, nisu odustali od ove sulude ideje? Baš me zanima da li će odustati kada od 21. februara busevi budu po 5 minuta stojali na svakom stajalištu zbog kontrole na prednjim vratima, i kada se pobesneli putnici pobune zato što će se od Zelenjaka do Pančevca voziti više od 50 minuta, a o daljim relacijama da ne pričamo? A šta će tek raditi na najzagušenijim stajalištima poput Ade Ciganlije i Karađorđevog Parka, gde sada po 3 busa čekaju u redu jedan iza drugog da bi primili/iskrcali putnike? Znači da će se ubuduće stvarati kolone od po 10 buseva, a ne 3-4 kao dosad. Biće neprekidni konvoj od Slavije do Autokomande, i od Ade do Gazele :mad::mad::mad:

Ako hoće da povećaju naplatu, neka angažuju veći broj kontrolora koji sada nasumično češljaju buseve, neka im daju status službenog lica. Niko nema pravo da putniku koji je platio prevoz faktički onemogući korišćenje istog, samo zbog idiotskog sistema kontrole koji ne funkcioniše sasvim čak ni u 10x manjem Novom Sadu. A ako žele da povećaju naplatu bez primene krute sile, onda neka nabave dovoljno zglobnih trolejbusa i modernih tramvaja makar za glavne linije, neka vrate zglobove na "privatne" linije 35, 37 i 48, neka se već jednom smiluju da počnu sa kopanjem tog nesrećnog metroa. Ljudi će sa zadovoljstvom plaćati vožnju u ljudskim uslovima kao što plaćaju i međumesne buseve i vozove, danas ne žele da plate to što ih GSP tretira kao da su marva u stočnom kamionu.

Ako ovo ludilo stvarno počne da se primenjuje, beograđani će poželeti da im se vrati Vesić. I ne krivim ih zbog toga, čak ni on im nije ovoliko uništavao živote.
 
Vrh