Šta je novo?

Hram Svetog Save

Povezivanje lukova, paraklise, kupolskog prstene, glavne i sporedne kupole i galerije pokazuju konstruktorsku inventivnost Pesica. Ovakve prolaze imaju jos samo velike goticke katedrale sto su graditelji prolazili po galerijama i prolazima do svojih radnih mesta. Pesic je specificni autor i spoljasnje i unutrasnje kupolne galerije, kao i prolaza unutar kupolskog prsten. Prolaze je ostavio i u cetiri velikih lukova ka glavnih arterije do cetiri sporednih kupola. Konstrukciju je ovako doveo do savrsenstva, zna se. Prostore su graditelji i crkva lepo smislili. Mozda je najmanje inventivni prostor kripta.
 
Poslednja izmena:
Inventivnost konstrukcije lezi u podelivanjem gradevine u samostalne objekte poput lego kockice. Npr. kupola se sastoji od prstena, tambura sa unutrasnjom i spoljasnom galerijom i kupolom od dve ljuske. Kupolu povezuje pendentif kao samostalni objekt sa cetiri stuba i cetiri luka. Vrlo smisljeno i nimalo pruzeto iz crkvene arhitektura. Bilo dosta kritike tretirati crkvu kao obicni gradevinski objekt.
polukupole-glavna-kupola.jpg
1024px-Lift-Slab_Method_Hram_Svetog_Save_Trudbenik.jpg
 
Mnooogo

Trebalo bi da imaju dve cene, jednu za strance i drugu za domaće jer smo svi učestvovali u finansiranju izgradnje. Tako je sarajevska žičara 15 evra, a sa bh ličnom 3 evra. U Dubrovniku čak i restorani imaju dva menija, a u domaće spadamo i mi.

Nije u redu da isto plaćamo mi i stranci za koje je piće u Skadarliji jeftino.
 
Da ovo je nekorektno, SPC ne uloži dinar u taj hram i čeka decenijama donacije od države i građana da ga završi, a sada kada je konačno kompletiran naplaćuju debelo od tih istih ljudi koji su ga finansirali, za koga je onda građen? Okej neka se naplaćuju ture sa vodičem za turističke grupe i strance, ali za građane Srbije bi morala da bude simbolična cena karte.
 
Mislim da je sasvim logično da se "atrakcije" naplaćuju, jedino da ih malo koriguju za lokalce, ne znam. To smanjuje opterećenje posetilaca u tako skučen prostor, plus finansira Hram, pa se Građani neće zgrožavati kad država daje pare :) Ja kao vernik možda odem jednom da pogledam i to je to. Važnije mi je ono dole u Oltaru šta se dešava :)
 
+1👍
Fali kafic gore kad se popnes da odmoris malo. Mogla bi i kladionica, da se uplati jedan tiket kad si vec tu, taman imas direktan kontakt sa Bogom da se pomolis da ti prodje tiket.
😃😂😃
Da se potsetiimo po nekog slova:
....На Мојсијеву столицу седоше књижевници и фарисеји. Све дакле што вам кажу да држите, држите и творите; али шта они чине не чините; јер говоре а не чине.
Него вежу бремена тешка и незгодна за ношење, и товаре на плећа људска; а прстом својим неће да их прихвате.
А сва дела своја чине да их виде људи: раширују своје амајлије, и граде велике скуте на хаљинама својим. I траже зачеље на гозбама и прва места по зборницама, и да им се клања по улицама....
 
Zašto je važno imati vodiče, info table i dobar marketing. Pola turaka misli da smo pretvorili dzamiju u crkvu :D
hram-svetog-save-Google-Search.png
hram-svetog-save-Google-Search.png
 
Па како може дођош да мисли, него онолико колико његова генетска меморија дозвољава? То што је управо Аја Софија била узор свим оотмонским џамијама, то је тешко појмити. Ипак свет почиње од 1453 по њиховом поимању.
 
Ta ruska zlatna boja u Hramu, uopšte nije u srpsko-vizantijsko duhu i tradiciji. Umesto vizantijsko plavog Rusi su nametnuli svoj način isto kao što upravljaju svime iz sene.
 
