Šta je novo?

Naplata karata i kontrola - [ Beograd Plus,... ]

Да поновимо још једном: што је радне снаге мање, цена јој је виша.
 
Да поновимо још једном: што је радне снаге мање, цена јој је виша.
Znalo se to i pre nego što je u prethodne 2 strane ponovljeno 4-5 puta.

Prosto se nekad moramo pomiriti sa tim da ono što je narodu (a i nama) u interesu, nije i njima. Ovaj forum ima stvarno fenomenalne ideje (neke i utopističke), ali prosto ti to ne možeš nikome predložiti, reći, jer se njigovo ponašanje objašnjava jednom rečju: ****obolja.
 
По предлогу ових паметних, можемо да изнесемо и овакав закључак: ако би повећање плата било оптерећење за буџет, онда је решење за исти тај буџет нагло снижавање плата до максимума, рецимо да возач има 5 000 динара месечно, а радник одржавања још мање. Хоћете то паметнице? Такав систем који ви предлажете је тако покварен да би вам и Весара позавидео на бујној машти.
 
Poslednja izmena:
Они су били изнуђено решење током кризе 1997-2000, али је после требало да буду замењени ГСПом.
 
Можда је време да се приватници повуку из јавног превоза, нисам приметио неке бенефите за путнике из конкурентности међу оператерима.
Imamo samo jednog operatera koji rukovodi svim prevoznicima.

Morate, ljudi, da počnete da povezujete očigledno, npr. činjenicu da je naša demografija katastrofa, sa stanjem na tržištu rada. Nekada je generacija brojala 75.000 mladića, a sada 35.000. I imamo manjak vozača i građevinskih radnika? Eureka!

CIPIRIPI!
I kakve to veze ima sa mojim pitanjem da je isplatljiviji vozač sa Dalekog Istoka koji poslodavca košta 400€ (primer) od onog vozača iz Srbije koji hoće da radi za istu platu i isto košta poslodavca 400€?
 
Зар немамо две групације, једна око Ариве и друга што држи 511 и још неке линије са потеза 500?
 
По предлогу ових паметних, можемо да изнесемо и овакав закључак: ако би повећање плата било оптерећење за буџет, онда је решење за исти тај буџет нагло снижавање плата до максимума, рецимо да возач има 5 000 динара месечно, а радник одржавања још мање. Хоћете то паметнице? Такав систем који ви предлажете је тако покварен да би вам и Весара позавидео на бујној машти.
Слушај, Нови члану - мојне да си толико агресиван. На овај форум можеш директно са улице, али се смири и не провоцирај, никад, а нарочито не у свом 14. посту не показуј уличарско понашање. "Хоћете то паметнице?" Која те екипа научила да тако разговараш с људима? И које "паметнице" хоће то што ти пишеш?

Плате расту, код мене у фирми је основна за кратко време са 50.000 порасла на 70.000, итд. Новог да запослимо - ја одлучујем ко се прима - без 85.000 сад не бисмо могли. И онда притискаш газду да повећава плате колико може. И он шта ће, мора да повећа - мада би можда радије себи стрпао у задњицу - да не остане без запослених.

Мојој супрузи - педијатар - на зиму ће порасти са 1.000 евра на 1.100 евра. Било би много лепо да је то 3.000 евра, као нпр. у Румунији, али за то у Србији нема пара. Али, да, рашће још - не рачунамо сад инфлацију као фактор - јер на одељењу где је радило 5 доктора сад ради њих двоје, дакле проблем је исти као са возачима аутобуса, и још мало скупљи за решавање (државно здравство у Србији броји око 24.000 лекара , упс! - хиљаду евра већа нето плата у просеку, то му дође додатни трошак од 400 милиона евра годишње, ситница?). И она фирма где сам ја, која нема везе ни са здравством ни са шоферима, једнако има проблем са недостатком квалификоване радне снаге: на конкурс у зиму 2018. јавило се 15 добрих кандидата, ове године - 0 (примљена жена од 37 година без искуства). А нажалост, Шриланчани нам не би били од помоћи. Додуше, наш хонорарни ИТ-јевац из Крагујевца (кога плаћамо 25 евра на сат) аутсорсовао је нешто свог посла у Индију.

