Šta je novo?

Metro

Prva linija ima koliko-toliko logičnu trasu, ali druga i treća baš nepotrebno vijugaju po više kilometara. Čak ni najoptimističniji propagandisti vladajuće sekte ne predviđaju završetak projektovanja M2 pre 2027. a M3 ko zna kada, tako da još ima nade da se izravna ova nebulozna S krivina oko Zemuna i Bežanijske Kose na M2. A Prokop se u najboljem slučaju može nadati pojačanom BG Vozu, pojačanoj 600, 36 i 38L i novom pristupačnijem stajalištu od Deligradske za 17, 18, 55, 46 i 70 kada se bude izgradio ulaz u stanicu sa severne strane, pošto ne verujem da onaj hlorisani majmun uopšte razmatra bilo kakvo proširenje beogradske tramvajske mreže, do Prokopa pogotovo, a pitanje je da li metro uopšte može proći kroz breg na kome se Prokop nalazi gde već imamo potencijalni problem sa klizištem i zgradama iznad.
Има логучну трасу од Миријева до станице Трговачка (мада је и њена локација упитна јер је погодна за преседање путницима из правца Железника а не и онима из правца куда тренутно иду линије 37, 50, 51, 52, 56 и 89) и онда се спушта у беспућа и бесмисао од 4 станице на Обреновачком путу. Локација станице Пожешка такође упитна (није у близини окретнице где би фидери доводили путнике, премала раздаљина до следеће станице).
 
Ta krivudanja su za metro bukvalno minut-dva vožnje, nije to toliko strašno kako izgleda na mapama, jer je naše oko naviklo da gleda stvari površinski (semafor, raskrsnica, skreneš, čekaš, kolona, zastoj itd :D )

Linija 3 se još projektuje i ko zna koliko ćemo još varijanti videti dok ona ne krene u realizaciju. Zasad deluje da su odustali od varijante da ide preko Prokopa, već je teraju preko Vukovog spomenika i Crvenog krsta, gde objektivno ima više stanovnika. Nažalost, linija 3, ma koliko pokušavali, ne može da pokrije sve brljotine i rupe sa prve dve, pre svega izostanak Prokopa iz metro mreže. I dalje čekamo to neko kreativno rešenje povezivanje centralne stanice sa metroom, koje je najavljivao onaj koji se u ovoj zemlji za sve pita.

Kada je teč o ukrštanju sa linije 3 i linije 1, nedavno smo prenosili intervju Čučkovića da je ideja da se napravi podzemni prolaz dužinom Vasine ulice koji bi spajao stanice Studentski trg i Trg republike, sa galerijom gde bi bilo izloženo sve ono što bi arheolozi pronašli tokom radova na metrou. Tih 500m nije toliko dugačko za prepešačiti, u mnogim gradovima se na presedačkim tačkama pešači još više, ali za grad veličine Beograda kojem su potrebna urgentna saobraćajna rešenja, mislim da bi ipak bilo bolje da se na Trgu republike možete lakše i brže da se prebacite sa jedne na drugu liniju, kao što uostalom planiraju u svom "mezimčetu" na Savskom trgu.

Verujem i da je dobra namera da se metroom na neki način pokrije i Dorćol, ali ne vidim razlog za postojanje stanice ZOO (osim da se deca tamo drogiraju :D ).

Има логучну трасу од Миријева до станице Трговачка (мада је и њена локација упитна јер је погодна за преседање путницима из правца Железника а не и онима из правца куда тренутно иду линије 37, 50, 51, 52, 56 и 89) и онда се спушта у беспућа и бесмисао од 4 станице на Обреновачком путу. Локација станице Пожешка такође упитна (није у близини окретнице где би фидери доводили путнике, премала раздаљина до следеће станице).

Ima u jednom Serđovom videu kako će izgledati stanica Trgovačka, i biće podzemni prolaz koji će vezati stanicu sa tom ulicom. Meni deluje kao sasvim OK rešenje da pokrije oba kraka :)

metro trgovačka.png
 
Teška priča, to jednom kad se ispotpisuju ugovori biće previše skupo obarati plan. Mislim da linija 1 ostaje kako jeste, ali biće prilike da se redizajniraju 2 i 3.
 
Ta krivudanja su za metro bukvalno minut-dva vožnje, nije to toliko strašno kako izgleda na mapama, jer je naše oko naviklo da gleda stvari površinski (semafor, raskrsnica, skreneš, čekaš, kolona, zastoj itd :D )
Минут-два једно кривудање, неколико кривудања то је већ 5-6 минута, па онда одлука да платформе буду раздовјене кад се зезнеш то је опет 1-2 минута. Предубоке станице тамо где не треба, такође одузму 2-3 минута на спуштање више, а ако је преседење (за сада не знамо како ће урадити ,преко горњих вестибила или ближе прузи) такође може да одузме доадтно време. На крају, имамо 15+ минута вожње више по једној линији или по ком бинацији. Уопште није банално питање.

