Šta je novo?

Finansije

tragac":u6e1ajsj je napisao(la):
a tek NKOSK... dobro je da su ukinuli tu shemu za subvencionisanje pranja novca iz kriminalnih aktivnosti putem stanogradnje.
:shock:
tragac":u6e1ajsj je napisao(la):
Oni subvencionišu kamate.
:shock: :shock:
tragac":u6e1ajsj je napisao(la):
investitori naduvaju cene stanova.
:shock: :shock: :shock:
tragac":u6e1ajsj je napisao(la):
Samo je Srbija zahvaljujući NKOSKU imala paradoks da cene stanova rastu u recesiji.
:shock: :shock: :shock: :shock:
Nevenkovic":u6e1ajsj je napisao(la):
tragac":u6e1ajsj je napisao(la):
:grand:
tragac":u6e1ajsj je napisao(la):
Ok, ok, lakše malo, možda nije NKOSK.
:)
 
hahahahaa :D
dobro BRE Nevenkovicu!? Sta pravis, strip? ;-)
Ok, covek se zaleteo malo, ``nije secer u vodu`` :)
 
Suvise je to tanko, moras jos da guglas. Za pocetak, gde se bre tu spominje NKOSK :lol:

Citiranje neopevanog dupeglavca, internet revolucionara i samoproglasenog experta koji je pritom teska bu**** i klasican nemac pojma...nasao si uzor i izvor do 00. :laugh:

laki72":1fbnb9rn je napisao(la):
`nije secer u vodu`` :)
Nije, nije, kako bese po onoj staroj narodnoj "u svakoj sali ima malo sale". :D
 
ja se Nevenkoviću zapravo u svemu slažem sa tobom, osim što se mnogo vredjaš zbog tog nkoska, čak štaviše savršeno si opisao toga koga sam citirao, ali je makar dotični dupeglavac, samoproglašeni expert i nemač pojma ima ne samo jaku karijeru i uspeo je čak da dodirne vulvoustog vršioca dužnosti boga, čak i da ga raskrinka. Ako ćemo već o 00, Radule je dokazao da ih ima, na stranu to šta je i ko je on, ali bar nam ne skače po glavi poput raskrinkanog.
 
tragac":3kngk898 je napisao(la):
Tepas mu, tepas, em ti je mio em drag :D Ako ti je on trebao da raskrinka Vucka :(

Kako god, mani se diletanta, (i to najgore vrste, onog koji je umislio da nesto zna), gledaj sebe o i radi na sebi.
Mislim, ovde je to nebitno, forum pa jos relax sekcija, ne proizvodi nikakve negativne posledice ali greske ("lupetanje", ovde mi nedostaje tm, mogao bi Igor da poradi na tome, softver ima tu opciju) koje cinis mogu nekada da proizvedu ozbiljne posledice u RL, pre svega u poslovnom svetu.

Imaginarno, konkurises za posao kod nekog stranog investitora koji se bavi investicijama i na intervjuu "odvalis" ovako nesto
(nacionalna kuca koja osigurava bankarske kredite za kupovinu stanova u sadejstvu sa organizovanim kriminalom selektivno subvencionise odabrane gradjane)

Ne mora cak ni to da bude, dovoljno je i u neformalnom delu nekog sastanka, poslovnog rucka "izlupetati" nekoliko bisera, mnogo losih posledica po buduce poslove moze da proizvede to sto se predstavis kao "neopevana bu****".

Greske u koracima si pravio na ovoj temi, Ikei takodje, zasto sam reagovao kod nkosk...tad mi doslo :D
 
Nigde nisam rekao da je subvencionisanje direktna pomoć investitorima, ma kakvi oni bili, nego da uzrokuje kratkotrajni nagli rast tražnje kad investitori nazidaju cene. Time kupac stana gubi benefit od subvencionisane kamate. Čim su ukinuli te subvencije, gle čuda, cene stanova su pale. Možda bi te subvencije imale neko smisla da imamo stalnu obnovu stambenog fonda kao ovi na Zapadu, da cena kvadrata na periferiji ne bude viša od dve prosečne plate, da nema previsokog učešća, pa da se time ubrza tržište. Ovi su ovako samo zaustavili mukotrpan proces normalizacije tog tržišta.
 
tragac":10qa9av3 je napisao(la):
subvencija uzrokuje kratkotrajni nagli rast tražnje kad investitori nazidaju cene. Čim su ukinuli te subvencije, gle čuda, cene stanova su pale.
error - 404 - not found.