Плате услед недостатка радне снаге расту, али да ће бити као у развијеним земљама - неће, јер наша економија то не може да издржи. Да може супротно, све би земље биле као Швајцарска. Наштампаш ли паре, креће хиперинфлација. Пре ће се бизниси гасити, него што ће се у Србији скоро примати плате као у Западној Европи. Ето, просто је ко пасуљ - без разумевања тако једноставних ствари, не би требало да може да се заврши четворогодишња средња школа.
 
Зар немамо две групације, једна око Ариве и друга што држи 511 и још неке линије са потеза 500?
To o čemu ti pričaš je jedno, a ja govorim o drugoj stvari. Ja pričam o tome da SJP (sekretarijat za javni prevoz), prema uputstvima iz Grada, propisuje uslove koje moraju da ispune prevoznici, bili oni privatnici podeljeni na nekoliko konzorcijuma, bili oni državni GSP. Tako da, vezano za tvoj komentar o privatnicima, normalno da ne vidiš poboljšanje sa njihovim uvođenjem, jer oni su odavno svedeni na nivo vršioca usluge.
 
Tačno tako. Dokle god nisi uslovljen da moraš određene (kvalitetnije) marke vozila da kupuješ, dotle će najjeftinija vozila koja su u zadatim okvirima tendera (ugovora), da nas voze.
Nije problem izostanak uslovljavanja kvaliteta sam po sebi. Osim toga što ne uslovljavaju praktična rešenja (ne samo kvalitet) sve od a do š uopšte ne prati skok cena koji se kod divljih Balkanaca svodi na eksploatacione troškove. To obara odnos cene i kvaliteta usluge što u imućnim, visokomotorizovanim društvima odbija potencijalnu šačicu korisnika, ali ovde su finansijski najugroženiji nezadovoljni jer su prisiljeni na to (nemaju alternativu tom iživljavanju). Kad bi uz dizanje cene zbog troškova podizali i kvalitet usluge na druge načine koji se ne tiču samo voznog parka već i organizacije saobraćaja, onda bi isto za veći broj ljudi bilo i opravdano.

Sećam se da mi je ortak koji vozi rekao da kad koristi prevoz ne validira kartu u trolama s klimavim sedištima ili autobuskim rernama (mislio na zglobne BKM i N seriju još kad su noviji bili) jer mu niko ne garantuje refundaciju (misli da oni njega tada pljačkaju). Pošto ne kvantifikuju uslugu, odnosno ne odbijaju taj lošiji deo od tekućih troškova on ih na taj način kažnjava. Kad mu naiđe dobro vozilo i kada može da sedne on otkuca. Zapravo što više punih krševa sve manje plaća, a to ne znači da ne želi, već da ne smatra da je to pravedno prema njemu i ostalim korisnicima. A inače pravnik, i to zaposlen u državnoj administraciji. Toliko.

Nama je ponuđena usluga toliko loša da bi trebalo u celosti da bude finansirana iz budžeta dok ne glasamo za nekog drugog ko bi podigao kvalitet. Iz budžeta bi trebalo da ide samo osnova tj. "barebone" a od karata zapravo premijum na kvalitet. Razlika u ceni bi pratila kvalitet što sada nije slučaj.
 
Sapic mi u nekoliko sfera deluje kao neko ko zeli da radikalno promeni stvari (na bolje, po njemu) ali prosto ne ume. 99% sam siguran da njegova administracija prati ovaj forum, jer neke njegove izjave ili analize kao da su copy-paste iz postova nas ovde na forumu. Ali cini se kao da mu sa tim predlozima ne stignu, tj. ne dostavs sve potrebne informacije ili kljucan koram. Recimo, u slucaju pojacanja naplate karata u prevozu, uvode i rade na svemu osim na onome sto je ovde pisano, i sto je zdravorazumski ocigledno i vidljivo. Hvataju se za glupi ulazak na prednja vrata a ne kapiraju da je to neizvodljivo. Kaze "dacemo Beogradjanima bolji prevoz" ali tako sto ce da iskasapi vikende. I tako dalje...

