Šta je novo?

Metro

Mislim da je u gornjoj poruci bilo jasno da je poenta u Helsinkiju u železničkoj stanici u centru.
 
Podzemni prolaz između Prokopa i KCS-a koji bi ih spajao sa metro stanicom Mostar bi uveliko povećao broj putnika na M1.
 
Afrika usred Evrope. Jedini milionski glavni grad bez metroa na našem kontinentu, ali već skoro 10 godina ima javno preduzeće koje se tako zove. Imaginarni Beogradski Metro poseduje već i svoj logo, mogli su i njega staviti na ovu mapu, da se tešimo što smo tu gde jesmo:
Beogradski.metro.voz.NE.jpg
 
Keln, Štutgart i Franfurt imaju stadtbahn, što se sa nemačkog obično prevodi kao "laka železnica". Zaista, njihovi vozovi više liče na moderni tramvaj, nisu potpuno nezavisni od ostatka saobraćaja i raspored sedišta je tipično tramvajski.

Sa mape je trebao biti izostavljen Liverpul, žuto slovo "M" je oznaka za Merseyrail, to nije metro nego liverpulski sistem prigradske železnice sa nekoliko podzemnih stanica, isto što je nekada bio BG Voz sve dok ga naprdna kuga nije uništila. Šinski sistem u Mančesteru se zove Metrolink, ali to je ipak samo tramvaj sa izrazito velikim učešćem baštice. London, Glazgov i Njukasl su jedina 3 grada u Britaniji koja imaju pravi metro, sve ostalo su tramvaji ili commuter rail/gradska železnica.
 
Добро, додуше, Глазгов има играчку у тунелу, али из 19. века, а ми ћемо имати из 21.
Кажу лепо људи да смо слични са Шкотланђанима, Ирцима и том екипом.
 
Poslovične cicije Škotlanđani su ipak u davnom 19. veku odrešili kesu, i otvorili kružnu metro liniju još 1896. nekoliko meseci posle Budimpešte, što je četvrti sistem te vrste u svetu. Do danas Glazgovski Metro nije širen, ostala je samo ta njihova "dvojka" oko centra, za tim verovatno nema ni potrebe jer taj grad u odnosu na svoju veličinu ima jedan od najrazgranatijih železničkih čvorova na svetu, više glavnih stanica se nalazi u centru i kraci se pružaju u bukvalno svim pravcima, skoro svaka ulica je uz prugu sa stanicom ili blizu nje. Tamo prigradski vozovi idu kao busevi kod nas, što će za Beograd uvek biti naučna fantastika.
 
...и тако ми укинусмо железницу у центру, а планирамо воз за Земун поље на сваких 7,5 минута :) :)
 
Potpuno ukidanje starog čvora zbog Beograda na Vodi je svakako težak idiotizam, to stoji. Deo ukinute pruge je mogao biti konvertovan u prvu fazu linije M1 praktično na istoj trasi gde je planiraju. Pored prve dve stanice Železnik i Makiš, na površini su komotno mogle biti i Sajam, Mostar, Savski Trg, onda tunel kroz Terazijski Plato do Dunav Stanice, i dalje sve samo po tlu postojećim koridorom do Pančevačkog Mosta. To bi bila samo prva faza, posle može i podzemno preko Karaburme do Mirijeva. Žarkovo, Bele Vode, Trgovačka, Požeška, Banovo Brdo, Most na Adi, Trg Republike i Skadarlija bi bile podzemne stanice, Železnik, Makiš, Sajam, Savski Trg, Dunav i Pančevački Most bi bile nadzemne, odnos 50-50, slobodni koridori su postojali, trebalo je samo sprovesti elektrifikaciju i dodati još jedan kolosek. Deo stare pruge na Dorćolu i oko Kalemegdana neka bude Linijski Park, sve ostalo se moglo upotrebiti za daleko korisnije stvari po javni interes od luksuzne stanogradnje, za kraće vreme i za mnogo manje pare bismo imali metro. Da sam ja odlučivao, tako bi bilo.

