Šta je novo?

Fotografije vozila Javnog Prevoza u Beogradu

Mercedes Sprinter na liniji E2.

Pogledajte prilog 232343
Neki moj savet, ako ne dobiješ dobar kadar u originalu, mislim bolje rečeno ne uspeš da ga uhvatiš, nemoj pokušavati da ga dobiješ preteranim kropom, jer onda imaš jednu veliku mrlju u suštini. Rezolucija nije sve na fotografiji, al ipak treba postići i pristojnu oštrinu sa dovoljnom količinom detalja. Registarska tablica može da ti bude reper. Ako se uopšte ne raspoznaje kao na slici iznad, to znači da si izgubio previše detalja, pretpostavljam, kropujući fotografiju do željenog kadra, ili možda korišćenjem digitalnog zuma preko mogućnosti telefona ili aparata koji si koristio.
 
Сећам се да 2015. године, када су дошли ИК-112ЛЕ, већина на форуму су причали како ће се брзо распасти, да су непрактични, све у свему, веома лоши. После скоро 10 година, готово сви су у саобраћају, солидно су се показали, а нисам приметио да су се нарочито распали. Последњи пут сам се возио у ИК-112ЛЕ, негде пре 2-3 месеца. Дефинитивно су бољи од ИК-112/218 из 2008, 2012 и 2013. године.
112Le se naročito raspao nema gde mu podolit nije krpljen vrara isto 112M su u mnogo boljem stanju
 
Poslednja izmena:
Ja LE nikad nisam voleo. Mislim ok je autobus, ali zbog onih trećih vrata i stepenika nikako nije za grad. Čak je bolje da nisu dodavali ta treća vrata i da je pravljen za prigrad. Od 112M sam dosta očekivao, ali i oni su žrtva lošeg održavanja. Žao mi je što nisu nastavili da ih rade, siguran sam da bi naredne serije bile bolje. I ovakvi kakvi su, bolji su od Akija i ostalih sklepotina.
 
Neki moj savet, ako ne dobiješ dobar kadar u originalu, mislim bolje rečeno ne uspeš da ga uhvatiš, nemoj pokušavati da ga dobiješ preteranim kropom, jer onda imaš jednu veliku mrlju u suštini. Rezolucija nije sve na fotografiji, al ipak treba postići i pristojnu oštrinu sa dovoljnom količinom detalja. Registarska tablica može da ti bude reper. Ako se uopšte ne raspoznaje kao na slici iznad, to znači da si izgubio previše detalja, pretpostavljam, kropujući fotografiju do željenog kadra, ili možda korišćenjem digitalnog zuma preko mogućnosti telefona ili aparata koji si koristio.
Da u pravu si. Slikao sam ga u brzini.
 
Sređivao sam slike na kompjuteru i nađoh ove:
Ikarbus IK 112N #282 na 84
Screenshot_20250313_091852_edit_365856856233196.jpg

Ikarbus IK 218M #367 na 83
Screenshot_20250313_091757_edit_366061344564680.jpg

Solaris Urbino 18 #3071 na 83
Screenshot_20250313_091723_edit_366129764503248.jpg

Ikarbus IK 202 #963 na 46
Screenshot_20250313_091552_edit_366208405492905.jpg

Ikarbus IK 218N #948 na 9A
Screenshot_20250313_091501_edit_366280626075430.jpg

Ikarbus IK103F #95 na 403
Screenshot_20250313_091425_edit_366413962092254.jpg

Ikarbus IK 112LE #3218 na 408
Screenshot_20250313_091405_edit_366494471195504.jpg

Mercedes Conecto #187 na 401
Screenshot_20250313_091330_edit_366556728738137.jpg

MAN SG313 #858 na 31
Screenshot_20250313_091254_edit_366628696798370.jpg
 
Evo još slika:
Mercedes Conecto #149 na 79
Screenshot_20250313_114626_edit_370726811049202.jpg

Solaris Urbino 18 #P42831 na 610
Screenshot_20250313_115749_edit_370810778455056.jpg

