Šta je novo?

Metro

LRT kompozicija može da ima kapacitet i od 1.000 putnika, i koliko god treba (tako je to sa šinskim sistemima inače). Za Beograd se u planovima obično uzimao kapacitet od 600-700 putnika.

Zašto se elementarno ne obavestiš o osnovnim pojmovima - jasno ti je da na ovoj temi ljudi njih poznaju? Sve ti je dostupno lakše nego ikad, na dva klika.

U poređenju sa LRT kompozicijom dugom 100 metara, beogradski 'pravi metro' - francuski vozić igračka (zovimo ga 'Le train bleu', 'Plavi voz', tako se davnih dana zvala vrsna pariska prodavnica igračaka koju upamtih) biće dvaput kraći, a time i dvaput manjeg kapaciteta.
 
LRT kompozicija može da ima kapacitet i od 1.000 putnika, i koliko god treba (tako je to sa šinskim sistemima inače). Za Beograd se u planovima obično uzimao kapacitet od 600-700 putnika.
Zašto onda današnji tramvaji lepo ne nakače po 5-6 prikolica, i sa tim četvorocifrenim kapacitetom putnika ne špartaju od Ustaničke do Bloka 45? Eto najjeftinijeg rešenja, nit moraju da se kopaju potpuno nezavisni metro-tuneli, nit mora da se gradi čak i taj poluzavisni LRT sistem. Samo kada bi tramvajske stanice po BG mogle prihvatiti takve čudovišno dugačke kompozicije, i kada bi mogle da prođu Resavskom, Beogradskom i drugim zakržljalim tramvajskim uličicama bez potpune blokade već prezagušenog drumskog saobraćaja. Inače, LRT "vozovi" najčešće imaju dužinu dva spojena tramvaja CAF.
U poređenju sa LRT kompozicijom dugom 100 metara, beogradski 'pravi metro' - francuski vozić igračka (zovimo ga 'Le train bleu', 'Plavi voz', tako se davnih dana zvala vrsna pariska prodavnica igračaka koju upamtih) biće dvaput kraći, a time i dvaput manjeg kapaciteta.
Kako to možemo znati, kada još ni ugovor sa Alstomom nije zaključen? Poznato je samo da će ta firma isporučiti vozove, a koji tačno model, to još uvek možemo samo da nagađamo. Evo, neka metro-tunelima idu laki tramvaji bez prikolice; koliko god ljudi se gužvalo u njima, biće brzi, tačni, pouzdani, i neće ih mrcvariti semafori i automobilski čepovi, jer im je trasa NEZAVISNA, SA EKSKLUZIVNIM PRVENSTVOM PROLAZA. LRT nije nezavisan, kao ni BG tramvaj kojim se vozimo već skoro vek i po.
 
ЛРТ може да буде независан и потпуно денивелисан. Може да има и композиције већег капацитета.
БГ просто немаш једно велико компактно ткиво уједначене густине насељености, већ постоје веће и мањеш упљине са 0 становника - парк око Ушћа скроз до Земуна, Звездарска шума, Кошутњак, Ада, Бајфордова шума, приобаље уз Саву са обе стране реке од Аде до Газеле, Ада Хуја.
Тзв. тешки метро би био оправдан само по најужем центру историјским коридорима гранања Београда - дуж Булевара Краља Александра, дуж Булевара Деспота Стефана до Панчевца, па до Карабурме испод Омладинског и баш испод насеља Карабурма а не Вишњичком, до Вождовца и до Петловог брда са прескакањем станица од Прокопа до Бановог брда пошто се Сајам сели.
 
Kako to možemo znati, kada još ni ugovor sa Alstomom nije zaključen? Poznato je samo da će ta firma isporučiti vozove, a koji tačno model, to još uvek možemo samo da nagađamo.
Znamo, definisani su tehnički parametri sistema. I sve to možeš lako da nađeš, i bilo je ovde na temi više puta.
 
