Šta je novo?

Kolor šeme vozila GSP-a

Сада је релативно мањи циркус него што је био са увођењем те поделе шема на жуто-плаву за аутобусе, наранџасто-плаву за тролејбусе и црвено-плаву за трамваје. Тадашња шема је естетски јако ружно изгледала, посебно због плаве штрафте, шема аутобуса и није имала неке везе са донираним МАНовима који су стигли у шеми ГРАС Сарајево, а и донирани швајцарски трамваји су обесмислили целу ту идеју такође. Што се тиче саме шеме, то је све ствар укуса, некоме може да се свиђа једна, некоме друга, али слажем се с тим да је требало направити конкурс за графичке дизајнере. Мени у данашњем решењу највише смета што ни та униформност возног парка није униформна, и даље имамо широку варијацију од скроз црвених возила, преко возила која имају беж изнад прозора само са страна док су предњи и задњи део скроз црвени, па до варијација са црним детаљима.
 
Originalna žuta boja ''Japanaca'' jeste doprinela da se izabere žuto-plava šema ali to nije bio glavni razlog. Glavni razlog je bio politički, odnosno DS je hteo vozila koja će nositi boje njegove stranke. To se vidi i po tome što su Japanci bili skroz žuti i imali tek jednu diskretnu svetlo-plavu tračicu po sredini vozila, i u oku posmatrača, oni su bili žuti, ne žuto-plavi. Dok je sa uvođenjem nove kolor šeme u vreme DSa uvedena tamnija nijansa plave, i to na dnu karoserije, u vidu široke plave trake.
Pogledajte prilog 4
Pogledajte prilog 3
Pogledajte prilog 2
Koja, gle čuda, savršeno odgovara bojama Demokratske stranke. Inače uvođenje te kolor šeme bilo je propraćeno Đilasovim rečima ''da će sad vozila biti ofarbana u šeme po Evropskim standardima''. Svojim ušima sam ga slušao na TVu kad je to rekao. Iako sam još tada znao da ne postoje ''šeme farbanja po Evropskim standardima''. Tako da Japanci su samo poslužili kao izgovor da se uvede većinski žuta kolor šema, ali nisu oni bili glavni razlog već isticanje boja vladajuće stranke kao i asociranje na boje Evropske unije. Pošto je tada sve živo prštalo od žute i plave boje.
I to su mi naknadno potvrdili i ljudi koji su bili upućeni u sve to. Priča o Japancima je samo došla kao dobar izgovor.
A sve i da poverujem da su Japanci bili glavni razlog da GSP zbog njih uvede novu šemu... u tom slučaju - izem ti ja gradsko preduzeće koje: 1) menja čitavu svoju šemu i prefarbava 800 vozila 5 godina jer nema para da prefarba 200 vozila po prijemu i 2) nije u stanju da reprodukuje šemu sa Japanaca nego skarabudži neku svoju koja ni na šta ne liči.

Što se tiče crvenih trolejbusa, mogu samo da kažem da sam presrećan što smo umesto odvratnih narandžastih bundevi dobili crvene BKMove
Pogledajte prilog 1

Čak i sa ovim kretenskim nalepnicama sa strane (koje su sad već skinute), ovi crveno-šareni BKMovi su opet milijardu puta lepši nego nakaradne narandžaste bundeve sa plavim trakama na dnu. Jedine ružnije kolor šeme od te stare trolejbuske narandžasto-plave se mogu naći na prostoru bivšeg SSSRa, gde bi ova šema još prošla i kao vrlo lepa i originalna. U svakom drugom kontekstu, ta šema je nešto najodvratnije što sam ikad video na ulicama.

Što se tiče konstantne uporne priče o crveno-bež šemi... Ajde da uradimo anketu na ulici gde ćemo pitati ljude da li vide nova JGP vozila kao crveno-bela ili crveno-bež. Ja umem da budem cepidlaka oko svega i svačega, pa čak ni meni ne smeta kad vidim autobus koji umesto mlečno bele ima bež belu šaru na sebi. Štaviše, kad ih vidim uopšte ni ne razmišljam o bež boji. Za mene je to crveno-bela šema. Uz sve druge aljkavosti i ružne stvari koje mogu da vidim na svakom mestu u gradu (izvaljeni stubići, štroka, reklame, polupani izlozi, grafiti...) lupanje glave oko toga ''koliko je bela ova šara na autobusu, jel to više bež ili više belo....? '' je poslednja stvar o kojoj razmišljam. Mnogo više razmišljam o tome kako je lepo da nakon 20 godina rusvaja napokon imamo nekakav vid uniformnosti vozila.
 
