„XIIа НУКЛЕАРНА ЕНЕРГИЈА
Програм развоја нуклеарне енергије
Члан 365a
У складу са документима и смерницама Међународне агенције за атомску енергију,
Влада на предлог Министарства усваја Програм развоја мирнодопске примене нуклеарне
енергије (у даљем тексту: Програм нуклеарне енергије).
Програм нуклеарне енергије врши се у три фазе, и то:
- Фаза 1: Испитивање оправданости приступа развоју нуклеарне енергије;
- Фаза 2: Развој Програма нуклеарне енергије;
- Фаза 3: Спровођење Програма нуклеарне енергије.
Фаза 1 обухвата:
1) израду основних докумената потребних за организовани приступ развоју
нуклеарног програма, као што су анализе техничко-технолошких, правних, економских,
финансијских и других захтева и услова за успостављање нуклеарног програма;
2) анализа могућих организационих структура за реализацију активности везаних за
развој нуклеарне енергије;
3) анализа предности и недостатака кадрова за реализацију активности везаних за
развој нуклеарне енергије;
4) информисање јавности о резултатима анализа и истраживања, укључујући утицај
Програма нуклеарне енергије на економски развој, енергетску сигурност и безбедност и
животну средину;
5) друге потребне анализе и истраживања.
Фаза 2 обухвата:
1) утврђивање циљева учешћа Републике Србије у фази спровођења Програма
нуклеарне енергије;
2) анализа утицаја спровођења Програма нуклеарне енергије у односу на стратегију
из члана 4. овог закона, програм из члана 5. овог закона, Интегрисани национални
енергетски и климатски план из члана 8а овог закона, као и на прописе којима се уређују
радијациона сигурност и безбедност, нуклеарна сигурност и безбедност и управљања
радиоактивним отпадом;
3) израду претходне студије потенцијалне локације;
4) израду анализе опције за билатералну или регионалну сарадњу посебно са
државама са већ реализованим програмима за мирнодопску примену нуклеарне енергије;
5) израду Интегрисаног извештаја која ће садржати све анализе, истраживања и
студије које су урађене током фазе испитивања оправданости приступа развоју нуклеарне
енергије и фазе развоја Програма нуклеарне енергије.
Фаза 2 завршава се усвајањем Стратегије мирнодопске примене нуклеарне енергије
у Републици Србији, коју усваја Народна скупштина на предлог Владе.
104
Стратегија из става 5. овог члана израђује се на основу Интегрисаног извештаја из
става 4. тачка 5) овог члана.
Фаза 3 спроводи се ако је то предвиђено Стратегијом из става 6. овог члана и
обухватиће реализацију свих потребних активности на пројектовању, изградњи и
експлоатацији нуклеарног објекта за производњу електричне енергије.
Под условом из става 7. овог члана, активности које су обухваћене фазом 3, органи
надлежни за спровођење фазе 3, као и сва друга питања из области нуклеарне енергије,
уредиће се посебним законом.”
Члан 365б
Стручне и извршне послове који се односе на Фазу 1, као и Фазу 2 врши
Министарство.
Министарство обавља следеће послове:
1) израђује мапу пута за спровођење Програма нуклеарне енергије;
2) припрема анализе, студије и извештаје који су планирани за израду у оквиру
Фазе 1 и Фазе 2;
3) врши анализу стања и капацитета преносне и дистрибутивне мреже, историјске
поузданости преносне и дистрибутивне мреже, као и плана њиховог развоја, у односу на
потенцијалну изградњу нуклеарног објекта за производњу електричне енергије и његовог
прикључења, као и процену утицаја изградње нуклеарног објекта за производњу електричне
енергије на прекограничне капацитете;
4) врши анализу тренутног стања у оквиру научних, техничких и других области које
су важне за спровођење Програма нуклеарне енргије и утврђује потребне мере за њихово
унапређење у циљу његовог ефикасног спровођења;
5) утврђује план стручних кадрова који су потребни власнику/оператору нуклеарног
постројења, као и за независни државни орган за имплементацију Програма нуклеарне
енергије за успешно спровођене и успостављање Програма нуклеарне енергије;
6) у сарадњи са надлежним органима и организацијама врши промоцију и
унапређење развоја мирнодопске примене нуклеарне енергије у Републици Србији;
7) пружа подршку едукацији и правилном информисању јавног мњења о Програму
нуклеарне енергије;
8) пружа стручну, организациону и другу потребну подршку развоју стручних
кадрова у области нуклеарних наука и са њима повезаних научних и стручних дисциплина
како би се обезбедила квалификована радна снага која је потребна за спровођење Програма
нуклеарне енергије. У сарадњи са министарством надлежним за послове просвете врши
анализу образовног система и система за пословно усавршавање и обуке у Републици
Србији и другим државама у односу на развој нуклеарног програма, утврђује потребу за
специјализованим усавршавањем и обуком за успешно спровођене програма у области
нуклеарне сигурности, нуклеарне безбедности, мера нуклеарне безбедности, заштите од
јонизујућег зрачења и управљање нуклеарним системима, као и процену капацитета у
области научног истраживања у Републици Србији и другим државама која су потребна за
успешно спровођене Програма нуклеарне енергије;
9) врши анализу потенцијалних локација за изградњу нуклеарног објекта за
производњу електричне енергије и помоћних објеката, укључујући сигурносне и
безбедносне услове и захтеве, као и захтеве у односу на заштиту животне средине;
105
10) припрема Интегрисани извештај из члана 365а став 4. тачка 5) овог закона;
11) припрема текст стратегије из члана 365а став 5. овог закона;
12) пружа подршку остваривању међуинституционалних научноистраживачких
програма у области мирнодопске примене нуклеарне енергије, као и сарадњу са
међународним организацијама;
13) успоставља информативни центар за нуклеарну науку и технологију;
14) израђује план којим ће се анализирати могућности прикључења различитих
грана индустрије, друштвеног и економског живота Програму нуклеарне енергије у
Републици Србији;
15) обавља друге послове од значаја за реализацију Програма нуклеарне енергије.