ЛРТ може да буде независан и потпуно денивелисан. Може да има и композиције већег капацитета.
БГ просто немаш једно велико компактно ткиво уједначене густине насељености, већ постоје веће и мањеш упљине са 0 становника - парк око Ушћа скроз до Земуна, Звездарска шума, Кошутњак, Ада, Бајфордова шума, приобаље уз Саву са обе стране реке од Аде до Газеле, Ада Хуја.
Iste takve nenaseljene urbane džepove ima i Sofija, pa se nije odlučila za LRT; Zapadni Park, Borisova Gradina, Loven Park, Južni Park, Severni Park, sve su to velike zelene površine koje optaču centralno gradsko jezgro, kao Ada Ciganlija, Košutnjak, Topčiderski Park, Bajfordova Šuma i Zvezdarska Šuma u Beogradu. Zapadni Park je dobio metro stanicu još prvom najstarijom linijom, stanice Obelja i Lomsko Šose bi neko rekao da se nalaze usred poljane, kao planirani Makiš i Bele Vode kod nas. Iskarsko Šose i Sofijska Sveta Gora su poslono-industrijske zone bez stalnog stanovništva, pa su najnovijom četvrtom linijom dobile po stanicu. Ko je bio u Sofiji zna o čemu govorim, a može proveriti i na Gugl Mapama.
Znamo, definisani su tehnički parametri sistema. I sve to možeš lako da nađeš, i bilo je ovde na temi više puta.
Koja vrsta vozova bi po tim tehničkim parametrima mogla da se koristi u Beogradu? Ima li neka slika? Pratim ovu temu jako dugo, ali je nisam našao. Ništa o tim detaljima ne govore ni vlastodršci na medijima, samo kažu da će proizvođač biti Alstom i da će sistem biti potpuno automatizovan, što je po meni nepotrebno i samo povećava cenu al ajde, verovatno nema dovoljno kvalifikovanih mašinovođa u zemlji ekonomskog tigra. Ljudima je prosto neprijatno da rade za naše basnoslovne plate, pa svi pobegoše da voze nemačku sirotinju po S-bahnovima za 400 evra.
 
Tehnicke detalje neces naci u medijima niti ce politicari da pricaju jer se niko nista ne razume. Sve lepo pise u tehnikoj dokumentaciji koja je bila deo javnog uvida. Sto se tice slika, to je jedino sto je javnosti bitno "da bude lepo" te si slike imao prilike da vidis. Ono sto se krije iza toga su duzina kompozicije od max75m (sa cetri vagona, a prvo stizu sa tri). Kazu to je dovoljno jee ce moci da ide na 90sec, sto u ovom trenutku nije potrebno. Sto je tacno.

Onda se pogleda kako su raniji metro planovi bili razvijani, gde se cak i u Jovinom planu videlo neka vrsta ekonomicnosti i razuma - grananje linija, tj max dve linije da koriste deo iste trase. Posto nema potrebe za 90 sec taktom, posto je ka periferiji manja gustina i potreba za prevozom nego u centru, ljudi lepo planirali da se u najguscem delu dobije takt od 2-3min a ka periferiji 4-6min.

Sa ovim resenjem neces imati tu mogucnost jer je kapacitet vec ogranicen duzinom perona i kompozicijom. Bitno je da je "teski"
 
Метро у граду са 1,5 милиона становника са композицијама дужине 55-75 метара може само да се зове тешки промашај, а не тешки метро.
 
U stvari, za broj putnika koji će prevoziti, to su i predugačke kompozicije... pošto zglobni autobusi u Beogradu prevoze više.

Taj plan je promaśaj na više nivoa, zapravo na svim nivoima, tj. pobačaj od transportnog sistema; igračka, fr. jouet.
 
Nije mi jasno sta je problem sa duzinom kompozicije kod buduceg Beogradskog metro-a? Najblizi grad Beogradu po broju stanovnika 1,5mln i velicini je po meni Ekaterinburg ( Sverdlovska oblast-Rusija ) na koj se i treba dosta ugledati.
Tamo se grad jako dobro nosi sa kompozicijama od 4 vagona i taktom 5 min - 11 min
06.00 – 07.008 мин.
07.00 – 09.305 - 4 мин.
09.30 – 11.306 мин.
11.30 – 16.009 – 8 мин.
16.00 – 17.006 - 5 мин.
17.00 – 19.005 - 4 мин.
19.00 – 20.006 мин.
20.00 – 21.008 - 9 мин.
21.00 – 00.0011 мин.
В выходные дни:

