Šta je novo?

Istorija JGP-a

[url=http://beobuild.rs/forum/viewtopic.php?p=709432#p709432:3uclwoe9 je napisao(la):
branik » 17 Feb 2020 11:35 pm[/url]":3uclwoe9]To na 65 radilo je vrlo lepo. Solo manovi su radili i stvarno je bus stizao u predviđeno vreme. Imali su dve antene - jednu veću na sredini krova napred i drugu manju, na posebnom nosaču iznad desnog retrovizora.
1992. bila je ujedno definitivni kraj bilo kakve normalnosti u ovoj zemlji. Kad je trebalo nastaviti sa uvođenjem savremenih tehnologija, došli su ratovi, sankcije, preživljavanje...

Semafor na izlasku iz Svetogorske u Takovsku davao je prednost autobusima i trolejbusima iz srednje, žute, trake. U redovnom programu beli semafor je prvo puštao vozila GSP, pa ostale, ali je pravio razliku i kad bi bilo više vozila u žutoj, nije puštao Svetogorsku dok ona ne prođu. Mada, veliki brj vozača 41 nije desno skretao iz srednje već iz desne zbog skretnice i tako je gubio prednost semafora. Ulaskom u žutu, još od Palmotićeve, dobijala se prednost od dva tri ciklusa semafora i raskrsnica prolazila skoro bez čekanja, ili tek koliko da se se semafor promeni. 28 je isto, mbogo značilo da ne čeka vozila koja idu u Svetogorsku dok skreće levo, posebno što je to skretanje na mreži bilo komplikovano - ukrštanje i ulivnica i tražilo je pažnju.
Ta raskrsnica imala je inače poseban tretman, izmešu ostalog što je tuda prolazila 65, a tu su vozila gubila mnogo vremena i displej kod Politike davao bi pogrešnu info. Na njoj je eksperimentalno bio postavljen i merač buke, koji se uključivao kad se dostigne zadati prag. On je neslavno završio kad ga je jedan auto ugurao u prodavnicu na ćošku.

Radio stanice su dugo funkcionisale (do kraja veka, otprilike, dolaska novih i grka i otpisivanja velikog broja starih). Najduže su ostale na trolejbusima, gde ih je početku imao svaki, a kasnije sve manje. Bile su jako korisne u obaveštavanju o kvarovima vozila, zastojima zbog mreže, saobraćaja, demonstracija... Kasnije su telefoni preuzeli tu ulogu, ali nije bilo slušanja radio saobraćaja. Otpravnik bi kod poremaćaja u hodu kratio, preusmeravao vozila i devedesetih su trole ubedljivo najbolje funkcionisale, između ostalog zahvaljujući i radiostanicama. Mikrofon na spiralnom kablu bio je zakačen na levom stubu šoferke, a stanica u zaključanoj kutiji iznad glave vozača, samo sa prorezom za prekidač. Mnogo glava je o njih okrvavljeno.
Trole su radile na prvom kanalu, autobusi, kontrola saobraćaja i lutajući referenti sa ručnim stanicama na drugom, a servisni deo na trećem. Sve je nadgledao, slušao i koordinisao veliki brat - dispečerski centar.
"Trolejbus xx zove Banjicu."
"Javlja se Banjica".
"Pristavi kafu". Bilo je i toga iako nije bilo dozvoljeno.
E, da, displej ispred Politike za koliko stiže 65...

Ovaj citirani post treba uramiti. Klinci da čitaju, da shvate kako se lako iz civilizacije stiže u rasulo, tj. koliko je bitno da se vratimo redu i napretku.
 
[url=http://beobuild.rs/forum/viewtopic.php?p=710030#p710030:37nqzwo4 je napisao(la):
IK101 » Sre Feb 19, 2020 5:19 pm[/url]":37nqzwo4]Kad se desio sudar u kom je 1221 uništen i sta je bilo sa karaburminim 913 on nije nigde doniran?
I da li se neko seca koja vozila su bila 2000 god od ik20x jer po ostalim forumima vidim da negde piše 2000 a negde 2001

Poslato sa LLD-L31 pomoću Tapatoka
Судар у ком је страдао 1221 десио се 2006.године.Сударио се са 1310.913 је вероватно расходован по доласку Н серије али нисам сигуран проверићу годину.А ИК-201 који су 2000-то требали би да су то 921-932,1276-1303 ИК-202 400,403,437(сајамски примерак),440-444,447,448,911-919,1174,1223,1226 док ИК-203 нису стизали 2000-те.
 
IK-202 913 jedini nigde nije doniran, radio je do dolaska IK-218.
 
Ugao Miletine (Despota Stefana) i Admirala Pikoa (Mije Kovačevića). Linija 9 otvorena 1925 išla od Narodnog pozorišta do klanice (kod Dunav stanice). 1935 produžena, tj. spojena sa Novim grobljem. Kasnije, 1937 izgrađen mali krak ka Karaburmi i uvedene su dve linije: 9 Nardno pozorište - Karaburma i tzv. pomoćna linija 9A Novo groblje Kraburma. Ukinute su augusta 1939. Devetka je ponovo uvedena 1946, kasnije kao linija 8 od Skadarske do Karaburme. Ponovo je ukinuta 1958.