Ја рецимо нисам видео нигде такав метро (не кажем да постоји).

Једино, једино што је ово ствар неке политике и компромиса, па кад то коначно заживи неким следећим генерацијама да остане да праве друге линије па да прекопчавају. Али толики новац дати у старту је стварно сулудо.
 
Sada kad se pogledaju sve tri linije zajedno, dobijamo najgori plan za metro ikada. Trase linija po obodu grada i izvan centra su prihvatljive, ali ovaj košmar u centru i ovoliko krivudanje kao da se Barska pruga kroz Moraču probija je užas. Iščupali onda prugu oko Kalemegdana, pa će sad ipak da provuku metro tuda...

Prvo vidi se koliko je neprirodno forsiranje druge linije da nakon Slavije naglo skreće ka Savskom trgu, umesto da ide pravo ka Terazijama. Drugo, rastojanje stanica i mogućnosti za presedanje u centru su baš kritične.

Neko je lepo ranije napisao ovde, treba se samo postaviti prema geografiji grada, a ne prkositi istoj i linije bi odmah imale puno više smisla. Pratiti prirodne tokove putnika preko Save i napraviti čvorište linija tamo gde i jeste istorijsko čvorište, a to je trougao Zeleni Venac-Terazije-Trg Republike, a ne na Savskom trgu pored stambenih zgradurina privatnog investitora.
 
Mislim da M3 krivuda ovoliko zbog nagiba koji verovatno ne bi mogli biti ispoštovani da je stanica na Pristaništu. Stanica Trg Republike se nije projektovala sa M3 na umu jer "nismo sigurni gde će M3 ići" pa da ostavimo budućim pokoljenjima i stoga je M3 na Studentskom trgu. Po meni, najlogičnija varijanta je da se izlazi na most paralelan sa Brankovim mostom, ali tu se moraju paziti krivine i nagibi sa stanicom kod Trga. Ostatak M3 je dobar, posebno je dobra veza sa ŽS Rakovica što otvara svakakve mogućnosti za TOD i presedanja.

M2 fali stanica kod Skupštine, iako bi bila duboka, omogućila bi pristup centru grada i ispravila bi se donekle problematika zašto je M2 na Savskom trgu a ne na Trgu Republike (ako bi se M2 preusmerio na Trg, M3 treba da ide na Savski trg).
Takođe za M2, ne vidim kako bi se mogla linija ispraviti u Zemunu a da se pokriju sve potrebne tačke (bez grananja). Zemunski krak je definitivno potreban od Merkatora ka Zemunu, a logičan je terminus ŽS Zemun kao presedačka tačka (i P+R). Druga alternativa je gradnja kraka Merkator - Bežanija direktno, što bi bila direktna veza za Bežaniju, ali se gubi onda veza sa KBC Bežanijska kosa. Za bežaniju je možda rešenje LRT duž Milutina Milankovića i uz brdo kroz samo naselje, dobila bi se mnogo bolja pokrivenost, kao i veza sa Tošinim bunarom. M2 i M3 služe onda kao poprečna veza Bežanije sa Zemunom i Blokovima. Svakako tema za razmišljanje i evaluaciju.

M1, po meni, mora da ide na Prokop i UKCS, dok bi tramvaj ostao na postojećem koridoru uz maksimalno ubrzanje (LRTzacija) posebno na raskrsnicama. Time dobijamo dva paralelna koridora, a metro pokriva mnogo bitnije tačke. Stanica Savski trg ostaje ista, stanica Sajam se pomera nekoliko stotina metara ka Mostu na Adi.

Vezano za faznu gradnju, već sam to pominjao, tokom gradnje M2 trebalo bi da se uradi krak, odnosno deo kraka, M3 od Arene do Blokova (minimum do Erport Citija). To bi do izgradnje novog tunela/mosta bio krak M2. Onda kada bude značajno više tražnje i minimalni intervali sa maksimalnom dužinom vozova više ne mogu da podnesu potražnju (posebno u tunelu), onda treba da se pristup odvajanju M2 i M3. Isti koncept možda može da se primeni od Šumica ka Voždovcu.
 
Једино, једино што је ово ствар неке политике и компромиса, па кад то коначно заживи неким следећим генерацијама да остане да праве друге линије па да прекопчавају. Али толики новац дати у старту је стварно сулудо.

