Šta je novo?

Metro

Zašto misliš da od toga nema ništa? Pre će se to izgraditi nego 3. Linija, a kamoli do prokopa

Pod shuttlom ne mislim na busić koji se vrti u krug nego podzemni sistem na šinama u tunelu sa vozilima tipa VAL. To košta jako skupo i samo po sebi mu dodje kao zasebna metro linija, patrljak M4.
 
Da donekle funkcioniše, to je tačno, ali ceo sistem javnog prevoza je više nego jeziv.
Ako je sofijski javni prevoz "više nego jeziv", koju novu reč onda izmisliti za Beograd? Da metro ostavimo i po strani, sofijska tramvajska mreža ima 154 kilometara, a beogradska 3 i po puta manje. Sofija ima oko 350 tramvaja, od kojih je 67 modernih PESA Sving i 18 Inekona T8. Beograd ima 200 tramvaja, od kojih je samo 30 modernih CAF-ova od čega polovina nije u voznom stanju zbog javašluka. Sofija ima preko 100 trolejbusa, od čega je 80 najmodernijih Škoda Solaris 27Tr (50 zglobnih). Beograd sa druge strane ima oko 70 trolejbusa BKM starosti između 14 i 20 godina, od kojih je desetak zglobova i 60 solaća, a svi do jednog se raspadaju i lipsavaju na ulici svaki božiji dan, zato što naš retardirani gradonačelnik nikako da raspiše tender za njih. Autobuse smo spomenuli, iako Sofija ima ukupno manje linija od BG rekao bih odokativno da su tamo čak i busevi kvalitetniji, noviji i zglobni na svim linijama gde je to potrebno.

Porediti javni prevoz u Beogradu i javni prevoz u Sofiji je kao kada bi poredili javni prevoz u Kabulu i javni prevoz u Teheranu. Neuporedive stvari, iako su dve zemlje kulturološki i civlizacijski bliske i oduvek su se graničile. A Sofija je čak i nešto manja od Beograda, a Teheran je 3 puta veći od Kabula.
 
Ne možeš. Dokazano. Ako si lociran kod jedne i druge stanice metroa, okej, stići ćeš za nekih pola sata, ali je to idealna situacija koja odgovara retko kome.

Pročitaj malo bolje šta sam napisao - nije problem u sovjetskom stilu izgradnje prvih linija metroa, to je čak vrlo lepo (za 1970. kad je počelo planiranje) već u organizaciji istog. Da donekle funkcioniše, to je tačno, ali ceo sistem javnog prevoza je više nego jeziv.

Lokacija depoa je bitna u kontekstu tvrdnje da se depoi ne grade na izgrađenim parcelama, kao i da je prva faza prve linije u Sofiji prolazila kroz njivu, kao što je plan u Beogradu.

Šta dokazano?
Kod jedne stanice si lociran ako ideš na aerodrom, autobusku/železničku stanicu, univerzitet, centar grada, stadion... Da li ti je druga stanica blizu ili ne zavisi od tvog stana/kuće/hotela.

Ako sletiš u Sofiju, koliko ti treba do hotela u centru grada? Koliko u Beogradu?
Ako dođeš autobusom? Vozom?

Šta je tačno problem u organizaciji metroa? Jel možeš da navedeš rutu kojom si se vozio i šta je tačno bilo loše u tvom iskustvu?

Ako je javni prevoz jeziv u Sofiji kako opisati stanje u Beogradu?
Ako budemo imali sreće možemo da dostignemo njihov nivo za 20 godina. Uz dosta sreće.
Loša stvar po nas je da oni trenutno proširuju trenutnu mrežu tako da i kad i ako dostignemo njihov današnji nivo opet ćemo biti u zaostatku.
 
