Šta je novo?

Moravski koridor E-761 (Pojate - Preljina)

Гледам сад све изјаве уназад свих политичара који су били учесници у пројекту. По њима је прва деоница и то цела требала бити готова половином 2022-е. Као што видимо можда у децембру 2022-е отворе половину прве деонице. Генерално није страшно кашњење али потврђује да се ништа не може урадити у року! Без обзира на бар дупло пренадуване цене!

Novi ministar građevinarstva, saobraćaja i infrastrukture i nova obećanja. Goran Vesić je jutros izjavio da će deonica Pojate-Makrešane biti završena do aprila 2023. godine, a do Makrešana otprilike u oktobru iste godine. Navodno će kompletan Moravski koridor biti završen u toku 2025. godine.
 
Mogli su da puste nešto i ove godine mnogo sporo rade asfalt sa samo jednom ekipom...
 
Ovaj Vesic demantova sve što su mu šef i Mona do sada pričali o rokovima završetka deonica!
 
Realno je da to bude 2025. Od Kraljeva do Cacka bi trebalo da završe do kraja 2023. Onda to spajanje deonice od Krusevca do Kraljeva do kraja 2024 i puštanje na proleće 2025. Dobro je da nema nijedan tunel.
 
Poslednja izmena:
Novi ministar građevinarstva, saobraćaja i infrastrukture i nova obećanja. Goran Vesić je jutros izjavio da će deonica Pojate-Makrešane biti završena do aprila 2023. godine, a do Makrešana otprilike u oktobru iste godine. Navodno će kompletan Moravski koridor biti završen u toku 2025. godine
Ček, ček znači od Pojata do Makrešana u Aprilu. A ovo drugo u Oktobru? Ne razumem.
 
Ček, ček znači od Pojata do Makrešana u Aprilu. A ovo drugo u Oktobru? Ne razumem.
Na žalost, tako je. Pre godinu dana je trebala da se otvori deonica Pojate-Kruševac. Na osnovu izjave ministra Vesića ta deonica neće biti završena u narednih 10 meseci. Verovatno će i tada biti neko kašnjenje, tako da će ukupno kašnjenje za tu deonicu biti oko 2 godine, a možda i duže.
Već sam pisao o tome da je ostalo još puno toga da se uradi i da se takoreći odavno stalo sa radovima između Makrešana i Koševa. Završetak deonice do Makrešana možemo da očekujemo, i to može da bude neki reper, tek kada se završi spajanje petlje Kruševac istok sa istočnom zaobilaznicom u dužini od nekih 2km. Pošto ni do dan danas nije ni krenula da se radi ta veza to ukazuje da su svi nadležni znali da će završetak deonice Pojate - Makrešane debelo da kasni.
 
Сад је велико питање када ће све бити завршено. Свуда се касни, очигледно ниједан путни правац неће бити у предвиђеном року! Нажалост, тако је - како је! Сем огромног дуга који ће нас убрзо гадно притиснути, видећемо шта ће се још издешавати!
 
Сад је велико питање када ће све бити завршено. Свуда се касни, очигледно ниједан путни правац неће бити у предвиђеном року! Нажалост, тако је - како је! Сем огромног дуга који ће нас убрзо гадно притиснути, видећемо шта ће се још издешавати!
Prva rata je tek u januaru 2025. a iznos kredita je 430 miliona evra. Srbija trenutno od putarina ubira 300 mil. eur godisnje, a do 2025 ce se to povecati za 25%-30% kada se uvedu u naplatu sve nove deonice. Ne vidim neku potrebu za apokalipticnim scenarijima, cena je dobra, rok otplate je cini mi se 13 god...
 
Nema apokalipticnog scenarija naravno, ali treba biti realan. Mi uzimamo kredit da bi u 2023 mogli da otplatimo 4 milijarde duga koji stizu na naplatu. A jos vise stize narednih godina jer imamo grejs period na neke kredite. Tako da kad vam "neko" obeca Mackat ili nastavak obilaznice do Panceva, ili Dugu Poljanu ili ko zna sta po Vojvodini, samo pogledajte budzet RS.

A kapa dole, E761 ide super.
 