Sto rekoh ranije na temama ovde - buraz, ako treba povecajte cenu karte za 5-10%, i imacete vise para, ali nemoj da kasapite vikend polaske u gradu koji nikad ne spava i u kome mnogi rade i vikendom, nego dajte onda i vise vozila i polazaka a ne da pucaju vrata autobusima od pretrpanosti. I stavite vise reklama unutra, a moze cak i spolja ali dane prekrivaju prozore, i nece se ljudi ljutiti. Niko vam ni nije trazio da ukidate reklame skroz (jer znaju ljudi da one donosr prihode) vec samo da ne budu preko prozora i celog vozila.

Ne razunem sta im je tu toliko nejasno i kako to da uvek usvoje predloge polovicno i felericno...
 
Poslednja izmena:
Ако има новца за фарбање фелера и сличне бескорисне активности, онда га има и за повећање плата. А када смо код школе, пошто је споменута горе, школа данас не игра никакву битнију улогу осим у систематском испирању мозгова. У том смислу итекако пратимо западне трендове. Одавно се млади уче да калкулантски и бирократски размишљају, а тамо где су ова два заједно, настаје једна велика рупа. Е та рупа сад изједа ГСП и остала јавна предузећа у земљи.

Baš imaš čudno agresivan stav, a realno nije ničim izazvan. Ne treba škola za lekare, inženjere i ostale, po tebi, zatucane birokrate? Ima za ovo ima za ono, a nema za plate. Ti kao da u tim silnim državnim neprofitabilnim preduzećima radi 1000 ljudi. Jel si ti svestan o kojim se tu ciframa radi? Jel svaka država može sebi da priušti standard jedne Švajcarske ili Norveške? Takođe, ne znam dal si svestan za koje pare ljudi rade u pošti, opštinama, poreskoj upravi. Dosta ih je faktički na minimalcu. Pa valjda i ti ljudi od nečega treba da žive. Odraz zdravlja jedne države u dobroj meri jeste i standard ljudi po javim preduzećima. Nema tu klasične tržišne ekonomije. Profit ne rukovodi radom javnih i većine komunalnih preduzeća. Znači tu zakoni ponude i potražnje što se tiče radne snage ne važe. Svi koji zavise od budžeta, mogu da imaju onoliko koliko taj budžet može da iznese. Neće ti niko davati milijarde tek tako. Zato se radnici seljakaju po čitavom svetu. Tu ne pomaže taj toliko pominjani patriotizam. Snalazi se ko kako ume i može shodno svojim mogućnostima.
 
Ja sam do 2017. živeo u Srbiji. U HR ili kadrovskoj politici sam primetio sledeće (ne)pravilnosti po kojima se srpski poslodavac razlikuje od kolege na Zapadu i Istoku. Ovo se ne odnosi na fizičke, poloprivredne, građevinske i zanatske poslove, već za poslove koji traže neki minimum kvalifikacije i pismenosti.

1) Ne odgovara se na mejlove. Ovo nije vezano samo za kandidate za posao u periodu 2010-2017, već i za poslovne ponude 2021-2022. Tačnije, šansa 10%-20% da ćeš dobiti odgovor. Na Zapadu i Istoku ako si zaposleni, i ne daješ odgovore i ne završavaš komunikaciju, dobijaš opomene, i to se smatra krajnjom nepristojnošću. Jedini izuzetak su marketinške ponude, koje se šalju samo onima sa kojima si već imao neku saradnju, a ne random spam.
2) Ako se nenajavljen pojaviš kod mogućeg poslodavca, koji nije tražio radnika, naićićeš na grubost u bar pola slučajeva. Ponavljam, ovo ne važi za fizičke poslove, poljoprivredu, zanatstvo, građevinarstvo. Recimo, u Belorusiji sam poslednji posao našao upravo na taj način, sa platom 150.000 dinara prevedeno na indeks cena Srbija 2017 prema Belorusija 2022.
3) Poslodavci u Srbiji uopšte ne ulažu u obrazovanje, internu obuku, dokvalifikaciju svojih radnika, a veliki je izuzetak da primaju stažiste.
4) Jako je često da ako je poslodavac živeo na Zapadu, govori radniku "na Zapadu ovo, na Zapadu ono", u stvari sam sebi pravi neku predstavu, koja je po radnika gora od srednjeg poslodavca u Srbiji, a svakako nema veze sa tim Zapadom.
5) Nacionalna služba za zapošljavanje ti za razliku od Istočne neće pomoći da pravilno formulišeš CV, nego sa lošim CV se možeš vrteti godinama, neće te usmeriti na nekoliko verzija, neće ti predložiti konkretne poslove u skladu sa tvojim kvalifikacijama, neće te usmeriti da sam startuješ preduzetnike (što se pokazalo kao uspešno van Srbije). Nemaš u Srbiji agencije koje ti nude išta osim fizikalac, građevinarstvo, zanatstvo.
6) Za razliku od Istoka i Zapada, po odnosu plata/litar goriva prevoz kolima je jako skup, prevoz biciklom do posla je rizikovanje života, a javni prevoz ne garantuje vreme putovanja. U provinciji ti javni prevoz uglavnom garantuje vreme putovanja, ali ga česti ili nema kada ti treba ili je preskup.
7) Na Istoku i na Zapadu je rad na crno statistička greška, a čak i pri agencijskom radu, imaš pravo na plaćeno bolovanje i plaćen godišnji odmor. U Srbiji ako se razboliš ili želiš slobodne dane, prosto pristaješ na to da budeš neplaćen.