[url=http://beobuild.rs/forum/viewtopic.php?p=560245#p560245:1k4p5r0a je napisao(la):
Somi303 » 19 Aug 2018 12:23 am[/url]":1k4p5r0a]Та возила ће свакако у Железник убрзо, нема потребе за фарбањем. Дотични Драго Тошић би могао прво да погледа како тачно та возила треба да изгледају пре него што изјави тако нешто. Пола приватника је возила офарбало само у црвено, иако треба да имају горњи део у крем боји, а Ц и ЛЦ има црвено бела возила која и даље возе улицама.
Nije tacno, u konkursnoj dokumentaciji stoji iskljucivo "Каросерија аутобуса мора бити офарбана основном бојом шифра RAL 3001." Dakle ne stoji uopste da treba da ima jos neku drugu boju pored te, tj. da je obavezno da bude gornji deo u krem boji.

http://www.bgsaobracaj.rs/JN/23_15/23_15_KONKURSNA.pdf

Na 7. strani, a ima na jos par mesta kasnije, isto samo osnovna RAL 3001, iliti crvena.
 
Inače vezano za moj prethodni post, samo da napomenem da ne mislim da su Zijače (bile) ružne same po sebi. Nego govorim o toj poslednjoj, narandžasto-plavoj ''bundeva'' šari koje su tada nosile, a po ugledu na prvu seriju BKMova koja nam je stigla ranih 2000ih. Jedine odvratnije šeme od te video sam prostoru bivšeg SSSRa. A mislim da su naši izvukli inspiraciju za tu bundevu upravo odatle, pošto sam viđao ruske primerke sa istom tom bojom. Štaviše ne bi me čudilo da su naši izabrali nju jer je BKM već imao kontigent vozila u toj boji, pa da ne bi plaćali prefarbavanje, oni uzeše narandžaste BKMove. Tipično za GSP i Grad.
 
Aпсолутно је та наранџасто-плава шема најнесрећније решење. Мада мени су и Катице тужније од како су црвено-плаве.Са белом/беж око прозора су ми чак и изгледале некако модерније, а најбољи је био онај пробни предлог са црним детаљима.
 
Što se tiče Katica, na njih i ne obraćam pažnju pa i nemam neki stav. Mada lično definitivno mi je najlepša šara koju imaju (ili su imale...? ) u Pragu.
Iako malo šarena, sviđa mi se zato što im ovi crni i sivi elementi daju skroz drugačiji, moderan izgled, a istovremeno ovaj donji crveno-beli deo čuva njihov tradicionalni prepoznatljivi izgled koje su nekad imale u gotovo svim zemljama gde su služile i koji je postao njihov ''trademark'' po kojem ih svi pamtimo.
tram-300x230.jpg

Mada kažem, ne bavim se toliko šinskim vozilima pa i ne znam koje su dobre kombinacije za njih i kako se farbaju po (modernom) svetu. Al eto npr ta moderna Češka varijanta mi se dopada.

Inače, ako dobro vidim sa slika, i kod njih ima varijacija na temu ''jel bež-belo ili belo-belo?'' Pa im ništa ne fali.
 
Meni se ne dopada nijedna kombinacija do sada, ali svako ima pravo na svoj licni dozivljaj i na ono sta mu se dopada ili ne, Ja imam ogroman prezir na povratak grozne crveno-bez kombinacije jer sam se nazalost napatio 90tih poprilicno sa tadasnjim GSP-om, uostalom kao i svi. Ta kolor sema u meni ponovo budi ta grozna vremena, i uostalom pa nije to bogom dana kombinacija boja, da bi se ponovo vracali na nju!

Znaci ziasta je smesno porediti DS sa zuto-plavom kolor semom, mozda im je donacija iz Japana dala tu ideju, ali zasto "bojiti" ostrasceno i lupati etikete "kolor semama", ako se to tako posmatra, onda su tramvaji spanci odavno imali SNS boje, a zasto ih SNS sada ne boji u crveno-bez? Ako SNS zaista nije toliko ostrascen kao DS, zasto onda menja ponovo boje? Naravno da jeste. Zato je cela ta prica po meni ogroman cirkus i besmislica, samo da se pokaze ciji je veci.

