Šta je novo?

Hram Svetog Save

Iako je godina jubileja, nikakav program svečanosti još nije poznat, niti neki raspored celogodišnjih pratećih manifestacija. Još uvek ne znamo šta će u Hramu biti završeno ove godine, a šta ne. Jedni kažu oltar, ikonostas i podovi, dok recimo starešina Hrama u nedavnom intervjuu RTS-u reče da se nada da će svi radovi na ukrašavanju unutrašnjosti biti završeni do kraja ove godine. Na ponovljeno pitanje voditeljke da li je to realno, potvrdno je odgovorio..
 
Još jedna mala ekskluziva. Mislim da sam konačno nabasao na instagram profil nekog od umetnika u samoj Muhinovoj radionici.

Na najzanimljivijoj fotografiji nalazi se monumentalno Raspeće Hristovo (radi pojma o veličini primetite deo glave umetnice skroz desno):



Po obliku bih rekao (mada bih voleo da se uključe Orjen i svi drugi zainteresovani) da je namenjeno za poziciju A.5.5-4:

pic sharing

Pozicija na kojoj je prema konkursu trebalo da ide Povorka svetih Arhijereja, a sada je očito prenamenjena u Raspeće, kao što se vidi na renderu:



 
Зашто нема класичног олтара са иконостасом? Шта представља ова укровљена просторија на олтарском делу?
 
[url=http://beobuild.rs/forum/viewtopic.php?p=596680#p596680:3vaq5gms je napisao(la):
abrines » 21 Jan 2019 10:01 pm[/url]":3vaq5gms]Зашто нема класичног олтара са иконостасом? Шта представља ова укровљена просторија на олтарском делу?

Преврни пар страница уназад, имаш тамо актуелан план иконостаса - овај "укровљени" пројекат је застарео.
 
Хвала. Пронађох.
Очекивао сам нешто импозантније.
 
[url=http://beobuild.rs/forum/viewtopic.php?p=596691#p596691:37x8t44l je napisao(la):
abrines » 21 Jan 2019 10:20 pm[/url]":37x8t44l]Хвала. Пронађох.
Очекивао сам нешто импозантније.

Шта знам, видећемо на крају, 6,5 х 21 м није мало. Није да нема паралеле у нашем средњовековном сакралном градитељству - пример иконостаса у Дечанима:

Decani_Ikonostase2.jpg
 
[url=http://beobuild.rs/forum/viewtopic.php?p=596669#p596669:3elwx2nt je napisao(la):
Sarajevska » 21 Jan 2019 09:31 pm[/url]":3elwx2nt]
Po obliku bih rekao (mada bih voleo da se uključe Orjen i svi drugi zainteresovani) da je namenjeno za poziciju A.5.5-4:
jeste, imas je i u slici glavnog projekta. Na levoj je Raspece Hristovo, na desnoj Mironosnice na Grobu (Beli andzeo na kamenu). Veci ikonostas sakrilvao bi dobar deo zidnog ukrasa.
 
Ovaj "ukrovljeni" projekat (nacice se neko da nas poduci već o tacnoj terminologiji) mi je daleko ljepsi, impozantniji, i prati linije ortalskog dijela Hrama. Svi smo svjesni mnogih izmjena kako radovi odmiču, ali ova sa ikonostasom je ubedljivo najlošija. Pogotovo što vidimo da je bilo boljih rješenja. Al, kao sto rekoste, sačekajmo ipak da vidimo šta će biti na kraju. Za sada možemo samo da ocjenjujemo projekte tj. rendere.
 
Интервју са Мухином:

АУТОР ВЕЛЕЛЕПНОГ МОЗАИКА ХРАМА НА ВРАЧАРУ: Мој унук се зове Сава, везан сам за Србију

http://www.novosti.rs/%D0%B2%D0%B5%D1%8 ... -za-Srbiju

И његово недавно гостовање на једној руској телевизији:

[youtube]https://www.youtube.com/watch?v=PgFbftFzi1s[/youtube]
 
U jednom delu reportaze ruske televizije zvezde imamo deo komposizije belog andea na kamenu. Ovo je na desnoj strani oltara.
 
Орјене, хвала пуно, можеш ли да поставиш линк ка снимку?

(измена: нађох https://www.youtube.com/watch?v=AvMI543El90)

Иначе, онај клип са инстаграма који сам раније поставио показао нам је (сем разних детаља, попут композиција столпника), а то сам схватио тек поновним гледањем, монументални приказ апостола и јеванђелисте Јована предвиђен за југо-источни пендентиф, што ме је јако обрадовало. Пендентифи нису заборављени у целој причи о олтарској апсиди! :)

fallout new vegas deathclaw weakness
 
[url=http://beobuild.rs/forum/viewtopic.php?p=598426#p598426:34kyutmq je napisao(la):
orjen » 28 Jan 2019 07:17 pm[/url]":34kyutmq]U jednom delu reportaze ruske televizije zvezde imamo deo komposizije belog andea na kamenu. Ovo je na desnoj strani oltara.

