Šta je novo?

Konurbacija Beograda i Novog Sada??

Konurbacija nije verovatna, pre ćemo imati dve suburbanizacije, oba grada, koje će se fizički sastaviti.
Dakle, pre svaga će se suburbanizovati sela i slobodno zemljište između BG i NS takoda ćemo za 50 godina imati kontinuirano nastanjen prostor niske gustine naseljenosti
 
To bi bilo dobro, recimo gustine naseljenosti hektar po domacinstvu, nikako manje, nikako zgradurine tipa centar Ns-a i Bg-a, treba biti vidovit sta donosi internet i elektrokola, solarni paneli, pa u tom smeru razvijati naselja. Cak i vetrenjace za struju u delovima Vojvodine bolje da seljaci na svom placu prodaju struju EPS-e nego sto se taj biznis daje krupnom kapitalu a ne lokalcima. Inace, za pocetak bi moglo se napravi jedno takvo hektarsko naselje porodicnih kuca koje podseca na americka predgradja, samo sa vecim placevima, između Novog Beograda i obilaznice ka Jakovu, kuda bi trebao proci nastavak autoputa do Vojvodjanske ulice, a taj deo išpartati ulicama i parcelisati na po, ako ne može već hektar zbog skupoće od blizine grada, onda bar na po 50tak ari i sirokim ulicama izmedju. Na tih 8km bi takvom urbanizacijom, moglo živeti oko 20-30.000 ljudi sa odlicnim resursima za život, mnogo bolje nego pravc pretrpanog razvoja Bg na vodi, kanjonizacija Vracara, Zvezdare, Vozdovca i sl. Da covek bude covek a ne stokka u toru
 
Фала вирушчини што је популаризовала рад од куће. Сад ће места около градова да се настане а сами градови да цркну и смање се. И ето цела Србија буде нешто као огромно приградско насеље
 
Kad proradi brza pruga između Novog Sada i Beograda, steći će se uslovi za proširenje postojećih i formiranje novih naselja uz tu prugu. Stara i Nova Pazova i Inđija će se sigurno dalje širiti jer će se isplatiti ljudima da žive u tim gradićima a da rade u Beograd ili Novom Sadu. A verovatno će se u jednom trenutku pored nekih drugih stanica na toj prugi formirati veća naselja, npr. pored stanice Beška se može formirati čitavo novo naselje, jer je dobro pozicionirano, uz železničku prugu i pored auto puta, a u blizini su već formirana naselja Beška, Čortanovci i Krčedin.

Ono o čemu treba razmisliti jeste iskorišćenje pruge od Sremskih Karlovaca do Čortanovaca, za koju je plan da se ukine, što mislim da je pogrešno, već je treba iskoristiti za lokalni saobraćaj od NS do Čortanovaca.

I na kraju, postoji jedan niz naselja uz obalu Dunava - Belagiš, Surduk i Slankamen, koji su trenutno loše povezani sa auto putem, i samim tim nisu interesantni za život ljudima iz BG i NS-a. Ako bi se bolje povezali sa auto putem i ka lokalnim centrima - Inđiji i Staroj Pazovi sigurno bi postali dobre lokacije za život, jer su uz Dunav.
 
Иначе не бих се сложио са проценом да је Београд на демографском врхунцу из простог разлога што се развија у јединственом правцу за Балкан. Остали градови овог дела Европе теже да глуме Немачку и развијају упокојене градове попут Љубљане што значи да сви који буду желели да живе у живим, бљештавим градовима који никада не спавају ће гравитирати граду који убрзано иде у том правцу. Докле год наши забринути левичари не упропасте дух Београда својим покушајима да га упокоје, чека га светла будућност посетилаца и људи који бар део живота одлуче да проведу у њему.