Moje misljenje je sledece:

1. Nije trebalo menjati nista, jer nema potrebe za tim (nepotrebni troskovi - 3500-4000 evra po busu x 200 Solarisa ej ! ).
2. Ako je vec toliko plavo-zuta kombinacija bola oci svima, onda je trebao da se raspise konkurs kako dolikuje, a ne raditi na divlje i toliko improvizovano.
3. Opcija je mogla da bude i kolor-sema eko-buseva, koji po meni imaju najbolju opciju od svih boja/kolor sema koje mozemo videti u paleti GSP-a.
4. Kao sto je neko pomenuo vec, trebalo je napraviti dogovor i sa japancima i sa svajcarcima da se donirani tramvaji i busevi isto uniformisu, zaista mi nisu jasni ti uslovi - dali smo vam na poklon - ne dirajte originalnu boju.

@ Bander - Narandzaste trole su jedno vreme bile i u Atini, ali to je opet neka druga prica.

4125856626_3ec71c2682_b.jpg


@ Dosljak - Red je zaveden samo kod privatnih prevoznika u to u najvecem broju neujednaceno kao sto si i napisao, sve ostalo je i dalje isto. I sta smo opet dobili - nista. Kao i sve sto se radi ovde, tako se uradilo i sa ovom "kolor semom", bez jasnog plana i vrlo preciznog objasnjenja za svaki model autobusa ponaosob. Svako je farbao kako je mislio da treba.
 
93 autobusa je donirao Japan. Mislim da nisu oni kupovali autobuse, već su za njih dali novac, a da je autobuse birao Grad. Interesantno je, baš kao što Došljak napisa, da su MAN-ovi stigli u bojama sarajevskog gradskog prevoznika, koji ima vozila istog tipa u svom voznom parku. Ikarbusi isporučeni GRAS-u imaju identičnu kolor šemu kao Japanci. Dosta je autobusa iz MAN-ove i mercedesove fabrike u Turskoj stiglo na naše prostore. Ko zna, možda su autobusi isprva i pravljeni za sarajevski GRAS, koji je od njih iz nekog razloga odustao, pa su završili u Beogradu. Činjenica je da menjanje kolor šeme nije bilo u planu do dolaska Japanaca, koji su poslužili kao odličan izgovor za odabir "nove" kombinacije boja, koja, kao što i sami rekoste, uopšte nije tako slična kolor šemi Japanaca. Bespotrebno se i onda menjala kolor šema, a opet, ako su i ovi sadašnji vlastodršci zapeli da je ponovo menjaju, mogli su i da angažuju grafičkog dizajnera, ali nikako ne treba kolor šemu gradskih autobusa učiniti preterano komplikovanom, ponajviše zbog održavanja.

Crvena je baš dosta zastupljena kod gradskih prevoznika po Evropi, iako nije baš preterano zahvalna za održavanje. Ma kako kvalitetno da se odradi farbanje, od svakodnevnog pranja brzo matira. Žuta izgleda relativno sveže čak i kad uveliko izgubi sjaj. Ozbiljniji prevoznici po Evropi, sigurno pridaju malo više pažnje načinu na koji se autobusi peru. U GSP-u autobuse već dugi niz godina pere privatna firma, sa pauzom od jedno četiri godine, između 2012 i 2016 godine, kad je pranje preuzeo GSP, a usled isteka ugovora sa firmom TECOM, ako se dobro sećam imena firme. Novi ugovor, potpisan je sa firmom MOPEX koliko znam. GSP-u je i za pranje autobusa nedostajalo i ljudstva i sredstava, a nije ni da privatne firme rade posao bog zna kako. Autobusi se recimo ne puškiraju pre ulaska u četke, čija vretena se retko čiste, a i menjaju na kraju krajeva, pa su najčešće u lošem stanju. Možda ste i primetili kako nalepnice na bokovima autobusa brzo pobele, a o oštećenjima na laku i da ne govorim. Prednja i zadnja stena ne strada tako brzo, jer se u zavisnosti od opreme kojom raspolažu, najčešće peru ručno. Zbog svega navedenog, kombinacija bele boja sa jednom plavom trakom ispod prozora, učinila mi se i najinteresantnijom. Ne kažem ni da je naročito lepa, niti efektna, ali zato nije komplikovana, a bela boja je i u sastavu imena našeg grada. Opet, modernim autobusima bi možda lepo i stajala, a tramvaje već malo teže mogu da zamislim u tim bojama.
 
Ja imam svoje pamćenje i svoje informacije kako je izabrana ta žuto-plavo šema i držaću se njih sve dok mi neko ne priloži dokaze da je bilo drukčije. Kao što rekoh, Japanci su samo bili povod. Glavni razlog za odabir tih boja bio je političke prirode.

