Šta je novo?

Konurbacija Beograda i Novog Sada??

Promasio si poentu onoga sto sam pisao, nisam rekao da ce ljudi ostajati u ruralnim sredinama, tj na selu, vec da je sasvim moguce da ce se razvijati lokalni urbani centri, npr Cacak - Kraljevo, ili Kragujevac i okolina.
U tim gradovima imas sve sto ti treba, osim aerodroma i univerziteta.

Ja vidim 3 pokretacke sile za razvoj tih sredina:
- troskovi zivota, i kvalitet zivota (u odnosu na danasnji Beograd), nebo i zemlja
- nizi troskovi za kompanije (poslovnog prostora, zemljista, usluga i plata)
- sve vise ljudi radi online, i plata im ne zavisi od lokacije

Znaci, ja ne kazem da ce se ovo desiti, ali postoji sansa da hoce.
Koja ce sila nadvladati, Beogradizacija ili Srbizacija, videcemo :)

A mozda se desi oboje, tj sela i mali gradovi totalno opuste, i ostanu samo ostrva od BGD, NS i tih regionalnih centara.
 
Administrativno gledano već sada može dosta toga da se uradi na vidu konurbacije koja donekle i postoji, a uz par stvari život ljudima se tu može dosta olakšati. Ceo potez već ima sve predispozicije da bude odlično povezan.

- Pruga BG - NS se već gradi i time se teoretski stvara baza za uspostavljanje redovne i česte veze vozom između BG, NS i svih naselja usput. Ovde sve zavisi od železnica Srbije kako će iskoristiti taj potencijal.

- Jedinstveni GSP sistem između NS/BG/Pančeva. Lokalni GSP i dalje treba da postoje ali treba uvesti i zajedničku radnu grupu koja bi recimo unifikovala cene karata tako da npr. da Miša ilI Vera iz Pančeva mogu u lokalnom busu kupiti kartu koja važi za vožnju do lokalne bus stanice u Veterniku, naravno sa presedanjem na Prokopu i glavnoj žel. u NS.

Ovakvi jedinstveni GSP sistemi postoje u Evropi, praktičnih iskustva imam sa takvim sistemima u Nemačkoj. Tako da u najvećoj Nemačkoj konurbaciji u rurskoj oblasti postoje 23 GSP sistema (za 23 gradova) čiju koordinaciju vrši jedinstveni GSP sistem "VRR" koji pokriva populaciju od 8 miliona ljudi. Takvi sistemi postoje i u ostalim konurbacijama širom Nemačke.

Praktičnost se ogleda u tome, da ovo znatno olakšava svakodnevne migracije na tom potezu pa ljudima neće biti teško živeti u dobro povezanim selima na tom potezu ako su sigurni da recimo za sat vremena mogu biti na poslu u BG ili u NS.

- Putna infrastruktura već postoji i sasvim je solidna - a biće i značajno unapređena i zaokružena ako se izgradi krak od NS prema Zrenjaninu pa do BG. U perspektivi se mora razmišljati o širenju auto-puta između BG i NS na po tri saobraćajne trake u svakom smeru.

- Sada uz jaku železničku i putnu mrežu sva naselja između poteza BG-NS (a u perspektivi u trouglu sa Zrenjaninom) mogu praktično da konkurišu međusobno raznim pogodnostima. Tipa jedno naselje ima besplatne vrtiće, ali zato drugo naselje ima bolju ponudu na polju kulture itd., međutim zbog jakih veza međusobnom će onda biti svejedno gde živiš.

- Perspektivno ovo može doneti ogromna olakšanja i BG i NS time što će deo stanovnika da se odvuče iz gradova i time da se smanje gužve i pritisak na razne institucije, bolnice, škole itd. Odnosno dolazimo do decentralizacije.

Da li će ova konurbacija imati neku perspektivu, mislim da zavisi dosta toga od železnica Srbije, odnosno da li će ljudi koji vode železnicu razumeti potencijal pruge i iskoristiti isti. Ja sam nažalost pesimista.
 
[url=http://beobuild.rs/forum/viewtopic.php?p=802617#p802617:an2n2leb je napisao(la):
chiko » Нед Дец 13, 2020 1:00 pm[/url]":an2n2leb]Ovde se necu sloziti sa vecinom, ne bih voleo da se to dogodi.
To bi znacilo 2 lose stvari:
- ispraznio bi se ostatak Srbije, i demografski i ekonomski
- taj konurbanizam bi bio suvise veliki, Beograd je i sada prevelik za kvalitetan zivot.

