Šta je novo?

Metro

Ovo ne sluti na dobro:
Inače je poništen tender za izradu dokumentacije za idejni projekat prve linije, koji je trebao biti gotov još u aprilu. Ako ovako misle da završe prvu liniju do 2028. godine......:rolleyes::violina:

Pa ovo su odlične vesti. Bolje ni da ne grade ovakav nakaradni metro ako ne ide preko Prokopa / KCS. Depo može da ostane tu gde se gradi.
 
Pa ovo su odlične vesti. Bolje ni da ne grade ovakav nakaradni metro ako ne ide preko Prokopa / KCS. Depo može da ostane tu gde se gradi.
Znači, stotine hiljada putnika koji danas koriste furgonbuse 15, 16, 23, 27, 37, 56, 65, 83, neka se još pola veka gužvaju kao sardine? Kad su mogli da trpe svakodnevnu sardinizaciju prethodnih pola veka, šta im fali da trpe još toliko?

Slažem se da je nakaradno ignorisanje Prokopa i KCS u korist Beograda na Vodi i Tesla Sitija, ali dvomilionski grad bez ijednog metro-santimetra je još nakaradaniji, i tek će biti sve nakaradniji kako mu broj stanovnika iz godine u godinu bude dalje rastao, a kvalitet javnog prevoza sve više i više opadao. Bolje loš metro, nego nikakav. Jerevan je nešto manji grad od Beograda, ima jednu liniju metroa od 13 kilometara i 10 stanica koja je sagrađena još u vreme SSSR-a, za koju svi kažu da nije baš sjajna, ali da li bi javni prevoz u tom gradu bolje funkcionisao da nema ni to? Sigurno ne bi. Jednom će se valjda sagraditi i treća linija, pa će ŽS Novi Beograd, Prokop i Klinički Centar Srbije biti povezani.
 
Poslednja izmena:
@Užice odlično što si spomenuo Jerevan, kvalitet metroa u Jerevanu se ogleda u tome da tamo te pravce isto toliko dobro mogu da pokriju autobusima. Toliko relativno beznačajnu ulogu ima metro tamo a bačene su milijarde nizašta.

Mislim da je malo nezrelo razmišljanje “metro po svaku cenu”. I još nešto, BG nije dvomilionsko grad, u okviru gradskog jezgra živi max 1.2 mil stanovnika a broj stanovništva neće značajno rasti.
 
Prva linija metroa bi pokrila koridor 37-ice i 23-ke u najvećem delu. Većina ljudi sa Karaburme/Pančevačkog Mosta koji danas 16-com putuju do Doma Omladine ili Zelenog venca bi svakako prešla na metro. Silazili bi na stanici Trg Republike, ali to je razlika od 100-150 metara. Ako bi se sagradila druga linija, na Savskom Trgu bi imali presedanje za Novobeogradsku Fontanu, Stari Merkator, čak i za Zemun. 70% Putnika 16-ce danas silazi kod Doma Omladine ili na Zelenjaku, a oni koji ostanu većinom silaze posle Bloka 30. Ako se u celosti realizuju i prva i druga linija prema ovim mapama, 16-ca će komotno moći da se skreše na takt od 20 minuta tokom celog dana. Svako ko sa Žarkova i severnijih čukaričkih naselja putuje autobusom do centra, prećiće na prvu liniju metroa, 52-ka, 56-ca i 37-ca bi mogle da nastave da idu na nekih 15 minuta. Naravno, osim ako ne zaživi južni krak prve linije prema Petlovom Brdu, onda bi ti busevi mogli i da se ukinu, ali čisto sumnjam da će do toga doći u dogledno vreme.

Ako se druga linija sagradi celom planiranom trasom od Mirijeva do Železničke stanice Zemun, 15-ca može da se spusti na pola sata ili čak manji takt. 27-ca i 83-ka možda na 25 minuta.

Autobusi na trasi metroa bi trebali da ostanu samo za one građane kojima je baš komplikovano da pešice dođu do najbliže podzemne stanice, a imaju autobusko stajalište ispred svog ulaza.
 
Poslednja izmena:
Beogradski metropolitan area je 1 800 000 stanovnika.
Mislim da grešiš, sa ' će Steva da ti objasni sve lepo.

Nemoj ' se začudiš i ako čuješ da Beograd zapravo i ne raste, i da su sve one priče i reportaže o ljudima koji odlaze iz sela u velike gradove u stvari samo velika urbana legenda. Kažem ja, Beograd se ič nije promenio još od 2005. Nego se to nama samo priviđa. Priviđaju mi se gužve u prevozu, priviđaju mi se gužve u saobraćaju, priviđaju mi se gužve na dešavanjima, priviđaju mi se osmospratnice koje menjaju nekadašnje prizemne kuće... sve se to nama samo priviđa.