Što potvrđuje besmilenost iz 2003. kad jedan GSP i Grad odlučuju da narednih 10 faking godina prefarbavaju 800 vozila u nove šeme zato što su dobili 90 novih u drugim bojama. Da tad nije započet taj idiotizam sa prefarbavanjem, danas ni mi ne bismo davali tih 4000 evra o kojima pričaš za naknadno farbanje Solarisa. Niti bismo pucali pare na prefarbavanje ostalih autobusa, trolejbusa i tramvaja. :bash:

Crveno-belu kolor šemu vozila JGP u Beogradu nose još od 1947, kad je Beograd pustio prvu trolejbusku liniju. Ona je posle zamenjena zelenom, ako se ne varam, 60ih godina, da bi bila vraćena 1985. I trajala je tako sve do ranih 2000ih kad su se našli pametni DSovi političari koji su započeli 15 godina dugu fazu šarenila i opšteg rasula.

Ma kakve njihove motivacije za to bile, to ne menja činjenicu da je od njih krenuo taj period rasula i haosa koji nas i dan danas proganja. I da oni nisu uspeli čak ni tu svoju žuto-plavu zamisao da sprovedu do kraja, jer kad je 2015. usvojena ''nova'' crveno-bela šema, GSP je još uvek imao 100-200 vozila koja su i dalje bila u starim crveno-belim šarama iz 90ih i ranih 2000ih. Što znači da su DS inovatori pokrenuli proces koji ni sami nisu mogli da ispoštuju i sprovedu za 10 godina, a sve što su uspeli da urade jeste da naprave nepopravivi haos i rusvaj. :bash:

Tako da možemo mi da pričamo do sutra o tome koja je šara lepša, koja je starija, koja budi koje uspomene, ko koristi koje boje... Ali to ne menja činjenicu da je ceo ovaj haos sa šarenilom JGPa odgovornost DS garniture i da svega ovoga ne bi bilo da se oni tad nisu majmunisali sa tim stvarima. Oni su imali priliku da se pokažu i urade nešto po svojoj meri. Pokazali su se. Napravili su drugi najveći pičvajz u istoriji JGP. Sad neka ćute i nek se ne javljaju.

Što se tiče Atinskih trolejbusa, oni su bili narandžasti do kasnih 90ih. Čim su se stvorili bolji uslovi, i kad su nabavljeni Neoplan trolejbusi, prešli su na modernu ljubičasto-žutu šemu. I za razliku od nas, oni su čak i stara vozila - za koja su znali da neće još dugo služiti - uniformisali. Dok ovde i dalje vlada šareniš jer eto kao, nema veze, ionako će za 5 godina deo toga u penziju. Dobro, biće malo haos i šareniš do tad al koga briga.

Apropo toga šta smo dobili ovom najnovijom šemom, ne znam za tebe, ali meni su ovakve varijacije (iskoristiću slike ČKD iz Praga, pošto njihove varijacije u beloj boji nisu ništa manje od varijacija kod nas)
file.php

Mnogo podnošljivije od ovakvog rasula:


Moj stav po pitanju sadašnje kolor šeme se može sumirati u jednu rečenicu: daleko je od savršenog, ali je opet bilion puta bolje od svih bespotrebnih pičvajza i majmunisanja koje smo imali u poslednjih 20 godina.

Slažem se s tobom po pitanju besmislenih ugovora o donaciji Japanaca i Švajcaraca kojima se ne smeju menjati boje. Čemu takve stupidarije, ne znam ni sam.
 
Добар пример су Конекто аутобуси који су најдуже задржали своје старе црвено-беле шеме. Генијалност глупости у ГСПу се види и у примеру да су и сада скоро ремонтованима који су прешли из жуто-плаве у црвено-белу, измислили неку нову шему другачију од оригиналне.
 
Nemoj da zaboraviš Danicu i SPo. Prvo je krenulo njihovo obračunavanje i menjanje boja u svetlo ružno plavu. I naravno dovođenje GSP-a -na rub propasti. Tada je po pogonima izlazilo 7-10 autobusa kako bi privatnici mogli nesmetano da rade.
 
Беше тада 97. увеше приватнике у посао, чини ми се да је било доста светло плавих МАНова.
 
Jel na ove mislite? (slika iz mog prethodnog posta)

image.jpg


Meni su ostali u sećanju plavo-beli DAFovi koji su vozili na tadašnjoj liniji 33 od Voždovca preko Terazija do Beka. Al ne sećam se mnogo drugih plavih vozila. Sećam se šarenila, sećam se šeme Braće Šarac, narandžastih 26ica Banbus-a... ali ne sećam se da je neka konkretna boja dominirala... ?
 
[url=http://beobuild.rs/forum/viewtopic.php?p=560274#p560274:2zpq0m43 je napisao(la):
zexland » Ned Avg 19, 2018 10:18 am[/url]":2zpq0m43]
...i to sve po navodnoj "anketi" koja se ustvari nikada nije ni desila.

