Nego, vratih se iz Sofije upravo. Još jednom ako neko kaže da po bilo čemu treba da se ugledamo na njih, prijaviću ga za verbalni delikt protiv države. Mislio sam da u EU zemlji neću nikad videti onu količinu nesređenosti, prljavštine, smeća, raspalih blatnjavih ulica, zgrada u ruševnom stanju, autobusa koji idu u vozićima na 40 minuta, bez najave stajališta ili sa istom zaglavljenom negde, saobraćaja koji potpuno umire u gradu manjem od Beograda, potpuno raspale infrastrukture, sovjetskog metroa građenog 30 godina koji ide na 14 minuta, nove linije metroa koja nema usklađenu i pristupačnu visinu perona (otvoreno 2022), smrada i nemaštine. Hvala na preporuci, ali ne, hvala.
Ja sam u Sofiji bio pre 2 godine, nisam se vozio tom trećom linijom Hadži Dimitar-Gornja Banja, ali jesam drugom linijom Obelja-Vitoša i četvrtom Slivnica-Aerodrom. Ako "saobraćaj u Sofiji umire", Beograd je onda pokojni grad i to već pola veka, ne znam šta drugo reći. Istina je da Sofija ima samo 99 gradskih autobuskih linija dok ih Beograd ima preko 200, ali šta će gradu koji je ceo premrežen metroom, modernim tramvajima, elektrobusevima i trolejbusima bogzna kakav autobuski podsistem? Madrid koji je duplo veći od BG ima podjednak broj buseva kao i on, tridesetomilionski supermegalopolis Tokio možda čak ima i manje buseva od Sofije, ne treba mu kad mu je sve što postoji pokriveno raznim sistemima metroa, LRT-a, tramvaja, monorejla i nadasve gradske železnice koja ima takt metroa. Nisam se ni vozio gradskim autobusom u Sofiji, ali sam uspeo pimetiti da su većinom zglobni, kao i trole.
Ti si očigledno potrefio subotnji i nedeljni red vožnje, tada Sofijski Metro vozi na 10-14 minuta, druga linija radnim danom inače vozi na 6 minuta van špica, a četvrta na 7-10. Samo prva faza M1 i M2 su u Sofiji rađene u sovjetskom stilu sa razmaknutim stanicama, njihove novije faze i linije M3 i M4 imaju prilično guste stanice sa novim Alstomovim garniturama.
Nije Sofija čistiji i estetski uređeniji grad od Beograda, i tamo postoje kanjon uličice, ciganmale, divlja naselja, ruinirana istorijska zdanja, neuređeni zarasli skverovi koji služe kao javni nužnik, ima ih i jako blizu centra. Nije ni lepši grad što se tiče prirodnog pejzaža i arhitekture, to još manje. Ali kada je u pitanju saobraćajna infrastuktura, e tu nažalost zaostajemo decenijama za njom. I to nije zbog floskula "oni su u Evropskoj Uniji, mi nismo", Sofija je prve faze M1 i M2 otvorila godinama pre pristupanja EU, na stranu što ta Bugarska nikada ne bi bila u EU da joj je ista tražila da pola svoje teritorije pokloni Turcima da oni tamo prave svoju drugu narkodržavu. Da nismo imali bratstvo i jedinstvo, počeli bismo izgradnju metroa 20 godina pre Sofije, i do danas bismo imali makar sve ovo što ona ima, ako ne i više. Tramvaj smo dobili 10 godina pre Sofije, ali u Srbiji a ne Jugoslaviji.
Da dodam par pozitivnih crtica koje se kose sa stvarima iznetim u ovoj temi, pošto nisam bio nekoliko dana aktivan na forumu:
- prva, 1998. godine otvorena trasa metroa je prolazila kroz Люлин, koji je naselje koje zvanično ima preko 170.000 stanovnika i znatno je starije od samog metroa. Postoji stanica blizu njive, ne i u njivi
- prvi deo iskopanog tunela je u samom centru grada (NDK - Европейски съюз), ali zbog finansiranja nije spojen dosta dugo
- noviji metro depo je izgrađen… pajsad, u sred autobuske garaže, koja je… blizu centra grada.
Opština Ljulin prema zadnjem popisu 2021. ima 120.000 stanovnika, ne znam koliko je imala devedesetih. Gle slučajnosti, Žarkovo i Banovo Brdo zajedno imaju tačno toliko, odnosno 80.000 i 40.000, a cela Opština Čukarica koju bi jednog dana trebao pokriti južni krak mnogo više. A ta sofijska prva faza koja je prolazila kroz Ljulin je imala samo 5 stanica i nije vozila do centra, jer joj je u to vreme krajnja završena stanica bila Konstantin Veličkov koji je na 2-3 kilometra od centralnog trga Serdika.
Depo za prvu i drugu liniju se nalazi u naselju Obelja, koje je praktično pandan našeg Železnika, i sama stanica sa depoom je izvan urbanizovane zone, na poljani.
Pogledajte prilog 220179
P.P.S. Prebacih ovde post, jer sam omašio temu.
Ovo je krajnja stanica treće linije, objekat ovako usred geta i ne izgleda lepo za oči, ali okolni stanovnici sigurno ne biraju autobus kada im se metro nalazi ispred nosa. Ako se ikada izgrade, ovako će otprilike izgledati i stanice Žarkovo i Bele Vode.
Sve u svemu, Beograd bi se preporodio da ima javni prevoz i saobraćajnu infrastrukturu kao Sofija, iako se slažem da je i sada neuporedivo lepši grad od nje, što nažalost ne znači da se u njemu i živi lepše.