Trebalo je jos vise da se zaduzimo. U eri jeftinog novca, smo trebali uzeti sto vise kredita. Sa tim novcem je trebalo otplatiti sav dug gde su kamate bile preko 2% a ostatak uloziti u kapitalne projetke. Ne samo autoputeve nego i u luke, pruge, energetiku i ostale strateske grane. Nikada vise nece biti tako jeftinog novca kao u poslednjoj deceniji. Zalim samo sto nisu brze raidli puteve i zaduzivali se vise. Ne znam da li nisu mogli lil smeli ili su mislili da ce vecno trajati era jeftinog novca pa da polako "raduckaju". Videcete kako ce nam biti za zaduzivanje u narednom preriodu. Tesko da ce se sta ozbiljnije raditi. Zao mi je i sto cu cene prenduvane i sto taj jeftini novac nije otisao tamo gde treba i strukturno osnazio Srbiju. Ovo je bila sansa da se dobije novi zamah ali je delimicno propustena. Ako ista mi u Srbiji znamo to je da propustimo sansu.
 
Dobro uzmemo kredit i šta s njim? Da brojimo pare pre spavanja, pa vratimo u koverticu? Bukvalno su uzimali kredite za sve za šta imaju spremne projekte, što se tiče kancelarije za javna ulaganja, iako oni ne idu samo kroz kredite, već deo uvek daje grad, deo kancelarija, deo bude grant EU, i slično, a što se tiče međudržavnih sporazuma, krediti su potpisivani i pre gotovog projekta jer je deo kredita išao i na projekat. I danas je tako, iako je kriza i bukvalno počelo da curi na sve strane.

Dobro, kako misliš da vratiš kredite, neko sedi i čeka možda ZAK dođe do neke love pa mi vrati kredit ranije možda ne? To da nikad više neće biti tako jeftinog novca, kako znaš? Šta znači jeftin novac? Je l ako je kamata 0 jeftino, a ako je 0,5% onda skupo? Je l jeftino kamata 0 posto na tri meseca a skupo 0.5 na tri godine? Uz inflaciju od deset posto godišnje? Šta je jeftinije? Plaćali smo sve kredite koje smo mogli da otplatimo prevremeno, i to se uvek tako radi. Već sad se dešava da su kamate veće nego na dugove koje otplaćujemo. I uvek je tako, ciklus jeftinih kredita kojim plaćaš skuplje, pa skupljim kojim plaćaš jeftinije, inače te skupe ne bismo ni imali. Najčešće se isplaćuje u tranšama, i postoji naknada za prevremenu otplatu, ili dozvoljeni nivo koji možeš da otplatiš unapred. Ne, najbolje da finansiram tvoj projekat, i imam za to neku kamatu iks, i ti skontaš da možeš da vratiš te pare, i dođeš i kažeš mi aj da ti ja vratim odma, a kamatu da zaboravimo. Ako imam gde da plasiram dalje, naplatiću neku prihvatljivu nadoknadu, i idu pare dalje, ako ne, neću brate.

Šta znači brže? Pa radili su brže, brže nego demokrate, brže nego sloba koji je bio zauzet raketiranjem Sarajeva. Koji je reper za brzinu? Da l su hrvati duplo brže gradili svoje? Pa jesu, al šta ako su oni prebrzi? Kojom brzinom rade bosanci? Da li je bolje da se radi 3 godine po ceni X, ili 2 godine po ceni 2X? Koliko imamo naše mehanizacije, opreme, ljudstva? Da li je bolje da samo naši ljudi rade, i završimo za tri godine, ili da naših bude 20% a turaka i kineza ostatak, i posle dve godine kinezi odu a naši sede jer nema posla? Šta ćemo da radimo sa sudovima koji blokiraju radove po 2 godine na nekoj lokaciji, dok se izređaju sve žalbe sve instance i slično? Da plaćamo penale još što ne možemo da uvedemo u posed izvođače?

Uopšte to da kunemo svoju sudbu jer sve nam drugi krivi, batalite tu spiku. Brže od ovoga što se sad radi neće se raditi narednih 30 godina. I nije bitno ko bude na vlasti, ne može brže jer se ne govori samo o tehnologiji građenja, nego o sto faktora koji su povezani.
 
@Space Motion Brate mili, odmakao si dosta od teme i jako mi je tesko da te pratim. Postavis sebi gomilu pitanja i onda odgovaras na njih kao da odgovaras meni a ja veze sa tim nemam.
Dobro uzmemo kredit i šta s njim? Da brojimo pare pre spavanja, pa vratimo u koverticu? Bukvalno su uzimali kredite za sve za šta imaju spremne projekte, što se tiče kancelarije za javna ulaganja, iako oni ne idu samo kroz kredite, već deo uvek daje grad, deo kancelarija, deo bude grant EU, i slično, a što se tiče međudržavnih sporazuma, krediti su potpisivani i pre gotovog projekta jer je deo kredita išao i na projekat. I danas je tako, iako je kriza i bukvalno počelo da curi na sve strane.
Niko nije rekao da se kredit podigne samo radi podizanja kredita, nego namenski za kapitalne projekte.