Sve u svemu, crvena boja je najgore moguce resenje...
Naravno da se anketa nikad nije ni desila, i naravno da je odvratna ck-kpj crvena ubedljivo najgore moguce resenje.

Bender Rodriguez":2zpq0m43 je napisao(la):
Crveno-belu kolor šemu vozila JGP u Beogradu nose još od 1947, Ona je posle zamenjena zelenom, ako se ne varam, 60ih godina, da bi bila vraćena 1985.
Malo malo pa mora da se demantuje ova, po hiljaditi put ponovljena, izmisljotina i budalastina...
Crvena boja, pre sredine osamdesetih, nikada nije postojala na karoserijama autobusa, a ni troleJbusa.
N-I-K-A-D-A!!!

Ck-kpj crvena nikada nije bila ni istorijska ni tradicionalna boja gsp vozila.

Jednog dana ovo ce biti reseno bez ideolosko-politickih pritisaka, pa ce i odvratna ck-kpj crvena ustupiti mesto necemu daleko normalnijem, kao npr sema sa eko linije.
 
[url=http://beobuild.rs/forum/viewtopic.php?p=560353#p560353:a26b4eew je napisao(la):
Bender Rodriguez » Ned Avg 19, 2018 3:27 pm[/url]":a26b4eew]Jel može malo više o tome, šta su to oni hteli da farbaju u plavo?

Nema puno toga.
Koliko me sećanje služi posle divljeg uvođenja privatnika krenuli su malo da kao prave red (reket). Zatim ubacivanje njih u red vožnje , čisto da se zadovolje neke zakonske norme. A ubacivali su ih ispred gradskih autobusa kako bi mogli da zarađuju veće pare.
Posle je čini mi se raspisan nazovi tender i jedan od uslova je bila i ta boja. Privatnici su krenuli u farbanje, gradski kao i uvek kaskao.

Prethodna glupost toj priči je i isporuka Ikarusa u svim mogućim bojama, prvo su krenuli šareni stari 1996. mislim 1247, i pink solo Ikarbus sa 4 vrata, pa zatim Kosmaju isporučeni beli solo i onda krenuo šareniš.
 
Bumbarevo Brdo,
Dobro napiši mi koje su boje bile u opticaju od Drugog svetskog rata do 1960ih i usvajanja zelene boje.

Izgleda da mi se pokvrario monitor pa mi stalno prikazuje neke crveno bele trolejbuse i autobuse na slikama iz 40ih i 50ih.

P.S.
Evo krenuo je i tramvaje...
 
[url=http://beobuild.rs/forum/viewtopic.php?p=560325#p560325:7y6aphwn je napisao(la):
Bender Rodriguez » 19 Aug 2018 01:51 pm[/url]":7y6aphwn]Ja imam svoje pamćenje i svoje informacije kako je izabrana ta žuto-plavo šema i držaću se njih sve dok mi neko ne priloži dokaze da je bilo drukčije. Kao što rekoh, Japanci su samo bili povod. Glavni razlog za odabir tih boja bio je političke prirode.

Što potvrđuje besmilenost iz 2003. kad jedan GSP i Grad odlučuju da narednih 10 faking godina prefarbavaju 800 vozila u nove šeme zato što su dobili 90 novih u drugim bojama. Da tad nije započet taj idiotizam sa prefarbavanjem, danas ni mi ne bismo davali tih 4000 evra o kojima pričaš za naknadno farbanje Solarisa. Niti bismo pucali pare na prefarbavanje ostalih autobusa, trolejbusa i tramvaja. :bash:

Crveno-belu kolor šemu vozila JGP u Beogradu nose još od 1947, kad je Beograd pustio prvu trolejbusku liniju. Ona je posle zamenjena zelenom, ako se ne varam, 60ih godina, da bi bila vraćena 1985. I trajala je tako sve do ranih 2000ih kad su se našli pametni DSovi političari koji su započeli 15 godina dugu fazu šarenila i opšteg rasula.