Часы:Интервал:
06.00 – 07.0012 мин.
07.00 – 24.009-10 мин.
Jedna linija nece resiti probleme to je sigurno, ali 2,3 sigurno hoce ( isto tako i Ekaterinburg ima jos 2 u planu )
Na primeru Ekaterinburga vidimo da grad sa 1 linijom od 12,7km i 9 stanica dnevno prodje ~ 106h putnika godisnje oko 39mln. Ako uzmemo u obzir da je tamo narod vec "naviknut" posto je metro otvoren jos 1991g onda dolazimo do toga da je kompozicija od 3 vagona u beogradu sasvim normalno resenje.. Inace u Ekb-u cena karte 33 rubalja ~ 50 dinara. Broj kompozicija na liniji 15 , srednja dubina 25m
Evo jednog klipa iz Ekb-a dosta se moze razumeti, nadam se da ce i Beograd uskoro imati ovakav video klip
 
Da ponovim poo ko zna koji put da možemo da imamo i milion linija metroa a da ne rešimo problem, a i da imamo svega par linija i da rešimo problem čitavog grada, što nažalost sa ovim aktuelnim planom nije slučaj, jer se mnogi delovi grada zapostavljaju. Drugo, ne može se funkcionisanje metroa u nekom gradu gledati i upoređivati sa nama samo zato što imaju isti broj stanovnika ili govoriti da Beograd mora da ima metro jer ga imaju i daleko manji gradovi, što po površini, što po broju stanovnika, što kombinacija oba. Beograd nije kao drugi gradovi, ne funkcioniše kao te metropole i kojekakvi grandiozni gradovi, pa samim tim ne mogu ni da se implementiraju sve te zamisli, dal u potpunosti, delimično ili uopšte. A to je izgleda nešto što jedan deo ljudi nikada neće moći da shvati.​
 
Nije mi jasno sta je problem sa duzinom kompozicije kod buduceg Beogradskog metro-a? Najblizi grad Beogradu po broju stanovnika 1,5mln i velicini je po meni Ekaterinburg ( Sverdlovska oblast-Rusija ) na koj se i treba dosta ugledati.
Tamo se grad jako dobro nosi sa kompozicijama od 4 vagona i taktom 5 min - 11 min
06.00 – 07.008 мин.
07.00 – 09.305 - 4 мин.
09.30 – 11.306 мин.
11.30 – 16.009 – 8 мин.
16.00 – 17.006 - 5 мин.
17.00 – 19.005 - 4 мин.
19.00 – 20.006 мин.
20.00 – 21.008 - 9 мин.
21.00 – 00.0011 мин.
В выходные дни:

Часы:Интервал:
06.00 – 07.0012 мин.
07.00 – 24.009-10 мин.
Jedna linija nece resiti probleme to je sigurno, ali 2,3 sigurno hoce ( isto tako i Ekaterinburg ima jos 2 u planu )
Na primeru Ekaterinburga vidimo da grad sa 1 linijom od 12,7km i 9 stanica dnevno prodje ~ 106h putnika godisnje oko 39mln. Ako uzmemo u obzir da je tamo narod vec "naviknut" posto je metro otvoren jos 1991g onda dolazimo do toga da je kompozicija od 3 vagona u beogradu sasvim normalno resenje.. Inace u Ekb-u cena karte 33 rubalja ~ 50 dinara. Broj kompozicija na liniji 15 , srednja dubina 25m
Evo jednog klipa iz Ekb-a dosta se moze razumeti, nadam se da ce i Beograd uskoro imati ovakav video klip
Problem je u tome sto se pricalo kako kapacitet LRT kompozicija od 90m nije dovoljan za BG, ali sada ispada da su 3 vagona "teskog" metroa sasvim dovoljna. pritom se u ovom akuelnom planu linije ne granaju, kao sto je recimo u planu iz 1974. Dakle ekonomicnost 0. Sto se sovjekta tice, oni se prilikom izgradnje metroa, nisu vodili politikom ekonomicnosti, vec vec vise pitanjem nuklearnih slonista :D
 
Ponajmanje treba da gledamo u gradove koji su otvorili prvu liniju 1991. i još 'imaju u planu' ostale...
Beograd bi bio srećan da je svoju prvu liniju otvorio 1991. Pa i 2001. i 2011. Ali ne, tramvaj je poslednja reč tehnologije krajem 20. i početkom 21. veka, metro je jedan skupi i iracionalni anahronizam :rolleyes:
 
Dobro, sad tek čujem da su tramvaji u Beogradu funkcionalni, da olakšavaju kretanje po gradu i sebi i drugim vozilima, i da ih je većina proizvedena u 21. veku, kako je glasilo ime onog genijalnog titoističkog projekta zbog kojeg još uvek ni kašičicu zemlje za metro nismo iskopali 40 godina kasnije.