Sada kada su pragovi i infrastruktura počupani, ceo koridor stare pruge zatrpan stambenim krmačama, nema mnogo svrhe plakati za prosutim mlekom. Posle svega, manje zlo će biti i ovakav metro kakav sada navodno planiraju, a najveće moguće zlo će biti još 10 ili više godina prolongiranja situacije u saobraćaju kakvu imamo danas.
 
Poslednja izmena:
Mislim da je u trenutnoj situaciji ovo "muvanje BMV-a oko pravnog" još od veće važnosti za BG voz nego za metro. Zašto? Pravni fakultet sam po sebi predstavlja "polaznu stanicu" kredibilnih kritika na račun režima (prethodnih i sadašnjeg) u cilju vraćanja gradskog prevoza "na pravi kolosek".

Upravo oni (u saradnji sa saobraćajnim i nadležnim preduzećima) mogu dati konkretan predlog sa jasnim obrazloženjem kada je potrebna racionalizacija određenih pruga, kada prenamena železničkih koridora umesto (i)racionalizacije (nije isto ukinuti "old mainline" i neki tamo patrljak industrijskog koloseka), u kom slučaju devolucija (prenos nadležnosti sa nacionalnog na regionalni nivo, u slučaju beogradskog regiona na gradski) lokalnog prevoza, i kada se i na koji način obezbeđuje interoperabilnost svih sistema u cilju ispunjavanja potreba grada za značajno efektivnijom, frekventnijom železnicom velikog kapaciteta.

Ovo je veoma važno imajući u vidu da može radikalno uticati na mrežu linija metroa. Recimo da parcijalna prenamena ili rekonstruklcija dela starog čvora za potrebe javnog prevoza otvara mogućnost brisanja M1 i M3 uz grananje M1 ka Blokovima i Vojvode Stepe preko Dušanovca, samim tim prenošenje fokusa na osovinu istok-zapad.
 
А што да не? Имамо један у Крњачи, имамо негде у Земнуну, што не би био у Београду?

Чуј ми не каснимо. Па управу је: Ми смо изазили и удубили у блато рокове које смо комотно озвучили. Нисамо у стању ништа да раудимо, не можемо ддокументацију да пустимо, кртица нема...
 
Gospodin istinoljubivi je sigurno mislio na preduzeće Beogradski Metro i Voz: imamo ga već godinama, pa ćemo ga imati i 2028. odakle bi inače Mladenović i ostali naprdni paraziti gulili lovu ne radeći ništa?
 
Ж1: Железник-Жарково, и Бог да нас види.
Namazan je on. Prokop je izbegnut, a livade odabrane iz više razloga. Nije samo investitorski urbanizam razlog već i minimizacija komplikacija izostavljanjem potencijalno problematičnih lokacija. Na Savskom trgu nemaš arheološki materijal, mislim da ni kod Bajlonija nema, a na Trgu teraju dugo tako da ako ne mogu izbeći izgradnjom stanice bar tunele proteraju lagano. Ostalo vijugaju oko podzemnih voda trodimenzionalno. Nije duboko samo zbog kolskog saobraćaja i lokalnih preduzeća što je u SAD najveći problem.

Ali najveća je greška što je BG voz mogao biti proteran za upola cene, a za tu sumu ponuditi bar duplo veći nominalni kapacitet bez natezanja približavanjem teoretskom limitu. Lupam ako imamo 15 vozova na čas kapaciteta 700 putnika to je 10500 na čas za metro, ali BG voz može imati tri puta kapacitetnije vozove pri ništa slabijem taktu na toj novoj nezavisnoj trasi.

Za razliku u troškovima mogao je grad sam dograditi duplikaciju makar do Tošinog, a odatle Vojvođanskom da je uz pomoć republike izgradio nadzemnu aerodromsku prugu delom na stubovima, delom uz magistralu. Vučić je pravnik, a samo je legal framework bio neophodan da bi bilo sprovedeno u delo budući da je trebalo predvideti podelu nadležnosti oko infrastrukturnog pojasa na Novom Beogradu, raspodele troškova planiranja i gradnje i poslednje, ali ne i najmanje važno rešavanje pitanja devolucije starog koridora i operative gradske železnice (vozovi pariskog RER-a neometano koriste RATP-ovu i SNCF-ovu tehnički interoperabilnu infrastrukturu).