Ma kakve njihove motivacije za to bile, to ne menja činjenicu da je od njih krenuo taj period rasula i haosa koji nas i dan danas proganja. I da oni nisu uspeli čak ni tu svoju žuto-plavu zamisao da sprovedu do kraja, jer kad je 2015. usvojena ''nova'' crveno-bela šema, GSP je još uvek imao 100-200 vozila koja su i dalje bila u starim crveno-belim šarama iz 90ih i ranih 2000ih. Što znači da su DS inovatori pokrenuli proces koji ni sami nisu mogli da ispoštuju i sprovedu za 10 godina, a sve što su uspeli da urade jeste da naprave nepopravivi haos i rusvaj. :bash:

Tako da možemo mi da pričamo do sutra o tome koja je šara lepša, koja je starija, koja budi koje uspomene, ko koristi koje boje... Ali to ne menja činjenicu da je ceo ovaj haos sa šarenilom JGPa odgovornost DS garniture i da svega ovoga ne bi bilo da se oni tad nisu majmunisali sa tim stvarima. Oni su imali priliku da se pokažu i urade nešto po svojoj meri. Pokazali su se. Napravili su drugi najveći pičvajz u istoriji JGP. Sad neka ćute i nek se ne javljaju.

Što se tiče Atinskih trolejbusa, oni su bili narandžasti do kasnih 90ih. Čim su se stvorili bolji uslovi, i kad su nabavljeni Neoplan trolejbusi, prešli su na modernu ljubičasto-žutu šemu. I za razliku od nas, oni su čak i stara vozila - za koja su znali da neće još dugo služiti - uniformisali. Dok ovde i dalje vlada šareniš jer eto kao, nema veze, ionako će za 5 godina deo toga u penziju. Dobro, biće malo haos i šareniš do tad al koga briga.

Apropo toga šta smo dobili ovom najnovijom šemom, ne znam za tebe, ali meni su ovakve varijacije (iskoristiću slike ČKD iz Praga, pošto njihove varijacije u beloj boji nisu ništa manje od varijacija kod nas)

Moj stav po pitanju sadašnje kolor šeme se može sumirati u jednu rečenicu: daleko je od savršenog, ali je opet bilion puta bolje od svih bespotrebnih pičvajza i majmunisanja koje smo imali u poslednjih 20 godina.

Slažem se s tobom po pitanju besmislenih ugovora o donaciji Japanaca i Švajcaraca kojima se ne smeju menjati boje. Čemu takve stupidarije, ne znam ni sam.

Za "DS projekat prefarbavanja buseva" nemas ni ti konkretne dokaze, tako da... :)

Što potvrđuje besmilenost iz 2003. kad jedan GSP i Grad odlučuju da narednih 10 faking godina prefarbavaju 800 vozila u nove šeme zato što su dobili 90 novih u drugim bojama. Da tad nije započet taj idiotizam sa prefarbavanjem, danas ni mi ne bismo davali tih 4000 evra o kojima pričaš za naknadno farbanje Solarisa. Niti bismo pucali pare na prefarbavanje ostalih autobusa, trolejbusa i tramvaja. :bash:

Ono sto jeste moja poenta, je to da ni SNS garnitura nije trebala da ponavlja gresku DS-ovaca i ponovo pravi haos po pitanju kolor identiteta GSP-a, a greske DS-a sam ti vec naveo ranije. Sad zvucis kao i Vesic, za sve mu je kriv Djilas :lol:

Apropo toga šta smo dobili ovom najnovijom šemom, ne znam za tebe, ali meni su ovakve varijacije (iskoristiću slike ČKD iz Praga, pošto njihove varijacije u beloj boji nisu ništa manje od varijacija kod nas)

Pa to je fabricka ceska boja, a ne kolor sema. Zato su nam tramvaji i imali tu "kolor semu" decenijama.

Sto se tice 1947, ne zaboravi da su tramvaji i tokom 1930tih isto imali bez-crvenu kombinaciju, znaci daleko pre posleratnog Beograda, i onda sve ide onim redom kako si opisao hronoloski.

Atinjani i Solunjani su davno napravili svoje kolor seme, i to je tacno da su i stara vozila prilagodjavali novoj kolor semi s kraja 90tih/s pocetka 2000tih. U Atini kao sto si naveo je ljubicasto/zuta kombinacija, a u Solunu je crveno/plava/zuta kombinacija.

Kao neko ko se bavi estetikom ceo svoj zivot, samo cu ti reci da crvena boja predstavlja akcenat, to je vrlo iritantna boja koja je po mom misljenju vrlo jaka za ovakvu upotrebu, zuta boja je bila mnogo bolja opcija (ali ne ova nijansa koju smo imali), jer se bolje vidi i nocu i u zimskim mesecima, kada je magla i sl. Uostalom procitaj na netu malo o uticaju boja na covekovu psihu, to se uci godinama i sa tim stvarima covek mora da se bavi.

No u svakom slucaju smo opet otisli unazad, umesto da je cela prica oko prefarbavanja resena kako i dolikuje - javnim konkursom, i da je jednom zauvek reseno pitanje kolor identiteta GSP-a. Mislim da ce se to resiti onog trenutka kada se GSP proda (sto ce se desiti pre ili kasnije).
 