Maz 203 #P02154 na 511
Screenshot_20250313_115716_edit_370854722160352.jpg

Bik Maz 103 #P0705 na 32
Screenshot_20250313_115232_edit_370977106936294.jpg

Ikarbus IK 103 #P02164 na 58
Screenshot_20250313_115411_edit_371072203283081.jpg

Bik Maz 103 #P41835 na 79
Screenshot_20250313_115259_edit_371141160562742.jpg

Solaris Urbino 18 #3101 na 23
Screenshot_20250313_114754_edit_371226212182918.jpg

Ikarbus IK 201 #1276 na 29A
Screenshot_20250313_114908_edit_371283897029459.jpg

Ikarbus IK 201 #1084 na 28A
Screenshot_20250313_114739_edit_371379241209891.jpg

Ikarbus IK 112M #3233 na 27E
Screenshot_20250313_114403_edit_371448244847677.jpg
 
Nešto iz moje arhive.
Nekadašnji Košavin Liaz sa CAT-ovim motorom na liniji 25. Bili su baš zapušteni, pogotovo pred kraj karijere.



Nešto iz perioda dok je Lasta žarila po Beogradu sa Ik-201. Fotke sam sačuvao, odavno sam preuzeo sa neta sa nekog sajta.
Nekadašnji Ikarbus 5831, s kojim sam se redovno vozao do škole (bio strogo zadužen na 17), iz perioda pre rekonstrukcije Gazele.



5814 sa 83. Bili su pojam u ono vreme, zbog njih sam i zavoleo bus i eto danas ih vozim.




5811 koji je zajedno sa 5807 i posle 5828 nosio Idea reklamu. Stalno su ga vozili na 95. Posle je završio u Kragujevcu kada je Lasta dobila posao u Šumadiji.



Liaz s kojim sam počeo karijeru, lepo sam se navozao i najmanje mi se kvario. Tehnički gledano savršen autobus za održavanje i posedovanje - klima itekako vredna (Konvekta) i efikasna, Kamins Euro 4 neuništiv (i danas jedan od najboljih motora), ZF Ecomat i doboš kočnice koje su kao i jastuci večni bili.



Legendarni Karaburmac 939 koji se pošteno naradio. Bio je i u Kosmaju neko vreme, i nosio Pepsu reklamu dugo na 31.





Standarno za Ikarbuse iz tog perioda na Karaburmi - redovno su bili bez ručica retardera i stanične kočnice.



Kokpit Volvo hibrida kog sam vozio sok sam bio zaposlen u Beobusu. Bio je pojam, ali baš se nije proslavio s pouzdanošću.



Ovaj Mađar je do nedavno radio, dobijen kao odšteta za prethodnika.



Sačuvao sam i ovaj isečak - prvi Ik-206 u gradskom br. 5832 na kom se polomio zglob na Šumicama dok je došao na 17 (jedna od mana - nije imao amortizere u okretnici kao posle niskopodni autobusi (Huber)). Posle je karijeru nastavio u Kragujevcu. Imao je baš moćan zvuk MAN D28 motora.



Prvi zglob koji sam vozio na liniji - Megabus i 511. Mogu reći bio je zanimljiv kao nov i do nekih 200.000 km, uživao sam vozeći ga tih dana. Na žalost Volvo motor je bio nepouzdan, često im je stradala glava motora (dva puta rađen remont), dizao je posle temperaturu i teško išao. Na kraju je nekako sklepan samo da odradi.



Volvo hibrid s kojim sam najviše vozao po garaži i do servisa. Nije se nešto proslavio i ostao je pokvaren.



Ostalo je još starijih fotki, ali treba iskopati raritete. A i da ne dužim post, nabacao sam dosta.
 