Гледам ове слике. Лице овог анђела је право, и гледа напред (ан фас), а закривљује се правилно на горе. А напред је, нормално на њега, неки натпис. Тако да мислим да није из десног дела олтара, већ са самог тријумфалног лука - олтарске арке, онај велики анђео лево.

Арка је око 200 квадратних метара.



Мислим да је овде направљена паралела са фрагментарно очуваним анђелима из олтарског лука баш из Аја Софије, који окружују Богородицу на престолу са Христом:

 
@Sarajevska zakljucak ti je ispravan, na konveksnoj je pozadini pa mora da je sa luka. Pa sad dali je je arhangel Mihail ili Garvril?
 
[url=http://beobuild.rs/forum/viewtopic.php?p=598465#p598465:oo8wx26o je napisao(la):
orjen » 28 Jan 2019 09:39 pm[/url]":oo8wx26o]@Sarajevska zakljucak ti je ispravan, na konveksnoj je pozadini pa mora da je sa luka. Pa sad dali je je arhangel Mihail ili Garvril?


Мислим да иде Михаило лево, а Гаврило десно. У Аја Софији је тако. Ово би требало да је Михаило на руској телевизији.
 
Aleksej Lidov, poznati ruski vizantolog (Lidov uveo je ideju ijerotopije - hierotopy=spatial icon- kao moguce tumacenje u sakralnoj arhitekturi) je dao prilicno dobru ocenu za radove mozaika u Sv. Savu (https://www.pravmir.ru/kak-ukrashali-ku ... -v-evrope/).

Зашто је узета као узор катедрале Сан Марко у Венецији
"Ово је јединствен пројекат, у мом сећању, без преседана", коментира Алексеј Лидов, историчар уметности, византолог, академик Руске академије уметности. - Храм у име Светог Савве Србије саграђен је веома дуго времена, сећам га се из времена мог првог путовања у Београд 1987. године. Огромна зграда, бетонски, зидови без украса. За Србе је било важно да је најзначајнији храм за њих био украшен посебно свечано, а не на начин на који су данас храмови обично украшени јефтиним фрескама. Стога, у ситуацији дугогодишње економске кризе, он није био украшен. Срби су сањали о украшавању мозаицима, то јест, најскупљом, трајном опремом, највећом куполом модерног хришћанског света. Не мислим да се у последњих 100 година појавила још једна купола, као у цркви Светог Саве - може се поредити по величини са куполом Св. Софије Константинопољске (пречника око 30 метара).

Међутим, овом невероватно скупом пројекту недостајала су средства све док се руски доброчинитељи нису појавили и издвојили 4 милиона еура за овај посао.

Два водећа монументална сликара Руске академије уметности, Николај Мукхин и Евгениј Максимов, преузели су јединствени задатак стварања мозаичке композиције фантастичних величина. И нашли су, чини ми се, адекватно решење, окрећући се високим византијским моделима. Чак и на привременој дискусији о пројекту на Академији ликовних умјетности, рекао сам да говоримо о Србији, гдје постоји властита дугогодишња и предивна традиција монументалног сликарства. Али у овом случају занимљиво је да су одлучили да користе узорке који нису познати у српској традицији. Штавише, не знамо ни један примјер куполе и зидног мозаика сачуваног у Србији.

Тако је у овом случају модел преузела катедрала Сан Марка у Венецији, која је у КСИ веку саграђена као прилично тачна реплика великог цариграда Светих апостола, који су у XV веку уништили Турци након освајања византијске престонице. Видљиви мозаици венецијанске катедрале, углавном из КСИИИ века, такође се враћају на грчке узорке. Они који су имали среће да виде мозаик централне куполе катедрале Светог Марка, одмах прочитају изворни извор у цркви Светог Саве.

Ово је изазвало критике неких колега који су тврдили да су уметници имали прилику да ураде нешто јединствено и да су једноставно репродуковали класичан образац. Ова критика ми се не чини сасвим поштеном. Пре свега, зато што није јасно - која друга композиција може бити смештена у овом огромном простору?

Понављам да је задатак јединствен и застрашујући, а сличних примјера нема у новом времену. Нико никада није решио сличан уметнички задатак.

Теоретски, можете замислити непознатог генија који би створио потпуно нову икону XX века. Али у овом случају, уопште није чињеница да би управо та слика била прихваћена од стране наше веома конзервативне православне средине у Србији и Русији.

Осим тога, византијски прототип је исправна порука "граду и свијету", јер је византијска традиција постала основа културе и цивилизације за нас и Србе, а окретање према византијском прототипу је веома важно. Штавише, уметнички, проблем, у смислу пропорција, пластичности фигура и очувања византијског стила, по мом мишљењу, решен је успешно.
 
Mislim da je ovo pr***** za 4 miliona evra, oni u svakom tirazu markica uzmu 600-700 hiljada evra, a non stop ih stavljaju.
 