Sramota. Istorijski posmatrano Srbi izgleda sve mogu da sačuvaju, ali zemlju i obraz retko kad.
 
Prema projektu stanice Mostar koja će se nalaziti ispod Savske predviđen je hodnik ispod parka Gazela/Lepi izgled koji se nadovezuje na postojeći podzemni prolaz ispod ulice Kneza Miloša. Verovatno da je između ostalog on predviđen radi povezivanja sa kompleksom KCS. Međutim s druge strane Kneza Miloša nalazi se bombardovani MUP. Šta mislite da li će se imati u vidu ta veza kada se na tom placu bude pravilo nešto novo? Malo je verovatno da bi se mogla napraviti staza ili nastavak podzemnog hodnika kroz kompleks MUP-a ali sada kada se taj plac raščišćava postoji nada da se to ubaci u plan. Više puta je najavljeno da će stanica Mostar biti povezana sa KCS ali za sada koliko znam nismo videli šta se planira na mestu koje se trenutno čisti. Od perona stanice do KCS ima svega 500 metara ako staza ide najkraćim putem.
 
Grad je veličine Beograda (1,35 miliona, 1,6 u širem području, dakle preslikano); inače, železnička stanica mu ima 250.000 putnika dnevno, skoro kao ceo metro. Zato što je u centru. A tramvaj je na metarskom koloseku, što uopšte ne smeta.

Viši je to nivo, tj. previše jednostavno za nas ovakve tupave... koji sanjamo francuski Le Train Bleue (pariska prodavnica igračaka).
Ja trenutno zivim i radim u Helsinkiju. Iskusio sam nekoliko metroa po Evropi ali ovaj mi je najbolji do sada. Ceo sistem je mnogo jednostavan i sve ima smisla. Iz mog dela u kojem zivim imam 2 autobusa cija je svrha da voze od jedne do druge stanice metroa u mom kraju i idu na svaka 2 minuta. Grad nam je dao budzet da za ovaj deo u kom sam ja odlucimo u sta zelimo da ulozimo pare, jedna od stvari koja je imala najvise glasova je uredjenje metro stanice i podrucija oko nje, sto mi je bas drago jer se svakodnevno koristi od skoro svih komsija. Takodje zelim da napomenem mobilnu aplikaciju koja je izuzetno dobro odradjena i pokriven je svaki cosak grada i vrlo jednostavno prikazuje gde treba da se predje u drugi autobus naprimer, sa nazivima stanica, platoa itd.
Takodje svaka stanica ima vise izlaza i ulaza sto je jako dobro i dosta stanica staje u vecim trznim centrima sto olaksava neke stvari. Jedna stanica kao sto ste i napomenuli je na glavnoj zeleznickoj stanici, a voz se isto redovno koristio kao transport kroz grad, a pogotovo za predgradja. Za turiste je to odlicna stvar, jer voz ide od aerodroma do glavne zleznicke i odatle imate konekcije za svaki deo grada.

Da dodam na ovo da autobusi pokrivaju sve "zavucene" krajeve, koristi se tramvaj dosta kao i brodovi koji idu do ostrva u sklopu grada i spadaju u gradski prevoz. Kao sto sam napomenuo gore u nasem budzetu druga izglasa stvar je ustvari brod koji ce iz naseg kraja ici do centra grada, tako da 5 minuta bicklom do stanice broda i onda nekih 15ak minuta do centra. Svetlosnu godinu su ispred nas...

Prosle godine je pusten "brzi tramvaj" koji spaja istok i zapad preko severnog dela i kada tramvaj prolazi svima se pali crveno kako isti ne bi trebao da staje. Dostize brzine do 80kmh, Skoda je proizvodjac.
 
Vrh