Šta je novo?

Kružni tokovi

Ma to se lako reši. Ja sam mislio da se opet diže frka oko prelaženja samog glavnog toka Terazija. Pošto je bilo forumaša koji su kukali nad time iako na Terazijama nema površinskog prelaženja već 50 godina.

A biciklistima nije ništa, lako se oni snađu. Jedino im jeste zeznuto skretanje iz Terazija ka Skupštini jer su tu onako nasred kolovoza i okruženi automobilima. Mislim ako voze kolovozom tad.

P.S.

Semafor ispred Balkana jeste debilno predugačak za pešake koji čekaju, a prekratak kad prelaze. Ali nema veze, kažem, rešiće se to kad se ovi šutnu. Radiće macole i nova farba, da se vrati pešački gde je i bio. I tehničari da mu promene režim i trajanje.
 
То што је стање антицивилизацијско 50 година не чини га прихватљивијим. Теразије су биле најлепши и најзначајнији пешачки плато у граду а онда су неки дивљаци одлучили да пешаке гурну под земљу и то под изговором да ће то једног дана бити пролаз до метро станице.
 
Свакако, аутомобилске магистрале по центру града нису заслужили ни наши преци, а нисмо ни ми. Деца су нам дефинитивно писменија, па ће се то временом решити. Ми смо своје упрскали.
 
Hehehe, Deja i njegovo selektivno ignorisanje članova. Čas se pravi da ne vidi ništa, čas se oglasi kad treba opet da glumi Napoleona.

To o čemu ti pričaš je već druga priča. Slobodno napravi novo rešenje pa ga okači. Doduše ja ga verovatno neću ni gledati ni zarezivati, pa možda zato napravim i svoje.

Ali neće se Terazije skoro menjati, em zbog škrtosti i nesposobnosti Grada, em što ovako imaju više prostora za """bašte""" kafića i razne velike kioske i druge gluposti.
 
Takođe, ako se Terazije ikad budu menjale i vraćale po uzoru na ono prethodno stanje, na ostrvima ne bi trebalo da bude samo cveće koje niko neće ni gledati nego i neki sadržaj, makar neki kiosk (ali skladan, sveden i održavan) ili info pult za turiste ili tako nešto. Kao na Tajms skveru. Inače će biti samo prazne bezlične tranzitne tačke između dva pešačka prelaza.

Za kraj, na Terazijama treba srediti i fasade i dodati još zelenila tamo gde su prazni prostori i gde će definitivno i ostati prazni.

Čak bi imalo smisla i da se napravi neka nova zgrada na mestu onog Pop šopa iza Moskve, umesto da stoje ove prizemljuše. Naravno, neka skladna i normalna, ne kockasti nabrekli šporet kakvim se sad bombarduje Beograd.

Ima tu dosta rada i razmišljanja, nije samo do saobraćaja. Kao što Zeleni venac nije ruglo i raspad zbog okretnice.
 
Тако је. Притом, ако се нечим данас баве европски градови, то јесте управо исправљање/уклањање саобраћајних и урбанистичких грешака из периода аутомобилске модернистичке дистопије из средине прошлог века.

Уређени европски градови се враћају пешацима и јавном превозу, како је и било почетком прошлог века.
 
Mozemo dizel vozilima starijim od 20 godina da naplatimo ili zabranimo prolaz kroz centar grada,mozemo jos dosta toga da pokusamo,da smanjimo navalu automobila u sam centar grada,dok se metro ne vaspostavi.GSP je besplatan,korak ka smanjenju vozila u centru,ali ocigledno nedovoljan sam po sebi.Cene parkinga u garazama i cena goriva takodje nije dovoljno odbijajuci faktor za navalu vozila kroz sam centar.
 
Saobraćaj u Beogradu učestvuje u ukupnom aerozagađenju sa svega 20%. Čak i manje po nekim procenama.

A zabrane ulaska u centar, kapije, rampe i ostalo može ali kad se izgrade prstenovi, drumski tuneli i metro.