Sistemska greska. Krrrrrrrrrr,piiiiiiiii :D

Najcistiji primer subjektivog osecaja kretanja trzsta- nicim potkrepljen.
 
U poljoprivredi se mnogo puta pokazalo da subvencija određenog proizvoda dovodi do promene njegove cene.
 
tragac":2rw2sfls je napisao(la):
subvencija uzrokuje kratkotrajni nagli rast tražnje kad investitori nazidaju cene. Čim su ukinuli te subvencije, gle čuda, cene stanova su pale.

Tragac, imam malo viska vremena…da ne bude da samo delim “packe” :) . Doveo si u direktnu vezu subvencije i naduvavanje cena od strane investitora a to nikako nije tacno

Ako izuzmemo moje saznanje (za to bi morao da mi verujes na rec, sto opet za tebe predstavlja domen rekla-kazala pa ga iz tih razloga izuzimam) da se upravo desavalo suprotno moracemo da prodiskutujemo na osnovu mog “subjektivnog” osecaja.

U mom slucaju to izgleda ovako: period rasta 2000-2008 i period pada 2009-2014.

Period rasta delim na dva perioda, prvi deo do kraja 2004 i drugi do kraja 2008. Sveukupno u ovom periodu rast cena novogradnje se kretao u okviru izmedju 2 i 2,5 puta (100-150%) u zavisnosti od lokacije i nivoa opremljenosti objekta.

U ovom periodu nije bilo drzavnih subvencija vec je odnos ponude i potraznje uz umanjenje stope poreza na dobit, poreza i doprinosa na zarade te sveukupan rast neto zarada drasticno iznad % rasta BDP-a (sto tretiram osnovnim i najbitnijim ciniocima, uz gomilu drugih nepobrojanih i manje bitnih), bio takav da je podupirao rast i gurao cene na gore.

Da ne bude da su ruke drzave u ovom periodu potpuno ciste, dva su poteza koja potpomogla rast. Osnovni je bio osnivanje omiljene ti NKOSK (kraj 2004) cijom pojavom su kamate na trzistu stambenih kredita u kratkom roku srezane sa 8-10% na 4-6% sto je dovelo do velikog povecanja broja kreditno sposobnih a drugi (kraj 2006), mnogo manje znacajan je bio (na vec ozbiljno rastucem trzistu) delimicni povracaj PDV-a ili PPAP, sto je stanove cinilo “jeftinijim” odnosno jos dostupnijim vecem broju gradjana. Ove mere, za razliku od subvencija, nisu bile uslovljene restrikcijama. (izuzimajuci povrat PDV-a – uslov prvi stan, koji su mnogi prilikom kupovine druge ili ine nekretnine zaobilazili kupovinom na ime supruznika, dece, roditelja)

U drugom periodu, od 2009 na ovamo, se desava reverzibilni process, cene su u konstantnom padu. Iako mozda ne izgleda tako u nominalnim iznosima (cak ni u nekim statistickim podatcima) realnost je da danas za istu ili manju sumu dobijas bolji kvalitet.

S druge strane, uredba o subvencijama je doneta krajem 2009.god. a neki “efekti” su realno mogli da budu vidljivi tek 2010.god. Subvencije su bile limitarane ukupnim godisnjim budzetom, restrikovane na regularnu novogradnju, starosnu granicu, visinu plate, prvu nekretninu, mislim cak i na bracno stanje u jednom periodu. Zamisljene su pre svega kao “potpora” prvenstveno drzavnim projektima, njihov realan uticaj sa 10-15 miliona godisnje na trziste vredno nekoliko stotina miliona eura, sa svim restrikcijama je bio minoran, posebno u verziji 2012-13 (kada se prakticno subvencionisala kamata u zadnjih 5 godina kredita) te su vise predstavljale psiholoski faktor nego sto je to bila realna pomoc.