Beograd nema 200 tramvaja, tek nešto preko 100. I dalje ne volim kad ljudi Sofiju preterano porede sa Beogradom, iako u Sofiji nisam bio odavno, ne pamtim je ni ja po nečemu posebno dobrom. Neka im je i prevoz nešto bolji od našeg, jer ipak imaju metro i to već nešto ozbiljniju mrežu, al nije baš u Beogradu prevoz ni toliko katastrofalan, iako je daleko od nivoa nekoliko najboljih gradova u Evropi po tom pitanju. Mogu li u priču ulaziti i neki drugi gradovi, ne moraju to biti samo Beč i Budimpešta koji se isto često pominju, al vala ne mora se ni stalno izvlačiti Sofija kao ne znam kako pozitivan primer, a grad je sa hiljadu i jednom manom, što ovde i vi potvrdiste. U Beogradu se mnogo što šta može rešiti sa prevozom, a da to ne bude metro, ma koliko god to pojedinci ne žele da prihvate. Na kraju, neka shvati ovo što sad napišem kako ko hoće, al vidi se da se u Beograd slilo i dosta novca, biznisa, izgradilo se, nešto dobro, nešto i loše, al za desetak godina se čini da se broj automobila u Beogradu povećao i za 50%. To ova infrastruktura ne može da izdrži. Zato je po meni pogrešno krenuti od metroa, koji još ima i vrlo diskutabilne trase, a da pre toga ne dobijemo uređenije tramvajske koridore, nekoliko preko potrebnih drumskih tunela, a uzgred i tramvaj možemo da ukopamo na više kritičnih tačaka po ugledu na Beč, kad se već stalno poredimo sa nekim gradom da to ne budi Sofija više toliko, naravno da se opet pomene i BG-voz. Nije baš da nemamo ništa, a pojedina pisanja ovde su u fazonu kao da je postalo nemoguće prevesti se javnim prevozom, ma na kojoj relaciji. Iako jeste dosta toga loše, pa ja svaki dan idem barem na relaciji Labudovo brdo Dorćol i nazad, plus i kasnije popodne opet ka centru, Novom Beogradu nekad itd., pa retko kukam kao pojedinci. Očevidac sam ogromnih gužvi svakodnevno, pa i vikendom, al tome su razlog kola, a ne toliko neuređenost javnog prevoza. Do pre desetak godina to tako nije bilo. Ljudi su počeli da voze mnogo i to je činjenica. Od toga pate mnogi evropski gradovi, čak i više od Beograda. Metro u ovom predloženom obliku teško da bi drastično smanjio broj automobila na ulicama. Mada niko živi ne zna šta će biti za 15 godina. Na kraju, pišem ovo samo kao moju konstataciju da se, i pored očigledno velikih problema u funkcionisanju saobraćaja u Beogradu u celini, ipak malo i preteruje, a verovatno i mislli da se po evropskim gradovima u saobraćaju samo jezdi bez ikakvih gužvi. Doduše, to negde rešava i drugačiji mentalitet, jer se dosta teraju skuteri i bicikle na primer. Beograd, ovako brdovit, i nije baš idealan za takva prevozna sredstva, al teško da bude protočan sa tolikim kolima sa najčešće samo vozačem u njima. Ok, želimo metro, al daj da se na pravimo kao da ne postoje i mnoga druga rešenja, neka od njih su uveliko u planu, da se ova gužva malo ublaži, i javni prevoz konačno ubrza. Fale nama i obučeni vozači, važi to i za tramvaj, jer retko gde sam se u Evropi vozio bilo kojim vidom javnog prevoza, a da znaju da mrljave i dave kao ovde, čak iako su uslovi u saobraćaju i više nego zadovoljavajući.
 