Ima tu još, ali dovoljno razloga da onaj ko može pobegne odtuda. Moguće da se do 2022 po nešto izmenilo na bolje, ali ne verujem da je više od pola pomenutog postalo bolje. Možda je eventualno prosek plata za tipa diplomirani stručnjak u privredi sa znanjem dva strana jezika, odgovornošću, posvećenošću poslu, spremnosti za isavršavanje skočila sa 30.000 na 50.000 dinara, ali i dalje slaže kartone na izlazu sa pokretne trake.
 
Mene interesuje koji je razlog izbacivanja konduktera iz autobusa?

Sa postojanjem elektronskog sistema naplate postali apsolutno suvišni, mada i mnogo pre toga. Kondukter ne znam da igde više postoji u javnom prevozu iole većih gradova u Evropi. Trebalo bi negde oko 3000 ljudi za to, a pride bi imali paradnu funkciju, kao i kontrolori.
 
Ovo za neodgovaranje na emailove sam i ja iskusio. Poslao email i CV nekolicini firmi koje su u tom momentu trazile radnike (znaci, aktivan oglas za posao, i traze ljude) i od 15-20, nijedan gmaz da se udostoji da makar napise "hvala, imacemo Vas u vidu" ili ono cuveno "javicemo Vam". Ili prosto "hvala, nismo zainteresovani" pa da covek bar zna da li da trazi dalje ili da planira intervju za posao.

Tesko izdvojiti 15 minuta ujutru da se napise po jedna recenica svakom posiljaocu emaila. Gmazovi umisljeni. Srecom i nekom igrom sudbine (ili karme?), ubrzo nakon toga dobio sam pozive za posao od troje ljudi kojima sam ranije ucinio ili su me upamtili kao korektnog, pa sam ubrzo i zaboravio na muke sa trazenjem poslova - bez veze - kod nasih privatnickih gmazova koje mrzi cak i recenicu da posalju. Cast izuzecima.

A da ne pricam sto su neki od njih (tada ranije, dok sam jos tragao za poslom) ocekivali kombinaciju Alana Tjuringa, Nurijela Rubinija i Leonarda da Vincija, a da im radi za mizerije od plata. MUPM bre. Opet, ne vazi za normalne ljude kojih svakako ima, ali mislim da su definitivno u manjini u odnosu na ove bahate umisljene gmazove.
 
Sapic mi u nekoliko sfera deluje kao neko ko zeli da radikalno promeni stvari (na bolje, po njemu) ali prosto ne ume. 99% sam siguran da njegova administracija prati ovaj forum, jer neke njegove izjave ili analize kao da su copy-paste iz postova nas ovde na forumu. Ali cini se kao da mu sa tim predlozima ne stignu, tj. ne dostavs sve potrebne informacije ili kljucan koram. Recimo, u slucaju pojacanja naplate karata u prevozu, uvode i rade na svemu osim na onome sto je ovde pisano, i sto je zdravorazumski ocigledno i vidljivo. Hvataju se za glupi ulazak na prednja vrata a ne kapiraju da je to neizvodljivo. Kaze "dacemo Beogradjanima bolji prevoz" ali tako sto ce da iskasapi vikende. I tako dalje...