Vracam se na pocetak, ovo je moj subjektivan osecaj (ja mislim - ne tvrdim) na osnovu podataka sa kojima raspolazem (bez obzira na moju veru(agnosticizam) i uverenje u veoma visok stepen pouzdanosti mojih izvora). Sto se tice tvoje tvrdnje, morao bi da je potkrepis realnim podatcima iz validnih izvora. To bi, za donosenje ispravnog suda, podrazumevalo posmatranje korelacije ukupnog broja prodatih nekretnina/broj subvencionisanih, ukupnu prometovanu sumu/sumu izdvojenu za subvencije, precizne podatke o kretanju cena kroz odredjeni vremenski period ne na nivou opstina vec mikrolokacija, a sve to uvezano sa opstim podatcima o stanju privrede i drzavne kase, kretanje prosecne plate, zaduzenosti, % nezaposlenih… Obzirom da drzava odnosno njene institucije ne da ne objavljuju ove podatke vec ih iz odredjenih razloga kriju kao zmija noge, zadrzavam pravo da se sprdam sa svakom konkluzijom izvedenom na osnovu subjektivnog osecaja (sto automatski ukljucuje dozvolu za reverzibilnu reakciju u mom pravcu).

Posmatranje kroz prizmu izolovanih slucajeva, kao npr V.Stepa, gde je nakon 4 godine oborena cena uglavnom onoga sto tesko prolazi na trzistu (prizemlje, potkrovlje) (a sto se poklopilo sa prestanom subvencionisanja) ne moze nikako da bude osnova za zakljucak o (ne)uspesnosti/(ne)korisnosti odredjene mere. Dakle, tvoj zakljucak smatram netacnim i pogresnim (u smislu svega prethodno napisanog)

Da budem jasan do kraja, ovo nije post u kome iznosim svoje misljenje o steti ili koristi koje generalno donose subvencije niti se tako moze posmatrati (ukoliko nekome tako deluje). Ukoliko se fokusiramo samo na ovu “pokojnu” ne smatram da je, zbog limitiranosti sredstava i restrikivnosti, donela neku preveliku korist niti mislim da je nacinila neku veliku stetu jer ce se sredstva, makar u nominalnom iznosu, vratiti drzavi.

Generalno gledano, sve drzave na svetu, na ovaj ili onaj nacin subvencionisu privredu i gradjane, selektivno ili ne nije bitno, uvek se u odredjenim trenutcima pronalaze razlicite metode i nacini da se od strane drzave uputi pomoc. Da li se to definise kao subvencija ili se to izvodi pod drugacijim plastom, uopste nije bitno te stoga ne vidim nikakav razlog zasto bi mi bili izuzetak (koji potvrdjuje pravilo).
 
Odlično, Nevenkoviću, hvala na ovako obimnom pojašnjenju, jer neke stvari u vezi cena nekretnina mi nisu bile najjasnije, tačnije nerealne cene većine stanogradnji sa drugim udarom ekonomske krize. Mislim da si napisao nešto što bi bilo korisno i ostalim korisnicima foruma. Samo me zanima tvoje mišljenje u vezi naknade za gradsko građevinsko zemljište - misliš li da je prenaduvana?
Jer evidentno je da su cene stanova u odnosu na prosečnu platu u Beogradu mnogo viši nego što je sličaj sa Budimpeštom, Sofijom, Bukureštom. Istanbul, Atinu i Solun neću ni da pominjem.
Stanogradnja za razliku od ostalih dobara koristi uglavnom domaće inpute i carinska politika, depresijacija dinara i ostale varijable koje utiču na promenu cena drugih dobara koja su uglavnom uvozno-zavisna ako ne i potpuno uvozna.
Sa ovim platama kakve su u Beogradu cena kvadrata na periferiji bi trebala da je izmedju 500 i 700 evra. Cene su i u konjunkturi bile naduvane, pa su i sad u recesiji previsoke, tj. presporo padaju. Imaj u vidu da je i zaposlenost dosta opala i niža je nego u ovim gradovima koje sam gore pomenuo. Dakle, ako nisu subvencije onda jeste nešto, zato pitam za ovu naknadu. Nigde nsiu cene kvadrata na periferiji više nego dvostrko veće u odnosu na prosečnu platu, osim u Beogradu.
 
Хтедох следеће да убацим у црну страну медаље али хајде ипак да ставим овде. На први поглед једна обична вест из економије, а у ствари је прворазредни скандал и огромна пропуштена развојна шанса.
Зар није прворазредни скандал да српски привредници у Србији моле државу не за протекцију већ да имају исту шансу као странци.

Прво вест, где сам болдовао највећи бисер па коментар

Тендер за паметна бројила, услови и правила

ЕПС што пре мора да угради паметна бројила која ће омогућити даљинско очитавање и смањити крађу струје. Међународни тендер који је ЕПС расписао за набавку бројила узнемирио је домаће произвођаче који тврде да су због оштрих услова искључени из тог посла. У ЕПС-у образлажу да је посао транспарентан, а да правила диктира ЕБРД, који кредитира пројекат.