1-1-christ-in-dome2.jpg

Наравно да није византијско плаво већ злато, пошто је Храм Светог Саве у духовном смислу преузео улогу Свете Софије ако могу тако да се изразим од како је ова претворена прво у музеј а затим у џамију. Био сам прошле године у њој и уопште није пријатно видети шта су направили од наше светиње. Зато је Мухин изабрао управо златни мозаик слава Господу!
 
Zlatni mozaik je vizantijski a ne ruski, nemojte se blamirati.

Gradska Crkva može da bude i raskošna i bile su, a istina manastiri u prirodi su obično skromnije estetike.

Po meni jedino bih zlato zadržao pri kupolama gore i oblim površinama, a dole mermer sivi, zeleni, oni naši bijeli reljefi a zlato u donjim partijama samo u suptilnim akcentima ponekih ikona. Naravno ovo je samo moj individiualan ukus jer je enterijer izuzetan. Takodje ja bih jedno 30% manju, to što je medju najvećim mi nije presudno, a isto lični ukus jer sam minimalista.
 
Злато има свој смисао, а то је изображава небеску (не тварну) светлост. Отуда ореоли, сцене раја или Царства Божијег имају доминантно златну боју - како би означиле ту разлику земаљско-небеско.

Jeste, naš Hram je preuzeo ulogu Svete Sofije, a naši crkveni velikodostojnici ulogu krimosa i lupeža, časti izuzecima.. divna simbioza..

Није преузео улогу, већ је изграђен по угледу. Па и то - делимично. А није ни једини у томе.
За престони град Београд, габарити храма се оправдавају приликом великих празника када се скупља много народа. И то му и јесте основна намена.
 
Па ово је препуно прашине, отуд и таква пастелност боја.
Само да напоменем да осим туристичке и културне сврхе храм има једну, примарну: а то је богослужбени простор. Интеријер је уметнички покушај да се подигне ниво духовног узбуђења, тињајуће радости, и бледа сенка Царства Небеског. Ко је присуствовао богослужењима у манастирима, мого је да види како се хороси и полијелеји специјално врте, како би додатно допринели осећају радости. Незабораван осећај.

Стога, нека нас не збуњује злато, и богати украси, они имају своју сврху. И не треба сравњивати докрацију православног храма са инославним, јер је код других сасвим другачија богословија, сасвим су други акценти.
 
Svakako sam ignorisao prašinu 😆 i mogu ovo da zamislim i ispolirano.

Nego uopšte ovakva uravnotežena kompozicija duboko zelene - bijele - zlatne - floralnih mozaika.

Pod i sokla su trebali da budu zeleno-crveni ali su preinačili na amortizujući žuto- sivo - bijeli. Što je ok, ali malo je previše uniformno za moj ukus.
Ovaj originalni kontrast tamno zelenog i zlatnog je preeedivan.
 
Једном се попнеш и платиш 1500 динара… не иде се сваки дан на видиковац Храма…
 
Једном се попнеш и платиш 1500 динара… не иде се сваки дан на видиковац Храма…

Ne ide se svaki dan ni na Avalski toranj pa je karta 400 rsd, za penzose/studente 200 i za decu/invalide 1 din, a za Narodni muzej je 300/150/0 rsd za iste kategorije, to su razumne cene i na nivou ostalih muzeja/atrakcija po Srbiji.
 
Ta ruska zlatna boja u Hramu, uopšte nije u srpsko-vizantijsko duhu i tradiciji. Umesto vizantijsko plavog Rusi su nametnuli svoj način isto kao što upravljaju svime iz sene.
Srpsko-vizantijski stil je anakronizam shvatanje vizantijske umetnosti koji proilazi iz 19 veka kojoj je funkciji nacionalizam i ucvrscavanje nacionalnih osecaja i nacionalne posebnosti. Pojam uspostavio je francuski istoricar vizantijske umetnosti. Pseudo-nacionalne stilove danas nisu potrebne za uspostavljanje nacionalnih genija, i umetnicka kritika je odstupila odavno od takvog koncepta..

Vizantijska umetnost je zato jedini tacan naziv koji je unvivarzalni, deo univerzalnog koncepta anticke umetnosti i crkvene arhitekture vizantije. Karakteriizira ga kupola nadogradena na osnovi grckog krsta.
 
Poslednja izmena:
Vrh