Šta je novo?

Generalštab

Које ти је друго по омиљености Добровићево ремек дело?
1728056676867.png

1728056774573.png
 
Ljudi su autoru snimka pokušavali da ukažu da to nije Generalštab, već bivša Vojna štamparija koja se rekonstruiše i dograđuje po projektu Gorana Vojvodića, izabranom na konkursu, kako bi postala novi dom Muzeja Grada Beograda. Ali autor na takve dobronamerne komentare odgovarao u fazonu "je l' ukusan sendvič, botino?!"​
To sam i ja primetio, da jedan broj ljudi na dobronamerne kritike reaguje u stilu kako su oni nepogrešivi. Posebno ti koji sebe smatraju uticajnim jutjuberima, tviterašima, fejsbukovcima, instagramistima, tiktokerima i sl.​
 
“U otvorenim pismima državnim funkcionerima ocenili su da ne postoje nikakvi razlozi zbog kojih bi trebalo da bude pokrenut postupak za prestanak svojstva kulturnog dobra kompleksu Generalštaba, upozoravajući se da se na tom prostoru nalaze četiri kulturna dobra iz različitih istorijskih perioda.”

Da li se planira rušenje još neke zgrade iz okoline, ne “samo” Dobrovićevog “Generalštaba”? Pošto mi po renderima izgleda tako, a i hoće da skidaju zaštitu sa svega…
 
Да се црвени камен замени белим, и модерна столатија. И ето пристојне зграде за 21. век.
 
Није лоша идеја. Шта више!

Мене је рецимо увек нервирао тај тако намерно грубо тесани изглед, и још црвено... Преагаресивно
 
Није лоша идеја. Шта више!

Мене је рецимо увек нервирао тај тако намерно грубо тесани изглед, и још црвено... Преагаресивно

Taj problem trenutno ne postoji :)
 
Zar nije taj grubo tesani izgled namerno projektovan da podseća na kanjonj Sutjeske?

Lično mi se kompleks nikada nije sviđao, i baš mi je stvarao (pre oštećenja) osećaj nelagode.
Pretpostavljam da je to donekle i bilo namerno.

Kompleks mi se i dalje ne sviđa, i više bih voleo da je to nešto drugo,
ali ako je cilj umetnosti da probudi neku emociju, stvarno jeste (bio) ozbiljno umetničko delo...
 
Pa onda se gubi cela poenta, u tom slučaju i po tom rezonu onda bolje srušiti pa napraviti nešto novo.
Зашто се губи поента? Остаје зграда а модернизује се фасада. Имали смо већ више сличних примера по граду модернизације фасада зграда из доба самоуправљања.
Zar nije taj grubo tesani izgled namerno projektovan da podseća na kanjonj Sutjeske?

Lično mi se kompleks nikada nije sviđao, i baš mi je stvarao (pre oštećenja) osećaj nelagode.
Pretpostavljam da je to donekle i bilo namerno.

Kompleks mi se i dalje ne sviđa, i više bih voleo da je to nešto drugo,
ali ako je cilj umetnosti da probudi neku emociju, stvarno jeste (bio) ozbiljno umetničko delo...
Мислим да јесте пројектни задатак био да подсећа на Сутјеску, али да ли је то данас битно?
Шта год друго да изграде на том месту биће само још горе.
 
Зашто се губи поента? Остаје зграда а модернизује се фасада. Имали смо већ више сличних примера по граду модернизације фасада зграда из доба самоуправљања.
Zato što je bilo priče da je zgrada već funkcionalno prevaziđena i zastarela, zbog rasporeda prostorija, visina plafona i šta ti ja znam, nisam se udubljivao u to. Te da su izgled i simbolika jedini razlozi za dalje čuvanje. Ovako sa menjanjem i te poslednje stavke, cela priča gubi poentu i više bi se isplatilo da se sve sruši pa pravi novo, nego da se od babe pravi devojka.
 
Зашто се губи поента? Остаје зграда а модернизује се фасада. Имали смо већ више сличних примера по граду модернизације фасада зграда из доба самоуправљања.

Мислим да јесте пројектни задатак био да подсећа на Сутјеску, али да ли је то данас битно?
Шта год друго да изграде на том месту биће само још горе.
Pa zato što time radimo nešto ovako:
iu


Možemo da zamislimo da je umesto žvrljotine slika Monike Beluči, ali opet ne ide...
 
