Beograd -- Odbor izvršnih direktora Svetske banke odobrio Srbiji kredit od 388 miliona dolara za auto-put Koridor 10, što je do sada najveći zajam te institucije Beogradu.
Moderni auto-putevi preduslov razvoja (Beta)
Svetska banka je naglasila da će biti uvedene dvostruke tehničke provere kvaliteta radova kako bi se obezbedilo da se pare potroše upravo na ono za šta su predviđene. Kako B92 saznaje, već u ponedeljak sastaće se predstavnici Svetske banke i Vlade Srbije, koji će tada zvanično i potpisati ugovor o dobijenom kreditu.
Sa 388 miliona dolara planira se izgradnja tri deonice na Panevropskom koridru 10. Kako je navedeno u saopštenju Svetske banke, projekat ima četiri komponente: izgradnju dve sekcije auto puta M1 prema Makedoniji u dužini od 31,6 kilometara, i to između Grabovnice i Grdelice i između Vladičinog Hana i Donjih Neredovaca. Zatim deonicu auto-puta M1 ka Bugarskoj od Niša do Dimitrovgrada, kao i izgradnju blizu devet kilometara auto-puta oko Dimitrovgrada.
Ekonomista Milan Kovačević objašnjava da je za Srbiju veoma značajno što je dobila novac za nastavak izgradnje koridora 10. On ističe da će se zahvaljujući dobijenom kreditu popraviti devizni bilans i otvoriti nova radna mesta. Međutim, kako kaže to je jedna strana medalje jer još jedan kredit, predstavlja opasnost za budućnost, jer se spoljni dug Srbiji značajno uvećava.
“Kada se sabere čitav dug onda se dobija da će naš dugo narasti na blizu 80 odsto bruto društvenog proizvoda što će dovesti do velikih problema u budućnosti. Biće povećana javna potrošnja u tu svrhu, stvoriće se nove obebeze. Problem je što će na ovaj način opašće i vrendost evra što će otežati naš izvoz, što će dovosti da naši problemi budu uvećani umesto da ih popravljamo”, kaže Kovačević.
Ugovor o kreditu Svetske banke podrazumeva i komponentu "sigurnost na putevima", navodi se u saopštenju.
Predstavnik "SAT medija grupe" Mirko Alvirović kaže da će izgradnja koridora omogućiti da se sigurnije i bezbednije putuje. On dodaje da je nophodno obezbediti novac ne samo za izgradnju, već i za održavanje putne mreže.
“Kada se odvaja novac treba ga odvajati ne samo za izgradnju već i za održavanja puteva. Bez održavanja teško da ćemo imati dobru putnu mrežu, dakle koridor 10 - da, dobar je, potreban je. Postojeće stanje je dobro, popravljen je dobar deo od Beograda do Niša, ali nedovoljno ako se i dalje ne bude održavalo sve to”, kaže Alvirović.
Osim kredita Svetske banke, koji je prvi strani kredit za Koridor 10, očekuje se i 600 miliona evra kredita od Evropske investicione banke i Evropske banke za obnovu i razvoj. Tih 600 miliona evra trebalo bi da se ulože za radove na dva kraka Koridora 10 - od Niša ka Pirotu i od Niša ka Vranju.