Аух какво откриће од емисије! Надам се да ће и Орјен :) поделити одушевљење са мном! Емисија је снимана очито непосредно пре Путинове посете:

http://media.rtv.rs/sr_ci/dokumentarni-program/43917

Нарочито ми се свидео део са Несом и његовим помоћницима који раде на капителима. Ту је и разјашњено неколико недоумица о којима смо овде причали.

Не бих одмах да мрачим и причам о стварима које ми се нису допале.

Али зато ево једно питање: Када се појавио млади господин Обрадовић као главни координатор свих радова/главни инжењер (немам ништа против, али делује заиста јако младо за тако одговорну позицију) и шта се десило са протонеимаром (да ли ико користи тај термин више?) професором доктором Војиславом Миловановићем, Пешићевим наследником? Да ли форумаши који су архитекте/грађевинци знају нешто о младом инжењеру?
 
@Sarajevska odusevio sam se, vrlo poeticna emisija. Divni ljudi. Kad Muhin govori da smo trebali da zacuvamo mosti Sv. Save oseca se koliko je posvecen. Vrlo su pedantni u postavljeua kamencica mozaika. Nivo je ogroman, veci od nekih drugih aktuelno postavljenim mozaika u drugim hramovima (npr. u Bukuresti koju rade italjani). Za klesare, izvanredni su, radove nastavljaju u duhu Grasija i Deroka. Ovako je osatao izvorni projekt Deroka sa parafraziranjem srpske srednjovekovne umetnosti moravskog stila.
Sto se tice Obradovica, mislim da je on zamenio Dragomira Acovica ne Milovanovica. Kao sto Pesic nije bio zaduzen za ukrasavanje nije ni Milovanovic. Do 2011 je Acovic bio glavni arhitekta. Nisam upucen u rad Obradovica ali nece on puno izmeniti, projekt je pri kraju.
 
"Од половине 2018. године до данашњег дана уграђено преко 1.000 м2 мозаика у олтарском делу. Поред композиције Христа Пантократора – у пречнику руку од 16 м2 [sic]– у потпуности је украшена велика и мала конхе.

Подкружни сводови су украшени приказивањем Серафима и Херувима, као и композиција са Светим Архангелом Мхаилом и Пресветом Богородицом. Такође, на луковима подкружних сводова Велика и мале конхи, намонтирани су текстови молитви, што заокружује све предходно описане површине.

Преостале површине које ће се украшавати техником мозаика чине преко 12.000 м2 и план је да се до краја ове године заврши већи део тих површина.

Већ у следећој испоруци мозаика, која се очекује почетком марта месеца 2019. год. предвиђене су композиције на пандатифима и стубовима, звездано небо и орнаментика на подкуполном прстену.

У току је израда конструкције иконостаса као и његово уметничко украшавање каменом.

Комисија коју је одредио Свети Архијерејски Синод Српске Православне Цркве, на чијем челу је Његова Светост Патријарх српског г. Иринеј, редовно се састаје и обилази радове на пројекту завршетка Храма. Тренутно, главни инжењер на извђењу радова у Храму је дипл. инж. г. Никола Обрадовић."


http://hramsvetogsave.rs/aktuelno/%d0%b ... %be%d0%b2/
 
Мало сам претраживао интернет, тражећи велике мозаике света, али изгледа да нигде не постоји егзактан податак о највећем. Чини ми се да се ових пет издваја по површини:

5. Чувени мозаик у Монреалеу на Сицилији има површину од око 6.500 м2:



4. Керамички мозаик који прати ток Црвене реке у Ханоју, главном граду Вијетнама, има површину 6.950 м2:



3. Мозаик у Храму Васкрсења Христовог у Санкт Петербургу има површину од 7.065 м2:



2. Мозаик у базилици у Сент Луису у САД-у стваран је од 1912. до 1988 године. Има површину од 7.700 м2:



1. Мозаик у Цркви Светог Марка у Венецији има површину око 8.000 м2. Мало људи зна да је око трећина мозаика оригинално средњевековна, док је око две трећине заправо "рестаурисано" у 19. веку тако што је оригинални мозаик потпуно скидан, да би при повратку претрпео одређене мање измене:



Храм Светог Саве у Београду, уколико мозаичко уређење буде до краја завршено, имаће између 12.000 и 16.000 м2 мозаика, у зависности од извора (само у последњих два месеца чули смо различите цифре).

Да ли неко зна за још неки мозаик велике површине?

Иначе, у Србији је још увек највећи мозаик на Опленцу, у Цркви Светог Ђорђа. Израђен под руководством чувеног Краснова, мозаик има површину од око 3.500 м2, док му је мозаик у Храму тренутно за вратом и престићи ће га за пар месеци:

bb&t bank branch near me
 
Ovaj asfalt u poplocanju izgleda kao "QR code". Digitalizacija...
 
Vrh