Da se ne lažemo, ima po svetu milionskih prestonica bez metroa(u Evropi ih nema, osim BG), uglavnom su po raznim azijskim i afričkim džunglama. Ali ne postoji nijedan milionski grad čiji postojeći autobuski, tramvajski i trolejbuski sistemi se raspadaju, a za to vreme ih neko ubeđuje da metro ne treba graditi, jer "neće biti funkcionalan". Naprotiv, sve će biti funkcionalnije od sadašnjeg stanja u gradskom saobraćaju, pa i samo prva faza M1 od Karaburme do Železnika ako je doživimo.

Vrlo sličnu jednu liniju preostalu iz sovjetske ere ima Jerevan(200.000 stanovnika manji od BG), tramvaj je ukinuo pre 20 godina, pored metroa ima još buseve i trole, pa ipak ne bih rekao da je njegov javni prevoz manje funkcionalan od beogradskog. Ta linija se račva u 2 mala kraka, a trenutno se gradi i proširenje za još 2 stanice. Koliko je Jermenija bogatija zemlja od Srbije?
Plan-metro-erevan.jpg
 
Poslednja izmena:
Čestitam, sad si izvukao najneuspešniji metro na svetu, na kojem putnike prevozi - jedan vagon...

Eto nama naše paradigme!

Al ne lezi vrage: 13,4 km i 42.000 putnika dnevno - iako u svetskim razmerama superbedno, to je opet bolje od planiranog beogradskog Le train bleu-a.
 
Poslednja izmena:
sve će biti funkcionalnije od sadašnjeg stanja u gradskom saobraćaju, pa i samo prva faza M1 od Karaburme do Železnika ako je doživimo.
:ROFLMAO:

Sve ostalo što si napisao potkrepljuje priču kako treba da imamo metro metroa radi, a ne funkcionalnosti, jer o funkcionalnosti metroa, koliko god ponavljao jednu te istu priču, ne znaš, a nije potrebno biti stručnjak da bi razumeo značenje izraza "funkcionalan metro".​
 
Čestitam, sad si izvukao najneuspešniji metro na svetu, na kojem putnike prevozi - jedan vagon...

Eto nama naše paradigme!

Al ne lezi vrage: 13,4 km i 42.000 putnika dnevno - iako u svetskim razmerama superbedno, to je opet bolje od planiranog beogradskog Le train bleu-a.
Ne bih rekao da je najneuspešniji: Dnjepropetrovsk(800.000 stanovnika) ima liniju metroa od ukupno 6 stanica, koja ne prevozi celih 20.000 putnika dnevno. Što se tiče Jerevana, sa mape je očigledno da i ta jedna linija pokriva veći deo grada, sad što su stanice preterano udaljene jedna od druge, to je falinka svih metro sistema rađenih u bivšim socijalističkim zemljama. Verovatno zbog toga i ima tako mali broj prevezenih putnika. Ali i među ex SSSR metroima postoje izuzeci: metro u Tbilisiju sa svoje 2 linije ima 450.000 putnika dnevno, što je za 100.000 više od 4 linije Sofijskog Metroa.

Ne vidim zašto i Beograd ne bi mogao dostići šestocifreni broj putnika sa 2 dovršene linije Mirijevo-Železnik i Mirijevo-Železnička stanica Zemun, a sa planiranom M3 bi možda dostigao i pola miliona. Za bolji prevoz od natrpanih furgonbusa i sporih nepouzdanih tramvaja građani ovog grada ni ne znaju, što ne znači da ga ne bi koristili kada bi postojao.
 
BG:voz je koristilo 30000 putnika dnevno iako je uvek išao relativno retko (iznad 10 minuta između vozova) i njegove stanice nisu baš najsavršenije pozicionirane u odnosu na centre naselja. Ne znam koliko ga koristi danas kada saobraća ređe i uz nižu pouzdanost.

