^^^Jedno je što Vesić lupa ko Maksim po diviziji, a sasvim drugo što Vučić diktiranjem vremena putovanja do Tesle i stadiona (kao što je inače i do NS) praktično desetkuje potencijal BG voza, usput ugasivši nadu za višim udelom šinskih sistema u JGP (a sve na štetu borbe protiv globalnog zagrevanja).
Mada čak i da se ne izbore s tramvajem i BG vozom sve dok ne počnu sa izvođenjem građevinskih radova na halama depoa imaju vremena za izvlačenje maksimuma bar iz metroa. Recimo da bi se dodavanjem vrata iste dužine na planiran broj vagona (4 umesto 3 na 18m) ili pak primenom kraćih vagona (5x15m umesto 4x18) obezbedio 10-25% veći kapacitet pri polasku na istoj dužini perona, zavisno od gustine stajanja čije bi povećanje veća širina ulazišta omogućila bez dužih zadržavanja. U slučaju da povećan kapacitet ne premašuje projektovan kapacitet stanica (širina perona, pristup eskalatorima i liftovima, površina mezanina i kapacitet sigurnosnih izlaza) neophodno bi bilo samo prilagoditi peronska vrata vozovima zavisno od odabranog rešenja. Na taj način bi se i bez promene početnog reda vožnje već po otvaranju obezbedio veći kapacitet, što bi ubrzalo izražaj efekta ali i povraćaj investicije.
Sve i da izgrade obe metro linije do 2030. što mi ne deluje nimalo izgledno uz ovakvo kilavljenje, i da prošire tramvaj, i da pojačaju BG Voz, nema te fizike da sa svim tim dostignemo 50% šinskog gradskog prevoza, a kamoli 80%. Ne verujem da ijedan evropski grad ima taj astronomski udeo, osim možda Moskve ili Pariza gde su gradski busevi vrlo beznačajni u odnosu na metro, tramvaj i RER. Tokio je van Evrope primer megalopolisa u kojem drumski prevoz gotovo da i ne postoji, ali on ipak ima stanovnika koliko ceo Balkan. Vesarino kenjanje nije vredno ni pomena na ozbiljnoj temi kao što je metro.
Trenutni procenat upotrebe šinskog javnog prevoza u BG je smešnih 14%, od čega 12% otpada na tramvaj, a statistička greška 2% na BG Voz. Teško je čak i hipotetički izračunati kakva čudesa od šinske infrastukture bi morala da se izgrade kako bi se taj procenat upetostručio, i sve to za samo 6 godina.
Koliko zapravo i Vučić laprda govori podatak da se
primenom E235-0 (ili sličnog) ništa manjeg kapaciteta (cca 2200 pri 4p/m2) ipak može prevesti najviše 150k na (lokalnoj, ne ekspres) liniji N. stadion-Ovča sa 17 stajališta pri 15-minutnom taktu što ti dođe 6% udela od 2,5mil na nivou JGP. Sa druge strane Vučićev ekspres ringišpil s 4+4 prigradizovanim Flirt sinhronom kapaciteta 800 putnika (ograničen dužinom perona na 160m ka aerodromu) pri "genijalnom" polučasovnom taktu preskakanjem Zemunskog polja i Altine do Novog Beograda (neverovatnih 7 stajališta) može prevesti sjajnih 11k putnika ili 0,4% udela JGP. Sa nesrećnom batajničko-ovčanskom okićenom niskim perončićima dužine 110m inače opsluženim vozićima za čak 600 putnika i pri 15-minutnom taktu na 15 stajališta Vučić nemož da pretegne neprevaziđenih 36k ili zamisli 1,4% udela JGP. Njemu je za tamo neku nebitnu "glavnu" osu Batajnica/aerodrom-Ovča 1,8% (čitaj 30% mogućeg postignutog udela s gradskim vozovima) sasvim dovoljno. Mislim da bi takvim Flirtićima postigao duplo više (12%) moraš pokriti 6 linija pri S-Bahnovskom 20-minutnom taktu, dok ti za sasvim solidnih 24% (duplo više i od toga) treba upravo 4 solidne linije s krštenim urbanim garniturama, bile one visokopodne level access ili niskopodne. Znači tu nema šale i gađanja ciframa. One nedvosmisleno ukazuju na (ne)mogućnosti.
Garniture i uslovno peroni su samo deo problema sa kapacitetom raspoložive infrastrukture. Za širi uticaj je potrebno više. Džaba ti kapacitetna garnitura kad može povećati udeo šinskog prevoza tek za koji procenat po liniji. Broj dobro umreženih stanica i interval utiču mnogo više u kombinaciji sa adekvatno prilagođenim voznim parkom pa se iz tog razloga savremena signalizacija ne može izostaviti. Ako ETCS L2 nudi limit od 24tph/d nek polovinu od 20 dodele gradskom prevozu već bi imali na raspolaganju 10-ak pari BG vozova što nije šala. Ali Vučiću je bitan horizontalni brzi bilbord za predizbornu kampanju u sremskom ataru (njega nije mogao da realizuje bez ETCS, ali bogami grdno se vara da će i 30% udela do 2030 postići bez BG voza s istim). Za neki pristojan takt po itinereru neophodno je obezbediti ETCS L2 na celom čvoru, ne samo na Vučićevom horizontalnom 200km/h partijskom bilbordu koji juri kroz sremski atar. Samo bi u tom slučaju osetno povećanje udela u JGP bilo ostvarivo nezavisno od statusa ostalih šinskih podsistema (metroa i tramvaja).
Što je najgore BG voz se teoretski može dovesti u red i pre 2027. Al šta mi (i BMV) znamo, ipak su Vučić i Vesić najpametnije Srbende.