E sad, zašto sam ja 2010. mogao da prođem prosečnom ulicom na Senjaku ili Vračaru i da hodam trotoarom 90% vremena, a danas ne mogu da sastavim 5 koraka da ne naiđem na automobili ili neku stambenu osmospratnicu... ne znam. Siguran sam da Steva ima neko objašnjenje i za to. Verovatno fatamorgana ili tako nešto.
 
Nekima je baš lepo u njihovom malom svetu u kome su okruženi ličnim Kineskim zidom. ;)
 
Beogradski metropolitan area je 1 800 000 stanovnika.
I to samo ako se u nju ne računaju gradovi koji administrativno i upravno nisu vezani za Beograd, a funkcionalno i faktički su njegov deo, poput Nove Pazove, Opova, Pančeva i Lajkovca.
 
Poslednja izmena:
@Užice odlično što si spomenuo Jerevan, kvalitet metroa u Jerevanu se ogleda u tome da tamo te pravce isto toliko dobro mogu da pokriju autobusima. Toliko relativno beznačajnu ulogu ima metro tamo a bačene su milijarde nizašta.

Mislim da je malo nezrelo razmišljanje “metro po svaku cenu”. I još nešto, BG nije dvomilionsko grad, u okviru gradskog jezgra živi max 1.2 mil stanovnika a broj stanovništva neće značajno rasti.
Upravo tako, može i Beograd sve svoje transportne koridore da pokrije autobusima, da nema čak ni tramvaje i trole, ali kakav bi to bio kvalitet prevoza, kolika brzina putovanja i ekološki uslovi? Još gori nego danas, ako od ovoga uopšte može gore.

Koliko gradsko jezgro ima Sofija? Tipično relativno zbijeno balkansko naselje, koje bi da nije glavni grad Bugarske verovatno bilo veličine Niša ili Prištine, za razliku od Beograda koji je više srednjoevropski nego balkanski grad. Koliko Sofija ima linija metroa? Četiri, a prvu su otvorili još davne 1998. godine. Jel njima onda nešto fali ako misle da je za gradsko jezgro od 1,2 miliona stanovnika neophodan metro, i to više linija?
 
Beograd svakako nije dvomilionski grad, niti se Lajkovac ikako može smatrati delom grada. To ne utiče na činjenicu da je Beogradu metro neophodan i da je bolja investicija u odnosu na neke sisteme manjeg kapaciteta koje će grad verovatno u narednim decenijama prerasti.
 
Nije dvomilionski grad ali besmisleno je gledati samo ''uže gradsko jezgro'' zato što ceo okrug svakog dana gravitira ka Beogradu. Znam brdo ljudi koji svakog dana putuju iz Mladenovca i Obrenovca u Beograd i ovo im je kao druga kuća. Znači zato mora da se gleda ceo Okrug, a ne ''uže gradsko jezgro''. I takođe su smešni postovi koji impliciraju da nije Beograd toliko porastao pa da mu trebaju neke velike promene, i kako neće ni u budućnosti nešto mnogo rasti. A samo jednih Rusa i Ukra bar 20.000. A o selidbama iz sela u Beograd da i ne govorimo. O grabežu na tržištu nekretnina da ne govorimo. O porastu broja automobila i samim tim i gužvi, takođe.

Procene su da 700 do 800 hiljada vozila svakog dana vozi Beogradom. Nema tačnog podatka jer država neće da objavi. Ali se procenjuje da ih je duplo više nego 2010. Uostalom, ko pamti trotoare iz 2005, iz 2010 i ove sada, znaće i sam o čemu govorim čak i bez gledanja brojki. I onda mi dođu ljudi pa pričaju ''ma ne treba vam metro bre, opušteno... ionako vas ima 1,2 miliona, a i nećete više rasti, tako da samo lagano...''
 
Poslednja izmena:
Prva linija metroa bi pokrila koridor 37-ice i 23-ke u najvećem delu. Većina ljudi sa Karaburme/Pančevačkog Mosta koji danas 16-com putuju do Doma Omladine ili Zelenog venca bi svakako prešla na metro. Silazili bi na stanici Trg Republike, ali to je razlika od 100-150 metara. Ako bi se sagradila druga linija, na Savskom Trgu bi imali presedanje za Novobeogradsku Fontanu, Stari Merkator, čak i za Zemun. 70% Putnika 16-ce danas silazi kod Doma Omladine ili na Zelenjaku, a oni koji ostanu većinom silaze posle Bloka 30. Ako se u celosti realizuju i prva i druga linija prema ovim mapama, 16-ca će komotno moći da se skreše na takt od 20 minuta tokom celog dana. Svako ko sa Žarkova i severnijih čukaričkih naselja putuje autobusom do centra, prećiće na prvu liniju metroa, 52-ka, 56-ca i 37-ca bi mogle da nastave da idu na nekih 15 minuta. Naravno, osim ako ne zaživi južni krak prve linije prema Petlovom Brdu, onda bi ti busevi mogli i da se ukinu, ali čisto sumnjam da će do toga doći u dogledno vreme.