Mene nervira što imamo prazno platno i to u zrelom trenutku razvoja grada, i opet se ide sa nekim suboptimalnim idejama zbog sitnih korupcionaških interesa... Linija 1 je travestija, onda ove druge dve pokušavaju delimično da popeglaju naprednjačku glupost, ali onda ispada na kraju da sve tri imaju nelogičnosti još u ovoj fazi olovke na papiru. Baš otužno.
 
Meni više smeta što se metro linije provlače ispod ulica koje već imaju gradski prevoz i koje prate baš taj pravac kuda idu tramvaji, trolejbusi, autobusi, umesto da povezuje određene tačke kako bi dodatno povezao grad. Npr Linija 3 Savski trg - Požeška, taman da ukinu tramvaj. Isto Linija 1 Braće Jerković - Crveni krst pa da nestanu trole.
U svim gradovima metro malo krivuda i preprliće se sa drumskim saobraćajem baš da bi jedan drugi rasteretili, dopunjavali se i da putnici imaju više različitih pravaca pa kako šta kome odgovara.
Previše delova ostaje nepokriveno gde je inače problem sa prevozom.
Naravno i ovo može da se tumači kao prednost: ubrazava se prevoz i rasterećuje drumski saobraćaj. A najveća je da se kupanje radi ispod ulica a ne zgrada (ne mora krtica već može plitki iskop, manje šanse za potkopavanje objekata ako se uruši tunel pri lošem projektu...).
Ali da li je dobro imati paralelni i nadzemni i podzemni koridor duž većeg dela grada?
Možda grešim ali na osnovu do sadašnjih poteza gradskih vlasti ovo može da se kasnije iskoristi za ukidanje nekih linija i prevoza.
 
Ta krivudanja su za metro bukvalno minut-dva vožnje, nije to toliko strašno kako izgleda na mapama, jer je naše oko naviklo da gleda stvari površinski (semafor, raskrsnica, skreneš, čekaš, kolona, zastoj itd :D )

Linija 3 se još projektuje i ko zna koliko ćemo još varijanti videti dok ona ne krene u realizaciju. Zasad deluje da su odustali od varijante da ide preko Prokopa, već je teraju preko Vukovog spomenika i Crvenog krsta, gde objektivno ima više stanovnika. Nažalost, linija 3, ma koliko pokušavali, ne može da pokrije sve brljotine i rupe sa prve dve, pre svega izostanak Prokopa iz metro mreže. I dalje čekamo to neko kreativno rešenje povezivanje centralne stanice sa metroom, koje je najavljivao onaj koji se u ovoj zemlji za sve pita.

Kada je teč o ukrštanju sa linije 3 i linije 1, nedavno smo prenosili intervju Čučkovića da je ideja da se napravi podzemni prolaz dužinom Vasine ulice koji bi spajao stanice Studentski trg i Trg republike, sa galerijom gde bi bilo izloženo sve ono što bi arheolozi pronašli tokom radova na metrou. Tih 500m nije toliko dugačko za prepešačiti, u mnogim gradovima se na presedačkim tačkama pešači još više, ali za grad veličine Beograda kojem su potrebna urgentna saobraćajna rešenja, mislim da bi ipak bilo bolje da se na Trgu republike možete lakše i brže da se prebacite sa jedne na drugu liniju, kao što uostalom planiraju u svom "mezimčetu" na Savskom trgu.

Verujem i da je dobra namera da se metroom na neki način pokrije i Dorćol, ali ne vidim razlog za postojanje stanice ZOO (osim da se deca tamo drogiraju :D ).



Ima u jednom Serđovom videu kako će izgledati stanica Trgovačka, i biće podzemni prolaz koji će vezati stanicu sa tom ulicom. Meni deluje kao sasvim OK rešenje da pokrije oba kraka :)

Pogledajte prilog 260597
Ако се не би излазило на површину између (било које од две) аутобуске станице и метро станице, па и да разумем. Сумњам да ће бити тако.
 
Bukvalno da smo mi Bugari krenuli da kopamo jednu liniju do sada bi makar imali deo tunela i neki stanicu, kao i manje dilema kuda treba. Ovako pakao.
Pa jel ti sad jasnije što ja p..dim i pišem one neke stvari, da je Beograd bio i ostao slepački grad, nebitno da li njime upravljai monarhisti, komunisti, Slobisti, DS ili naprdnjaci. Da su npr 70ih odvojili 10 običnih radnika i dali im lopate i pijuke da kopaju ručno, do danas bi iskopali bar 5 km tunela. A mi danas nemamo ni 100 metara tunela za metro.

I nije to stvar samo politike nego i struke. Koja se uvek delila u frakcije i svaka htela da bude po njenom a bez kompromisa sa drugima. Uopšteno, radi se o tome da je mnogo slepčina u zemlji (i gradu) i da mu zato nikad neće biti spasa, ko god da dođe. Može samo da bude malo gore ili malo bolje (recimo, kad smenimo ove), ali suštinski problemi, slepilo i debilizam će ostati ovde doveka karakteristika većine.
 
