jovanovm":23kl9klz je napisao(la):
Ne slazem se sa privatizacijom GSP, iz prostog razloga sto osnovni motiv privatne firme je profit, a osnovni razlog postojanja gradskog saobracajnog preduzeca je javna usluga. Vidim da si predvideo odredjene kontrolne mehanizme od strane gradskih vlasti, ali smatram da je to presipanje supljeg u prazno. Da je vlast stvarno demokratski i transparentno nastrojena i da stvarno radi u korist gradjana i gradjanki, onda vec ne bismo imali te probleme. Siguran sam da bi privatizacija GSP dovela do smanjenja usluge, skupljeg prevoza, i losije kontrole od strane javnosti.
Mozda bismo imali nova ili cistija vozila, ali bi se broj linija sigurno smanjio, npr.
Ne znam da li se meni tacno obracas, ali ja nisam govorio o privatizaciji GSPa, vec davanjem istog nekoj drugoj firmi na upravljanje. Zamislimo da je to slicno modelu po kom ne izdajes ti direktno stan koji ti je u vlasnistvu, nego das nekom posredniku, npr., agenciji, da to cini. Ili jos bolje, vlasnik si zgrade u kojoj izdajes stanove, ali ne ides sam da obilazis stanare i odrzavas zgradu vec unajmis hausmajstora.
Dakle to zapravo ne bi bila privatizacija GSPa, vec unajmljivanje menadzmenta. Jer mora doci neko sa strane, trenutni GSP je tuga. Ta firma ne bi ostvarivala profit iz profita GSPa, vec bi ona bila placena odredjenu fiksnu sumu da rukovodi GSPom svake godine. Dakle GSP bi imao i dalje svoj budzet, koji bi se punio prodajama karata, reklamnog prostora i dotacijama iz gradskog budzeta, a grad bi odvojeno iz budzeta placao firmu koja rukovodi GSPom. Dakle ta firma bi imala pravo da postavi u GSPu direktora i vazne rukovodioce i nadgledaoce, i ti ljudi bi bili placeni od strane te firme koja bi opet bila od strane grada placena za tu uslugu. Kao kada dovedes konsultanta sa strane, recimo. Deo sa procentom od prodaje karate sam dodao jer bi to onda dalo dodatni motiv tom novom menadzmentu i da poveca broj putnika i da poveca efektivnu naplatu.
Ono sto bi GSP morao da radi pod tim menadzmentom bilo bi striktno definisano ugovorom - i broj linija, i red voznje, i broj polazaka i sve ostalo. Vozni park bi se i dalje obnavljao u dogovoru sa gradom, itd. Posao menadzmenta bi bio da pod 1 iskoristi sve postojece resurse GSPa da on funkcionise maksimalno dobro a pod 2 da predlozi unosenje nekih inovacija koje bi GSP poboljsali.
Ugovorom bi bili definisani penali ukoliko se firma-menadzer ne pridrzava odredjenih stavki ugovora (dakle bio bi odbijena odredjena svota novca od onoga sto im grad placa) kao i bonusi za poboljsanje odredjenih parametara (kresanje troskova, povecanje naplate, poboljsanje tacnosti, cistija vozila, manje kvarova, veca udobnost putnika - sto podrazumeva sve od celih sedista do vozaca koji ne voze i ne koce kao manijaci).
Dakle profit firme menadzera bio bi usko vezan upravo za nivo i kvalitet usluge koji pruzaju, a ne za GSPov bottom line - koji bi se, verujem, sam od sebe popravio kada bi firmom poceo da upravlja neki krsteni menadzment.