Zato što je bilo priče da je zgrada već funkcionalno prevaziđena i zastarela, zbog rasporeda prostorija, visina plafona i šta ti ja znam, nisam se udubljivao u to. Te da su izgled i simbolika jedini razlozi za dalje čuvanje. Ovako sa menjanjem i te poslednje stavke, cela priča gubi poentu i više bi se isplatilo da se sve sruši pa pravi novo, nego da se od babe pravi devojka.
То би била минорна измена. Зграда није превазиђена, у супротном би рушили и друга два војна солитера које су скоро пренаменили државним установама, у Балканској и иза храма.
Симболика се неби значајно изгубила променом дела облоге зграде и столарије, остала би иста форма.
Pa zato što time radimo nešto ovako:
iu


Možemo da zamislimo da je umesto žvrljotine slika Monike Beluči, ali opet ne ide...
Да ли се је и у Македонској исти ефекат као са ове карикатуре? Ово је банализација нечега што се радило и пре скоро 100 година (нпр. зграда поридице Коче Поповића где је сада институт Сервантес).
 
Ne znam, ja ne vidim smisao u tome. Toliko protraćenog i uloženog, a toliko malo dobijenog bi bilo.

Naravno, nisam ni za košer kulčine i megalomaniju. Samo kažem da ne vidim poentu u menjanju zgrade do neprepoznatljivosti.
 
Crvni kamen je upravo upečatljiv deo i ono što tim zgradama daje identiet.
Naravno da se na mnogim mestima mogu raditi promene (i potpune promene) na fasadi.

Možda bi ovde mogla da se osmisli i moderna restauracija, ali obzirom na istoriju i simboliku to bi verovatno morala da bude neka vrlo dramatična zamisaa
(na već vrlo dramatičnoj arhitekturi). Zamena crvenog kamena belim razvodnjava izgled.
(bar je to moje viđenje)
 
Ne znam, ja ne vidim smisao u tome. Toliko protraćenog i uloženog, a toliko malo dobijenog bi bilo.

Naravno, nisam ni za košer kulčine i megalomaniju. Samo kažem da ne vidim poentu u menjanju zgrade do neprepoznatljivosti.
Шта год новије дође ту биће накарадније. Тенденције у архитектури, посебно домаће, су такве.
Шта се добије, добије се пристојан комплекс зграда и у њима канцеларијски простор, па нек буде унутра било која безлична администрација. Ето, прави се онај тзв. анекс код ложионице за неке канцеларије, то је могло у ГШ.
 
Остаје зграда а модернизује се фасада. Имали смо већ више сличних примера по граду модернизације фасада зграда из доба самоуправљања.​
Zašto moramo svaku zgradu da modernizujemo tako što ćemo da joj promenimo spoljni izgled?​

Samo kažem da ne vidim poentu u menjanju zgrade do neprepoznatljivosti.
(y)
 
Poslednja izmena:
Па неке су зреле за то. Углавном су стакла и столарија из доба комунизма очај и естетски, и енергетски, и функционално.
Између рушења, и промене боје-материјала фасаде, ја бирам другу опцију.
Данас та симболика кањона Сутјеске нит је битна нит је препознатљива.
 
Izmeðu rušenja i promene boje i materijala, biram očuvanje originalnog izgleda. To ne znači da nisam za modernizaciju stolarije i svega drugog.​
 
Данас та симболика кањона Сутјеске нит је битна нит је препознатљива.
Ja ću opet samog sebe da iznenadim sa ovim što pišem i mislim, pošto sam bih više voleo da su '45 pobedili oni drugi,
i nekada sam jedva čekao da poskidamo petokrake i natakarimo orlove,
ali sam izgleda malo odrastao i shvatio da ništa dobro neće izaći od bežanja od sopstvene istorije, bar onih delova koji ne mogu biti sporni...

Dakle, kako simbolika nije bitna, zar nije problem to što nije prepoznatiljiva?
Sve što više razmišljam, pre bih ovo vratio kao što je bilo, ali ne 100%, već bih ostavio poneki detalj, da skupi još malo istorije.
Recimo, jednu od (većih) rupa bih pokrio staklenom fasadom, nepravilnog obilka, možda ostavio i malo golog betona ispod.
(nisam arhitekta, sigurno ima mnogo boljih, sturčnih predloga)
 
Vrh