Ono sto bih ja voleo da vidim su regionalni centri sirom Srbije, lokalne konurbacije.
Koliko je to realno, drugo je pitanje.


Та места између могу брзо да се споје, јер су већ врло близу тога, а с обзиром да се шире кућама, број становника неће бити толики да усиса Србију, али може да омогући растерећење и смањење становника у самом Београду, то јест даље претрпавање. Зашто ?

Зато што има све више људи који увиђају недостатке живота на асфалту и у бетону, са недовољно природе и здраве животне средине. Имати кућу са двориштем и својим дрветом је могуће, али нико не жели да оде предалеко од града...

А конурбација има предност становања у кући са двориштем између два велика и значајна града са којима по архитектонским вредностима, структуром и образовањем становника, пословним могућностима и услугама и садржајима, посебно бројним вртовима, што је у Србији реткост, не може да се пореди ни један други град ! Свему у прилог ће ићи добра повезаност брзом пругом, ауто путем, Дунавом и бициклистичким стазама.
 
Manje vise Ok je sve to, jedino mi nije jasno sta znaci "посебно бројним вртовима, што је у Србији реткост" ?
 
Ne znam koji je ovo put po redu da spam sotware registruje nalog, otvori temu sa istim naslovom i prvim postom od pre 5-10 godina i da krene diskusija. I onda ubaci link u potpis.

viewtopic.php?t=2940
 
U potpisu "clana"

Opera-Snapshot-2020-12-14-132057-beobuild-rs.png
 
Gle stvarno...
Igore, jel ima ovaj sajt neku zastitu od spamera ?
Recimo da se ne moze postaviti tema bez 10 postova...

Mada, ova tema je prilicno zanimljiva.
 
Dobro zapažanje, spojio sam teme. Nisu toliko česte ovakve situacije kako bi se uvodila ograničenja, ostalo se reguliše u hodu.
 
Sto se tice same teme mislim da ce fizicki gledano kad tad doci do "spajanja" prvenstveno milsim na mesta izmedju Zemuna i Indjije, pa kasnije redom. Ali ne mislim da ce ikada moci da se BG i NS smatraju kao jedan grad. To je kao kada bi jednog dana smatrali Backu Palanku i NS jednim gradom, jer nema nekog veceg "praznog prostora" izmedju njih.
 
Konurbacija, tj. neprekidna urbana oblast je malo verovatna izmedju Beograda i Novog Sada. Pre će doći do dve urbane aglomeracije. Novi Sad se već širi na sremskoj strani i njemu gravitira više gradova pored Dunava i deo Fruške Gore do Banstola.

IMG_20220704_074609.png


Beogradu gravitira više gradova sve do Indjije, koja "sedi na dve stolice" :), tj ona je negde u medju-zoni od Banstola do Stare Pazove. Više naselja ovog dela Srema već sada su praktično predgradje Beograda iako ih ima i u AP Vojvodini.

IMG_20220704_075156.png
 
Poslednja izmena:
Naravno da nece doci i nece se desiti nista specijalno jer ljudi uvek kad kazu za 50 godina ocekuju da ce to biti neka buducnost kao u filmovima. Kao, gradicemo naselja i puteve od sale, za par dana, vozicemo letece automobile... A u stvari, imacemo samo bolji mobilni telefon i ziveti gore nego danas.

Pa, evo, tema je otvorena pre deset godina sa pricom o spajanju za 50 godina. Znaci, vec je petina vremena prosla i nismo mrdnuli ni malo.
 
Naravno da nece doci i nece se desiti nista specijalno . .
Naravno, pogotovu ako pogledamo sumorne prognoze u vezi "prirodnog priraštaja", a one predvidjaju manje stanovnika u budućnosti. Da bi se "spojili" BG i NS bilo bi potrebno da se naseli par miliona ljudi izmedju tih gradova, a to je potpuno neverovatno, jer bi morala bi da se preseli polovina stanovnika Srbije.

Moguć je i "mehanički priliv" iz ekonoskih i nepovoljnih političkih situacija - ne daj Bože. Ali u tom slučaju iz KiM ili BiH ne bi moglo da se preseli više od milion ljudi što je opet nedovoljno čak ako bi se baš svi doselili izmedju BG i NS, a to je malo verovatno.
 