Ako se druga linija sagradi celom planiranom trasom od Mirijeva do Železničke stanice Zemun, 15-ca može da se spusti na pola sata ili čak manji takt. 27-ca i 83-ka možda na 25 minuta.

Autobusi na trasi metroa bi trebali da ostanu samo za one građane kojima je baš komplikovano da pešice dođu do najbliže podzemne stanice, a imaju autobusko stajalište ispred svog ulaza.
Au sta napisa...
Bukvalno sve je pogresno. Busevi na 20 minuta u centru grada u 21. veku? Ok, mozda 22. videcemo jos.
 
Znaci stanovnik Karaburme da bi dosao recimo do Banije, seda na 25 (jer 16 ne postoji), vozi se par stanica do metroa u Visnjickoj, pa njime do Bajlonijeve pijace, pa ceka tramvaj jednu stanicu? I to je normalno?
Da su napravili tunel u pravoj liniji izmedju Mirijeva i Trga gde su to jedine 2 stanice isti bi efekat postigli kao sa SMART metroom.
 
Njemu (Užicu) smetaju autobusi jer je utripovao da su oni izvor gužvi i zagađenja u Beogradu. Rekli mu ekološki bilteni i eko-ratnici, isti oni koji u vreme svetske ENERGETSKE KRIZE kažu svima kako treba sa nafte da pređemo na šporete od automobila na struju. Iako saobraćaj u aerozagađenju Beograda učestvuje sa 20%, a 700 dizel autobusa učestvuju sa jedva 1%, što je zanemarljivo. Elem, zato on ima pik na autobuse i želi da sve zameni elektroautobusima, tramvajima i metroom I nebitno šta mu se napiše i objasni, njega ne zanima ni da se raspita koliko autobusi imaju ili nemaju veze sa zagađenjem, on samo nastavlja da, što bi rekao Pantograf - radikalski piči i gura svoju ideju valjda sa zamisli da što je više puta ponovi, to su veće šanse da se i magično ostvari. Kao što i onaj drugi iz Nemačke uporno priča kako Beograd ne raste.

Ali iako Užice je po tim pitanjima (ekološke papazjanije i elektro onanija) u debeloj zabludi, jeste u pravu u generalnom stavu da Beogradu treba metro. I Končar je tu isto u pravu, naravno.
 
Poslednja izmena:
Mislim da je ovde glavni problem što smo razmaženi.
Autobusi su neudobni, puni i spori, ali imaju izuzetno gustu mrežu, koja omogućava prevoz sa daleko manje presedanja nego metro. Tako da se od A do B (do 6km) stiže za vrlo korektno vreme.
Dalja putovanja jesu problem.
 
Nama treba normalan metro, a cak i tada ne treba sakatiti linije kao sto zele da urade.
Ima smisla da recimo 23 umesto na 4 ide na 6 minuta i da se poneka linija skrati ili preusmeri, ali ostaviti pola grada bez potpuno funkcionalnog prevoza jer eto negde u blizini postoji tunel ne dolazi u obzir.
 
Znaci stanovnik Karaburme da bi dosao recimo do Banije, seda na 25 (jer 16 ne postoji), vozi se par stanica do metroa u Visnjickoj, pa njime do Bajlonijeve pijace, pa ceka tramvaj jednu stanicu? I to je normalno?
Da su napravili tunel u pravoj liniji izmedju Mirijeva i Trga gde su to jedine 2 stanice isti bi efekat postigli kao sa SMART metroom.
Ako je ona mapa sa sajta BMV tačna, Karaburma će imati čak 4 metro-stanice: Karaburma, Diljska, Višnjička, Mirijevski Bulevar. Loše rešenje je to što su stanice Karaburma i Diljska planirane po obodu naselja u Višnjičkoj ulici, a ne usred stambenog dela Karaburme, možda je to zbog nekih geomorfoloških problema vezanih za plato na kojem se nalazi Karaburma. U svakom slučaju bih voleo da je razlog to, a ne veštačko pumpanje cene građevinskog zemljišta Luke Beograd i Ade Huje.