Takođe mora i sam površinski JGP da se dovede u red. A to je šira tema od pukog kupovanja i gomilanja vozila. Na primer, tramvaji i trolejbusi su užasno spori i kad rade, a često i ne rade. Na sve to, novi papreno plaćeni tramvaji stoje u depou jer ne mogu da se voze iz XY razloga (a plaćeni 2.7 miliona evra po komadu). Gasni BMC autobusi se vuku i muče uz uzbrdice. Električni se redovno kvare pa ih menjaju drugi. Polasci su isto haotični i nedovoljni, pogotovu leti. I tako dalje.


Uostalom, nisu gužve i zastoji samo u centru. Nego i po mostovima (jer ih je premalo), na Slaviji, na Autokomandi, na Gazeli, kod Sajma, u Despota Stefana, u Dušanovcu, u Zemunu, u nikad proširenim sokacima Makenzijeve, Žičke, Maksima Gorkog, Sinđelićeve... Ceo grad je sistemski feleričan i promašen.
 
Poslednja izmena:
Velika većina saobraćaja kroz centar je tranzitnog tipa. Šta konstantno insistirate na zapušavanju i blokiranju i ovo malo saobraćajnica koje su funkcionalne van centra sa saobraćajem iz centra, samo da bi ste mogli peške da idete po Terazijama, Trgu republike, Trgu Nikole Pašića i okolini, Studentskom trgu, Francuskom, Cara Dušana...​
 
Замена теза а ни транзитни саобраћај није већински. Притом, једно не искључује друго али је управо колски саобраћај на овој конкретној позицији искључио пешачки са површине а што је неприхватљиво, заостало стање.
 
Žbunje i drveće odlično umanjuju buku od saobraćaja. Ne samo kada služe kao direktna barijera, nego umanjuju i one zvučne talase koji se u kanjonskim ulicama odbijaju o zgrade i vraćaju (pojačavaju).

Uostalom, SUS vozila su danas tiša nego ikada pre. A za 20 godina će ionako EU i elektrolobi da nametnu trend da i svi automobili budu električni. A ja sebe često hvatam da se više osvrćem za bučnim SUS skuterima nego za bučnim SUS automobilima. A skutere zabrana ili naplata saobraćaja ka centru ne bi zaustavila.

Na Terazijama buka od saobraćaja nije problem. Na drugim mestima jeste, ali tu ne.
 
Poslednja izmena:
U petak, 5.9.2025. u Beogradskoj hronici tokom uključenja reportera sa ulice kod hotela Balkan, iza leđa je skrenuo turistički autobus u smeru ka Prizrenskoj. Teška priča...
Slika.png
 
Заправо, стање је овде антицивилизацијско већ 80 година, ово данас је у ствари само последица тога... А, Теразије су уништене мало касније, 1947, кад су тадашњи политички, а богме неких и дословни дедови ових данашњих несретника на власти ишчупали трамвајске шине и травно-цветна острва, и разнели фонтану, претворивши Теразије у ужурбану, транзитну саобраћајницу.
 
Nekakav retro tramvaj bi bio odlican kao turisticka atrakcija,od Slavije do Studentskog trga.
Koliko citam,ideja je da se nabave skodini trolebusi sa baterijom,koji bi od Studentskog trga do Slavije isli bez trole,pa da se posle kace na trolu.
Verovatno time zele na neki nacin da se vrate toj staroj ideji o tramvaju kroz Terazije,ali ocigledno je da su odustali od sina.
 
Ali moram da pitam - zašto uvek mora taj neki romantičarski retro?

Osim estetike, šta je lepo i dobro u ovakvom vozilu?
images

Koje je, uz sve to, visokopodno, nepraktično, skupo, premalo i sporo?

