Evo malo da naučite nešto pre nego što krenete da "kukate" o rokovima:
Extension of time EOT in construction contracts - Designing Buildings - Share your construction industry knowledge. Construction contracts generally allow the construction period to be extended where there is a delay that is not the contractor's fault. This is described as an extension of time...
www.designingbuildings.co.uk
Slažem se da je kašnjenje nekada opravdano i da je Bechtel ENKA imala objektivne razloge za neka kašnjenja. Npr. kada nisu mogli da dođu do tucanika ili kada su meštani blokirali određen deo gradilišta. Ali, po mom mišljenju, ovolika kašnjenja nemaju realno opravdanje.
Ali hajde da sagledamo to realno, na osnovu činjenica i bez predrasuda. Npr. sam broj radnika i mašina na autoputu je veoma mali, a što se može videti iz takoreći redovnih snimaka koje je Rade Košanin snimao i postavljao na Youtubu. Tu su i video snimci Trsteničana, a i mnogih drugih. Često se dešava da se započnu radovi na jednoj deonici, a da se isti prekinu, a da se nakon toga započnu radovi na drugoj deonici, pa se sa te druge donice isto tako prebace na prvu ili neku treću.
Takođe, ako je Bechtel ENKA u jednom trenutku imala problem sa tucanikom, to nije razlog za obustavu rada ili kašnjenje jer se uvek može raditi nešto drugo gde tucanik nije potreban. Npr. betoniranje nadvožnjaka, podvožnjaka, mostova, nasipanje zemljom i peskom, izrada zaštitnih bedema od poplava, izmeštanje korita reka, postavljanje betonskih ploča, ostali iskopi i sl. Ista situacija je i kada su meštani protestvovali na određenoj deonici jer je mogla da se radi neka druga deonica u blizini.
Jedan od bitnih razloga zašto kašnjenje nije opravdano su i odlične vremenske prilike. ako izuzmemo nekoliko dana sa poplavama i desetak snežnih dana, svi ostali dani su bili idealni za jedno takvo gradilište. Nije čak bilo ni velikih mrazeva i sl. Čak i ove beznačajne vremenske nepogode nisu mogle značajno da utiču na efikasnost i brzinu izvođenja radova. Takođe jedan od primera gde su poplave napravile veliki problem je izmeštanje korista Morave kod Mrzenice ili urušavanje skeletne konstrukcije i nasipa na mostovima kod Trstenika i Makrešana. Ko je kriv što je korito Morave prokopano skoro godinu dana pre poplava i tako je ostavljeno? Ili što su se skele postavljale na mestu i u periodu za koji se zna da može biti problematičan po pitanju poplava. Nema nikakve logike da su na proleće, leto i jesen radili betoniranje stubova na obalama, a betoniranje stubova u koritu reke je ostavljeno za zimski period.