Samo da se koristi za prevoz između Žarkova, Banovog Brda, Ade Ciganlije, Sajma i centra, sa intervalom od nekoliko minuta i odlično pozicioniranim stanicama u ovim naseljima biće verovatno oko 100000 putnika dnevno u prvoj fazi prve linije. Ko zna kada i da li će biti izgrađene dve ili tri linije koje su predviđene ali ja ne mogu da zamislim da neko od Opštine Novi Beograd ide do Autokomande 17icom umesto metroom. Ili recimo od Žarkova do Trga 37icom. Ili od Braće Jerković do Ušća. Taj metro će i da bude izveden ovako kako je zamišljen verovatno biti PREPUN. Sva putovanja se maltene mogu pokriti metroom uz poneko presedanje ali opet ne znam gradove osim megalopolisa gde je svaka tačka uže urbane zone pokrivena metroom i nema korišćenja nadzemnih vidova transporta.
Što se tiče kapaciteta predviđene su kompozicije od četiri vagona što jeste malo u poređenju sa već izvedenim sistemima ALI treba imati u vidu da se kod automatskih metroa ide na kraće kompozicije sa manjim intervalom sleđenja. Verovatno manje vozača kompenzuje troškove većeg broja garnitura a i jeftinije je i lakše izgraditi kraće perone.
Dužina JEDNOG vagona za BG metro je 18 metara što je dužina zglobnog autobusa koji prima 160 ljudi. Vagoni za metro su manje opterećeni sedištima, prostorom za motor, kabinom za vozača, blatobranima i takođe širi su od autobusa što sve znači da primaju čak i više putnika od autobusa. A onda na sve to interval sleđenja je DVA minuta. Gde u gradu sada imamo tri zglobna autobusa na svaka dva minuta i to garantovano uz komercijalnu brzinu od 33 km/h. Kapacitet 16ice je npr. 20 vozila/h x 160 putnika = 3200 putnika/h. Kapacitet metroa je 30 vozila/h x 180 putnika x 3 vagona = 16200 putnika/h.
 
E, pa, ovi što je guraju, kažu da će naša prva linija imati 31.000 putnika dnevno, a prve dve zajedno 75.000. Nema razloga da im ne verujemo...

I 130.000 je jadno i bedno i ne gradi se metro za to. U Pešti, tramvajska linija 4 (6) prevozi 220.000 putnika dnevno, a u Stambolu ima i jedna sa više od 300.000.

To je samo prevoz, to nije suština života - bitne stvari počinju kad izađeš iz prevoza. Baš zbog tog malograđanskog hajpa, ukinuo bih ime 'metro' iz svih dokumenata i ostavio mogućnost gradnje 'gradske železnice malog gabarita' (GŽMG).

A ako je nekome, momci, OK da bude sirotinja da bi se neko tamo (kineski komunisti, francuska plutokratija, SNS hajdučija...) na tome grdno obogatio, onda je taj, što bi rekli crveni ispravno, narodni neprijatelj. A ovi što na tome aktivno rade su svi za bukagije, na mnogaja leta.
 
Poslednja izmena:
Ovde se pisalo o jerevanskom metro, čini mise da je neko od forumaša bio tamo. Njima se sav javni prevoz propao, a maršrutke su im najzastupljeniji vid prevoza.
Ne zaboravite da su mnogi gradovi bivšeg SSSR-a gradili metroe dok su bili u Sovjetskom Savezu, jer su, ako se dobro sećam, oni finansirali gradnju sa preko 60% učešća.
 
E, pa, ovi što je guraju, kažu da će naša prva linija imati 31.000 putnika dnevno, a prve dve zajedno 75.000. Nema razloga da im ne verujemo...
Iskren da budem, nisam izguglao nigde tu informaciju, ali ovo je studija Saobraćajnog Fakulteta iz 2016. godine; 327.520 putnika dnevno je u proseku tada putovalo narandžastim koridorom koji treba da pokrije prva linija metroa, i to ne računajući južni krak prema Orlovači ako od njega nešto bude. Od 327.520 putnika, razumno bi bilo očekivati da barem polovina pređe na metro. Dakle, mnogo više od tih navodnih "31.000".
Screenshot-2021-11-13-at-08-56-12-(2).jpg
 
Poslednja izmena:
Vrh