Услови тендера су јасни – у протеклих пет година, понуђач, између осталог, мора имати најмање 75 милиона евра промета, већ реализован један сличан посао који вреди бар 45 милиона евра и морају нудити бројила од два до три произвођача, а ти произвођачи имати годишњу производњу од најмање 250 хиљада бројила.

Припремила Ружица Врањковић

Домаћи произвођачи тврде да имају потребне светске сертификате, али услове тендера не испуњавају ни као понуђачи ни као произвођачи.

"Ми већ извозимо та бројила, практично учествујемо у другим земљама и тражимо да можемо да учествујемо у нашој земљи. Ово је последња шанса за оживљавање електроиндустрије. Ако постоји добра воља ЕПС-а да нам се омогући учешће, то је могуће урадити", каже председник Групације произвођача опреме за мерење струје ПКС-а Јован Вујасиновић.

У ЕПС-у кажу да су са ЕБРД-ом већ ублажили услове јер су два и по пута смањили тражени промет, и напомињу да на тендеру купују цео пакет који повлачи паметна бројила.

"Ми не купујемо само бројила. Купујемо цео систем, целу инфраструктуру, ИТ, софтвер, рутере. Ја заступам интересе ЕПС-а. Ово је за ЕПС много боље. Имаћемо већу конкурентност, купујмо цео систем, кључ у руке", каже генерални директор ЕПС-а Александар Обрадовић.

Групација произвођача опреме за мерење струје при Комори Србије окупља 11 домаћих фабрика бројила. И они тврде да производе цео систем за паметна бројила. У ЕПС-у им не оспоравају квалитет и позивају их да учествују као подизвођаћи код неког од понуђача.

Вујасиновић каже да, ако учествују као подизвођачи бројила, не учествују као произвођачи, а производе бројила.

"Ми имамо највише оцене да је ово што радимо прави пут и многе електропривреде ће сада према нама да се управљају како се тај систем набавља", каже генерални директор ЕПС-а Александар Обрадовић.

Тендер је отворен до марта, па се домаћи произвођачи бројила надају да ће ЕПС изменити услове како би и они ушли у посао. Траже помо Владе јер би зарада од посла остала у Србији.

http://www.rts.rs/page/stories/ci/s...дер+за+паметна+бројила,+услови+и+правила.html

Дакле српски произвођачи се избацију из посла иако имају све могуће сертификате за бројила. Посао је иначе толикогобима да би се могло запослити 1500 људи да се баве једним озбиљним послом, сва ова силна пресецања врпце где су поапошљавали раднике да раде посао које може да ради робот а при томе и субвенционисали та радна места не вреде толико.

За ово уопште није требало узимати кедит могао је ЕПС из сопствених средстава полако да крене у замену и то прво тамо где се највише краде струја па полако и даље.
Тако би српске фирме добиле озбиљну референцу у нечему што је посао будућности и могли би инжењери да остану у Србији и раде један озбиљан посао. Овако ће ићи у западну европу а инжењер који остану у Србији ће морати да се муче да траже тржишта по Африци обично тамо где се може покупити нека болештина или је безбедност на ниском нивоу па западне фирме нису заинтересоване.

А ова скандалозна изјава како су добили највише оцене... па нормално је да сте добили највише оцене кад радите и интересу тих који треба да добију посао а који уједно и оцењују. Друге електропривреде су у овај посао кренули полако дајући својим фирмама шансу да раде у једној хит области. У Француској се и премијер укључио у овиу тематику и обећао како ће 80 посто бројила да раде француске фирме.

Кога је овај мој пост мало изнервирао и жели да се дедатно изнервира нека чује радио емисију посвећену овој тематици.
http://www.radiobeograd.rs/index.php?op ... Itemid=381
 
"Demokrate" i dinkićevci su imali privredni rast zasnovan na kupovini inostranih roba i usluga kreditima kod inostranih banaka. Potpuno je zanemarena važnost platnog bilansa za razvoj jedne male zemlje kakva je Srbija. . Doduše ako ova priča podigne dovoljno gneva ima nade jer onda će verovatno izaći Aleksandar V. u svojstvu "deus ex machina" da prekine ceo proces.
 