Beograd nema 200 tramvaja, tek nešto preko 100. I dalje ne volim kad ljudi Sofiju preterano porede sa Beogradom, iako u Sofiji nisam bio odavno, ne pamtim je ni ja po nečemu posebno dobrom. Neka im je i prevoz nešto bolji od našeg, jer ipak imaju metro i to već nešto ozbiljniju mrežu, al nije baš u Beogradu prevoz ni toliko katastrofalan, iako je daleko od nivoa nekoliko najboljih gradova u Evropi po tom pitanju. Mogu li u priču ulaziti i neki drugi gradovi, ne moraju to biti samo Beč i Budimpešta koji se isto često pominju, al vala ne mora se ni stalno izvlačiti Sofija kao ne znam kako pozitivan primer, a grad je sa hiljadu i jednom manom, što ovde i vi potvrdiste.
Ne volim ni ja da Beograd poredim sa Sofijom koja je oduvek kaskala u razvoju za njim, 150 godina ranije pala pod Turke i oslobodila se skoro 100 godina kasnije. Nažalost, to što Bugarska nije bila narednih 80 godina zarobljena u veštačkoj državi kao Srbija je iskoristila da ga prestigne, od neke 1970. je uveliko nadoknadila svo to viševekovno kašnjenje i danas beogradski javni prevoz jeste katastrofalan u poređenju sa sofijskim. Sofija nije ni stariji ni lepši ni evropskiji grad od Beograda, naprotiv. Kad kažem evropski, ne mislim evrounijski. Ali funkcionalniji jeste, i svakodnevni život u njemu je mnogo lakši.
U Beogradu se mnogo što šta može rešiti sa prevozom, a da to ne bude metro, ma koliko god to pojedinci ne žele da prihvate. Na kraju, neka shvati ovo što sad napišem kako ko hoće, al vidi se da se u Beograd slilo i dosta novca, biznisa, izgradilo se, nešto dobro, nešto i loše, al za desetak godina se čini da se broj automobila u Beogradu povećao i za 50%. To ova infrastruktura ne može da izdrži. Zato je po meni pogrešno krenuti od metroa, koji još ima i vrlo diskutabilne trase, a da pre toga ne dobijemo uređenije tramvajske koridore, nekoliko preko potrebnih drumskih tunela, a uzgred i tramvaj možemo da ukopamo na više kritičnih tačaka po ugledu na Beč, kad se već stalno poredimo sa nekim gradom da to ne budi Sofija više toliko, naravno da se opet pomene i BG-voz. Nije baš da nemamo ništa, a pojedina pisanja ovde su u fazonu kao da je postalo nemoguće prevesti se javnim prevozom, ma na kojoj relaciji.
Ali šta smo čekali 132 godine otkako imamo tramvaj da ga učinimo najboljim, pa makar u našem okruženju? Niko da odgovori na to pitanje. Diskutabilna je bila i trasa prve linije u Sofiji, zar ne? Zašto ona nije ukopala tramvaj?
Tehnički nije nemoguće prevesti se javnim prevozom sa kraja na kraj grada, ali je vrlo teško ako moraš stići na vreme, i javni prevoz je postao toliko nepredvidiv da je jako teško vremenski isplanirati kada izaći na stanicu, kada i gde presedati i okvirno vreme kada ćeš stići na odredište. Skoro 2 godine sam radio u Galeriji, i znam najbolje koliko je sa postojećim prevozom teško vremenski isplanirati putovanje od Bulevara Despota Stefana gde živim, a kamoli neke dalje relacije. Da ne govorimo kakvo je st(r)anje u gradu onda kada su iz bilo kog razloga zatvorene Nemanjina, Kneza Miloša, Kralja Milana ili plato pred Skupštinom, i kako se u takvim okolnostima može normalno putovati bez metroa koji jedini neometano radi čak i kada napolju sve stoji? Tramvaj se može ubrzati ako se našteluju semafori, ali će se time sve okolo usporiti, a ni taj tramvaj neće propustiti hiljadu prosvetara koji blokiraju Nemanjinu čak i ako ga svi semafori automatski propuštaju.