U pozadini se vidi most Kralja Petra II.
 

Prilozi

  • ur-(4).jpg
    ur-(4).jpg
    41,7 KB · Pregleda: 3.340
Ви нисте свесни, кад сам видео да Икарбус на 65 избацује тада нови 902 (касније 1130 у Новом београду), када је на 65 и даље било МАНова и Икаруса, ја и даље понављам, тај генерални ремонт сам мислио да им је време за Музеј, јако робустан аутобус уз чији сам звук мотора и поцепаног ауспуха уживао, молећи да ће након ремонта барем још 15 до 20.година поживети... Толико сам волео као клинац да се возим, јер сам увек пропуштао све серије Икарбуса 20Х на 65 као клинац, да сам им се радовао као мало дете играчки новој... Можда овим постом делујем смешно, али пилићарско размишљање и осликавање тих серија аутобуса, које су расходоване пред почетак 2010их година, нам је дало до знања да се за ову тему можемо сећати кроз нажалост лепа сећања... Ти МАНови су требали да буду у Музеју, да буду атракција једног доба, уз Саноса и Икаруса, а не ово данас... Као последње го*** се осећам...
 
Da li neko zna kako su tekle isporuke ikarusa ik-4 i koje su brojeve nosili po pogonima?

Poslato sa LLD-L31 pomoću Tapatoka
 
Не знам за ИК4 у ГСПу, али си га могао пре 15.година видети на 73 у оним скаламеријама Озренбуса који је куповао све са отпада...
 
Evo slika planova trolejbuskih i ostalih linija kroz istoriju, iz one GSPove knjige.
Obećao sam ovo Soletu, kasnim dve nedelje, ali dobro, opet sam bolji s rokovima od svih Vesićevih rekonstrukcija. :mrgreen:

Jednog dana ću skenirati celu knjigu, kao i Ikarbusovu monografiju iz 2000-i neke. Ali do tad, evo ovako za vas zainteresovane.
1946.jpg

1947.jpg

1948.jpg

1955.jpg

1959-1969.jpg

1973.jpg
 
A gde se mogu pronaći te knjige, u nekom muzeju?

Poslato sa LLD-L31 pomoću Tapatoka
 
Ovo je iz knjige ''60 godina trolejbusa u Beogradu'', koje su se delile 2007. na Trgu republike na dan kad GSP obeležava svoj rođendan.
Ja uzeo jednu i od tada mi stoji u biblioteci sa Ikarbusovom monografijom iz neke približne godine.

Zaboravih i ovo
Trafo.jpg
 
Da li negde sada moze da se nabavi Ikarbusova monografija?
 
[url=http://beobuild.rs/forum/viewtopic.php?p=715424#p715424:1xx36h50 je napisao(la):
Bender Rodriguez » 08 Mar 2020 17:20[/url]":1xx36h50]Ovo je iz knjige ''60 godina trolejbusa u Beogradu'', koje su se delile 2007. na Trgu republike na dan kad GSP obeležava svoj rođendan.
Ja uzeo jednu i od tada mi stoji u biblioteci sa Ikarbusovom monografijom iz neke približne godine.

Zaboravih i ovo

file.php
Može li i Trolejbus 2000, ako postoji u toj monografiji? Inače, hvala za fotografije. Ja zaboravih da te podsetim, jer sam u gužvi oko drugih stvari.
 
Hvala za link.Ima li negde mozda da se kupi stampano izdanje?
 
Gledam šemu sekcionera i setih se anegdote sa jednim. Između stanice kod Beograđanke i semafora na Resavskoj bio je jedan, nezgodno postavljen.
Krenuo sam ka smaforu, crveno je, ali se taksi ubacio ispred i morao sam da kočim. Jedan točak malo blokira i stajem tačno na njega. Gasi se kompresor i pomoćni motor. Rasi pumpa, pada niski napon i svetla u salonu umanjuju
Izlazim i pokušavam da guram, ne ide. Molim neke momke da pomognu, gledaju me nepoverljivo. Treba samo dvadesetak cm pomeriti. Tek kad vide koliko pokušavam, izlaze i guraju. Mrdnu se malo, dočepa se struje i proradi. Svetla bljesnuše, zaklepeta kompreaor, bruji pomoćni... Ulazim, a deda sa prednjeg sedišta: "Četrdeset godina živimu Beogradu i vozim se trolejbusom, a nisam znao da se pali na guranje!“ Slatko me je nasmejao.
 