Ne računajući prigradske opštine, Beogradu, sa južne strane, gravitira sve do Aranđelovca, sa banatske sve do iza Pančeva, a sa sremske, što reče Dragan, sve do Inđije. Znam da se Pančevci ljute kada im se kaže da su oni faktički prigradska opština Beograda (iako PA ima status grada), ali, de facto, jesu, čak i više nego Mladenovac.
 
Ja sam uzeo u obzir samo pravac prema Novom Sadu, jer je to u skladu sa naslovom teme, ali može da se posmatra i ostali deo koji gravitira ka Beogradu. Znači aglomeracija iz koje se ide na posao u BG ili kupovinu ili studiranje ili na sportski dogadjaj, pozorište, bioskop, kafić, kafanu, šetnju, . . itd.

Mogu da se uzmu dva kriterijuma, nap. udaljenost oko 100Km ili oko 1h vožnje autobusom, vozom ili kolima. Evo iz Sremske Mitrovice se stiže busom za oko sat vremena do Sava Centra . . . provereno više puta. :)
 
Pancevo ima realnije sanse da se spoji sa beogradskim opstinama, a i to bio bio jedan 100godisnji projekat.
 
Pančevo je već skoro na granici AP Vojvodine i ne može skoro ništa da se gradi preko Tamiša prema Beogradu.
A, pitanje je šta će se graditi na teritoriji Palilule prema Pančevu. Sada je to uglavnom privredna zona duž puta.
IMG_20220709_125321.png
 
Poslednja izmena:
Ne mora/ne treba da se gradi na Tamisu, bitno da je sve dobro spojeno saobracajnicama.
 
Pancevo ima realnije sanse da se spoji sa beogradskim opstinama, . .
Ovde pišemo o fizičkom spajanju, a već sada je Pančevo dobro povezano putem i prugom, a biće još bolje kada se izgradi most preko Ada Huje i poslednji sektor Obilaznice sa željezničko-putnim mostom kod Vinče.
 
Poslednja izmena:
Pa Dragane, naseljeno mesto Beograd prestaje na Bežanijskoj kosi (ima znak), malo je nerealno fizičko spajanje sa Novim Sadom, pošto ga nema ni sa Batajnicom i Radiofarom.

To sad već jeste jedno metropolitenako područje, a da bude 'jedan grad', u smislu definicije UN (beše dve kuće na najviše 500 metara?), to sigurno ne može, s obzirom na Frušku goru, i bolje da ne trošimo temu na to.
 
Ovde pišemo o fizičkom spajanju, a već sada je Pančevo dobro povezano putem i prugom, a biće još bolje kada se izgradi most preko Ada Huje i poslednji sektor Obilaznice sa željezničko-putnim mostom kod Vinče.

Nema veze sto je izmedju industrijska zona, Pancevo bi teoretski moglo da postane beogradska opstina. Mislim, ako je to uopste ikom potrebno. To bi bilo zesce okidanje od pokrajne Vojvodine, posto je opstina Pancevo prilicno siroka.

Pancevo_mun.png
 
Pa Dragane, naseljeno mesto Beograd prestaje na Bežanijskoj kosi (ima znak), malo je nerealno fizičko spajanje sa Novim Sadom, . .
Nisam ja otvorio ovu temu pre 10 godina, već sam samo napisao par postova :
https://forum.beobuild.rs/threads/konurbacija-beograda-i-novog-sada.4812/post-970452

To bi bilo zesce okidanje od pokrajne Vojvodine, . .
"Otkidanje" Pančeva od AP je politički nerealno, a i nepotrebno obzirom na velečinu administrativne veličine Beograda, već je tu suviše tzv. "prigradskih opština".
 
Poslednja izmena:
Da se pitam, ja bi administrativno pripojio Pancevo Beogradu jer nije logicno da Sremcica koja je udaljenija od centra Beograda bude deo istog a Pancevo koji je geografski blizi sa preko 100000 stanovnika bude jedan odvojen grad.
To je sve deo jedne iste konurbacije i gravitira Beogradu.
 
Da se ja pitam iz teritorije grada Beograda bih izbacio i Mladenovac i Obrenovac i Lajkovac i sva ta ostala mesta koja fizički i ne pripadaju glavnom gradu. Prestanimo na silu širiti Beograd. Pančevo takodje nikako ne treba da bude gradska opština Beograda.
 
Проблем је у административној организацији. Уместо Града Београда потребан нам је Београдски округ који би чинили Београд у ужем смислу, и општине и градови око њега, од Панчева до Лазаревца и од Младеновца до Пазова.
 
Vrh