Sto rekoh ranije na temama ovde - buraz, ako treba povecajte cenu karte za 5-10%, i imacete vise para, ali nemoj da kasapite vikend polaske u gradu koji nikad ne spava i u kome mnogi rade i vikendom, nego dajte onda i vise vozila i polazaka a ne da pucaju vrata autobusima od pretrpanosti. I stavite vise reklama unutra, a moze cak i spolja ali dane prekrivaju prozore, i nece se ljudi ljutiti. Niko vam ni nije trazio da ukidate reklame skroz (jer znaju ljudi da one donosr prihode) vec samo da ne budu preko prozora i celog vozila.

Ne razunem sta im je tu toliko nejasno i kako to da uvek usvoje predloge polovicno i felericno...
Mene on u svemu ovome podseća na nas Gročane i situacija sa javnim prevozom. Očajno nam treba poboljšanje, predlažemo smisleno stvari, šaljemo zahteve, a onda se nekada primi jedan predlog u Sekretarijatu - koji šatro ispunjava zahtev, ali se onda negde drugde iskasapi nešto, kao balans "evo vam jedno pozitivno, ali da bude na nuli, mora biti i nešto negativno". Uveli 311, unakazili 306, pa smo sad ni tamo ni 'vamo. Uveli 313, konačno prevoz za određene delove, ali ajde da ne bude baš sve super, mora redak red vožnje. Produžili 303, ali red vožnje i dalje nula.

Tako i Šapić, da li on ili neko mu (šapne 👀) neki predlog, ali mu onda neko uskrati da to bude sve super pa ubace neku glupost.
 
Sa postojanjem elektronskog sistema naplate postali apsolutno suvišni, mada i mnogo pre toga. Kondukter ne znam da igde više postoji u javnom prevozu iole većih gradova u Evropi. Trebalo bi negde oko 3000 ljudi za to, a pride bi imali paradnu funkciju, kao i kontrolori.
Postali su suvišni pa u novom sadu naplata bude 99% a u beogradu 15%. Ne postoji ni pečenjara u iole većem gradu u evropi, pa ne znači da ne treba i kod nas. Kontrolori su paradna funkcija jer ne mogu da ti pišu kaznu, kondukteri bi mogli
 
Ajde neka bude da je u Novom Sadu 99% naplata, u šta ono baš sumnjam. Šta bi to kondukter mogao da radi što kontrolor ne može? Pa veća ovlašćenja su i ranije imali kontrolori. Sad pogotovu uz elektronski sistem naplate, stvarno ne znam šta bi mogli da glume po vozilima. Opet, da ponovim da treba oko 3000 ljudi.
 
Откуд у Новом Саду кондуктери?

(3.000 кондуктера X 1.000 евра бруто плата = 36 милиона евра годишње. Зато су их у Београду укинули пре 40 година.)
 
Nema konduktera u Novom Sadu, nego još uvek postoji praksa ulaska na prva vrata. Mada i to odavno ne funkcioniše, sem možda na terminusima. Tako su pisali i ljudi na ovom forumu. Naplata im je daleko više nego u Beogradu, al 99% nije sigurno.
 
Neki ljudi kazu da u NS to funkcionise, neki kazu da ne funkcionise. Ne znam vise sta da mislim. XD A nikako da odem opet do onde.
 
Posećujem Novi Sad dosta često. Al zadnjh desetak godina sam isključivo kolima, i nisam imao nekog razloga da koristim njihov javni prevoz. Bio sam svedok velikih gužvi. Prosto, vidim ih usput, kao i to da se ne ulazi samo na prva vrata. Vidi se, čak i da se ne koristi, da su im intervali na mnogim gradskim linijama dosta razvučeni, što će reći da javni prevoz ne prati porast populacije u gradu. Tako da nema šanse da imaju baš mnogo visok procenat naplate, kao ne znam sad, pre možda šest sedam godina. Bilo bi dobro i da su na 70%.
 
Vrh