Dobro, kako misliš da vratiš kredite, neko sedi i čeka možda ZAK dođe do neke love pa mi vrati kredit ranije možda ne? To da nikad više neće biti tako jeftinog novca, kako znaš? Šta znači jeftin novac? Je l ako je kamata 0 jeftino, a ako je 0,5% onda skupo? Je l jeftino kamata 0 posto na tri meseca a skupo 0.5 na tri godine? Uz inflaciju od deset posto godišnje? Šta je jeftinije? Plaćali smo sve kredite koje smo mogli da otplatimo prevremeno, i to se uvek tako radi. Već sad se dešava da su kamate veće nego na dugove koje otplaćujemo. I uvek je tako, ciklus jeftinih kredita kojim plaćaš skuplje, pa skupljim kojim plaćaš jeftinije, inače te skupe ne bismo ni imali. Najčešće se isplaćuje u tranšama, i postoji naknada za prevremenu otplatu, ili dozvoljeni nivo koji možeš da otplatiš unapred. Ne, najbolje da finansiram tvoj projekat, i imam za to neku kamatu iks, i ti skontaš da možeš da vratiš te pare, i dođeš i kažeš mi aj da ti ja vratim odma, a kamatu da zaboravimo. Ako imam gde da plasiram dalje, naplatiću neku prihvatljivu nadoknadu, i idu pare dalje, ako ne, neću brate.
Termin "jeftin novac" se ne odnosi na neke konkretne aranzmane nego na istorijski posmatrano na nekom vremenskom peroidu smislenom za jedan zivotni vek coveka. Npr u periodu od 30 godina. Moramo primetiti da smo svedoci jedne epohe, koja se ne desava cesto, da se "stampala" velika kolicina novca upumpavala u privredu. To su radile sve centralne banke i davale ostalim bankama jeftine pozajmice koje su onda davale klijentima. Ovoj epohi je dopirneo i uspone Kine koja je imala viska novca da plasira dalje. Toj epohi je dosao kraj i sigurno se nece ponoviti tako brzo. Mi smo docekali kraj sa delimicno izgradjenom infrastrukturom. Nastavicemo da gradimo i dalje ali daleko teze nego sto je bilo slucaj u ovoj epohi. Ova epoha nije nesto sto se desava svakih 10g.
Ako bi se pare plasirale u kapitalne projete koji bi osnazili zemlju, onda bi i zemlja mogla vracati te kredite.Razvoj zemlje bi omogucio vracanje kredita.Infrastruktura i energane bi sigurno generisale prihod.
Ako su otplatili sve skupe kredite koji smo imali cak ukljucujuci i penale za prevremenu otplatu (ako je finalna racunica bolja nego da placamo kamatu) imaju jedno veliko HVALA DO NEBA od mene.
Ovaj deo oko NE vracanja kamate nikad nisam pomislio i svestan sam da svako mora da zaradi. Zato postoje penali. Nasi su trebali da procene sta im se isplati da vrate pre vremena a sta ne.

Šta znači brže? Pa radili su brže, brže nego demokrate, brže nego sloba koji je bio zauzet raketiranjem Sarajeva. Koji je reper za brzinu? Da l su hrvati duplo brže gradili svoje? Pa jesu, al šta ako su oni prebrzi? Kojom brzinom rade bosanci? Da li je bolje da se radi 3 godine po ceni X, ili 2 godine po ceni 2X? Koliko imamo naše mehanizacije, opreme, ljudstva? Da li je bolje da samo naši ljudi rade, i završimo za tri godine, ili da naših bude 20% a turaka i kineza ostatak, i posle dve godine kinezi odu a naši sede jer nema posla? Šta ćemo da radimo sa sudovima koji blokiraju radove po 2 godine na nekoj lokaciji, dok se izređaju sve žalbe sve instance i slično? Da plaćamo penale još što ne možemo da uvedemo u posed izvođače?