Iako jeste dosta toga loše, pa ja svaki dan idem barem na relaciji Labudovo brdo Dorćol i nazad, plus i kasnije popodne opet ka centru, Novom Beogradu nekad itd., pa retko kukam kao pojedinci. Očevidac sam ogromnih gužvi svakodnevno, pa i vikendom, al tome su razlog kola, a ne toliko neuređenost javnog prevoza. Do pre desetak godina to tako nije bilo. Ljudi su počeli da voze mnogo i to je činjenica. Od toga pate mnogi evropski gradovi, čak i više od Beograda. Metro u ovom predloženom obliku teško da bi drastično smanjio broj automobila na ulicama. Mada niko živi ne zna šta će biti za 15 godina.
Ne volim da mračim, ali ja u javnom prevozu Beograda ne mogu pronaći jedan podsistem za koji mogu reći da čak i pristojno funkcioniše, a živim u ovom gradu preko 10 godina. Do pre par godina je BG Voz dobro funkcionisao kada je vozio na 15 minuta u špicu i bio tačniji od Sokola, ali su i njega uspeli da sahrane kada su ukinuli stari čvor i uveli beskorisnu liniju do Mladenovca 3 puta dnevno.
Kada bi postojala kompletna linija M1 zajedno sa račvanjem prema Petlovom Brdu, i tebi bi bilo lakše da stigneš do Dorćola nego sada kada verovatno moraš presedati sa 56-ce. Dorćol kao naselje je širok pojam, ali metroom do Skadarlije i onda na 2, 5, 10, 24, 26 ili 79. Ako je u pitanju istočni Dorćol oko Venizelosove, onda ne bi morao ni da presedaš.
Manje ljudi bi vozilo kada bi im prevoz bio bolji, vožnja je često veći izazov za živce čak i od gužvanja u busu. Ni u Bukureštu i Sofiji prva otvorena faza metroa nije drastično smanjila broj automobila na ulicama, ali nekoliko izgrađenih linija itekako jeste.
Na kraju, pišem ovo samo kao moju konstataciju da se, i pored očigledno velikih problema u funkcionisanju saobraćaja u Beogradu u celini, ipak malo i preteruje, a verovatno i mislli da se po evropskim gradovima u saobraćaju samo jezdi bez ikakvih gužvi. Doduše, to negde rešava i drugačiji mentalitet, jer se dosta teraju skuteri i bicikle na primer. Beograd, ovako brdovit, i nije baš idealan za takva prevozna sredstva, al teško da bude protočan sa tolikim kolima sa najčešće samo vozačem u njima. Ok, želimo metro, al daj da se na pravimo kao da ne postoje i mnoga druga rešenja, neka od njih su uveliko u planu, da se ova gužva malo ublaži, i javni prevoz konačno ubrza. Fale nama i obučeni vozači, važi to i za tramvaj, jer retko gde sam se u Evropi vozio bilo kojim vidom javnog prevoza, a da znaju da mrljave i dave kao ovde, čak iako su uslovi u saobraćaju i više nego zadovoljavajući.
Ne mogu da pišem kako je u gradovima koje nisam posetio, znam da u Sofiji van špica nikakvu gužvu van špica nisam primetio, svakako ni blizu ovome što u Beogradu gledam svakog dana od 7 ujutru do 7 uveče. Ne znam kako je tokom špiceva, pošto sam bio u tom gradu na samo par sati.
Ovako brdovit grad nije baš idealan ni za tramvaj, ako izuzmemo pretežno ravničarsku levu obalu Save. Lek za preteranu atuomobilizaciju nisu skuteri i bicikle, već razvijeni, razgranati i pouzdani šinski sistemi. Tokio ima površinu kao četvrtina Srbije i broj stanovnika kao ceo Balkan, pa kažu da se tamo jedva i mogu videti automobili na ulici, svi živi se kreću po gradu vozovima iznad i ispod njih. Naravno da Beograd nikada neće postati Tokio, pa ni Pariz ili Moskva, ali bi jedan Bukurešt, Budimpešta ili Atina mogao postati, ajde da i ne spominjem Sofiju po milioniti put.
 