Ne znam sta znaci upokojen grad, i kako su to nemacki gradovi upokojeni. Nemacka moze svima da bude za primer kako su sacuvali gradove manje i srednje velicine. Ljubljana ima procentualno daleko veci broj useljenika koji nisu Slovenci nego Beograd useljenika koji nisu Srbi. Prosto njemu ne gravitira niko i nista van nase fantazije. Ako i ima zelje do nekog provoda i nocnog zivota komsije ce doci na vikend, ali bas da zive u gradu koji je 2-4 puta siromasniji od njihovih glavnih gradova nesto i nisam siguran. Nama bi bolje bilo da uredimo grad koji ce da zadovolji nase svakodnevne potrebe a ne da nas vuku kompleksi stalnog merenja sa komsijama i pravljenja megalomanskih projekata koke ppsle ne mozemo ni da odrzavamo.
 
Мислим да би по овом питању било паметно осмислити детаљне урбанистичке планове за потез између аутопута и пруге од Бешке до Нове Пазове који би омогућили градњу планских насеља за становање у кућама са већим двориштима која би била оријентисана мрежом улица и јавног превоза ка железничким станицама и петљама аутопута. Ништа велике густине и ништа стихијски.
 
Beograd i Pančevo su faktički spojeni, ne samo u prostornom smislu nego i u pogledu gravitiranja stanovnika Pančeva Beogradu, a mislim da je prema trenutnom pravcu širenja Beograda realnije očekivati da se spoji sa Čačkom, nego sa Novim Sadom. :mrgreen:

Koja je gruba procena za broj stanovnika koji bi trebalo smestiti na prostor između BG i NS da bi se gradovi spojili?
 
Све зависи од густине насељености. Ја сам за мању густину, за индивидуално становање, предграђа попут америчких. Верујем да то може да се анализира. Тешко да ће се баш у потпуностит стопити, али за почетак конгурбација од Бешке до Пазове би добро дошла.
 
Pa realno mali su izgledi da će se ikada spojiti jer NG i NS deli jedna planina.
Ali ako pričamo o broju ljudi koji tu treba da se naseli, izmedju svakog tog grada koji ste pomenuli (nova Pazova, stara Pazova, indjija, Beška) ima od prilike mesta za jedan takav isti grad. Pa sad izračunajte koliko je to gradova potrebno da popuni te rupe a prosečno su to gradovi od 15000-20000 ljudi.
 
Kad se spominje Pancevo, da podsetim ko ne zna, ali u detinjstvu moje babe koja se rodila u Pancevu 1925-e, Pancevo, Zemun i Beograd su bili jedna upravna jedinica. Sto je i logicno, tri bliska, a velika naselja udaljenosti 5-10km, na tri obale dve velike reke. Da je tak ostalo, mozda ne bi, ali mozda i bi danas ruzan neuredjen deo Krnjace oko Zrenjaninskog puta, koji fakticki spaja Bg sa Pancevom, bio mozda vise uredjenjem nalik NBg-u koji je spojio Bg sa Zemunom. Mozda bi se Bg vise razvijao ka Dunavu nego ka Savi, mozda bi Visnjicka Banja bila sredjenija kao Banovo brdo, mozda bi bilo vise mostova preko Dunava itd...
 
Nadajmo se da nikada nece doci do toga.
 
Zamislite koji bi to trip bio, na tv utakmica i komentator kaže: gledate gradski derbi Vojvidina : Čukarički. :mrgreen:
 
Neki članovi ovde suviše bukvalno i drveno shvataju post autora teme. Sumnjam da iko očekuje da se od Sopota do Novog Sada pravi nekakav Bosvaš. Čovek verovatno misli na to da će vremenom naselja oko saobraćajnica između njih biti sve više naseljena i poželjnija za život.
[url=http://beobuild.rs/forum/viewtopic.php?p=802440#p802440:nt0ftr6t je napisao(la):
Corradi » Sub Dec 12, 2020 8:27 pm[/url]":nt0ftr6t]Beograd i Pančevo su faktički spojeni
Slažem se, samo ajde ti to utuvi u glavu GSPu i Direkciji za javni prevoz. :D
 