Obaveštam sve zainteresovane da od 24. novembra 2014. godine Vojni muzej više ne postoji kao institucija kulture. Od tog dana postoji vojni depo starog naoružanja i vojne opreme koji određene voline iz ministarstva odbrane lažno predstavljaju kao Vojni muzej.

Dakle mi više pravno formalno nemamo vojni muzej. Oni što nisu uspeli ni Franju Josif ni Hitler ni Gering uspeo je trio: Bratislav Gašić, Miloš Jovanović i "volina" Slađan Ristić. Ova trojica su najveće štetočine srpske kulture u poslednjih vek i po.

Da ne pričam napamet u Službenom vojnom listu je zvanično izašlo da se svi muzejski eksponati iz bivšeg vojnog muzeja prebacuju u materijalno tehnička sredstva. Dakle mogu da se prodaju. Jedina je sreća što su i pored ovakvog kretenizma zaštićena međunarodnim konvencijama pa niko ne sme da ih kupi jer je takva prodaja tj kupovina pravno nevažeća.

Inače po našim zakonima ovoj trojici štetočina sleduje od 8 do 12 godina zatvora jer ono što su oni uradili je po zakonu veći kriminal nego da su pokrali ne znam šta iz muzeja.

Ništa ne pomaže što mi je vićana članova glavnog odbora SNS rekla da se stide Bratislava Gašića i što je on član te stranke. Što se mene tiče stidim se što smo iz istog grada Kruševca. Ovu drugu dvojicu neću ni da spominjem. Mogu smao da kažem "Bem ti vojsku u kojoj volina kao Slađan Ristić može da bude pukovnik."

Molio bih da se ovo ne briše jer nema nikakve veze sa politikom već sa uništavanjem kulturnog dobra. Ako neko od prozvanih smatra da je uvređen neka me slobodno tuži za klevetu.
http://www.mycity-military.com/Opste...om-muzeju.html
 
tragac":29mx6ccu je napisao(la):
"Demokrate" i dinkićevci su imali privredni rast zasnovan na kupovini inostranih roba i usluga kreditima kod inostranih banaka. Potpuno je zanemarena važnost platnog bilansa za razvoj jedne male zemlje kakva je Srbija. . Doduše ako ova priča podigne dovoljno gneva ima nade jer onda će verovatno izaći Aleksandar V. u svojstvu "deus ex machina" da prekine ceo proces.

Ја мислим да у следећим гранама имамо шансе за привредни раст
Наменска, пољопривреда, ИТ и туризам, енергетика, саобраћај
 
kole":32zda0u4 je napisao(la):
1 izvuci novac iz krimogenih struktura.
2 ukinuti sivu ekonomiju
3 preseci lanac uvoznickog lobija
4 podsticati privredu na izvoz
...

I najbolje je ukinuti korupciju i povecati standard jacanjem privatnog sektora. Ma nije valjda. *I onda je mrmot zavio cokoladu u foliju*

Radi konteksta, BDP je u 2014 iznosio 29.5 milijardi evra, sa rastom ispod 0.5% i deficitom nešto ispod 8% BDP-a. Ovde ću probati da navedem samo stvari koje bi mogle da se urade bez velikih investicija, bilo u infrastrukturu, bilo u svest naroda ili političara.

1. Javna preduzeca prave godišnji gubitak od 700 miliona evra. Osvrnuću se samo na tri.
-Srbijagas prednjači u gubicima sa oko 300 miliona. Na osnovu razlike u otkupnoj i prodajnoj ceni SG gubi godišnje oko 200 miliona. Pa nije gas socijalna pomoć sunce mu žarko. Ekonomskom cenom gasa se smanjuju gubici, ali i racionalnije se troši. Takođe, SG kupuje gas preko posrednika, Jugorozgasa, i na toj transakciji izgubi 5 miliona. Ovo je neki kriminal, pričali su o tome na Insajderu.
-Železnice gube 160 miliona godišnje. Preko kineskih terminala u luci Pireus u Centralnu Evropu železnicom se preveze oko 20 vozova robe dnevno. Kroz Srbiju trenutno prođe 2-3 voza nedeljno i za svaki naplatimo 6000-7000e. Ostalo ide preko Bugarske i Rumunije (brže je, iako je 400km duže). Dogovorom o nezaustavljanju na granicama i optimizaciom reda vožnje bismo mogli da preuzmemo 60% saobraćaja. Što je oko 50 miliona godišnje.
-EPSu se godišnje ukrade 80 miliona evra struje. Zamena svih 3.2 miliona strujomera u Srbiji košta oko 400 miliona. 5 godina. Nevezano za strujomere, godišnji tehnološki gubici EPSa (na proizvodnji i distribuciji) su 20% (loša infrastruktura, organizacija i sl), što je 350 miliona. EU prosek je 5%, tako da tu ima prostora za napredovanje.

