Ok, onda ce ovo da bude dug post
1. Kako bih privukao turiste? Hajde da uprostimo stvari pa ih podelimo na tri vrste - tranzitne, poslovne i klasichne turiste (odmor, city vikend odmor). Tranzitni su oni koji prodju nashim gradom, 90% autoputevima, posto Beograd nije avio hub niti lucki grad. Nigde pored autoputa, pored koga postoje "milioni" bilborda sa obichnim reklamama ne postoji reklama sa jasnom slikom Kalemegdana, Skadarlije, Gardosha, Ade, koji bi mozda uticao na nekog, recimo Turchina da napravi pauzu u gradu na par sati, na putu ka Istanbulu, umesto na pumpi van grada. Kada prilazish gradu preko 11. aprila jedino sto vidish su standardni putokazi i cvece u obliku imena grada i grba pored Geneksa. I to je to. Ako vec grad opravdava postavljanje reklama na svakom koraku, kao da je grad jedan veliki trzni centar, time sto se tako ubiraju lepe pare, sto onda lepo ne uzme deo tih para i napravi, u saradnji sa turistickim organizacijama grada i drzave, kratke klipove (za video bilborde) ili postere i pusti ih "u etar" pored saobracajnica. Iako vecina turista, pogotovo u ovo internet doba, napravi istrazivanje i pre nego sto krene, ovakve stvari bi mogle da predomisle ljude da ostanu u gradu koji sat i potroshe ovde neku kintu. Zivim na 500m od Geneksa i poslovna kula se godinama koristi za razapinjanje gigantskih reklama za kobasice, auto brendove ili, trenutno, ikeu. Zasto Grad ne bi jednom u toku leta, iskoristio tu istu priliku i napravio reklamu sa svojom ponudom, ako neko vec ne koristi zaobilazni prsten oko grada. Ne znam kakav je pristup informisanju turista na Aerodromu (jer kao lokalac nikad nisam prirodno obracao paznju na to) ili u turistickoj luci (pretpostavljam da je ovde ok, posto je to ipak TURISTICKA luka koja opsluzuje kruzere). U svakom slucaju, ovaj grad ne koristi priliku da se maksimalno obrati putnicima prolaznicima ( auto saobracaj) ni na saobracajnicama kroz grad, niti na obilaznicama. Imamo one video bilborde na Trgu Republike. I tu bi mogli da imamo video poruke sa engleskim titlom ili audio delom koji bi reklamirali specificne i aktuelne sadrzaje u gradu.
2. Poslovni - ovog puta mislim samo na kongresni turizam, gde ljudi dolaze da razmene informacije i profesionalna iskustva. Ovaj aspekt turizma, uprosteno recheno, se razvija postojanjem jakog fonda eksperata, institucija koji bi mogli da kazu "dodjite sledece godine kod nas, da vas ugostimo i da pricamo". Na ovom polju zbog korupcije, partokratije i odliva mozgova nismo jaki. Sa druge strane, moze beograd da ima i razvijeni kongresni turizam, ako razvijamo hotelijerstvo (sto radimo) i prostor za konferencije (sto bas ne radimo). Ono sto bi moglo da bude premijerni prostor za kongresni turizam - Sava centar je godinama u limbu. Mala (ako ne vec velika sala) sala SC je savrshena za prezentacije na konferencijama ali Sava Centar izgleda, trenutno, kao Trzni centar piramida a ne kao nesto najbolje sto je izgradjeno 70-tih u beogradu jer je oblepljen reklama za Frikom sladolede. I sad neko (neka internacionalna asocijacija) treba da bira, iz ponuda, gde ce da organizuje sledeci kongres, krene da gugla SC ili overi lichno objekat i sta vidi - sladoled preko pola fasade, poluraspali enterijer... Osim Sava Centra gde bi u Beogradu mogao da se organizuje neki veliki kongres? Dom Sindikata, eventualno pozorista i to je to. Ostali objekti (Poput ekspo centra kod Buvljaka) nemaju sale sa auditorijumom tog kapaciteta i namenskim sedistima. Taj je prostor projektovan svojevremo za kongres Svetske banke (ili IMF) i koristen je kasnije (1988) za samit nesvrstanih a sada je sveden na postolje za reklame koji vishe nije ni premijerno mesto za koncerte od kada je napravljena Arena.
3. Vikend-odmor turisti. Da se ne lazemo, ako pogledate veliki broj istrazivanja, ocena na lonely planet-u, youtube travelogue klipove...ogromna vecina turista u Beogradu su mladi ljudi do 35te, koji u Beograd dolaze jer su culi da je u Beogradu dobra zabava, da je sve (za njih) jeftino sto se tiche hrane, pica, smestaja i da smo druzeljubivi, da su nam devojke prelepe itd. Ima ljudi koji dodju i jer je grad "na putu kojim se redje ide", ima i catastrophy porn turista koji vole da gledaju rushevine (jer su culi o nato bombardovanju). Ima i ljudi koji dolaze u grad (vodio sam nekoliko Engleza) da vide atmosferu na Derbiju posto su lomache na tribinama stvar proslosti, ako dolazite iz EU a i nekih drugih zemalja. Ako vec ne trebamo da se hvalimo i koristimo nered i divljastvo na fudbalskim utakmicama da bi promovisali grad, mogli bi da iskoristimo relativno civilizovanu a opet atraktivnu atmosferu na kosarkaskim utakmicama u Pioniru ili Areni. Na Jutjubu mozete da vidite reaction klipove gde stranci ne veruju kako se navija kod nas. Posto se kalendar utakmica zna nekoliko meseci unapred, moze i to da se promovishe i rezervishe 50tak sedista u Areni za to. Da, u ovom gradu se desio slucaj Taton, ali kosarka nije fudbal (moze se dete i zensko videti u Areni za divno cudo na kosarkaskim mecevima) a nekim ni to nije dovoljno, da ne dodju sa strane i odu na Marakanu/JNA.