Pritom:
1) Beograd nema retro tramvaje, jedino da se Ka( n)te i Buvazi konvertuju u tu ulogu
2) Beograd nema uniformisano staro jezgro grada, nego je sve razbacano svuda, tako da retro tramvaj koji prolazi pored "moderne" utilitarističke zgrade Robnih kuća na Terazijama, baš i nema nekog smisla i uklapanja

Potez Slavija - Trg, posebno Terazije, samo treba bolje preurediti - ne isključujem predloge ukidanja podzemnih i vraćanja pešačkih i spreman sam za kompromise i nove ideje. I dalje, treba ga estetski unaprediti. Sa sve JGPom koji prolazi kroz njega - vozila, stajališta, polasci. I to kad bi postao opet pravi trg, sa saobraćajem, ali sređen, human, organizovan i održavan, bio bi 20x puta bolji, lepši i primamljiviji nego na srpski način ofrlje prosuta pešačka zona sa ofrlje "baštama" kafića i oklocanim tramvajima. Eno i u Čika Ljubinoj je pešačka zona pa iako je za trunku bolja nego stanje pre, sve je gora, oklocanija, odbojnija i prljavija.

Kao što ne sprečava okretnica Zeleni venac da postane human i privlačan, tako ne sprečava postoojanje kolovoza na Terazijama da i one postanu bolje i lepše. Da, može da se suzi taj kolovoz, ali nema potrebe da se ukida i pretvara u neku babarogu koja koči inače uspešan i sređen Beograd da se razvije i prolepša. Nego mora da se stvari rade kvalitetno i promišljeno, inače džaba nam i pešačka zona od Zemuna do Konjarnika i 200 retro custom-made tramvaja. Opet će sve izgledati i funkcionisati kao vašar.
 
Poslednja izmena:
Ретро трамвај има неког смисла искључиво ако је баш то или такво возило, радило на тој прузи. И искључиво само као некаква допуна функционалном и удобном возилу. Преко 300,000 људи у Београду је слабо покретно.
 
Odustali su od tramvaja,mada sam se u Milanu sit navozao tih retro tramvaja u kaubojskom stilu.Svi se voze,a tramvaji stariji od 80 godina.
 
Poslednja izmena:
Pa ja to i ne vidim baš kao nešto pohvalno i na šta se treba ugledati.

Da, italijanski gradovi su jedni od pionira urbanizma. Ali džaba što su bili pioniri u nekim stvarima ako su ostali zarobljeni u vremenu u pogledu drugih.

Recimo, današnji urbanizam očekuje od tramvaja ili JGP generalno, da bude pristupačan lokacijski, niskopodan, brz, klimatizovan, bezbedan i udoban. Vozilo koje je staro 100 godina, ili rađeno da deluje tako spolja, automatski ne zadovoljava neke od tih kriterijuma.

Sem toga, svaki grad treba da kroji svoj urbanizam po svojoj meri i potrebama. Vozila JGP na potezu Slavija - St trg su već često pretrpana i usporena sa milijardu semafora koje su posadili i loše sinhronizovali. Tek sa retro tramvajima još manjeg kapaciteta, a sporijeg ulaska i izlaska, bilo bi još sporije i napornije voziti se tuda. Naravno, isto bi važilo i za stare ili retro trolejbuse i autobuse.
 
Бендер је управу, Београд је стилски неуједначен да би се гурао неки фејк ретро шмек. Ево уз Калемегдан само да иду ретро трамваји, дуж трасе и у околини има доста модерних здања које кваре склад, она крива зграда у Париској, онај бункер до амбасаде Аустрије, ТЦ Рајићева, и на крају најкраће могуће ретро-трасе, монструм од К дистрикта.

Немам ништа против ретро елемената, нрп. заобљена предња стена трамваја као код Швајцараца, округли фарови, ретро-колор шеме, рељефне ознаке и грбови, али сам против за модеран град и живот непрактичних и опасних решења.
Ово је град а не музеј-град.

Што се тиче старих трамваја, има их 3-6 типова у возном парку ГСП. Неки их оспособе па нек уведу туристичке линије типа Топчидерски парк-Беко-Ташмајдан које би возиле викендима. Али за то треба имати смисла.
 
Vrh