2. Magični IPA fondovi. Iako ni blizu dovoljno kao šargarepa za Kosovo, na lokalom nivou ovo su ozbiljna sredstva koja čame neiskorišćena. Za period 2015-2020 nam je namenjeno 300miliona godišnje. Ovo su bespovratna sredstva podeljena na gomilu pojedinačnih projekata od po 10ak M evra za ezoterične stvari kao Support to Civil Society i Removal of Unexploded ordinances (UXO) from the Danube River. Međutim, ove injekcije su zlata vredne na lokalu, pošto ipak dolazi do određenih radova i zaposlenja. Vredno pomena je da se ove pare teško ukradu pošto su pod budnim okom EU. Do sada nam je iskorištenost ovih sredstava 10% godišnje. Hrvati su imali 40, Slovaci 100%. Mnoge druge organizacije imaju ovakve stvari, uključujući internac banke, ali i razne EU agencije (znam za neke dobre projekte železnicke agencije (ERA) za koje se uopšte nismo prijavili). U svakoj opštini zaposliti po dva pismena čoveka čiji će jedini posao biti da nađu x ovakvih projekata godišnje.

3. Restrukturiranje kredita. Godišnje plaćamo 6 milijardi evra za vraćanje kredita. Kamate na kredite od 2008-2012 za 10-ogodišnje državne obveznice su bile 2-3% više nego danas. Restrukturiranje donosi oko 100 miliona uštede.

Ukupno, ove tri stavke daju oko 700 miliona evra, što je 2.3% BDPa. Mislim da razvoj države ne leži u pet epskih mera i tri masivna projekta pod pokroviteljstvom premijera. Gomile ovakvih malih šansi za uštedu i ulaganje postoje, ali za njih je potrebno znanje i sposobnost. Samo na uništavanje lekova kojima je istekao rok plaćamo Mađarima godišnje 7 miliona zato što kod nas ne postoji reciklaža. Nisam ni pričao o preradi otpada, poljoprivredi i turizmu, pošto o tome kao građevinac/saobraćajac ne znam ništa. I sasvim je ok da jedan čovek ne bude upetljan u sve. Pored AV, ovo je počela da radi i Mihajlovićeva u građevinarstvu pa sad ni jedna agencija ni zavod, bilo putna, bilo železnička ne mrda dok ona ne aminuje. I kad je takva situacija, šta vođa ne vidi, to ne postoji-

I na kraju moje viđenje zašto se ništa ne radi. Zato što su stranke na vlasti (nebitno koje stranke, sve isti šljam koji treba optužiti za veleizdaju) od države napravile partijsku firmu. Na vrhu, zajedno sa licima koje viđamo na tvu su računovođe koje uredno vode evidenciju o prihodima. Postaviš čoveka na poziciju i onda mu uzimaš deo plate bilo da je to direktor RTB Bora koji plaća kampanju SNSu ili oni nesrećnici iz novosadskog vodovoda koji daju pola plate u stranku. Tu je i PR koji te uverava da to tako mora i naravno glumci koje tako volimo koji glume državnike. I onda kad misliš kako ovaj kapitalizam (soc-demokratija, socijalizam, ili šta već bilo to čemu stremimo) ne valja, ne shvataš da sistem odlično funkcioniše, samo nije onaj sistem na koji ti misliš. Iz tog njihovog sistema proizilazi korupcija, neadekvatno zapošljavanje (po merilima tvog sistema) i hronična nestručnost koja ne može da iznese bilo šta od onog gore pomenutog.