Nisam rekao da bi posle izgradnje metroa 16-cu trebalo ukinuti, samo joj redukovati red vožnje, što se inače i radi sa autobuskim linijama u svakom gradu koji prvi put dobije ovaj vid prevoza. Sofija je jedini grad sa metroom koji sam ikada posetio, i tamo autobusi, pa čak i trolejbusi voze u prosečnom taktu od 15-20 minuta. Da bi se putnicima olakšalo planiranje putovanja, u tom slučaju bi na svakom autobuskom stajalištu trebalo postaviti displej sa tačnim vremenom dolaska svakog autobusa, ili brojem stajališta koliko je udaljen prvi polazak. Njih će koristiti samo oni koji ne budu bili te sreće da pešice mogu stići od kuće do metroa za <10 minuta.

Kada se kolaps na beogradskim ulicama bude minimalno rasteretio kao logična posledica izgradnje metroa, i red vožnje drumskih vidova prevoza će moći mnogo više da se poštuje nego danas.
 
Poslednja izmena:
Jedan od razloga što su autobusi spori je i to što je grad udavljen automobilčinama i što se svaka ulica pretvara u kanjončinu. Nađite na primer slike Tetovske, Kruševačke ili Makenzijeve pre 10-15 godina i sada pa pogledajte i sami. Sve je više ulica gde autobus više ni ne može da prođe jer se debili pakiraju kako ko stigne. O pešacima da i ne govorim, pešačenje po trotoaru u Beogradu polako postaje rariret.

Pogotovu otkako su uveli ovakve svinjarije i počeli da navikavaju narod da je trotoar opciona odlika grada, a ne standard. To je sad nova norma na Vračaru i Voždovcu. Ulica bez trotoara. U 2022. godini.

I onda mi posle na sve to dođu pametnjakovići s drugog kraja kontinetna pa mi pričaju kako ''neće Beograd značajno rasti, kao što nije ni do sad''. Mislim se alo rođače, pa kad pucaš po šavovima i drže te staklene noge, čak i jedan stanovnik više je značajan rast, a kamoli nekoliko desetina hiljada...


Što se prepunjenosti i stanja autobusa tiče, to je već tema za sebe. Ja samo znam da se za 600 miliona bačenih na fudbal moglo srediti i obnoviti 2/3 celokupnog površinskog javnog prevoza. Ali dobro. Veći deo raje i vlast misle drugačije i zato ćemo sad ovu zimu da provedemo kao Istočni blok nekad ne samo u pogledu grejanja i zaliha u frižideru, nego i u pogledu čekanja prevoza po čitavu večnost. Ali bar ćemo znati u realnom vremenu ko je kome dao gol...
 
Nama treba normalan metro, a cak i tada ne treba sakatiti linije kao sto zele da urade.
Ima smisla da recimo 23 umesto na 4 ide na 6 minuta i da se poneka linija skrati ili preusmeri, ali ostaviti pola grada bez potpuno funkcionalnog prevoza jer eto negde u blizini postoji tunel ne dolazi u obzir.
Ne treba sakatiti sve GSP linije, samo one za koje se očekuje da će im metro preuzeti najveći deo putnika. Linije kao što su 17, 25, 95, 96, 88, 108, 101, 31, 706, 33 naravno ne treba dirati čak ni kada/ako se sve 3 linije sagrade, ni što se tiče reda vožnje, ni što se tiče trase.

Mislim da sa 3 linije metro ne bi trebalo redukovati ni tramvajske linije, pa čak ni trolejbuse, osim možda delimično 41. Naprotiv, i pre izgradnje metroa treba širiti tramvajsku mrežu, a i mnoge autobuske linije pretvoriti u trolu ili elektrobus.

Linija 23 ni po ovom aktuelnom redu vožnje ne ide nikad na 4 minuta, u jeku vršnog časa je njen minimalni takt 6 minuta, a znamo da se ni to često u praksi ne poštuje. Ako prve 2 metro-linije ikada profunkcionišu, takt 23-ke može da se spusti na po 20 minuta u periodu 4-6 ujutru i 22-00 uveče, a tokom špica 6-9 ujutru i 15-18 popodne može da ide na po 10 minuta. Ostatak dana bi mogla ići u stalnom taktu od 15 minuta. Slično bi bilo i sa linijama 26, 27, 27E, 35, 37, 48, 16, 52, 56, 83, ali tek po okončanju treće linije. Naravno, u svim scenarijima bi se morao nabaviti mnogo veći broj zglobnih autobusa i trolejbusa, radikalno modernija tramvajska flota, kao i displeji sa redom vožnje na svim ili makar na većini stajališta.
 
Naprotiv, i pre izgradnje metroa treba širiti tramvajsku mrežu, a i mnoge autobuske linije pretvoriti u trolu ili elektrobus.
Ko Šešelj jbt... Pusti traku i ne staje dok ne dođe do kraja. A onda replay pa sve iznova.

Jeli, i šta su ti rekli, koliko aerozagađenja ćete da smanjite kada zamenite XY autobusa trolejbusima i električnim šporetima?
 
Vrh