Poslednja izmena:
Pod shuttlom ne mislim na busić koji se vrti u krug nego podzemni sistem na šinama u tunelu sa vozilima tipa VAL. To košta jako skupo i samo po sebi mu dodje kao zasebna metro linija, patrljak M4.
Može biti i običan podzemni prolaz od stanice Mostar do Prokopa i KCS-a za mnogo manje pare. Koliko vremena danas ljudima treba od autobuskog stajališta Miloša Pocerca/Višegradska do KCS-a i od trolejbuskog stajališta Prokop do same železničke stanice, toliko bi im trebalo i tim prolazom.
 
Ne znam baš, ima Mokroluški kolektor, zeznuto je to. Već gradnja metro-tunela na tom delu ima da bude zanimljiva.

Od svega ovoga je jedina srećna okolnost da se to đubre od metroa gradi parama republike, pa bi grad, ako se steknu okolnosti (na vlast dođe neko ko nije moron), mogao iz svog velikog budžeta da uloži u nešto korisno.

(Al' pre toga bi morao da ukine besplatan javni prevoz i da popravi naplatu; karta u Bugarskoj košta 1 evro i u provinciji.)
 
@Užice
Ja opet moram ponoviti da nisam primetio da je baš toliko teško kretati se po Beogradu javnim prevozom. Da je lako u vreme velikih gužvi nije, apsolutno nije, al kako rekoh i gore, činjenica je da ovolike saobraćajne gužve nismo imali do pre desetak godina. Naš mentalitet i jeste dobrim delom problem velikih zastoja. Samo u mom okruženju znam dosta ljudi koji pale kola i za 300 metara. U firmi imam ljudi koji voze kola na relaciji gde im autobusom do posla treba ne više od 15 do 20 minuta. Nije stvar tu u lošem prevozu, pa velika grupacija baš neće da ga koristi. Gomila onih koji iz kola ne izlaze i ne znaju kakav je prevoz, niti znaju gde koja linija ide, sem onih nekoliko koje koristi jednom do dva puta mesečno. Ima nas koji, jednostavno, koristimo javni prevoz, i onih koji neće u njega ući ni za živu glavu. To mnogo ima veze baš sa našim mentalitetom, ogromnim prilivom ljudi sa svih strana u Beograd, jer od dosta njih i čujem ja ne mogu autobusom, a pritom uopšte nemaju neke pare. Tokio koji pominješ naseljava jedan potpuno drugačiji sklop ljudi, i zato su razna poređenja tu najčešće besmislena. Budimpešta se guši u kolima isto kao i mi, al to se tako ne oseća, baš zbog razvijenih tramvajskih koridora, dok metro tu možda doprinosi, al ne u meri u kojoj bi neko mogao tek tako da pretpostavi, jer i pored tog metroa, kola ništa manje nego u Beogradu. To što nismo razvijali tramvaj dovoljno, pitanje je u fazonu a što nismo gradili metro 60-tih dok je toliko još mesta u Beogradu bilo. Pa nismo, i tu nema nazad, al to ne znači da treba da nastavimo da blejimo i dalje. Važi i za metro, a moj stav samo govori da on ne sme biti prioritet po svaku cenu, a ne da ne treba da se gradi. O kraku ka Petlovom brdu nemoj ni da razmišljaš. Čak i da to bude jendog dana, tamo kroz 20 godina, ko zna gde ću ja ili bilo ko ovde na forumu biti do tad. Imamo nacrte onoga što je u planu za sad, i nema tu nekog preteranog ulepšavanja. Na kraju, često guraš priču o veštačkoj državi od 80 leta. Mnogo olako sudiš, a mlad si sigurno i to dosta mlad. Mnogo je ovde ljudi poginulo za neku ideju, ideale, spajali se, razdvajali, uspostavljali ponovo od turske zabiti do evropske države, učili od komšija, kao i oni od nas. Jako kompleksno pitanje, i nikada nije bila isključivo naša odluka, niti je Jugoslavija bila toliko pogubna za Srbiju, niti bi Srbija bila ne znam šta da nikada Jugoslavija nije stvorena. To može da se raspreda odavde do večnosti, a posle bitke svi su najbolji generali. Jugoslavija nam nije opravdanje za ono što smo i dan danas. Mogli smo mnogo što šta da uradimo za 25 godina, pa ponešto i jeste urađeno. Primer ti je i Beograd. Šta je bio pre rata, a kojim pravcem se razvijao nakon pomenutog. Al to je mnogo široka priča. Kad smo već pričali o tramvajima, to što smo nekad imali, pogotovo pre Drugog svetskog rata, nije za poređenje sa ovim što imamo danas. Nekad je tramvaj bio više nužni prevoz. Mali, spori, bučni vagoni, veliki deo beogradske mreže je bio jednokolosečan, išao kroz njive i polu naselja. Realno, počeo je ozbiljnije da se modernizuje verovatno tek od 60-tih. Problem je što je malo urađeno od 90-tih na ovamo. Zato mi je glupo govoriti o postojanju tramvaja u Beogradu u periodu dugom preko 130 godina, kao da je svo to vreme bio jedan isti sistem, pa je samo trebao da se dograđuje i modernizuje. Mnogi evropski gradovi najviše tramvajskih koridora izgradiše u zadnjih 20 do 30 godina. Nica je, na primer, stvarala sistem od nule i jako je mlad naravno. Berlin mi se čini da do pre par decenija nije imao tako razvijen tramvaj, al aj bio je i decenijama podeljen grad, Atina koju ti pomenu valjda je skoro uvela jednu liniju. No, suština je da se tramvajski koridori grade sad i više nego pre 2000-tih, naravno i metroi se šire, al mi ne uradismo ni jedan sistem kako treba do sad, a pucamo na najskuplji, najkompleksniji, i najdalji po pitanju učinka na javni prevoz, s obzirom da traži dug niz godina za izgradnju. Nadam se da sad malo bolje razumeš moj stav. I opet nemoj misliti da sam protiv metroa, al prosto imam jako velike zamerke na trenutne planove za gradnju pomenutog.
 
