Velika imena u hotelskom biznisu kao što su "Sheraton" i "Hilton" odustali su od dolaska u Beograd, jer se investitorima ne isplati da ovde grade hotele sa pet zvezdica zbog skupog zemljišta, kaže Žan-Pol Markadije, generalni direktor hotela "Hyatt" u Beogradu.
Kakvo je stanje u hotelskoj industriji u Srbiji?
- Hotelska industrija u Beogradu i Srbiji nije dovoljno razvijena. Mi ovde imamo samo jedan internacionalni brend sa pet zvezdica i to pokazuje da je ovo tržište za sada veoma ograničeno i da ima mogućnosti za njegovo širenje. Mnoge velike kompanije kao što su "Šhraton" i "Hilton" bile su ozbiljno zainteresovane za dolazak u Srbiju. Lično sam imao prilike da sretnem investitore koji su hteli da ulažu u hotelski biznis, pa su odustali.
Šta ih je sprečilo?
- Koliko ja znam, glavni razlog njihovog odustajanja od izgradnje luksuznih hotela sa pet zvezdica je to što je ovde zemljište mnogo skupo. Za izgradnju hotela potrebno je mnogo novca, a najviše koštaju zemljište i izgradnja.
Zar je moguće da imena kao što su "Hilton" i "Sheraton" nemaju novca?
- Ove kompanije ne investiraju same. To u svakoj zemlji rade investitori koji se bave građevinskim poslovima, a svaki veliki i ozbiljan investitor pre nego što krene u ovako veliki projekat radi istraživanje, biznis-plan i na osnovu toga procenjuje da li može da povrati uloženi novac i za koje vreme. Niko neće da gradi bez pozitivne matematike.
Priča se da "Hilton" ipak dolazi, ali u Inđiju u IT Park, koji gradi indijska kompanija "Embassy group", jer su tamo dobili povoljne uslove?
- Nisam čuo ništa o tome, mada mislim da je realnije da "Hilton" dođe u Beograd. Lokacija je najvažnija za hotel sa pet zvezdica, a mislim da je najbolja lokacija koja postoji u Beogradu upravo ova na kojoj je "Hyatt".
Da li znate nešto o najavama nekih velikih investitora da će graditi hotele sa pet zvezdica pored beogradskih reka, jer tamo ima slobodnog i atraktivnog zemljišta?
- Ponavljam da je za ovakvu vrstu hotela najvažnija lokacija. Hotel pored reke vizuelno izgleda fantastično, ali pre svega mora da se vodi računa o potrebama gostiju koji odsedaju u hotelima sa pet zvezdica i kojima više odgovara da se hotel nalazi na lokaciji sa koje će moći lakše da obavljaju svoje poslove.
Zvuči kao da se plašite konkurencije i da vam ne odgovara da i drugi veliki hoteli dođu u Beograd?
- Voleo bih da konkurencija dođe, jer ćemo tako i mi postati bolji. Trudićemo se da pružimo što bolju uslugu našim gostima, a i cene će biti niže, mada mislim da u skorije vreme ovde neće biti izgrađen nijedan hotel sa pet zvezdica. Bilo je mnogih najava do sada, ali nijedna nije realizovana. Iz Grand kazina "Beograd" su pre tri godine najavili da će u sklopu tog kazina biti sagrađen hotel sa pet zvezdica i još nisu počeli sa izgradnjom. Čak i da počnu sada, ne vidim realnu mogućnost da to završe pre 2011. godine. Takođe je "Crowne Plaza" najavila da će graditi jedan hotel te kategorije, ali to je ostalo na najavama. Mi bismo voleli da imamo konkurenciju, ali mislim da u narednih tri ili četiri godine nijedan hotel sa pet zvezdica neće biti izgrađen u Beogradu.
Koliko ste zadovoljni poslovanjem "Hyatt" u Beogradu?
- Veoma sam zadovoljan. "Hyatt" je brend i ima renome, a ja se trudim ne samo da održim nivo, nego i da ga podignem. Kada sam došao na ovu poziciju pre tri godine, najveći deo menadžmenta bili su stranci, a sada su na važnim rukovodećim mestima ljudi odavde. Direktor Sektora hrane i pića je Srpkinja koja je prethodno radila u varšavskom "Hyatt", a direktor finansija, Srpkinja takođe, došla je iz hotela "Hyatt" u Omanu, gde smo zajedno radili 2000. godine. Sada šaljemo šefa kuhinje restorana "Metropolitan Grill" u australijski "Hyatt".
Naglašavate da su vaše prednosti dobra usluga i kvalitetni ljudski resursi. Kolike su plate vaših zaposlenih? Da li su plate iste u svim hotelima "Hyatt" u svetu?
- Visina plate zavisi od standarda zemlje. Ne mogu da kažem kolike su zarade zaposlenih, jer nisam ovlašćen da govorim o platama. Uostalom, plata nije presudna. Mi imamo 350 zaposlenih i naši ljudi su zadovoljni, jer mi brinemo o njima. Oni imaju mogućnost da se usavršavaju i da stalno napreduju. Prošle godine 104 radnika je bilo unapređeno. Ove godine 35. Kada god otvaramo nove pozicije i zapošljavamo ljude, kandidate prvo tražimo među našim zaposlenima. Bez lažne skromnosti, mogu da kažem da imamo kadar koji bi poželeo svaki hotel sa pet zvezdica, od zaposlenih u restoranu do menadžmenta.
Koliko ulažete u marketing?
- Da budem iskren, iako stalno radimo na novim projektima, ne dajemo mnogo novca na reklame. Uveli smo niz novih sadržaja koji su vrlo brzo postali popularni i prihvaćeni među našom klijentelom bez neke posebne reklame. Naš najbolji marketing je naša usluga. Ima istine u poslovici "Dobar glas daleko se čuje, a loš još dalje".