Poslednja izmena:
Uh kad vidim lastkne 201-ice. Bile su baš solidne. 2005. godište su. Nedostaje mi to vreme što se autobusa tiče. Kakva simbolika na prvoj slici, Liaz a i iznad njega reklama za pogrebno preduzeće Tuga😁
 
Jeste, ti IK201 su bili baš dobri. Nije mi jasno zašto su posle ove odlične serije počeli da prave one iz 2006. Nekako mi se čini da je Ikarbus kako je usavršavao neku seriju, prestajao da je pravi. I oni IK103 iz 2003. su mi bili mnogo bolji od onih iz 2006.
 
Navodno koliko sam razumeo odustalo se zbog kompresora klime koji nije mogao da se smesti u IK-201 i Euro normi (nisu mogli da nađu rešenje i ubace ležeći motor sa sve izduvom napred, već samo vertikalni motori), a i buke koju je stvarao MAN. Ali zato nije bilo trase da nije mogao da prođe zbog prateće.
Ik-206 je bio tiši, ali i trom zbog veće mase i slabog motora, dok je solać leteo sa D20 motorom i "fojt" prenosom (vozio sam jednog iz redova Presta po Vračaru i uživao).
 
Jeste, ti IK201 su bili baš dobri. Nije mi jasno zašto su posle ove odlične serije počeli da prave one iz 2006. Nekako mi se čini da je Ikarbus kako je usavršavao neku seriju, prestajao da je pravi. I oni IK103 iz 2003. su mi bili mnogo bolji od onih iz 2006.
Misliš na 206-ice? Prve serije su došle tek 2007. godine. Ikarbus je takav zglob trebao da napravi mnogo ranije. Okasnio je sa njim. To je bio savremen autobus po standardima, i to delimično, 90-tih godina, iako je još 89-te godine došao prvi niskopodnjak iz Neoplana. Motor pozadi u prikolici, dosta niži pod, za 250mm, savremenija ergonomija enterijera, lakše i pristipačnije održavanje mehaničkih sklopova, dužina 18 metara, potencijalno bolje performanse i vozne karakteristike, što nije bio toliko slučaj sa Ikarbusom, jer je nedostajalo vremena za razvoj, mogućnost dosta kvalitetnije zvučne izolacije, korišćenje savremenije mehanike, jer se skoro sve projektovalo za ugradnju u zadnji prepust. Mnogo je prednosti na strani dosta savremenijeg koncepta, a tip kakav je 201, iako je bio dobar posle niza godina usavršavanja, zastareo je još 80-tih godina. Koristio se za kratke zglobne autobuse sa pratećom trećom osovinom, kao i za one koji su vukli još jednu prikolicu preko drugog zgloba. To je Volvo negovao godinama, a tu je bio i čuveni model kod VanHolla, valjda AG300, samo niskopodan u odnosu na naš Ikarbus.
 
Ne, ne. Mislim na IK201 iz 2006. godine (1193, 1194, 938, 939...). Uvek mi je nekako ova Lastina serija iz 2005. delovala kvalitetnije od te za GSP. IK206 je skroz drugi bus i mada ga nisam nešto voleo, nedostaje mi, kao uostalom i ceo Ikarbus.
 
Navodno koliko sam razumeo odustalo se zbog kompresora klime koji nije mogao da se smesti u IK-201 i Euro normi (nisu mogli da nađu rešenje i ubace ležeći motor sa sve izduvom napred, već samo vertikalni motori), a i buke koju je stvarao MAN. Ali zato nije bilo trase da nije mogao da prođe zbog prateće.
Ik-206 je bio tiši, ali i trom zbog veće mase i slabog motora, dok je solać leteo sa D20 motorom i "fojt" prenosom (vozio sam jednog iz redova Presta po Vračaru i uživao).
Jeste 206 bio trom. Prve serije su išle odlično, iz 2007., jer su još uvek nosile D2866LUH24 sa 310ks. Kasnije dolazi D20 u najslabijoj izvedbi sa 270ks, al mislim i 1400Nm obrtnog momenta. Ikarbus bi verovatno ubacio i jaču varijantu da je bilo takvog zahteva od strane naručioca, a serijski dolazi tek sa poslednjim primercima iz 2015 godine, kad konačno dobijaju D20 sa 320ks i 1600Nm obrtnog momenta. Ne zaboravimo da su 201-ice imale D2866LUH23 sa svega 260ks, a samo su serije za GSP iz 2006. imale motor kao prve serije 206-ice i naši MAN-ovi SG313.
 
