O pa bravo, čak dva ulaza!
Glavna, al zamalo. Obična, al eto "samo" mnogo veća. Stanica je postavljena iza zgrade bivše GŽS iz dva razloga. Osim mogućnosti rekonstrukcije Savskog Trga pre izgradnje stanice (samim tim i izbegavanja naknadnog rušenja trga u slučaju izgradnje stanice na istim mestu) očito se vodilo računa i "otvorenosti" pristupa ka BnV. Pritom nesrećna GŽS umesto da spaja dve celine - staru i novu predstavljajužći barijeru, dakle liniju demarkacije izaziva gadan kontraefekat. Ne samo što fizički izgleda kao "predimenzioniran spomenik iza spomenika na trgu" nego separaciju vrši i u saobraćajno-funkcionalnom smislu.
Ja tu vidim loše rešena presedanja uslovljena akhitektonskom ideologijom. Ništa ovo do saobraćajnih stručnjaka nije, ako mi verujete. Kako je nametnuto tako je i skarabudženo. Moraće da umeću stajališta, usput prepolovivši međustanična rastojanja tramvajskih linija. Karađorđeva bi lepo pokrila severni ulaz da između Ekonomskog i Nemanjine nema samo 500m. I pošta bi legla na pristojnih 150m od južnog ulaza da nije 150m i od Nemanjine i 300m od Palate Pravde. :bash: Sad treba stajalište kod Ekonomskog da pomere bliže keju, Palatu Pravde bliže Mostaru a Nemanjinu (novo, skoro otvoreno stajalište) u Kneza Miloša. Sitnica. :roll:
Da se trg nije morao crći-pući rekonstruisati pre izgradnje staničnog objekta isti bi mogao biti spakovan ispod platoa. Na taj bi način tramvaj mogao ostati na istom (starom) mestu ispod površine u sklpu staničnog kompleksa, dakle bliže dubokim peronima druge linije, pri čemu bi imao i denivelisane izlaze na baštice sva tri kraka. Poslednje, i nikako najmanje bitno, ne samo što bi Karađorđeva bila pokrivena izlazom (pomerenim s druge strane stare GŽS), što bi i BnV bio pokriven izlazima usmerenim ka njemu pored pošte, već bi metro bio otvoren i ka Savskom Trgu sa okolinom, na samom platou.
A sad da nam presedne majčino mleko (već šizim!):
28th St., Broadway-7th Ave. Local (1), Njujork:
https://www.google.com/maps/@40.7472341 ... 384!8i8192
Bus levo, metro desno. Od autobusa do staničnog ulaza 20m, pri čemu stepenište vodi direktno do barijera, odnosno perona. U pitanju je plitka lokalna stanica bez mezanina. Ova stanica nije jedina, ali nije uobičajena jer su ulazi okrenuti pod 90 stepeni i to u suprotnom smeru od perona. Obično su ulazi paralelni sa peronom, a ekspres stanice se razlikuju po tome što stepeništa vode do mezanina, odakle imate i stepeništa do ostrvskih perona. Nisam našao klip sa obilaskom stanice na jutjubu, ali ima snimaka drugih klasičnih sa paralelnim ulazima. Ovu sam odabrao zbog autobuskog stajališta i ulaza u metro stanicu u istom kadru.
Idemo dalje. Alvik, Stokholm:
https://www.google.com/maps/@59.3339319 ... 384!8i8192
Stanica nije primarna, i ima samo dva izlaza - istočni i zapadni, međutim dok istočni ulaz služi kao prečica pešacima iz Traneberga (lokalno putovanje do/od stanice u krugu od 500m) i korisnicima autobuske linije 114, zapadni ulaz je glavni jer pokriva tramvajsku stanicu koja se nalazi bukvalno ispred samog ulaza. Na 50-ak metara od ulaza nalazi se i autobuski terminus, dok druga tramvajska linija terminira između metro koloseka na samoj stanici.
[youtube]https://www.youtube.com/watch?v=kBDnyHipuyY[/youtube]
Poslednji, nama možda i najinteresantniji primer može biti stanica Namjesti Miru u Pragu:
https://www.google.com/maps/@50.0747537 ... 384!8i8192
Tramvaj levo, metro desno. Na 50m od tramvaja imamo ulaz do mezanina sa trgovinskim sadržajem i staničnim ulazom, odakle se spuštamo dugačkim jednokrakim eskalatorom direktno do perona baš kao na Vukovom Spomeniku.
[youtube]https://www.youtube.com/watch?v=tF5SpBSa90E[/youtube]