Šta je novo?

Gradski prevoz u svetu

Прошлог викенда сам био у Загребу и имао ту част да се провозам тамошњим трамвајима.
Прво вече сам дошао са аеродрома и ухватио аутобус 290. Био је то зглобни аутобус марке Мерцедес (У Бг-у соло 72ком до блока 30 треба 100 година). Експресно сам стигао до Хеинзелове где сам ухватио трамвај за хотел у близини дворане Лисински, катица ми је наишла.
Нешто након тога сам отишао до трга Бана Јелачића где стаје чак 6 линија.
1000034804.jpg

А на том путу ми је наишао најновији Кончар 2400 на линији 3. С њим сам ишао 3 станице па сам пресео на другу линију. Фасцинантно ми је што се приказује могућност преседања. Живи били па дочекали тако нешто у Бг-у.
1000034740.jpg

Сутрадан сам се запутио ка Новом Загребу, дошла ми је катица на линији 5 па сам после пресео на линију 14. Пруга на Новом Зг подсећа на Нови Бг
1000034876.jpg
1000034884.jpg

Касније сам се запутио ка Максимиру са линијом 7.
Ту је окретница линије 5.
1000034913.jpg

Након тога сам се поново провозао новим Кончаром и то од почетне до крајње станице линије 9 (Боронгај-Љубљаница). Вожња је трајала пола сата.
1000034951.jpg

Загреб је на мене оставио јако позитиван утисак, што по питању ЈГП-а што опште, сви остали Ех-Ју главни градови би требао да се угледају на њега. У туритичкој брошури коју сам узео се наводи да велики део града повезује квалитетна трамвајска мрежа. Такође се препоручује да се управо трамвај користи за обилазак града.
 
1000036863.jpg
1000035462.jpg
1000036864.jpg
1000035559.jpg


Evo kako kratak izveštaj iz Tbilisija, nažalost prvo sam bio u fazonu da slikam malo gradski prevoz za vas, ali kad sam video šta sve ima, odustao sam.

Imaju dve metro linije, crvena je prva iz 1966. godine, druga zelena "novija" iz 1979. Tu drugu nažalost nismo isprobali, jer vodi u noviji deo grada koji nam nije bio interesantan. U suštini sve što je moglo, ostalo je iz sovjetskog saveza, pa i pokretne stepenice, ali i karakterističan miris. Vozovi su remontovani, a sad vidim da je bila i kupovina novih vozova, međutim to je otkazano zbog sankcija Rusiji. Ko žudi za nostalgijom, ovo je odlična destinacija. Vozovi su klasični vagoni, jako bučni, rigidni i izgledaju kao da mogu preživeti apokalipsu. Stanice nisu ništa posebno, sve je relativno čisto, ali opet je jako bezveze što narod Tbilisija nikako ne može da uđe u novi vek. Sve funkcioniše kako treba, ali bez obzira na to, nema razloga da se ceo sistem ne modernizuje. Jedino moderno što imaju jeste sistem naplate, sličan našem starom busplusu.

Imam još samo ovu sliku autobusa, takođe BMC, dok im je ostatak voznog parka jako šarenolik, od turskih, preko ruskih i beloruskih, do evropskih i kineskih vozila. Tu su naravno i maršrutke, mini autobusi, midi i ostalo. U sistem im ulaze samo autobusi, metro i jedna gondola.

Autobusima se nismo uopšte vozili jer smo turisti koji vole da pešače, pa smo tako samo koristili metro do centra i nazad, a za obilazak brda gondolu. Cena karte je 1 Lari, što je otprilike 33 centar, odnosno 35 dinara. Koliko sam ukapirao, važi na 90 minuta, ali nismo uopšte obraćali pažnju na to, jer smo daleko više na kraju koristili Bolt koji je u proseku 2-3 evra za bilo kakve relacije (od do aerodroma je bilo oko 6€). Gondola je 2.5 Larija, dok Funikular i druga gondola do Stepantsminda parka koštaju malo više.

Ne bih zaista mogao da ocenim stanje i tačnost prevoza, ali mi se čini da je prilično dobro razvijen sistem i da ima dosta linija.

Jako slična situacija je i u druga dva najveća grada, Batumi i Kutaisi, pri čemu se čini da je Batumi dosta više modernizovan po pitanju vozila, s obzirom da je megalomanski grad, koji zaista ne preporučujem za posetu, osim ako vam je do buke, gužve, alkohola i kazina.
 
Vrh