Imam izjave ljudi koji su bili upućeniji u to nego svi mi ovde. Meni dovoljno. Kao što rekoh, dok ne priložiš neke konkretne dokaze, ja ostajem pri tom stavu.
Sad zvucis kao i Vesic, za sve mu je kriv Djilas :lol:
Samo sam se pitao kad će neko da potegne ovakav ''argument''. Samo što iskreno, nisam očekivao da ćeš to biti ti.
Inače Đilasa sam pomenuo jednom, i to samo za tu odvalu sa ''Evropskim standardima farbanja vozila'' što realno i jeste izjavio. DS sam pomenuo više puta, i namerno sam koristio taj termin jer je taj haos sa kolor šemom bio imbecilno čedo cele stranke, a ne samo Đilasa.
Pa to je fabricka ceska boja, a ne kolor sema. Zato su nam tramvaji i imali tu "kolor semu" decenijama.
Fabrička ili ne, to je kolor šema. I to kolor šema koja je najbolje legla tim tramvajima. Inače te Katice nisu ni prve ni poslednje ni jedina vozila koja su u Beogradu imala tu crveno-belu kolor šemu.
Kao neko ko se bavi estetikom ceo svoj zivot, samo cu ti reci da crvena boja predstavlja akcenat, to je vrlo iritantna boja koja je po mom misljenju vrlo jaka za ovakvu upotrebu, zuta boja je bila mnogo bolja opcija (ali ne ova nijansa koju smo imali), jer se bolje vidi i nocu i u zimskim mesecima, kada je magla i sl. Uostalom procitaj na netu malo o uticaju boja na covekovu psihu, to se uci godinama i sa tim stvarima covek mora da se bavi.
Ne sumnjam ja da si se ti bojama bavio u okviru svog formalnog obrazovanja. Samo što si se ti bavio bojama u okviru arhitekture i umetnosti. Ja se nikad nisam bavio baš bojama na vozilima, ali se jesam uopšteno bavio vozilima JGPa i kao deo formalnog obrazovanja i kao deo svog hobija. Tako da možda ne znam o umetničkoj upotrebi boja koliko ti, ali svakako znam više o kolor šemama vozila JGP od tebe.

Da je crvena toliko loša i nepoželjna za upotrebu na vozilima JGP, ne bi je ogroman deo sveta i dan danas koristio. Istina, te kolor šeme koje su bile aktuelne u prošlom veku, to 50% belo 50% crveno, jeste dosta smanjeno u zadnjih 20 godina. Ali i dalje ih ima. I takvih, i čisto crvenih vozila.

Tvoja ideja o konkursu i odabiru grafički najinteresantnijeg i najboljeg rešenja je razumna i na mestu. Samo, ono što svi vi zaboravljate je da GSP i Grad Beograd ne vole šeme koje su previše komplikovane i skupe. Oni vole što jednostavnije i primitivnije. Površina pored površine. Eventualno poneka linija, ali ne nešto previše fensi. Stoga, da nije usvojena ova kolor šema, usvojila bi se plavo-bela. Ili zeleno-bela. Ili neka druga dvobojna. Al to je to, to je maksimum.

I opet odgovorno tvrdim da je ova kolor šema, posebno ova što se sad implementira na nove autobuse sa crnim elementima, opet lepša nego pola primeraka koje sam video po svetu. Što uživo, što gledajući slike i reportaže. Dal je to vama dovoljno dobro... ne znam, to je vaša stvar. Al meni svakako jeste. Zapravo, svaki vid uniformnosti je bolji od onog imbecilnog bespotrebnog pičvajza koji je napravila prethodna vladajuća garnitura a da ga na kraju nije ni završila, nego ga ostavila na pola urađenog.
 
A što se tiče mojih političkih stavova i kritika... Ja sam ti tu vrlo jednostavan.

Kad je nešto vredno hvale, ja pohvalim. Kad je nešto vredno kritike, ja iskritikujem.
Savršeno mi je nebitno dal se radi o SNSu, DSu, SPSu, Trampu, Putinu, Titu, Kim Džongu, Knezu Milošu, Caru Lazaru, Isusu, Budi...
Kad se radi o tim javnim, istorijskim i političkim ličnostima, stavove formiram čisto na osnovu razuma i rezultata, i kažem ono što mislim. Kako god zvučalo. Savršeno me briga ko je odakle, ko kakvu titulu ima i kome to prija ili kome to smeta.