@Užice
Ja opet moram ponoviti da nisam primetio da je baš toliko teško kretati se po Beogradu javnim prevozom. Da je lako u vreme velikih gužvi nije, apsolutno nije, al kako rekoh i gore, činjenica je da ovolike saobraćajne gužve nismo imali do pre desetak godina. Naš mentalitet i jeste dobrim delom problem velikih zastoja. Samo u mom okruženju znam dosta ljudi koji pale kola i za 300 metara. U firmi imam ljudi koji voze kola na relaciji gde im autobusom do posla treba ne više od 15 do 20 minuta. Nije stvar tu u lošem prevozu, pa velika grupacija baš neće da ga koristi.
Saobraćajne gužve u Beogradu traju veći deo dana, subotom jednako kao i radnim danom, nekada i nedeljom. Istina je da je situacija danas gora nego do pre desetak godina, tada su zglobni busevi vozili čak i na nekim nebitnim lokalnim linijama, danas ih nema na linijama od više desetina hiljada putnika dnevno, kao što su 27E, 48, 50, 74, 78 i da ne nabrajam. Tada je radila i trojka koju pitanje hoćemo li pod ovim slepčinama ikada više videti, tada je BG Voz vozio na 15 minuta, tada smo još imali krštene trolejbuse kojima nisu otpadali delovi tokom svake vožnje. Ali ni tada prevoz nije bio adekvatan jednom milionskom gradu, a mislim da nije u zadnjih najmanje pola veka.
@Užice
No, suština je da se tramvajski koridori grade sad i više nego pre 2000-tih, naravno i metroi se šire, al mi ne uradismo ni jedan sistem kako treba do sad, a pucamo na najskuplji, najkompleksniji, i najdalji po pitanju učinka na javni prevoz, s obzirom da traži dug niz godina za izgradnju. Nadam se da sad malo bolje razumeš moj stav. I opet nemoj misliti da sam protiv metroa, al prosto imam jako velike zamerke na trenutne planove za gradnju pomenutog.
Razumem tvoj stav, metro je najskuplji sistem javnog prevoza, najviše vremena je potrebno za izgradnju i nepoznanica je da li će dugoročno biti isplativ. Ali siguran sam da je takvo mišljenje bilo rasprostranjeno i krajem 19. veka kada je započela izgradnja tramvajske mreže u Beogradu. Do uvođenja prvih motornih autobusa dvadesetih je tramvaj ostao jedini vid gradskog prevoza, čak i sa drvenim vagonima, malim kapacitetom, singl kolosekom, a u prvih nekoliko godina i konjskom vučom. Mada nisam siguran da su čak i u 19. veku vozači izlazili iz kabine da štanglom pomeraju skretnice kao danas u 21. veku. U to vreme je tramvaj bio podjednako skupa i kompleksna igračka kao i metro danas, pa se ipak isplatio, naravno vremenom je širen i modernizovan iako nedovoljno u odnosu na rast grada. Zato verujem da bi se čak i ovakav metro isplatio, ali ne verujem da će naprdna klošarija išta od metroa realizovati, jer njihov izvitopereni novobogataški um želi da ovde vidi našminkani šljašteći pinkovski Dubai, čitav budžet je podređen njihovim lopovskim kičerajskim projektima EKSPO i Narkostadion, a ne sirotinji koja se vozi javnim prevozom umesto crnim džipom.
 
