@Politika
Da nije tuzno bilo bi smesno
Коридор 10 ударио у далековод
За „ипсилон” крак, део Коридора 10, није урађен главни пројекат, траси пута смета далековод, док је тендер расписан за страну пута која се не гради, па су градитељи на погрешној страни
Суботица – Између кратког рока и великих циљева путари су залутали на погрешну страну пута, „сударили” се са бандером, а немају ни главни пројекат који би их упутио како и шта да раде. Ово је тек део невоља са којима се суочавају извођачи радова на деоници „ипсилон” крака као дела Коридора 10.
Ова обилазница око града према граничном прелазу Келебија вероватно је саобраћајница до које је Суботичанима највише стало, а при томе њених 23,6 километара гради се већ пуних 20 година. До сада су радови на заобилазници пет пута отварани, последњи пут 27. априла ове године у присуству министара Милутина Мркоњића и Оливера Дулића, а за све ове године је изграђено тек око 11 километара пута.
Читаве две деценије грађани су убеђивани да је припремљена комплетна документација за изградњу ове саобраћајнице, али да за одлуку о инвестирању у ову трасу недостаје политичка воља. Међутим, кад се стекла политичка воља а радови поново кренули овог пролећа, багери су већ 24. маја застали, јер се испоставило да нема документације. Према званичном ставу „Коридора 10”, радови на „ипсилон” краку касне због тога што је потребно изместити високонапонски далековод од 400 киловолти, због тога што није завршен главни пројекат и због „концепцијске неусаглашености” пројеката мостова у главном и идејном пројекту.
Тако се испоставља да радови теку, али је траса „ипсилон” крака тек на нивоу идејног пројекта јер главни пројекат није направљен, није урађена експропријација на целој дужини трасе, а по изласку на терен примећено је да траса „удара” у високонапонске стубове. Уз све то, тендерска документација не одговара ситуацији на терену.
Душан Дражић, директор „Вој-пута”, подсећа да је јануара ове године Министарство за инфраструктуру расписало јавну набавку радова на изградњи леве траке аутопута од Хоргоша до Новог Сада и деонице од граничног прелаза Келебија до петље Суботица–југ, што је званично име „ипсилон” крака. У овом тендеру било је предвиђено да се гради пун профил аутопута на „ипсилон” краку, односно да се заврши лева и изгради цела десна трака у дужини од 23,6 километара.
– Међутим, Министарство 1. фебруара доноси допуну овог тендера где одлучује да на „ипсилон” краку гради само десну траку аутопута, дакле ону која још није ни почела да се ради, у дужини од 23,6 километара. При томе, предузеће „Коридор 10” шаље извођаче да наставе да граде леву страну пута – каже нам Дражић.
За „Политику” је у „Коридору 10” потврђено да на „ипсилон” краку они граде леву страну аутопута, дакле надовезују се на постојећих 11 километара изграђеног пута.
Али, без обзира на то коју страну аутопута граде, остаје питање шта са далеководом од 400 киловолти чије је померање сложен поступак јер је он део паневропске енергетске мреже и може да се искључи тек ако се најави годину дана унапред. Додуше, у овом случају не ради се о измештању стуба, већ о подизању његове висине како би између проводника и аутопута био законом прописани размак.
– Инвеститор је поднео захтев „Електромрежи Србије” за уградњу новог стуба, а пошто је то интерконективни (међународни) стуб чије се искључење мора најавити годину дана унапред и добити сагласност мађарског оператера преносног система, очекујемо да ћемо дозволу за искључење добити у пролеће 2011. године – каже Милдан Вујичић, из одељења за односе с јавношћу ЈП „Електромрежа Србије”.
ЕМС мора још на две локације да измести четири, односно два стуба снаге од 110 киловолти, али иако се и ту ради о високонапонској мрежи она је задужена за снабдевање струјом делова Србије и њихово премештање не изазива тако велике поремећаје у снабдевању. Занимљиво, али је испод далековода од 400 киловолти пут већ прошао средином деведесетих година прошлог века и ту је остало да се уради тек мањи део радова. Ови стубови су, према речима запослених у „Вој-путу”, предузећу које је и изградило досадашњих десетак километара, постављени пре две до три године, па је одмах требало да се поставе на прописану висину, јер је било јасно да испод њих пролази аутопут.
Можда ова збрка о томе куда иде пут и на шта наилази и није необична будући да још није завршен главни пројекат. Идејни пројекат овог пута урађен је још почетком ове деценије у Центру за путеве Војводине, коме је поверена и израда главног пројекта.
На питање „Политике” информативна служба Центра за путеве Војводине каже да су посао израде главног пројекта „ипсилон” крака добили 24. фебруара са роком завршетка до 24. јуна ове године.
„Главни разлог кашњења у изради Главног пројекта је изузетно кратак уговорени рок и у тако уговореном року потпуно несналажење главног и одговорног пројектанта и генералног директора у организацији и реализацији уговореног посла. Израда Генералног пројекта ’ипсилон’ крака је у завршној фази и очекује се, уз предузете мере Управног одбора, да до краја године буде завршен”, стоји у писаном одговору Службе информисања ЦПВ-а.
Иако се „ипсилон” крак укршта са три пруге, два магистрална, једним регионалним и више локалних путева, у додатку тендера од 1. фебруара предвиђено је да се брише изградња два моста. Међутим, на питање ЦПВ-у како ће регулисати укрштање са путевима нижег ранга „Политици” је одговорено да се главни пројекат, као и идејни, ради по позитивним прописима што значи да нема дилеме.
По закону пут првог реда, у какве спада и овај „ипсилон” крак, не може се у нивоу укрштати са путевима нижег ранга, а пошто ипак у тендеру није предвиђена изградња свих мостова, остаје нејасно како ће то укрштање бити решено.
Када је постало јасно да „ипсилон” крак неће бити завршен ни ове године, министар Дулић кориговао је своју ранију изјаву да своју политичку судбину везује за ову трасу од око 11 километара, додајући да он никада није рекао до ког рока ће пут бити завршен. Земљорадник Имре Фаркаш, чије економско двориште се налази посред трасе „ипсилон” крака, добио је новчану понуду и рок од шест месеци да се исели са свог салаша. Фаркаш није задовољан новчаним делом понуде, али и ова понуда открива да „ипсилон” крак ни у наредних шест месеци неће бити завршен.
Александра Исаков
објављено: 27.11.2010.