Elem, pošto ovde pričamo o akciji prefarbavanja čitavog voznog parka zato što je stiglo 90 vozila u žutoj boji... a s druge strane se lupeta kako se nema para u tom trenutku... ne znam kako to drugačije da okarakterišem nego kao politički motivisani debilizam i nerazumlje. Pogotovu imajući u vidu da nisu uspeli da sprovedu tu svoju zamisao ni posle cele jedne decenije a iza sebe su, po pitanju uniformnosti JGPa, ostavili haos i rasulo. Gore nego one koje su zatekli 2000.
 
Ajde ajde Bender nema ljutnje, samo diskutujemo :) za Vesica sam se salio naravno, ne primaj nista licno, nema razloga za to :)

Verujem da si se bavio i da se bavis kolor semama GSP-a, i to se vidi, ali moras napraviti razliku izmedju pukog fabrickog farbanja i realne "kolor seme", samo to nista vise. Zato i sve vreme "kolor semu" stvaljam pod navodnike, jer je i nemamo.

Moj ti je savet da pogledas na SV kolor seme recimo vozila po Italiji, Spaniji, Francuskoj...ima bas dobrih kolor kombinacija (sa cak tri ili cetiri boje), ako vec nisi.

Neko je vec rekao da bi najbolja osnovna boja za nasa vozila bila BELA sa odredjenim recimo plavim i crvenim detaljima (linijama, raznom geometrijom, dobrom kompozicijom i sl ) sa cime se najvise slazem. Grb grada Beograda itekako moze da posluzi kao inspiracija za to, a i BEOgrad zasluzuje da ga brendiraju beli autobusi, to potpuno ima smisla iako bi to zahtevalo cesce pranje. Reklame bi mogle da se stavljaju iskljucivo na zadnjoj strani (slicno NY busevima).

Ideja ima pregrst, ali nema konkursa.
 
Bela uvek izgleda lepo na svakom vozilu, i tu nema greške. Ali problem sa belom je što se na njoj sve odmah vidi. I najmanje oštećenje i najmanje zaprljano mesto. Inače kad GSP i Grad ne bi insistirali na jednostavnim šemama, mogli bismo da biramo svašta nešto. Ali nažalost ograničeni smo na ove proste izvedbe.

Ako bih pokušao da navedem prostu a lepu šemu koju znam, prvo bih rekao - boja gradskih autobusa u Budimpešti. Jednobojna plava preko celog vozila, sa maskama i elementima karoserija u originalnim bojama (crno ili sivo).
Al opet... čak i kad bismo mogli da biramo šta hoćemo, i napravili neki izbor, garantujem ti da bi se našao deo ljudi kojima se to ne bi svidelo. Ne ulazim sad u to da li su to opravdani razlozi ili čisto subjektivni. Samo kažem, nikad se ovde ne bi postigao opšti konsenzus kakva boja treba da bude na GSPu.

Zato ja nigde nisam insistirao na tome da je ova sadašnja crveno-bela šema lepa, već da je bolje i ovakva šema jer je uniformna. Meni je bolje i to jednostavno al svuda isto nego nešto što super izgleda na 20 vozila, ali će biti skroz drugačije na drugom modelu. Dakle ne ističem stvari koje se tiču subjektivnosti i ukusa nego stvari koje se tiču skladnosti i uređenosti. A veći stepen uniformnosti, spada baš u to.

S ostalim se potpuno slažem. Posebno ono za postavljanje reklama. Ranih 2000ih GSP je na stranama vozila imao nosače na koje su se kačile reklame. Nažalost, verovatno su marketing agencije isterale da im plate više ako oblepe celo vozilo, pa je to postao novi standard. Naravno, daleko od toga da je to samo kod nas. Ali naši izgube meru u tome pa iritira kad je svako treće vozilo šareno i oblepljeno raznim Pepsijima, bankama, Koksevima, Čipsevima...

P.S.
Inače ako nešto znači... malo sam više vremena proveo gledajući šemu vozila na EKO liniji. I recimo da mi je jasnije zašto se vama nekima toliko sviđa. Kad bi se ona izabrala kao šema, tu bih mogao da se složim s vama. :wink: A mislim da bi i GSPu odgovaralo, samo dok nema iscrtavanja onih cvetova sa strane (ono belo što ide preko prozora i vrata).
 
Ух, много црне :mrgreen:

Ево пар примера за стара возила.

Катица
ipqlwl.jpg

32zl84k.jpg


Икарбуси из 90'их у занимљивим бојама. Ова жута је пријатна за око, а и офарбане фелне су занимљив детаљ.

1h2zyb.jpg


2e6g4nt.jpg


2mx3oud.jpg
 
Vrh