robert-redford-nod.gif

naprdna klošarija
Jedan od najboljih opisa koje sam čuo. 👌😁
addition-to-mycollection-more-collection.gif
 
Pa bilo je logičnije da M2 ide na Vuk pa onda nastavi ka Zvezdari a M3 da ide na Prokop.
Računa se da je taj deo već pokriven tramvajima, što i ima smisla. Ako želimo da naša mreža ima što veći uticaj, ondat treba izbegavati preklapanja. M2 će ovako pokrivati Karađorđev park i Vračar, a M3 služiti kao veza (koja danas ne postoji u drumskoj infrastrukturi) između Vuka, Šumica i Braće Jerković
 
Kako nije skupo?
Taj VAL mora da ima svoju tehničku bazu čitaj depo gde će se obavljati popravke održavanje. Morali bi da naprave podzemni depo za liniju od 500 metara.
 
То онда мора на сваком аеродрому где постоји нешто такво. Није неки депо, за једно или два кратка возила.

Али, да, тешко да ћемо видети то чудо: десиће се оно са вуком и магарцем.
 
Pa da na aerodromima imaju takva rešenja i imaju tehničke baze (mini depo) ali to je sve iznad zemlje.

Hoću reći da ti VAL sistemi se obično koriste da spoje 2 ili više terminala na aerodromima, tako nešto nisam video da postoji za železničke stanice, obično se one spoje direktno sa metro stanicom ispod gde metro prolazi direktno ispod stanice.
Ovo sa shuttlom-Val vezom mi je izmišljanje tople vode i skupa budževina
 
