Углавном нисам читао писанија последњих 15 дана, па сам сад прешао претходне странице. Видим, многе муче исте ствари као и мене, а остало је још петнаестак дана до почетка примене новог система.
У ствари, прво: @Матеја Бељан, принцип да од висине прихода зависи (тзв. приходни цензус) ко има право да се бесплатно превози није баш ефикасан јер не приказује најбоље стварну социјалну ситуацију тог лица. Многи не зависе само од своје пензије, колико год ниска била (имају стан који издају, супружник је богат и многи други случајеви), док други могу да имају пензију која је мало изнад цензуса (који може да износи нпр 20.000 динара), а да имају неупоредиво лошију социјалну ситуацију (живе као подстанари, или је то једини приход породице итд.). Ту може да се уведе принцип имовинског цензуса, или да се посматрају укупни приходи и имовина домаћинства (тзв. социјална карта), али се ту јавља проблем што је то јако компликовано и скупо, прво успоставити (направити пресек), а затим пратити. Веруј ми, ни много богатија и развијенија друштва нису успела да то реше у потпуности, чак ни када им то треба за исплату социјалних пензија, нпр. а камоли за градски превоз. Скупља дара мего мера.
Плус, чињеница је да генерације које су у пензији су далеко мање покретљивије, односно мање користе превоз од оних који су радно способни. Иако се нама чини да то није тако, ствар је у томе што је велико учешће старијих лица у укупном броју становника, па колико год мали проценат њих да користи превоз у апсолутном износу је то значајан број, који се нама чини још већим због гужви и нервозе у превозу. Они који се возе превозом из досаде или како би се згрејали су ипак појединачни случајеви и више сведоче о сиромаштву нашег друштва него што су сигнал за озбиљну системску акцију.
Дакле, омогућавање лицима старијим од нпр. 65 година да се бесплатно возе градским превозом је хуманистичка мера, која је ипак одлика одређеног нивоа цивилизације, а успут је чак и јефтинија, једноставнија, а и потенцијално мање дискриминаторска од увођења разних цензуса. Чак је боље подићи старосну границу, него се играти увођењем неких других услова. Друга је ствар што они заборављају да тако нешто није с неба пало, него да и то посредно увећава њихов стандард, а да неко плаћа за то. Али, то је друга прича.
Да се вратим на тему. Неко је већ лепо написао да није јасно зашто се измишља топла вода када постоји толико система који могу да буду преузети без проблема. Још се систем рекламира као најсавременији. Можда у технолошком смислу, али по питању услужности према корисницима, тешко.
Још нисам видео градски превоз у великом граду у коме појединачна карта може да се купи само код возача. Да ли ће цена карте код возача бити 60 динара иу првој зони или виша од тога? Ако цена буде иста, не би ме изненадило да многи купују карту тако, што ће само успоравати саобраћај. Да ни не пишем шта мислим за случај да та карта буде скупља, ако може да се купи само тако.
Новоуведене карте нису лоше, али само када би биле једна од опција. Овако, имају много недостатака. Сада ће свако морати да има своју карту, нећу моћи да купим више карата, па ако идем негде заједно са још неким, ко ретко путује бусом или није из БГД-а да ''куцам'' и за њега. Зашто неперсонализоване карте важе само три месеца? Зашто морам да размишљам када сам је купио и да ли да је допуњавам јер ће ускоро да истекне? Зашто уопште мора да се плати 40 додатних динара за такву карту? Зашто је уведен такав систем у коме провере стања могу да се обављају само преко интернета или на самом уређају, када знамо да ни много развијеније и богатије земље, са раширенијим интернетом имају једноставније системе? И тако даље, гушим и себе већ...
Скоро је карта поскупела за 20 одсто. Речено је да неће бити промене првих шест месеци након увођења овог система. Не бих да ширим параноју пре него што све крене, али мислим да екипа која све ово уводи зна и за временске карте и све остале врсте карата, али да ће нам их увалити након шест месеци по знатно вишој цени него што је то уобичајено, када сви почну да их траже, како би изгледало да се прилагођавају захтевима путника. :blah:
Извињавам се на дужем посту.