Da bi se bilo šta počelo, mislim da narod mora tražiti menjanje Ustava i uvesti glasanje direktno za poslanika, ne za stranku. Tada ti poslanik direktno odgovara zašto je glasao ovako ili onako. Dosta priče ima o nesprovođenju donešenih zakona, ali se malo priča o rupama u postojećim. Nije rešenje svih problema, ali tek kad se odvoje zakonodavna i izvršna vlast možemo da govorimo o kreiranju institucija, sudovima, poslovnom okruženju i građevinskim dozvolama. *I onda je ministarka izdala građevinsku dozvolu za dva dana*
 
U januaru nam je potvrđen rejting BB- tako da ništa od promene ocene do daljneg. NBS je pre par dana izbacila godišnji izveštaj. Tu se vidi da i nema razloga da nam dižu rejting. Rast BDP za 2014 je negativan i iznosi -1.8% (najgora godina od krize 08/09), a deficit 6.7%. Prenosim najbitnije delove izveštaja.

Za ovu godinu predviđeni rast je 0%, a deficit 5.9%.



--- Cela igranka je oko toga kako smanjiti potrošnju države, time i deficit, bez smanjivanja ekonomije (bruto domaćeg proizvoda). Srezali smo izdatke u vidu plata i penzija, čime se smanjuje potražnja, ekonomska aktivnost uopšte, i na kraju BDP. Još jedna otežavajuća okolnost je da su kamate na kredite građanstvu porasle zbog ukidanja subvencija države. To znači da će i količina novca i dostupnog kapitala biti manja, što obara potrošnju.

rszkamate.jpg


+++Međutim, kako je za ovu godinu ipak nije planiran pad BDP (0%) u NBS-u i MinFin se nadaju da će pad aktivnosti biti iznivelisan povećanjem izvoza. Predviđa se rast spoljne potražnje, odnosno tražnje naših proizvoda u inostranstvu, najviše zbog rasta Nemačke koji je naš 2. najveći kupac. Ovaj rast tražnje bi trebalo da podigne izvoz u 2015. za 8%.


rszexports.jpg
rszrsz2demand.jpg


--- Poslednja komponenta BDP-a su strane investicije. Ni ove godine ne možemo računati na ozbiljnije pomake u tom segmentu, pošto se računa na 1.3mlrd evra investicija iz inostranstva. Slabo to nešto ide, braćo Arapi.

fdi.jpg


Nezaposlenost bi trebalo da padne za 1.5%. Pored pada tražnje, nije baš jasno kako. Da li povećanje izvoza može da nadomesti sveopšti pad potrošnje i kupovne moći, ostaje de vidimo.
 
Emigracija. Eto kako opada nezaposlenost. Isto objašnjenje kao za rast BDP per capita za sve godine od 2000. do 2015. izuzem 2009 i možda 2014.
Iz Srbije će se ove godine iseliti oko 50 hiljada ljudi, to je 0,7% populacije, odnosno oko 1,3% ukupne radne snage. BDP se računa kao zbir svih transakcija, bez obzira na broj transaktora (stanovništva) jer se koristi za obračun nivoa spoljne likvidnosti. BDP per capita koji će ove godine rasti 1% u najgorem slučaju (upravo zbog emigracije i negativnog prirodnog priraštaja, što će u zbiru biti blizu 90 hiljada ljudi) će u najgorem slučaju rasti oko 1,2% u optimalnom 2%
 
Da li mislite da bi takve mere štednje kakve predlažu naši i MMF imale pozitivni efekat ili bi samo pogoršale stanje jer bi dodatno ugušile ionako već ošamućeni realni sektor?

Као што видимо, такве мере су само погоршале стање. Али то није ништа наспрам оног како ће тек да буде.

Treba li otpuštati u javnom sektoru...

А да ли бисте Ви волели да Вас неко отпусти?

...prodati EPS, Telekom, RTB, Aerodrom.

Наравно да не би требало ништа од тога продавати. Међутим, ако колонизатор на томе буде инсистирао, онда мора тако да се уради. Нема ту много мудровања.

Kako rešiti ogromnu nezaposlenost? Pošto svi znaju da kritikuju a malo ko predlaže neko rešenje. Voleo bih to da pročitam od vas ovde.

Решење је да се свако сналази како зна и уме. Нема системског решења. Зато што је циљ система да незапосленост буде још већа, а не мања. Према томе, људи су препуштени сами себи и зато морају да сами се боре.
 
Sistemska rešenja nam ni ne trebaju. empirija je dokazala da takva rešenja donose mnogo više štete nego koristi. Kako kod nas tako i drugde. Potrebno je poboljšati investicioni ambijent i promeniti svest naroda opčinjenog činovništvom. Rezultat će da bude ogroman privredni rast, upravo zbog ogromnog zaostatka za Evropom.
 
Vrh