Naš mentalitet i jeste dobrim delom problem velikih zastoja. Samo u mom okruženju znam dosta ljudi koji pale kola i za 300 metara. U firmi imam ljudi koji voze kola na relaciji gde im autobusom do posla treba ne više od 15 do 20 minuta. Nije stvar tu u lošem prevozu, pa velika grupacija baš neće da ga koristi. Gomila onih koji iz kola ne izlaze i ne znaju kakav je prevoz, niti znaju gde koja linija ide, sem onih nekoliko koje koristi jednom do dva puta mesečno. Ima nas koji, jednostavno, koristimo javni prevoz, i onih koji neće u njega ući ni za živu glavu. To mnogo ima veze baš sa našim mentalitetom, ogromnim prilivom ljudi sa svih strana u Beograd, jer od dosta njih i čujem ja ne mogu autobusom, a pritom uopšte nemaju neke pare.​
Meni je fascinantno da sve više ljudi čujem kako pričaju da odlično znaju gradski prevoz ili kako se snalaze u gradu bez problema, a onda kada ih pitaš kako da doðeš do neke lokacije ili kojim prevozom treba da ideš, ne umeju da ti objasne. Meni se dešavalo nekoliko puta da ti odlični poznavaoci grada i gradskog prevoza mene pitaju za to kako da doðu do neke lokacije, i kada čuju moju alternativnu rutu, pošto je to bilo većinski u nekim vanrednim situacijama, uglavnom mi se zahvale i odluče se da ipak ostanu tu gde jesu i čekaju da se situacija unormali kako bi mogli da idu onako kako inače i idu. Takoðe mnogi koji tvrde da odlično (po)znaju grad, ne umeju da se kreću po istom bez buljenja u mapu na mobilnom. Ono što mi je još fascinantnije je što imamo ljude koji pale kola čak i za 100m, kao i za relacije gde brzo, lako i jednostavno mogu gradskim prevozom da stignu, vrlo često direktno sa 1 prevozom, pale kola, o čemu je @Bender Rodriguez pisao svojevremeno. Tu su naravno i oni koji veruju da svuda i u svakoj prilici mogu da stignu brže kolima, a X puta sam imao priluku da se uverim da oni prelaze odreðene deonice vremenski isto kao i gradski prevoz.
Ja opet moram ponoviti da nisam primetio da je baš toliko teško kretati se po Beogradu javnim prevozom.

Moj stav samo govori da on ne sme biti prioritet po svaku cenu, a ne da ne treba da se gradi.​
Mi se ovde vrtimo u krug jer se sa jedne strane polazi od pretpostavke da je bolje imati i ovakav metro kakav nam aktuelna vlast nudi, nego nikakav i da bi se planiranjem nekog novog samo izgubilo još nekoliko godina, a sa druge strane imamo da je bolje da se izgubi i tih nekoliko godina, nego nekoliko decenija nakon toga. Kada bi se izgradio ovakav kakav je sada metro, ja, primera radi, ne bih uopšte išao do rasadnika u Ostružnici. Trenutno mogu brzo i jednostavno da dođem kombinacijom 36 + 91 / 92, presedanjem od Galerije. Ako bi se metro uveo ovakav kakav je danas, ja bih morao sa 36 do Galerije, pa na metro do Makiša, pa odatle da presedam na 91 / 92, što mi apsolutno ne pada na pamet, pogotovu što bih potrošio više vremena nego sada. A ako to izjavi neko kome nije problem da preseda, što sam u više navrata isticao ranije, onda to dovoljno govori u prilog o tome kako će ovaj predloženi metro biti rešenje ili nešto slično tome.​
 
Poslednja izmena:
Ja sam proveo najveći deo života vozeći se busom po BG, pa opet možda znam ukupno gde ide max 15 linija. Obično kad bih morao da idem negde gde inače ne idem busom, gledao sam stajališta na mapi da vidim šta ide do tamo.

Inače, poznavati grad busom ili peške ne znači da ćeš se dobro snalaziti kolima u njemu, potrebno je poznavati ulice i kuda možeš da prođeš, a to dolazi tek kad imaš malo staža za volanom.
 
Ja sam proveo najveći deo života vozeći se busom po BG, pa opet možda znam ukupno gde ide max 15 linija.
Sigurno se ne hvališ unaokolo kako odlično znaš gradski prevoz, što je bila poenta onoga što sam napisao.

Inače, poznavati grad busom ili peške ne znači da ćeš se dobro snalaziti kolima u njemu, potrebno je poznavati ulice i kuda možeš da prođeš, a to dolazi tek kad imaš malo staža za volanom.
Ja ne koristim toliko kola, ali mogu dosta dobro da se snađem u sva tri pomenuta načina kretanja gradom, ali to mi je genetika tako predodredila, što je izuzetak, a ne pravilo.
 
Vrh