Opet ovde neka "pesnicka sloboda" i relativitet. Ako neko radi neki posao nekim tempom. I ti mu kazes: Radi brze! To onda znaci da on radi brze u odnosu na tempo kojim je dosad radio. To nikao ne znaci brze u odnosu na to kako trci ranjeni puz ili kako je neko treci nesto radi. To je prosto tehnicka stvar. Ako vozis auto 60km/h. Vozi brze znaci vozi brze od 60km/h.
Svedoci smo da na nasim gradilistima imamo strance kao izvodjace radova i to u ne malom broju iako gradjani Srbije placaju te kredite. Da je bilo vise gradilista mozda bi bilo bvise posla za domace. Mozda bi im plata bila veca pa ne bi otisli za Nemacku pa sad moramo da uvozimo strance. Mozda bi to usporile neke negativne procese koji su nas snasli.

Ponovicu jos jednom preciznije da ne bude zabune. Zao mi je sto nisu brze sve radili. Sto nisu pravili projetke na osnovu kojih bi povlacili novac. Sto nisu reformisali sudove da brze rade. Sto svi koji su u tom lancu nisu bili produktivniji sto bi na kraju rezultovalo vecim ucinkom. Zao mi je sto smo propustili ovakvu epohu gde smo mogli nesto da napravimo od zemlje ili usporimo neke negativne procese.
 
Zao mi je sto nisu brze sve radili. Sto nisu pravili projetke na osnovu kojih bi povlacili novac. Sto nisu reformisali sudove da brze rade. Sto svi koji su u tom lancu nisu bili produktivniji sto bi na kraju rezultovalo vecim ucinkom. Zao mi je sto smo propustili ovakvu epohu gde smo mogli nesto da napravimo od zemlje ili usporimo neke negativne procese.
Ovo je suština i u potpunosti se slažem. Epohajeftinog, ili gotovo besplatnog novca je završena. Nažalost, mislim da se poklopila sa našom epohom osvete loših đaka. Zato sve ovo što si naveo (reforme institucija, unapređenje stručnosti, koje bi doprinele bržem celokupnom razvoju) nije ni moglo bolje, a da je trebalo - trebalo je mnogo bolje.
 
Šta znači brže? Pa radili su brže, brže nego demokrate, brže nego sloba koji je bio zauzet raketiranjem Sarajeva. Koji je reper za brzinu? Da l su hrvati duplo brže gradili svoje? Pa jesu, al šta ako su oni prebrzi? Kojom brzinom rade bosanci?
Na žalost, ne rade brže nego demokrate, već imaju bolji marketing pa ljudi pomisle da je urađeno bar 1.000 km autoputeva za vreme SNS-a.
Ako uzmemo u obzir da su u Hrvatskoj 303 kilometara autoputa Zagreb - Split radili 4 godine, onda je 5 godina za izgradnju 116 km Moravskog koridora prilično mnogo vremena. Ne moramo da gradimo brzo kao hrvati, upola manja brzine izgradnje je sasvim dovoljna. Ako su oni gradili skoro 80 kilometara godišnje, neka kod bude bar 35-40. Tom brzinom izgradnje Moravski koridor bi trebalo da bude već završen.
Poređenja radi, autoput “Ibrahim Rugova” na Kosovu i Metohiji dužine je 117km, gradio ga je isti konzorcijum koji gradi Moravski koridor i izgrađen je za tri godine.

Kada uzmem za poređenje izgradnju drugih autoputeva i brzih saobraćajnica u Srbiji, brzina izgradnje Moravskog koridora i nije tako loša. Brza saobraćajnica Valjevo - Lajkovac u dužini od 18 kilometara gradi se već skoro 3 godine. Autoput Kuzmin - Sremska Rača u dužini od 18 km gradi se preko tri godine. Autoput Ruma – Šabac dužine 22 km posle 3 godine i dalje nije završen. Autoput Niš - Merdare neće biti završen ni za 10 godina ako se nastavi ovaj tempo izgradnje. A što se tiče autoputa ka Crnoj Gori i BiH, daj Bože da većina od nas za života dočeka završetak izgradnje. Nekako stičem utisak da ljudima na vlasti nije bitno koliko se izgradi već da gradilišta što duže budu prisutna i da se o njima konstantno priča.

Da li je bolje da se radi 3 godine po ceni X, ili 2 godine po ceni 2X?
Prosečna cena kilometra autoputa Zagreb - Split iznosi nešto više od četiri miliona eura, doduše, neke druge deonice u Hrvatskoj su koštale i mnogo više. U poređenju sa Moravskim koridorom ispada da se kod nas radi 5 godine za cenu od 2X. Niti je cena povoljna, niti je zadovoljavajuća brzina izgradnje.
 
u medjuvremenu si imao koronu i rat i skok cena, tako da ti ta poredjenja sa proslim vremenima nisu bas umesna.......
 
Vrh