 
...ideja da se napravi podzemni prolaz dužinom Vasine ulice koji bi spajao stanice Studentski trg i Trg republike, sa galerijom gde bi bilo izloženo sve ono što bi arheolozi pronašli tokom radova na metrou. Tih 500m nije toliko dugačko za prepešačiti...
Vezano za tih 500m pešaka - to spada u 5% dobrih ideja iz 95% pogrešno projektovanih stvari. Lično sam imao prilike da pešačim 3x toliko kroz nadzemnu cev koja povezuje najveći šoping mall na svetu (Dubai mall) sa još udaljenijom tamošnjom nadzemnom metro stanicom, ovako to otprilike izgleda:
Apropo M3 linije, budući da koliko vidim ideja je da se njom zakrpi sve što je ostalo nepokriveno sa prve 2 nakaradno projektovane trase (mnogo toga!) onda treba uraditi još i sledeći adjustment - stanicu Vukov spomenik pomeriti 500m južnije (u smeru Kalenić pijace) otprilike da bude ispod sredine Golsvordijeve ulice i odatle 2 takva pešačka tunela sa pokretnim trakama (kao u Dubaiju) - jedan 500m na sever da se spaja sa Beovoz stanicom Vukov spomenik, a drugi 500m na jug do zgrade opštine Vračar i ulaza u Kalenić pijacu. Dodatno bi se postiglo i odmicanje te stanice od stanice kod Pravnog koja je zaista previše blizu i realno ne bi imala rezona uopšte da postoji bez ovog adjustment-a.
Inače slični dugački pešački tuneli do 500m bi trebalo da se prave i nevezano za metro u brdovitim delovima grada gde sa obe strane brda živi veliki broj stanovnika.
 
Meni više smeta što se metro linije provlače ispod ulica koje već imaju gradski prevoz i koje prate baš taj pravac kuda idu tramvaji, trolejbusi, autobusi, umesto da povezuje određene tačke kako bi dodatno povezao grad. Npr Linija 3 Savski trg - Požeška, taman da ukinu tramvaj. Isto Linija 1 Braće Jerković - Crveni krst pa da nestanu trole.
U svim gradovima metro malo krivuda i preprliće se sa drumskim saobraćajem baš da bi jedan drugi rasteretili, dopunjavali se i da putnici imaju više različitih pravaca pa kako šta kome odgovara.
Previše delova ostaje nepokriveno gde je inače problem sa prevozom.
Naravno i ovo može da se tumači kao prednost: ubrazava se prevoz i rasterećuje drumski saobraćaj. A najveća je da se kupanje radi ispod ulica a ne zgrada (ne mora krtica već može plitki iskop, manje šanse za potkopavanje objekata ako se uruši tunel pri lošem projektu...).
Ali da li je dobro imati paralelni i nadzemni i podzemni koridor duž većeg dela grada?
Možda grešim ali na osnovu do sadašnjih poteza gradskih vlasti ovo može da se kasnije iskoristi za ukidanje nekih linija i prevoza.
U Bukureštu, Budimpešti, Sofiji većina ulica gde se nalaze metro stanice ima i tramvaj ili trolejbus koji je tu bio još od ranije i nigde nije ukinut. Pogotovo Sofija čije metro linije su bukvalno lenjirom povučene trasom njenih najstarijih tramvajskih koridora koji voze na površini iznad tunela i dan-danas. Ako bi metro gradili samo kroz one delove grada koji su strogo bez ikakvog prevoza, jedine linije bi mogle biti Rupčine-Staro Kijevo , Sebeš-Krnjača, Sunčana Padina-Marinkova Bara.

Gangula ima ozbiljan pik na trole i tramvaje, pored pljačke sa privatnicima očito oseća neko bolesno zadovoljstvo dok ljudima zagorčava svakodnevni život uništavanjem i sakaćem linija JP. Najavljeno ukidanje trolejbusa, ukidanje 41 kao linije zbog jednog levog skretanja, ukidanje tramvaja u Pariskoj, one ranije nebuloze o zabrani Gazele za međugradske autobuse, skraćenju poteza 700 do Bloka 20 i plaćanjem na prednjim vratima, sve je to iživljavanje jednog bolesnog neronovskog uma. Ali na beograđanima je da se protiv takvih poremećenih odluka bune i ne dozvole mu da ih sprovede, to nema veze sa izgradnjom metroa koja će biti ko zna kada.
 
Laičko pitanje, hipotetički metro linija vam prolazi ispod kuće/stana/zgrade. Kolike su šanse da se to oseti, zvukovi/vibracije itd?
 
Vrh