Ne, ne. Mislim na IK201 iz 2006. godine (1193, 1194, 938, 939...). Uvek mi je nekako ova Lastina serija iz 2005. delovala kvalitetnije od te za GSP. IK206 je skroz drugi bus i mada ga nisam nešto voleo, nedostaje mi, kao uostalom i ceo Ikarbus.
Te serije su pokazale kao dosta dobre. Sam GSP je zahtevao snažniju mašinu i izmeštanje hladnjaka.
 
Imali su Ik-201 dosta problema sa hladnjakom i interkulerom, uvlačili su prašinu i smanjivali opstrujavanje vazduha i dolazilo je leti do pregrevanja. Maltene da nije smelo da prođe par dana a da se ne odmasti i ne ispere rashladni sistem. Zato su sa serijom iz 2006. za GSP u IK probali da podignu hladnjak ne bi li smanjili zapušenje od lišća. Ali je onda bilo nešto otežano za intervenciju.

Ja znam za slučaj kada su u Zemun došli 303 i 304. Nikad, ali nikad se 303 nije nešto pokazao (stalno se pregrevao, oslabio motor itd a oba su vozili iskusni vozači), dok je 304 bio daleko bolji i povozniji i manje kuburio s kvarovima kao mlađi. Oba su opet pošteno odradila posao i na 73 i 601, ali prosto potrefila se takva serija i lot.
Ono što je mene iritiralo kod serije iz 2006. je elektricitet koji su stvarali tokom rada čim se dodirne rukohvat ili prisloni dlan na ono ''tobogan" sedište. Samo pecne.
 
Poslednja izmena:
U tom slučaju šteta što je uzeto samo 10. Pamtim ih sve kao nove. Najviše sam se vozio u 938 i 939 na 31, 1195 na 71 (posle prešao na 59) i 1196 na 83. Ali iz ugla putnika mi je ona budževina kod drugih vrata baš smetala. Mada kapiram da su morali u tom slučaju s hladnjakom da naprave neki kompromis.
 
Imali su oni svi dosta sitnih mana što se tiče IK koje su mogli nekad nekako da reše (između ostalog i suženu izduvnu granu iza turbine, visok stepenik itd) ali su kod dosta vozača i ljudi bili daleko draži od današnjih BMC, Kobri ili Akija. Čim nisu videli počitičari interes da se ugrade i sa razvojem turske autobuske industrije, tako je IK i Neobus otišao u stečaj. Šteta, zaista.
 
Imali su mana, niko ne kaže da nisu. I IK-201 i IK-206... Ali, i sami znate u kakvom je stanju bila država tada. Oporavak posle ratova i sankcija, vraćanje u neku normalu postepenim i dugotrajnim koracima. Ikarbus nije bio ne znam ni ja kakva fabrika autobusa, ali je za te godine i celokupnu situaciju tada proizvodio i više nego sjajna vozila. Kakvi god da su bili, IK-201 je radio gotovo 20 godina uz neprestanu eksploataciju na nekim od najtežih linija. IK-206 je imao nešto manji radni staž, ali takođe veliku eksploataciju na teškim linijama.
Ta dva modela su sa "Japancima" meni lično ikone 2000-ih i najomiljeniji autobusi. Imali su jednostavno neki duh, čar, bili voljeni... Mnogima su obeležili mladost, a meni lično detinjstvo. Grad mi je bez njih mnogo drugačiji,prosto nema više te draži...
 
Koliko mi nedostaje beobusov volvo iz Budimpešte. Kakav je to bus bio, iako je bio star 8 godina kad je došao. Šteta što ne radi više.
 
Vrh