Sekcioner je malo parče izolatora na vodovima od nekih tridesetak cm koji odvaja različite deonice napajanja. Obeleženi su crvenom pločicom. Svaku deonicu napaja jedan izvod iz transormatorske podstanice kako napon ne bi suviše padao od prevelikog opterećenja. Sekcioner se prelazi na leru kako ne bi došlo do varničenja. Viđali ste nekad varnicu uveče koja kao blic obasja ceo prostor, ako vozač zaboravi pa pod vučom pređe. Prvi naši bkm imali su problem sa pretvaračem ako se to dogodi, pa je vozač morao da ustane i na plafonu salona interveniše resetovanjem. Kako je sa ovom serijom, ne znam. A umelo je da bude veselo i u kabini - ako bi se prešao odmah pri polasku, dok vuče najviše struje, ponekad bi izbacio maximalni prekidač (automatski osigurač vučnog motora iznad glave vozača koji je pucao bez najave kao pištolj), ili bi izbacio osigurač podstanice pa bi stala cela deonica na trenutak.
 
Kakav je to pomocni motor,jel to onaj koi pokrece alternator?
 
branik":i9kli3xb je napisao(la):
Sekcioner je malo parče izolatora na vodovima od nekih tridesetak cm koji odvaja različite deonice napajanja. Obeleženi su crvenom pločicom. Svaku deonicu napaja jedan izvod iz transormatorske podstanice kako napon ne bi suviše padao od prevelikog opterećenja. Sekcioner se prelazi na leru kako ne bi došlo do varničenja. Viđali ste nekad varnicu uveče koja kao blic obasja ceo prostor, ako vozač zaboravi pa pod vučom pređe. Prvi naši bkm imali su problem sa pretvaračem ako se to dogodi, pa je vozač morao da ustane i na plafonu salona interveniše resetovanjem. Kako je sa ovom serijom, ne znam. A umelo je da bude veselo i u kabini - ako bi se prešao odmah pri polasku, dok vuče najviše struje, ponekad bi izbacio maximalni prekidač (automatski osigurač vučnog motora iznad glave vozača koji je pucao bez najave kao pištolj), ili bi izbacio osigurač podstanice pa bi stala cela deonica na trenutak.
Jel to ima veze sa padanjem motki sećam se kod starih ziu da kad padnu trole nešto nenormalno jako "pukne"
I sta dovodi do padanja troli?
Jednom sam bio u 41 pred pravnom poslovnom zabljesnulo je kao noću kad seva nenormalno je zakocio i spale su motke

Poslato sa LLD-L31 pomoću Tapatoka
 
Jedan od razloga padanja je brže ulaženje trolejbusa u raskrsnicu (poprečno ukrštanje kontakne mreže) ili deo gde se mreža razdvaja.
 
Plus, ranije su klizači na motkama imali niklovane površine. Koje su em brže trošile žice (zato su popravke tad bile mnogo češće nego danas), em su bili ''tvrđi'' nego današnji slojevi grafita koji se menjaju po potrebi ali zato mnogo bolje ''klize'' i ne habaju žice.
 
Klizači su mesingani, a mreža se maže grafitnom mašču, i zbog bolje provodljivosti i zbog manjeg trenja.
Pomoćni motor je okretao alternator, servo kontroler vuče i ventilator za hlađenje sanduka otpornika (duva napolje, ili u salon, po potrebi). Rusi su pri rekonstrukcijama izbacivali pomoćni motor i alternator, ugrađujući pretvarač napona za punjenje akumulatora na 24V. To je bio veliki izvor buke i često, problema.
Trole padaju iz mnogo razloga: loš pritisak trola na mrržu, poderani klizači, stranice, krive trole, greške na mreži, neravan kolovoz, loši jastuci, zamršen kanap, brz prelazak preko ukrštaja, ulivnica, skretnica, udaljavanje od mreže... Veština je brzo voziti trolejbus.
Kad je sve u redu, moglo se i danima voziti i jako brzo, da ne padnu uopšte, ali isto tako, padale su nekad svaki čas.
Važno je i gde se postavljaju skretnice, ulivnice, koji tip kačenja mreže... Za neravan kolovoz idealna je plivajuća, kakva je bila u Ustaničkoj na 19. Ne znam kakva je sad.
Bilo kako bilo, ziu kakav god da je bio, mogao je mnogo više od ondašnjeg bilo kog autobusa, posebno manuelca (serija kod nas 1989. i 1991. —682,v i g). Jedino je na ravnom bilo teško na ubrzanju pobediti prazan sanos kad bi njegov vozač krenuo trećom.

Na sekcionerima retko padaju, baš ako se raspao.
 
Mesing! Da, beše mesing, nego sam ja pomešao sa niklom. Pričao mi prijatelj o brojnim stvarima iz metalurgije (pošto voli da... sakuplja... :D ) pa smo se dotakli i trolnih klizača. Al davno beše a ja ponekad pomešam te metale.
 
BKM imaju drugačije napravljene trole i evo i posle deset godina skoro da nema krivih. Uz bolje vešanje zadnje osovine eto mnogo manje razloga za padanje.
 
Vrh