Realno taj potez (NS-BG) je već sad blizu toga da formira konurbaciju. Znam dosta ljudi iz NS koji bar tri dana nedeljno rade u BG (ok pre korone, mada neki i sada), ili ljude koji skoro pa dnevno idu poslom u BG, ali isto tako i dolaze iz BG u NS.
Ima ljudi koji su, iako su mogli recimo u NS, odlučili da se vrate u npr. Inđiju ističući da im je tamo opuštenije, da imaju porodičnu kuću, da su troškovi života manji, a da sad manje više imaju sve, a podjednako im je dostupan i Beograd i Novi Sad. Kad se jednog lepog dana i pruga konačno okrpa, iz ovih mesta će se lako i brzo stizati (izbegavajući gužve na putevima pred i u gradovima) i do NS i do BG, faktički ćete lako moći da radite u jednom od ova dva grada, a da bez preteranog gubitka vremena živite u naseljima između njih. Baš kao šti na zapadu mnogo stanovništva ne stanuje u gradovima u kojima rade. Konurbacija i spajanje u tom smislu je već u toku.
 
Ako pitate novosadjane, verovatno ce vam reci da zele sto vecu autonomiju od Beograda.
 
Pa naravno da konurbacija ne podrazumeva administrativno spajanje lokalnih zajednica, svaka će i dalje da primarno razmišlja o svom razvoju, ali i iskoristi pozitivan efekat blizine one druge. Naopako da nam likovi poput ovih što preuređuju Beograd razmišljaju šta i kako u Novom Sadu (nisu ni ovi naši baš spašeni i to već duže vreme, ali toliki nivo bezobzirnosti, bahatosti, javašluka i čistog ignorisanja bilo kakvih planova ipak zasad nisu dostigli)
 
Moze, ako Novi Sad time stekne jos vecu ekonomsku i administrativnu nezavisnost od Beograda.
Ok, lako je biti skeptican sto se ove teme tice, meni je samo logicnije da potencijalno sirenje Beograda ide ka istoku (Ovca, Vinca, Pancevo), a i to je po najoptimisticnijoj prognozi jedan - stogodisnji projekat.
 
Два града ће се веома приближити новом пругом и простор ће се пунити не само зградама за становање, већ наравно и привредним објектима. Свака озбиљна инвестиција (више од мотања каблова и сл.) у Србији већ иде ка региону Београда и Новог Сада и то се неће променити. За становнишво се не треба бринути, јер, осим малог Шенгена, велики су Авганистан, Пакистан... (ја бих форсирао Украјину, Молдавију са Придњестровљем и сл.).

Исељавање у предграђа и у сателитске градове је тренд који је већ почео и биће само појачан, а предметно подручје ће, услед тога што је реч о најразвијенијем делу земље, бити привлачније од осталих.

Треба поменути Фрушкогорски коридор, који ће озбиљно појачати положај Новог Сада: до Руме ће се стизати за 15 минута и, ако Батајницу водимо као део Београда, моћи ћемо комотно и Руму да ставимо у исти однос рема НС. Веома близу биће и Сремска Митровица, па и Шабац: свеукупно, сигурно још око 300.000 људи се "примиче" Новом Саду, који ће тиме доћи на ниво дневне посећености нпр. Загреба, а ни милионски градови после нису далеко.

Дакле, солидан развој нас очекује у целом овом појасу.

Смтрам да је приоритетно унапредити постојећи стари пут Београд - Нови Сад, са обилазницама око насељних места и са четири траке целом дужином.
 
Upravo ovobo cemu tema govori smo ucili na prostornom planiranju, da ce doci do spajanja Beograda i Novog Sada sirenjem mesta izmedju i da ce na tom prostoru ziveti 4 miliona stanovnika, odbnosno vise od pola stanovnistva Srbije (ukljucujuci Beograd i Novi Sad, ne samo prostor izmedju). Znaci desice se upravo ono sto se sada desava sirenje Nove i Stare Pazove, Indjije, Batajnice i postepebog nestanka razmaka izmedju tih mesta.
 
