vranac":23zmb2c0 je napisao(la):Nije i ne moze biti investicija. Investicija je samo ono sto stvara novu vrednost od ulozenog. Metroom ne da se nece nikada povratiti ulozeno, nego ce povecati rashode svake godine jer ce praviti gubitke. Nigde se nije isplatio metro od karata pa nece ni ovde. Da je negde to moguce gradile bi privatne firme metro, a ne drzave i gradovi. Metro stoga nije investicija nego luksuz.
Potpuno pogresno.
Metro mozda ne stvara novu vrednosti ali stvara ustede; postoje tacne racunice koliko ovaj grad kostaju guzve u saobracaju i vreme provedeno u njima. Ne govorimo samo o izgubljenom vremenu; svako ko je isao busom u spicu zna kakav je efekat na coveka kada se guzva u prenatrpanim busevima dvaput dnevno i koliko to utice na produktivnost. Dakle kod javnog prevoza (a tu spada i metro) ne gleda se samo investicija za gradnju i prihod od karata (i reklama po vozilima i stanicima itd.) vec i ukupna usteda za ekonomiju koja se ostvaruje laksim, brzim, pouzdanijim i komfornijim prevozom po gradu. Jer ako idemo tvojom logikom, javni prevoz treba skroz ukinuti, tj. potpuno rasformirati GSP jer je subvencionisan i radi sa gubicima.
Inace u 19. veku i pocetkom 20. veka u mnogim gradovima su upravo privatne firme gradile metro linije i upravljale njima (London, Njujork, Cikago, Pariz...). Isto vazi i za ostatak javnog prevoza (busevi, tramvaji). Javni prevoz je bio instant-profitabilan jer je bio bolji od bilo cega sto je postojalo pre njega. Postao je u mnogim gradovima neprofitabilan tek kada su gradovi i drzave odlucile da primenjuju novi urbanizam koji se vrteo oko automobila (i to dobrim delom pod pritiskom lobista iz auto-industrije, narocito u slucaju SAD) i kada su uz ogromne subvencije gradjene siroke ulice, velike saobracajnice, gradske magistrale, autoputevi i sl., i predgradja sa niskom gustinom naseljenosti.