Тако некако ће и бити - пошто су убедљиво први и убедљиво други по значају град у Србији тако близу, неизбежно је. И добро за развој земље, у основи (осим ако не мислимо да треба да чувамо мрежу насеља, а не људе и земљу). Неодрживи градови ће се свести на ниво вароши, неодрживе вароши на ниво села и то није крај света.

Да додам да дуж старог пута, целом дужином, треба направити ЛРТ (са грањањем линија ка железничким станицама и побочним местима), као што је случај у најпознатијим европским конурбацијама у Немачкој, или у Пољској. Тиме би се ојачао потенцијал читаве зоне за развој и инвестиције у све садржаје.

https://en.wikipedia.org/wiki/Silesian_Interurbans
 
Odlična tema.To je gotova stvar i iz aviona se videla i pre 30g. U suštini Beograd bi trebao da integriše u sebe sve u poluprečniku od 50-80km.
Od Šapca do Smedereva, i Valjevo do NS-a. Da sve bude povezano S-bahnom i auto putem, za šta postoje već uslovi. Ostale mikroregione mogu kreirat Kragujevac i Niš, tu se priča završava.
Koliko god da to zvuči odvratno u ovom momentu beogradizacija Srbije, izumiranje ostatka Srbije.....nije smak sveta sve se to može regulisati.
Mnogo je bolje da se ovaj proces desi koliko toliko planirano nego stihijski, da ne dobijemo nove Borče, Kaludjerice....jednom rečju Bangladeše.
Ova konurbacija je naša najveća strategijska prednost u odnosu na sve banane državice na Balkanu. Nijedna druga niti Bugarska, Hrvatska, Albanija nema te ljudske resurse da joj u prečniku od 100 km je živi 4miliona ljudi. Zaista Makedoniju, Kosovo i BiH ne smatram država, veštačke su, samoneodržive i iste će biti podeljene i integrisane u ove tri + Srbija u narednih 20g.
Zašto je konurbacija naša prednost?

Zato što u ovom globalizovanom dobu sve se svodi na koncentraciju, evo corona će je samo ubrzati. U svim aspektima ekonomije proces koncentracije kapitala se dešava. Autoindustrije, banke, farmaceutika....
Beograd i ta konurbacija će se 1/1 namestiti kao centar ovog regiona. Ne samo regiona nego i šire...Znači eliminisati Zagreb, Sofiju, Solun, Temišvar i ne usisavati ljude samo iz Srbije nego iz regiona. Beogradu to mesto prirodno pripada i konačno ga dobija. Pre svega u mentalnom smislu ovo je kosmopolitiski grad ostale prestonice su kasabe - prestonice banana država. Beograd je uvek bio i biće više od toga, to je ono što ga razlikuje. Najbitnija će biti koncentracija kvalitetne radne snage i kupovne moći. Ova konurbacija treba da privuče svetski kapital, i već privlači. Da iz bilo koje sfere ekonomije investitor sa ove tačke može voditi svoj biznis globalno. Radio sam sa strancima, ne računam USA i London, to su priče za sebe. Ostatak Jevrope možemo da pojedemo za doručak, dekadencija je učinila svoje. Naš čovek za 2 soma neto uradi više nego njihova dva za 10 soma. Ne govorim ja o tome da smo nebeski narod, nego to je prosto pogledati šta je ovaj narod preživeo samo poslednjih 200g, evolucija je učinila svoje. Kapital će pronaći svoj interes, iskoristimo ovu šansu. Nikad Beograd neće biti Prag, Budimpešta, Beč i ne treba. Ali realno Beograd bude nezaobilazni deo mape Jevrope isto kao i ti gradovi. Kada postane nikakve više priče bombardovanja, satanizacije ovog naroda i tome slično neće biti na mejnstrimu niti u planovima onih koje kroje budućnost sveta.
 
Ovde se necu sloziti sa vecinom, ne bih voleo da se to dogodi.
To bi znacilo 2 lose stvari:
- ispraznio bi se ostatak Srbije, i demografski i ekonomski
- taj konurbanizam bi bio suvise veliki, Beograd je i sada prevelik za kvalitetan zivot.

Ono sto bih ja voleo da vidim su regionalni centri sirom Srbije, lokalne konurbacije.
Koliko je to realno, drugo je pitanje.
 
Fraivan, ovo je bio pogled na svet od pre nekoliko decenija

Više se ne razmišlja tako. Sada je trend da ljudi žive (i) u manjim emstima, da se ne stvaraju velike konglomeracije, nego da se grade saobraćajnice koje omogućuju svima da stignu svuda.
Ne mogu se naravno veliki gradovi smanjiti, oni su nastali i sada su tu, ali ne treba veštački forsirati njihovo nastajanje u 21 veku.
Tako da konurbacija NS-BG ne treba forsirati, naprotiv treba sprečavati njeno divlje nastajanje.
 
Па заправо савремена инфраструктура "шири" градове: хиљаде људи тако свакодневно путује на посао Те-же-веом из Тура у Париз, а то је као од Ниша до Београда. У Јапану, Кини је тога још више. Од мањих земаља - више пута ми је прозујао регионални експрес Беч - Винер Нојштат испред носа.

Код нас ће нова пруга ка северу омогућити да се из Врбаса иде на посао у Београд, а из Суботице - у Нови Сад. И Фрушкогорски коридор је од помоћи.

То јесте брана неконтролисаном и неквалитетном насељавању и да, инфраструктуру треба да градимо првенствено према регионалним потребама у разним деловима земље.
 
Ja pišem o tome šta će biti. Ne šta volim, šta ne volim i zato je bolje da se to desi planski, nego stihijski.
Imamo s jedne strane Dunava "bangledeše" poput Borče, Ovče...a sa druge strane Save, kakav god da je Novi Beograd, Menhetn je za ove nakazne tvorevine. Srem će biti u svakom smislu centar Srbije, tačnije već je, to je Novi Beograd. Postoje istorijski razlozi zašto Beograd nije bio ono što treba i što će biti, da ne ulazim u tu raspravu.

Odlazak u predgrađa za mene nije napuštanje grada, predgrađa su širi deo aglomeracije. Ljudi i dalje rade, dolaze u grad, vezani vako il onako.
Tri razloga zašto se koncentracija globalno neće smanjivati.
Prvo, svakom lokalnom pa i globalnom Velikom bratu ovce trebaju na jednom mestu, u toru, ne raštrkane na sve strane.
Drugo, ne trebaju mu finansijski i u svakom životnom smislu samostalne jedinke.
Treće, plafon 10-15% ljudi je sposobno/kreativno da samo zaradi novac. Svi ostali su vezani za javni sektor ili kompanije iz drugih sektora (finansijski sektor, industrija, usluge....). Pravih preduzetnika, poljoprivrednika, frilensera je tih 10-15%. To je Gausova kriva i ona se ne može promeniti.

I konkretno u našem slučaju, ogromnoj većini dođoša je najveći (možda i jedini) životni uspeh što žive u tom BGu,NSu....i prodali bi sve rodjeno i nerodjeno samo da se ne vrate tamo odakle su došli. A tamo odakle su došli imaju dom, dvorište, sve što im treba ....dok ovde žive u suterenu bez svetlosti u 30kvm na nekoj ledini bez kanalizacije, bez krštene ulice, trotoara....Isto kao što je većini gastosa jedini uspeh da su napustili Srbiju.

Ja se slažem da je bolje za čoveka kao jedinku, i društvo u celini da ljudi žive više u ruralnim nego urbanim sredinama ali to se neće desiti.
Desiće se samo u slučaju neke opšte katastrofe, to niko ne želi niti hoće da priziva.
Ova trenutna pošast potencijalno može biti uvod za tako nešto.
 
Vrh